Gezocht friese dekhengst voor dekking omgeving friesland.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Gezocht friese dekhengst voor dekking omgeving friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:43

Voor een kennis ben ik op zoek naar een leuke friese dekhengst.
Deze vrouw heeft een friese merrie zonder papier dus papieren zijn niet noodzakelijk.

Weet u iemand of heeft u zelf een mooie friese hengst stuur dan even een PB.
Voorkeur gaat uit naar friesland.

Bedankt!

Nicole288

Re: Gezocht friese dekhengst voor dekking omgeving friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 01:55

EHK -> BKR

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:19

Wil ze dit eventueel komende veulen zelf aanhouden, voor de verkoop is het paard echt niet interessant en ben je aan het vermeerderen.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:26

friesiszwart schreef:
Wil ze dit eventueel komende veulen zelf aanhouden, voor de verkoop is het paard echt niet interessant en ben je aan het vermeerderen.

Steeds vaker lees ik dat mensen comentaar geven op mensen die een veulentje willen.
Als je de verkeerde woorden gebruikt als fokken met je papier loze pony/paard dan zijn er vaak mensen die dan komen met deze opmerkingen. Ieder persoon met goed verstand gaat niet zomaar vermeerderen.
We mogen dus niet vermeerderen omdat er nu eenmaal te veel aan paarden zijn.
Steeds vaker zien we mislukte kruisingen, vrachtwagens vol naar italie, paarden die op de markt staan te wachten op een liefdevol tehuis, paarden die overwerkt zijn in andere landen.

Ben je het er mee eens ''Stop met vermeerden van paarden" ?
Ja? Gaan die mensen die het eens zijn met deze stelling dan ook allemaal een kindje adopteren?
Stoppen we dan ook met het krijgen van eigen kinderen. Voor dat we een date aan gaan vragen we dan ook naar de gebreken van de ouders en voor ouders?

Er zijn namelijk ook genoeg kinden die op straat, in het vuilnis, zonder ouders, over werkt, ziek hun leven leven.

Het gaat hier om het 'Fokken" van een fries welliswaar zonder papier maar wel 100% friesbloed.
Ik vind het erg vervelend dat ik het vaak lees ga je vermeerderen, is het veulen voor je zelf.

In mijn topic vraag ik niet naar comentaar over vermeerderen of fokken. Ik zoek een lieve gezonde hengst.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:28

En toch is het zo, je raakt die beesten aan de straatstenen niet kwijt, zit je daar dan op te wachten? Puur fokken voor de slacht. Of lagere prijsklasse, dus handelaren of maneges. Als ze m zelf wil houden is het niet zo'n probleem, maar voor de verkoop is het zonde van het geld en de tijd.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:34

Naranga schreef:
En toch is het zo, je raakt die beesten aan de straatstenen niet kwijt, zit je daar dan op te wachten? Puur fokken voor de slacht. Of lagere prijsklasse, dus handelaren of maneges. Als ze m zelf wil houden is het niet zo'n probleem, maar voor de verkoop is het zonde van het geld en de tijd.

Ik wil niet sneu doen, maar heb je niet gelezen wat ik schreef.

Iedereen met gezond verstand gaat NIET vermeerderen. Ik ben helemaal tegen vermeerderen.
Ik ben geen 14 jarige of jonger die onzin op internet zet.

