Andalusier (cruzado) laten beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Andalusier (cruzado) laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:13

(geen idee of het hier goed staat sorry daarvoor)

Mijn andalusier is nu 2 (19-03-2010) maar ik ben eens gaan nadenken over het feit of ik haar zelf wil beleren of dat wil laten doen.

Nu ben ik niet echt een held dus ik denk dat het beter is om het over te laten aan iemand met meer ervaring, nu is mijn vraag waar laten jullie je andalusier beleren, gewoon bij de profs die ook kwpn-ers beleren of kiezen jullie voor iemand met meer ervaring met het ras/ barokke paard.

hebben jullie eventueel ook een adres of iets dergelijks.

ze staat nu lekker in de opfok af en toe ga ik haar lekker poetsen soms haal ik haar even bij de kudde weg omdat ze dat ook moet leren, verder is ze nu gewoon lekker nog kleuter en dat mag ze tot volgende zomer ook lekker blijven.
Groetjes mandy
Laatst bijgewerkt door Mandy op 02-03-12 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Koetjesreep

Re: Andalusier (cruzado) laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:14

Ik zou het zeker bij een prof laten doen, maar je kunt wel elke week gaan kijken hoe het is met je lieverd natuurlijk (:

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:26

Andalusiers zijn paarden die laat "rijp" zijn. De voorkeur gaat er dan ook naar uit om te wachten met beleren tot ze (bijna) 4 zijn. Mijn andalusier is beleerd door de fokster, wat ik erg fijn vind. Ik zou op zoek gaan naar iemand met ervaring met het ras. Andalusiers zijn toch anders als KWPN-ers, en daar moet je rekening mee houden.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:48

dank je wel angela, al is laten beleren door de fokker helaas niet mogelijk, vandaar dat ik op zoek ben naar een goed alternatief

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:51

Dan zou ik toch iemand met ervaring met barokke paarden kiezen, zoals Angela zegt.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:52

wie is goed wie niet wie is betaalbaar e.d.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:56

Ik zou idd ook naar iemand gaan die ervaring heeft met het ras. Een Andalusier is over het algemeen heel anders om te rijden dan een KWPNer, wat niet zelden tot miscommunicatie leidt. Ze kunnen niet tegen opgesloten worden, zijn razendsnel in hun reacties en heel gevoelig op zithulpen. Zoek iemand die de verfijning heeft om zo'n paard te kunnen aanrijden. En zoals ook al eerder gezegd, ik zou denk ik ook wachten tot ze zeker 4 is, en dan rustig aan beginnen. Deze paarden zijn pas laat rijp, en zo kunnen jullie nog lang samen plezier hebben!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:02

Als je geen ervaring hebt kan je het laten doen, of zelf onder begeleiding doen. Zorg in ieder geval dat je regelmatig gaat kijken en zelf ook meetraint. Dan weet je precies wat er met je paard gebeurt en welke "knopjes" erop zitten en waar!
Misschien dat tegen de tijd dat jouw paard oud genoeg is we plek hebben, nu dus niet, mijn man heeft veel ervaring met barokke paarden ( Lusitano's), met zowel het beleren als trainen.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:03

Welke regio zit je?

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:38

als je het laat doen moet je noor tanger eens benaderen. ze heet mindfields hier op bokt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:32

YRT -> BKR

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:27

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:31

Als je iemand kunt vinden die veel ervaring heeft, ook met dit type paarden, zou ik kijken of je het samen kunt doen of erbij kunt zijn inderdaad...

Zelf kun je ook al heel veel voorwerk doen, overal aanraken, aan dingen laten wennen, zoals een singel, dekens, etc...
er naast staan op een krukje en er evt overheen hangen tijden het poetsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:40

Ik zou wachten tot hij er rijp voor is, met 2 jaar ben je voor een anda veeeeel te vroeg en als hij handmak is en jouw vertrouwd, kan je misschien zelf wel met goede les begeleiding, als je dat rustig op pakt...

het zijn geen paarden die je zomaar even aan een onbekende met anda's meegeeft....ze reageren anders....ga eens in het barokke topic neuzen, daar zitten mensen met veel verstand van anda's, die hebben vast goede adressen voor je..

