Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:36

Hallo, ik heb een Andalusiër ruin van 5 jaar.
Het is echt een schat van een beest ! Hij is zeer lief en aanhankelijk, nieuwsgierig en zeer attent.
Zolang er niemand erop zit is hij echt rustig en braaf en schrikt van niks.

Als ik wil gaan rijden maakt hij zich altijd groot voornamelijk in draf maar het ergste is in de galop.
Ik begin altijd rustig aan en stap hem goed in ook lange teugel en dan beetje per beetje oppakken.
Vanaf ik wil aandraven loopt hij eigenlijk sneller dan hij "aankan" hij loopt dus veel sneller en heeft dan geen echt evenwicht.
Hier reageer ik op door trager te lichtrijden en met mijn stem hem kalmeren, dit lukt meestal wel.
Maar vanaf ik hem weer wat vlotter wil laten lopen gaat hij weer zo "vluchten"

In galop heeft hij totaal geen balans.
Hij neemt altijd scherpe bochten en hierdoor is hij al een paar keer gestruikeld waardoor we altijd bijna op de grond lagen :(
Voltes rijden helpt niet, hij blijft zo snel galopperen.

Hij wordt nu gereden met een dubbelgebroken bitje en een hoofdstel zonder aansnoerriem.
Zijn zadel is nieuw en werd gepast met de zadelmaker dus hierbij zou het probleem niet echt kunnen liggen.
Tandarts komt binnenkort ook langs.
Ik probeer hem toch 2x per week te longeren met de pessoa om zijn achterhand beter onder zijn lichaam te brengen (met dit weer doe ik niks behalve aan de hand wandelen of in de manege rijden)
Ik rij met hem veel buitenritten en we nemen af en toe een sprongetje en wat dressuur voornamelijk nog recreatief :)

Wie zou me kunnen helpen ?
Hij heeft ook wel momenten dat hij veel kalmer is maar 5min daarna weer heet
Eerst longeren en dan rijden helpt ook niet bij hem :(

Misschien bitloos proberen ?
Een ander bitje ?
Alle hulp en tips zijn welkom !

Hier nog even een paar foto's
(klik op foto voor grotere versie)

Afbeelding
Afbeelding
http://www1.picturepush.com/photo/a/753 ... 530084.jpg
http://www2.picturepush.com/photo/a/753 ... 530095.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 11-02-12 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:02

Tips heb je volgens mij in je vorige topics al genoeg gehad toch? Hebben die niet geholpen dan?
Noor tanger zou toch komen om je les te geven? Zij kan in een paar lessen je al heel veel bijbrengen en uitleggen waar je ook lange tijd mee verder kan.
Is ze al langs geweest?
[RIJ-ITP] Furioso écht aan het werk

ze bood hier toch aan om langs te komen?
Laatst bijgewerkt door Enamorado op 10-02-12 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Re: Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:06

Dit klinkt al een paard met spier en balans problemen, problemen in de zin dat hij nog niet sterk genoeg is in de achterhand om gecoordineerd zich zelf en jou in balans te houden in de galop.
Veel overgangen rijden, wijken en balkjes.
Werk aan de pessoa kan je paard ook helpen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:07

Ik denk dat je inderdaad het beste les kunt nemen van iemand die veel ervaring met spaanse paarden heeft. Deze paarden zijn zeer gevoelig, dus misschien dat het probleem ook wel bij jezelf ligt hoor.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:18

Allereerst wil ik zeggen.... wat een mooi paard heb je !
Een Andalusier van 5 jaar is jong in vergelijking met bijv een KWPN'er. En wat ik zo lees denk ik het paard is er nog niet aan toe en moet eerst sterker worden. Ik ken de problemen die je omschrijft had dat ook met mijn eigen paard in zijn jonge jaren , hij wilde alleen maar snel. Galop werk heb ik in de eerste jaren dat ik mijn paard reed niet gedaan. Voor sommige mensen is dat moeilijk maar ik wilde mijn paard eerst sterk heb. Dus ik ben begonnen met veel stap werk, veel wendingen voltes en dergelijk. Daarna ben ik korte stukjes met hem gaan draven. Voorkomen dat hij kon gaan vluchten dus op tijd overgang naar de stap. In het begin draafden we dus nog geen lange zijde. Toen dat goed ging iets langere stukken met ook veel wendingen , slangenvoltes en voltes. Toen we in de draf wat konden verzamelen ben ik pas aan de galop gaan werken en dat was op dat moment geen probleem meer. En nu kan ik bijna alles met mijn paard maarja ik werk nu ook al 12 jaar met hem. Geef je paard de tijd en zorg dat je deskundig les krijgt dan komt het wel goed.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:02

