mijn droompaardje - CPL??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

mijn droompaardje - CPL??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:26

Mijn droomtinkertje Bart is nu alweer een maandje bij me. Van de week ontdekt dat Bart huidplooien in zijn kootholtes voor heeft, je moet het goed voelen, want je ziet er bijna niks van. Aangezien het wat roder was, hij ook mijt heeft en soms wat kleine wondjes in de sokken vandaag besloten om zijn sokken eraf te halen. Ik kon er zo niet bij en vooral bij zn kootholte moest echt lucht komen.

Ik ben me doodgeschrokken... ik voelde wel een paar kleine korstjes (van wondjes) op zn been zitten door de sokken heen, maar dat was t. Maar wat er onder t haar vandaan kwam...

Zn benen zijn ten eerste aardig dik van het vocht en zitten op bepaalde delen onder de knobbels, wondjes, korsten, etc... Als je zijn kogels vast pakt is het 1 en al knobbel... Ik dacht ook dat het voornamelijk bij zn voorbenen zat, achter voelde ik niet zoveel door die sokken. Maar ook achter is het net zo erg. Vooral bij linksachter lopen de knobbels aardig omhoog...

Na het scheren zijn benen gewassen met betadineshampoo, sowieso ivm de losse haartjes maar ook meteen om de boel te ontsmetten.

Toen ik die huidplooien had gevoeld ben ik al gaan googlen en gaan rondkijken op bokt, ik kwam uit op mok of CPL. Aangezien hij verder al die knobbels niet had (dacht ik...) had ik gehoopt dat het mok zou zijn. Ik wilde sowieso dus zn sokken gaan scheren om een beter kijkje te nemen en dan morgen meteen de DA bellen voor een afspraak.

Maar nu zn sokken eraf zijn...heeft hij dus toch al die knobbels.... ik voel me vreselijk en vind het vooral vreselijk voor hem.... ;(

Ook toen hij zn stal in liep kwam hij met zn achterbenen tegen het drempeltje aan. Eenmaal helemaal in zn stal raakte hij volledig in paniek, hij gedroeg zich alsof hij in zn benen gebeten werd, hij bleef rondjes draaien en met zn achterbenen op de grond slaan. Gelukkig kalmeerde hij redelijk snel en ging hij verder met zn eten. Ik vond het zo vreselijk om te zien ;(

Het enige wat ik me nu dus kan bedenken is dat hij toch CPL heeft... ;(

Ik ga morgen iig de DA bellen en las al goede verhalen over een mok thee chevadonyll. Om te bestellen kon je ook bellen (komt sneller binnen lijkt me dan mailen) dus morgen ga ik die site ook meteen bellen en het bestellen. Misschien heeft hij toch wat anders, maar hoe eerder ik wat voor m kan doen hoe beter.

Ik hoop dus iig dat de DA deze week snel kan langskomen en me kan vertellen wat het is...

Aangezien hier een boel tinkerkenners zijn, wat denken jullie? Is dit echt CPL? En wat is jullie ervaring ermee? Wat kan ik het beste doen (ook qua voeding, beweging, etc).

Hier de foto's net na het scheren:
Afbeelding
Afbeelding
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9140_n.jpg
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9964_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2750_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2469_n.jpg
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0900_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8816_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4721_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5952_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0411_n.jpg

Helaas was door alle knobbels en wondjes het niet goed netjes te scheren, maar ik kan er nu iig bij.

geerke

Re: mijn droompaardje - CPL??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:31

dat is inderdaad CPL.
Mijn fries heeft het ook.Iets erger zelfs,maar stabiel.
Goed zorgen dat ze mijtvrij blijven,desnoods uit voorzorg pour on er op doen.
Zolang er geen mijten zijn blijft de huid dicht.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:06

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:24

Ik ken t topic maar daar staat alles door elkaar en.ik word er niet veel wijzer van :)

Woensdagochtend komt de DA

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:04

Heel veel sterkte hoor!!!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:30

Hé wat een nare start dit! Meteen zorgen om je nieuwe beestje. :(:)
Zou niet durfen zeggen of het CPL is want dat ken ik alleen van plaatjes (lijkt er idd wel op).
Sterkte ermee!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 04:06

TI-->BKR

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:04

Nou, ik heb het gisteren gewassen met betadine shampoo, goed afgedroogd en de plekken behandeld met calendula spray. Daarna op het harde wat gewandeld en kleine stukjes korst lieten al los dus alles weer goed droog gemaakt voordat ik weg ging. Het zag er vandaag al vele malen beter uit :) mooi roze ipv rood, netjes schoon en droog :)

Vandaag de kloven en plooien ook ingesmeerd met Sudocreme en dan komt morgen de DA :)

Ik heb ook de tip gekregen om hem seniores priores te voeren. Ik vind hem persoonlijk echt erg dun en hij heeft een opgetrokken buik. Op het land staat niet zoveel gras meer (daar staat hij vanaf de ochtend tot de avond) en hij krijgt wel hooi op stal en hij eet dat wel als er niks anders is, maar echt boeiend vind hij het niet. Hij is nu ook ontzettend gericht op eten.

Dus hopelijk helpt dit voer :) hij krijgt er iig niks naast, moet ook opletten met snoepjes en appels ed kreeg ik als tip.