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:52

ik lees even mee (al duurt het bij mij nog dik 3 jaar)

dirkha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:56

Ik woon in Spanje en hier beginnen ze te werken met de Andalsier rond 2 om op 3 heel rustig beginnen te berijden en opbouwen op 4 moet je al stevig kunnen op stap gaan.
Ik deed tochten met een 4 jarige van 30 km per dag, mits aangepaste voeding en rust erna, ook is het terrein hier volledig anders dan in Nederland ik zit in het zuiden in de bergen.

Groeten

Dirk

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:10

So dan Dirk, dat doen we hier niet zo hoor :D :Mijn crusado is nu deze maand net 6 en een half jaartje onder het zadel. Met 3 zadelmak gemaakt, met 4 als handpaard verkeersmak gemaakt en met 5 verder door gereden.

ik heb er een fijn koel in het hoofd, sterk uitgroeid paard aan overgehouden. Moraal van het verhaal: t kost wat maar dan hebbie ook wat ;)

Over het beleren: probeer Suelza hier op Bokt = aanrader!!!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:28

oke dank je voor jullie reacties allemaal!!

dirkha, ze is nog veel te klein en iel om er nu al wat mee te gaan doen, ze staat t/m augustus 2013 waarschijnlijk nog in de opfok, deze is kleinschalig dus kan haar er wel uithalen om haar te leren vast staan en wat mee te wandelen zodat ze ook leert alleen te staan. zo doet ze al wel wat, maar zeker niet teveel.
ik wil haar zoiezo de tijd geven om uit te groeien.

De namen die jullie hebben genoemd in dit topic ga ik zeker eens benaderen, bedankt voor jullie bijdrage.

Groetjes Mandy en Suena

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:47

Monya is ook de eerste waar ik aan dacht.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:59

Als je hulp zoekt dan inderdaad bij alleen bij mensen die ervaring hebben met Andalusiers
Ze reageren zo compleet anders dan warmbloeden..
overigens zijn ze zijn heel makkelijk te beleren mits je veel tijd steekt in een goed voorbereiding
Iemand die je aan huis komt helpen vind ik nog het meest ideaal

Zelf kocht ik vorig jaar een bijna 3 jarige met de bedoeling om haar met 3½ jaar te gaan beleren
Maar ik vond haar nog veel te jeugdig en heb gewacht tot ze 4 jaar werd
daardoor kon ik haar ook goed voorbereiden en is het zadelmak maken heel makkelijk gegaan
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je meer van dit soort verhalen tegenkomen
PRE's doen je verbazen _/-\o_

dirkha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:35

Ik denk op 2j zadelmak maken, betekend; niet opzitten alleen zadel veel met werken en rond 3 opzitten en lichtjes buitenritten maken 2 tot 3 x per week en op 4 zijn ze top, dit is wat ik hier zie en meemaak en nog geen enkel verkeerd paardje tegengekomen er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.
Maar het zijn fantastische paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:00

2 is een baby, snap het doel er niet van in.....juist omdat het zulke fantastische paarden zijn? Ze ogen sterk, oersterk en zijn ontzettend wellwillend, maar dat vind ik juist triest...want dat is de buitenkant, de binnenkant, het geestje?? Dan is het lichaam nog veel te slap en kwetsbaar. Ze zijn niet geboren te dragen....dat moeten ze leren, die ruggengraad is niet zo sterk dat er meteen een volwassen mens op een klein stukje kan gaan zitten...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:22

Russel, zoals Dirkha schrijft, met 2 er niet opzitten, alleen een zadel erop leggen? Volgens mij is dat ook niet echt nodig trouwens. Als je gewoon borstelt, aanraakt etc. dan leg je er later zonder problemen een zadel op. En ik snap sowieso die onzin niet (bij alle rassen) dat 3 een soort 'magische leeftijd' is en je er dan op kunt gaan zitten. Dat kun je net zo goed doen wanneer ze 4 zijn en dus nog iets sterker. Haastige spoed is zelden goed.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:26

Ze wil ook nog helemaal niet met haar 2jarige aan de slag, maar is wel alvast aan het rond kijken, dat hoort ook bij goed voorbereiden :)

Ik zou ook Suelza hier van bokt benaderen, die weet erg goed wat ze doet en heeft veel ervaring met het ras.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:45

dank je amable, ik ga zeker suelza even benaderen, na een aantal reacties van hier heb ik besloten het zoiezo niet zelf te gaan doen!