Klinkt als mijn paard, geen goede balans omdat ie dat nog niet geleerd heeft.
Les nemen helpt bij mij goed, rustig aan opbouwen en buitenritten:-)
Succes!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 22:29

Ik heb momenteel nog geen vervoer om bij iemand les te nemen die ervaring heeft met spaanse paarden ;s
Wel kan ik af en toe mee rijden met een vriendin naar een gewone manege waar ik vrij kan rijden.
Vanaf dat het niet meer vriest ga ik terug naar de LRV en heb ik nog een proefperiode van 5 weken en daarna ga ik me daar bij aansluiten waar ik dan wekelijks les heb.
Vervoer is dus nog altijd het grote probleem...
Ik ken een aantal mensen die met de spaanse paarden bezig zijn en nog redelijk dicht in de buurt maar te ver om er heen te stappen dus ja ..
Les ging ik normaal nemen van Noor Tanger ja maar als je zelf geen piste hebt is het wat moeilijk :s
Als het vriezen gedaan is ga ik alles weer oppakken met mijn paardje :)
ik ga hem longeren met de pessoa en balkjes lopen en proberen veel overgangen te rijden en veel buitenritten :)
Iemand nog tips ? :)

Alvast bedankt allemaal !

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:58

Misschien dat je iemand kan vinden die bij jou aan huis wil komen om je les te geven?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 10:58

@Amaretto27: Ik heb geen eigen piste :s alleen een weide..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:59

Als je normaal in de weide rijd, kun je daar misschien ook les in krijgen?
Jammer dat je geen bak hebt.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:03

Op de weide kan ik het wel proberen maar hij schuift ook makkelijk uit omdat hij zo snellere stapjes wilt nemen en dan zeker in de galop scherpe bochten wilt nemen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:04

Het klinkt mij in de oren als een onwijs balans probleem. Je paard valt op de voorhand, verliest evenwicht en gaat harder en harder lopen om dat op te vangen, hoe hoger de gang hoe meer aanwezig.
Je kunt het een beetje vergelijken met wanneer je zelf over een drempel struikelt, dan loop je ook even een paar passen wat sneller om dat op te vangen en te voorkomen dat je valt.
Je zou je eens kunnen verdiepen in de academische rijkunst(http://www.paardenbegrijpen.nl), dat zou je onwijs veel kunnen helpen.

En heb je dingen als zadel, rug ed al na laten kijken?

Wil overigens nog wel zeggen dat je ene onwijs gaaf paard hebt!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:07

Oke, dan vind ik het niet zo raar dat hij sneller gaat. Een paard die zoals ze hier al zeggen, geen goede balans heeft, gaat steeds sneller lopen om hem in evenwicht te houden. Als je dan ook nog op een gladde weide gaat rijden, tsjah.. dan maak je het wel super moeilijk voor je paard. Dus ik zou zeggen.. eerst maar eens een goede rijbak maken/vinden waar je in kan trainen. Dat scheelt al een stuk!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:15

Dat zit ik nu ook te denken :s Ik ga de tips van de mensen die hier al gereageerd hebben zeker volgen als de vriesperiode over is
Ik ga met hem dan balkjes lopen, met de pessoa longeren, en zeker al hetgene da Andafries heeft gezegt :)
Ik ga de galop nog achterwege laten en eerst focussen op het rustig zijn en dan langzaam weer opbouwen :)
@Ijssnuiver: Zadel is gepast door de zadelmaker, de rug is niet echt nagekeken zou ik dit eens laten doen ? En dank je dat je Furioso gaaf vind ;)
@ Amaretto: Daarom rij ik niet in de wei alleen in de zomer misschien als die zeker niet glad ligt.
Ik heb wel altijd laat ons zeggen een mini piste ter beschikking, is veel te klein om echt deftig in te rijden maar voor korte stukken te draven etc is die wel goed. En echt gaan rijden ga ik dus doen op een manege of op de LRV.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:19

Ik zou hem inderdaad even helemaal na laten kijken dan en daarna adviseer ik je toch heel erg de academische rijkunst. Zij beginnen ook met werken aan de hand en dat kan prima op een weiland hoor en ook tijdens de vorst periode..