Ik was iig erg blij om te zien hoe het er vandaag al uit zag :) veel rustiger :)

Morgen even afwachten wat de DA zegt

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:07

Is cpl geneesbaar? En kan je met cpl zonder extra pijn lopen? (gewoon intresse ;) )

Sterkte met je paardje!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:13

geneesbaar helaas niet, wel stabiel te houden :)

Volgens mij kunnen ze zolang het stabiel is en niet te erg zonder extra pijn lopen. Bij Bart merkte ik ook helemaal niks met t rijden. Diezelfde middag nog een springles gehad en een parcourtje gedaan van 70-85 cm wat hij super deed. Alleen ja toen we zn benen hadden geschoren was hij natuurlijk zijn vertrouwde bescherming kwijt en lagen de wondjes bloot dus toen was het erg gevoelig en pijnlijk. Maar dat was vandaag gelukkig al véél minder :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 12:26

De DA is geweest en t was geen CPL, een andere DA was toevallig ook op stal daarvoor nog en die was naar mij toe gestuurd om ook even een kijkje te nemen en die zei dat het ook geen CPL was. Beiden gaven aan dat het littekenweefsel was als gevolg van onbehandelde mijt. Ik ga het nu dus behandelen met Sebacil, blijft hij stampen na de behandeling dan krijgt hij een injectie ertegen.

De knobbels ed zullen niet meer weg gaan en zn been zal niet dunner worden, maar we zijn er nog op tijd bij dat hij er geen last van heeft met bewegen, dus rijden ed mag gewoon weer :)

Belangrijkste is iig de mijt aanpakken en het onder controle krijgen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:00

Denk er wel aan dat je de behandeling om de 10 dgn herhaalt, voorlopig.

En probeer het stampende tinker topic eens door te worstelen.

Daar staan heel veel praktijk ervaringen in van oudere ervaren Tinker houders.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:26

Ik moet het van de DA om de 5 dagen doen en dat in totaal 3x. Stampt hij dan nog dan was een injectie nog een optie :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:50

De sebacil dus niet uitwassen.
Alleen inspuiten op de benen.
Vanaf boven de knie en hak.

Je borstels ook elke keer meenemen.

Quiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:37

Vraag even goed na voordat je aan die injectie begint!
Die van mij viel er bijna van om!!
Zitten risico`s aan, vraag het aan je dierenarts.
Succes verder.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:42

Die injectie tegen mijt is wel troep ja.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:24

Ik had idd al meerdere verhalen gehoord dus had al aangegeven dat ik t liever niet.heb

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:02

wel apart dat de da zegt dat het geen CPL is...maar de bulten niet weg gaan ;)
Het is gewoon CPL.Maar in een hele milde vorm.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:23

Wacht eerst maar de mijt bestrijding af.
Er komt dan weer een been tevoorschijn met een mooie zachte roze huid.
Geen korsten, geen wondjes, heel mooi zoals het paarden been hoort te zijn.
Kan wel een maandje duren, maar hier op stal heb ik dat dus ook voor elkaar gekregen bij een paar Tinkers.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:29

Gewoon uit interesse, heeft elk paard met mijt automatisch CPL? :o?

Mijn fries heeft er, in mindere mate, ook last van en ik heb nog steeds niet alle korsten weg kunnen krijgen.. Het is wel minder, maar zelfs na een hele fles pour on en afgeschoren sokken blijven er kleine korsten zitten -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:33

Wat is CPL? Ik begrijp dat het iets met mijt te maken heeft maar ken de afkorting niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:42

CPL = Chronisch progressief lymfeoedeem
het komt er opneer dat de lymfevaten verstoord zijn, het vocht niet goed weg kan uit de benen, en als gevolg daarvan gaat de huid verdikken, barst open, krijg je kloven, etc.
die huid is al zwakker, dus als ze dan nog eens mijten hebben, is dat voor hun een ideale leefomgeving, en gaat de huid nog verder kapot.
Chronisch = gaat niet meer weg
progressief = het komt alleen erger.

ik heb een trekpaard staan met cpl, je kunt er niks tegen doen, ik had ze een jaar volledig droog, en van een op de andere dag, terug 6 etterende open plekken.

mijtvrij houden (regelmatig wassen met sarnacuran, bij de moeilijke gevallen rechtstreeks in de sokken spuiten met cydectin.
de plooien hou ik zoveel mogelijk soepel (uiercreme erin smeren)
op wonden smeer in in met een mengsel van uiercreme en groene klei, om de viezigheid eruit te trekken.
van het trekpaardenforum de tip gehad om Clindacutin zalf te halen, voor als ze open plekken hebben, en preventief golden shine bij te voeren.
zo zag linksachter er twee weken geleden uit
Afbeelding
en na 4 dgn behandelen:
Afbeelding
zoveel mogelijk beweging, zoweinig mogelijk op stal (mijten kunnen ook in stro zitten!)
zorg in de winter dat de benen enkele uren per dag kunnen opdrogen, in de zomer plooien soepel houden, en mijtvrij proberen te houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:54

Bedankt Duhelo, van je geleerd! Hopelijk zal ik het nooit meemaken want ziet er niet fijn uit. Succes jullie allen die hiermee te maken hebben.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:11

Voor ons is DE manier:
been scheren, echt al het haar eraf. Wassen met betadineshampoo, daarna sebacil erop en niet weer afspoelen.
Na een week nog een keer sebacil tot het beter is.
Dit gewoon om de paar maanden herhalen.
Als je de sokken laat zitten kom je er niet goed genoeg bij en blijven de mijten er en dus de wonden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:14

Die van ons had het ongeveer in dezelfde mate als die van jou. Hij is nu bijna schoon, benen zijn helemaal weer dun. en dat na 2x scheren en behandelen