Dit veulen word voor eigen gebruik ondanks dat je nooit weet hoe de toekomst loopt.
Nu graag even ontopic hie zijn vast heel veel topic's over.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:39

Ik weet dat er bij de fokspecial van de Phryso een boekje zat met alle dekhengsten en hun punten.
Ik snap dat die mensen misschien zoiets hebben van ''we hebben een papierloze merrie dus hoeft er ook geen vol papier hengst op'' maar je zou wel kunnen kijken naar de zwakke en sterke punten van de merrie en dan adhv bijv de fokspecial een hengst kunnen kiezen die de zwakke punten van je merrie wat kan verbeteren ;)
Die hengsten zijn niet voor niks goedgekeurd ;)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:52

Dan nog voor eigen gebruik zou ik afgaan op wat de betere en mindere punten van merrie en hengst zijn en niet op of ie in de buurt staat.
Verder zou ik voor de zeldzamere bloedlijnen gaan met weinig inteelt. Er zit al veel inteelt in dit ras en je weet de afstamming van de merrie niet. Dus de kans dat je met een familielid dekt is best wel aanwezig als je voor een erg populaire/doorgefokte bloedlijn gaat.

Of als het toch voor eigen gebruik is, is het een optie om een paps van een ander (barok) ras te nemen? dan heb je iig geen inteelt.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 12:30

Blacky94 schreef:
Ik weet dat er bij de fokspecial van de Phryso een boekje zat met alle dekhengsten en hun punten.
Ik snap dat die mensen misschien zoiets hebben van ''we hebben een papierloze merrie dus hoeft er ook geen vol papier hengst op'' maar je zou wel kunnen kijken naar de zwakke en sterke punten van de merrie en dan adhv bijv de fokspecial een hengst kunnen kiezen die de zwakke punten van je merrie wat kan verbeteren ;)
Die hengsten zijn niet voor niks goedgekeurd ;)

Bedankt voor de tip ik zal het zeker door geven.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 12:32

Naranga schreef:
Dan nog voor eigen gebruik zou ik afgaan op wat de betere en mindere punten van merrie en hengst zijn en niet op of ie in de buurt staat.
Verder zou ik voor de zeldzamere bloedlijnen gaan met weinig inteelt. Er zit al veel inteelt in dit ras en je weet de afstamming van de merrie niet. Dus de kans dat je met een familielid dekt is best wel aanwezig als je voor een erg populaire/doorgefokte bloedlijn gaat.

Of als het toch voor eigen gebruik is, is het een optie om een paps van een ander (barok) ras te nemen? dan heb je iig geen inteelt.

Dat is niet aan mij. Deze mensen gaan waarschijnlijk niet naar limburg voor een dekhengst.
Als ik zelf een hengst voor mijn merrie zou zoeken dan rij ik overal heen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:55

Ook in de buurt kun je nog wel een afgewogen keuze maken.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 12:57

Naranga schreef:
Ook in de buurt kun je nog wel een afgewogen keuze maken.

Ja dat denk ik dus ook en als er toch in friesland geen geschikte dekhengst is kunnen we altijd nog verder kijken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:21

Moderatoropmerking:
De discussie over papierloos fokken is uiteraard een relevante en actuele discussie, maar dat is niet waar dit topic voor geopend is.
TS is gewezen op het papierloos fokken, denkt daar hopelijk over na, maar mijn verzoek is om nu graag ontopic in te gaan op de vraag waarmee dit topic geopend is.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 06:15

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:48

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:09

Voor zover ik weet staan er in friesland zat leuke hengsten. Misschien gewoon eens vragen of er dekking mogelijk is?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:00

caj2008 schreef:
friesiszwart schreef:

Steeds vaker lees ik dat mensen comentaar geven op mensen die een veulentje willen.
Als je de verkeerde woorden gebruikt als fokken met je papier loze pony/paard dan zijn er vaak mensen die dan komen met deze opmerkingen. Ieder persoon met goed verstand gaat niet zomaar vermeerderen.
We mogen dus niet vermeerderen omdat er nu eenmaal te veel aan paarden zijn.
Steeds vaker zien we mislukte kruisingen, vrachtwagens vol naar italie, paarden die op de markt staan te wachten op een liefdevol tehuis, paarden die overwerkt zijn in andere landen.