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:21

Okee dat zal ik proberen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:31

Wil je best eens keertje helpen, maar je woont zeker in niet in de buurt van friesland?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:37

Euhm nee niet echt ik woon in België Provincie Antwerpen.
Er zullen hier niet zoveel mensen zijn die bij me in de buurt wonen :s

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:38

Haha, nee dat is inderdaad wel een heel eind uit de richting.
Maar he, bokt is groot he, je kunt ook bij jou wel iemand vinden die jullie goed kan helpen hoor!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:43

Jaa dat is ook een beetje het probleem. Niet zo heel ver van me is er een vrouw die ik ook ken die met andalusiërs bezig is en ze wilt me heel graag helpen maar ze kan niet tot bij mij komen, ik moet bij haar geraken.
Dusja zolang ik geen vervoer heb ga ik niet echt iemand kunnen vinden die verstand heeft van spaanse paarden om les te geven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:50

Ik zou maar snel gaan sparen voor een goede trailer of voor een stalling met meer mogelijkheden (fatsoenlijke bak + instructie) want denk dat je nu alleen maar baat hebt bij goed les en veel trainen en als dat bij jou niet mogelijk is dan gaat het van kwaad tot erger.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:51

Volgens mij hoeft het niet persé iemand met ervaring met Spaanse paarden te zijn. Wel iemand die werkt vanuit de rust en ontspanning bij paard én ruiter. Persoonlijk zou ik voor een klassiek geschoolde instructeur kiezen. Bij mij en mijn paard was dat de sleutel tot ontspanning en het eind aan een hoop rennerigheid.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 11:54

Aangezien we al veel kosten hebben gedaan voor de weide, stal,..
Kunnen mijn ouders en ik het momenteel niet halen om een auto en trailer aan te schaffen (onze auto kan een trailer niet trekken)
Als ik nu met mijn paard meer vanop de grond werk en minder in het zadel en wekelijks les neem bij de LRV gaat het toch al de goede richting op niet ?
@BrankaZ: In de manege is er ook een goede lesgeefster, hoor er goeie ervaringen van en misschien kan zij ons dan wel helpen :)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:32

dus als ik alles zo lees. even kort samen gevat.

Je hebt een groot rij probleem en/of gedrag probleem bij je paard ivm heetheid.
daarbij kun je eigenlijk amper tot niet rijden ivm geen bak,
dan is er nog het probleem je geen les kan vinden dwaal er hier zat waren die je wilde helpen.
die wel ervaring hebben met het spaanse ras.
dan kan je soms mee naar de manege en daar wil je dan wel les bij.

Ik vind je verhaal zo warrig overkomen. Ik denk dat jij terug moet naar de basis en dat is toch aan de hand werken/longeren. en dan vanuit die basis weer gaan rijden met begeleiding die eigenlijk meer jou kan begeleiden dan je paard.

Heb je weleens naar je zadel laten kijken ? dat is vaak nummer 1 probleem bij rennig gedrag.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 15:45

Ik kan af en toe mee naar een manege waar ik vrij mag rijden (geen les dus) --> ik kan dan meerijden met een vriendin maar aangezien zij een KWPN heeft rijden we naar haar manege.
Ik woon in België, de meeste mensen hier op bokt zijn van Nederland (logisch)
Ik weet dat Noor Tanger me les aanbood maar ik heb zelf geen piste ter beschikking.
Ik ga met mijn paard dus grondwerken, vrijheidsdressuur, balkjes lopen, longeren,.. al die dingen en ook hetgene wat Andafries allemaal zei :)
Ik ga binnenkort dan bij de Lrv en daar kan ik dan wekelijks les nemen en mag ik daar altijd rijden wanneer ik wil/kan dus dat is dan toch al veel beter ? :)
Mijn zadel is in orde en is gepast door de zadelmaker, het is ook een nieuw zadel :)

Hopelijk zie we binnenkort een heel verschil :j