Ben je het er mee eens ''Stop met vermeerden van paarden" ?
Ja? Gaan die mensen die het eens zijn met deze stelling dan ook allemaal een kindje adopteren?
Stoppen we dan ook met het krijgen van eigen kinderen. Voor dat we een date aan gaan vragen we dan ook naar de gebreken van de ouders en voor ouders?

Er zijn namelijk ook genoeg kinden die op straat, in het vuilnis, zonder ouders, over werkt, ziek hun leven leven.

Het gaat hier om het 'Fokken" van een fries welliswaar zonder papier maar wel 100% friesbloed.
Ik vind het erg vervelend dat ik het vaak lees ga je vermeerderen, is het veulen voor je zelf.

In mijn topic vraag ik niet naar comentaar over vermeerderen of fokken. Ik zoek een lieve gezonde hengst.

Hoe weet je als de merrie geen papieren heeft dat het 100% fries bloed is? Daarbij zou ik het heel risicovol vinden om dan een friese hengst te gebruiken. Je kunt niets nagaan wat betreft verwantschap en hierdoor een groter risico voor merrie en veulen (aan de nageboorte staan, dwerggroei en of waterhoofd).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:02

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:00

Beste friesiszwart nogmaals ik zoek om een hengst voor een kennis dit is hun keus niet de mijne. Als je graag een discusie wilt voeren dan kun je beter een ander topic openen

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:32

wil je niet graag een goedgekeurde dekhengst er op ? weet neit of je Tsjisse bosma kent die heeft ook dekhengsten.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:03

Nee die ken ik niet zal wel even googlen

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:12

Als ik jou was zou ik vooral bij je in de beurt rond vragen of daar mensen zijn met een friese hengst of mensen kennen met een friese hengst die eventueel zou willen dekken. Het punt is dat als je met een stamboek dekhengst gaat dekken met een papierloze fries (waar ik niets tegen heb) geen idee hebt hoeveel inteeld je hebt. En ze zijn over het algemeen heel veel duurder dan een papierloze fries.

In indergeval succes

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:39

nowylover schreef:
Als ik jou was zou ik vooral bij je in de beurt rond vragen of daar mensen zijn met een friese hengst of mensen kennen met een friese hengst die eventueel zou willen dekken. Het punt is dat als je met een stamboek dekhengst gaat dekken met een papierloze fries (waar ik niets tegen heb) geen idee hebt hoeveel inteeld je hebt. En ze zijn over het algemeen heel veel duurder dan een papierloze fries.

In indergeval succes

En dit probleem zou je met een ''papierloze'' hengst niet hebben bedoel je? Kans op inteelt is net zo groot. Van stamboekhengsten vind ik het persoonlijk een voordeel dat je bij de meeste wel aardig kan zien wat ze doorfokken en wat voor een positieve en/of negatieve invloed dit op jouw veulen zou kunnen hebben. Met een papierloze hengst gooi je maar wat op de grote hoop en hoop je maar dat er wat leuks uit komt ;)

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:23

Blacky94 schreef:
nowylover schreef:

In indergeval succes

En dit probleem zou je met een ''papierloze'' hengst niet hebben bedoel je? Kans op inteelt is net zo groot. Van stamboekhengsten vind ik het persoonlijk een voordeel dat je bij de meeste wel aardig kan zien wat ze doorfokken en wat voor een positieve en/of negatieve invloed dit op jouw veulen zou kunnen hebben. Met een papierloze hengst gooi je maar wat op de grote hoop en hoop je maar dat er wat leuks uit komt ;)

Dat heb je dan nog, maar dan zouden deze mensen dus niet met hun paard kunnen gaan fokken net al vele omdat je neit weet hoeveel inteeld ze hebben. En ja het is dan maar hopen dat er iets leuks uit komt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:43

www.friezenstaltgrupje.nl Zij hebben een friesbonte dekhengst staan (Douwe van Nassau, zoon van Willem) . Zelf hebben we er dit jaar ook een (leuk!) veulen van. Is misschien ook een optie?