Aanschaf Iberisch paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Aanschaf Iberisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 15:04

Ik heb onlangs mijn lieve Quarterhorse Bambi met veel verdriet moeten laten inslapen. Ondanks dat ik er nog niet aan toe ben om een ander paard te kopen ben ik me wel een beetje aan het orienteren wat ik eventueel zou willen in de toekomst.
Ik mis het gewoon enorm en wil toch graag weer een paardenmaatje :+:
Ik was voordat ik voor de Quarter viel al helemaal gek van Iberische rassen dus nu kijk ik daar toch het meeste naar.
Maar waar te beginnen en wat is wijsheid; kopen van particulier, handelsstal of toch naar Spanje afreizen met een intermediar?
Ik hoor graag van jullie wat je ervaring is en welke eventuele tips jullie hebben waar ik vooral op moet letten.

* Mijn voorkeur gaat uit naar hengst/ ruin,
* 3+ jaar,
* ik ga geen dressuurwedstrijden rijden dus zoek geen speciaal dressuur type,
* tussen de 1.52 m en 1.65 m, niet groter
* Volle manen en staart
* liefst geen schimmel maar is zeker van ondergeschikt belang
* fijn karakter

Ik hoef geen raszuiver paard te hebben maar wel eentje die er stoer uitziet en een beetje showelement in zich heeft.

Alle tips welkom :)

Angela

Re: Aanschaf Iberisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:49

Ik denk dat je een belangrijk punt mist: je budget :)

Voor 10.000 euro heb je immers meer mogelijkheden dan voor 2.000 euro.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:09

Ik wil eigenlijk niet meer dan 6500 euro uitgeven :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 14:48

Ik hoor ook heel graag ervaringen van mensen die hun paarden in het buitenland hebben gekocht :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:50

Wij hebben onze hengst, Lusitano Ultramar, in Portugal, rechtstreeks bij de fokker vandaan gehaald als 2,5 jarige. Voor meer info stuur even een pb dan kunnen we je precies uit de doeken doen wat er kan, wat het kan kosten en waar je kan kijken.
We kennen enkele fokkers in Portugal, met hele goede paarden, maar daar hangt wel een prijskaartje aan, al zakken de prijzen daar ook in rap tempo.
Persoonlijk zou ik niet zo snel een Iberisch paard hier in Nederland ( van een Nederlandse fokker, dus) kopen. De kwaliteit ligt vaak een stuk lager, ook van de evt. Crusado's omdat er soms hele rare kruisingen gemaakt worden.
Is een Azteca niks voor jou ( kruising Iberisch met Quarter); mooie paarden met veel voorkomen, het showy van de Iberier maar het "coole" van de Quarter.
Bij Jos van Dijk loopt een Azteca ( bijna) jaarling hengst van onze hengst uit Sheza Nuclear Rebel ( van Ricky Stardust) en zij verwacht volgend jaar weer 2 Azteca veulens.

Voor een van de mooiste voorbeelden van een Azteca kan je op Youtube zoeken op Merlin/ Orfeo, het gaat dan alleen om het paard en zijn bewegingen!

http://www.dos-mundos.nl/page/veulens
http://www.caballoazteca.org/

http://www.azteca-horse.nl/

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:15

Begin in Nederland, maar reis ook lekker af naar het buitenland om daar te kijken. Dat is erg leuk en leerzaam om te doen. Zo kun je, je meer oriënteren, kijken wat je precies wilt en ook wat voor een prijskaartje eraan zit. Weet je trouwens al wat je wilt, een PRE of Lusitano of anders? Misschien is het handig om daar eerst over na te denken. Beide rassen zijn al te bezichtigen in NL. Even google gebruiken om fokkers, verenigingen te vinden en je kan op pad.

Vergeet vooral niet te genieten van de weg er naar toe, je vindt vanzelf een leuk paard!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 23:58

Ik ga je zeker even een Pb sturen El Cid.
Azteca had ik ook al naar zitten kijken en Jos heeft er inderdaad eentje lopen.
Maar het vinden van een minimaal 3 jarige is nog erg moeilijk denk ik.
Inderdaad heb ik tot nu toe nog geen leuke andere kruising gezien in Nederland.

Ik heb een lichte voorkeur voor een PRE maar sluit een Lusitano zeker niet uit.
Ik ken beide rassen, heb beide ook gereden in het verleden, dus die kennis heb ik gelukkig!
Bedankt voor de info zover :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:06

ElCid schreef:
Persoonlijk zou ik niet zo snel een Iberisch paard hier in Nederland ( van een Nederlandse fokker, dus) kopen. De kwaliteit ligt vaak een stuk lager, ook van de evt. Crusado's omdat er soms hele rare kruisingen gemaakt worden.

Vera schreef:
Inderdaad heb ik tot nu toe nog geen leuke andere kruising gezien in Nederland.

Wil hier even op reageren :o

Dan heb je de mijne nog nie gezien :') := _O-
Heb zelf (al zeg ik het zelf ;) ) een hele leuke knappe crusado :D (zie profiel)
Gewoon in Ned. gefokt bij goede PRE-fokkerij :j

Gezien kwaliteit: is maar net wat je ermee wilt :)* ....hij is nu 8, binnen 1,5 jaar (verdeeld over tijdsbestek van 3 jr) van 0 naar m2dr+. Volle broer is aangespannen Europees Kampioenspaard.
Dus ja...snap redenatie niet helemaal :n , in zoverre dat het misschien onwetendheid is :oo
Is kwestie van rondkijken en geluk hebben maar dat geldt voor ieder paard :j
Succes met je zoektocht!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:15

Ik denk dat je het niet zo persoonlijk moet nemen :D
Tot nu toe heb ik weinig cruzado's te koop gezien, of eigenlijk geen, die mij aanspreken.
Niks mis mee lijkt me? Het is tenslotte een persoonlijk iets.
En zoals ik al in mijn openingspost post schrijf, ik hoef geen raszuiver paard maar een paard wat me aanspreekt. Dus ik heb niks tegen cruzado's.
Dus... No offence :)

Nombrado, ben je naar Spanje gegaan om je paard te kopen? Hoe ging dat? Zie je dan veel paarden?

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:35

Ik (particulier)heb zelf diverse PRE's en heb er nu echt teveel dus moet er wat gaan verkopen.Je bent altijd (vrijblijvend)welkom om bij mij te komen kijken,en misschien staat er wat voor je tussen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:47

Van Lusitano's weet ik niet of de kwaliteit hier lager ligt, ben minder bekend met het ras. Van PRE's weet ik dat er hier echt wel goede paarden worden gefokt. Op de jaarlijkse premiekeuring doen de in Nederland gefokte paarden niet onder voor de geimporteerde paarden.

En idd is de Nederlands kampioen enkelspan een Cruzado PRE X KWPN

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:09

wil je een goede lusitano dan kun je eens contakt opnemen met romina steiner.wij hebben ons veulen er ook gekocht.ze heeft ook veel contacten over heel de wereld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:16

Vera schreef:
Nombrado, ben je naar Spanje gegaan om je paard te kopen? Hoe ging dat? Zie je dan veel paarden?

regelmatig :D
je kan zoveel paarden zien als je wilt, ze nemen je mee, om het paard te zoeken/vinden, die bij jou wensen past.
je komt dus veelal bij de fokkers zelf.
de link die ik je gestuurd heb, spreekt nederlands (is nederlandse) dus een taal barrière is er dan niet.
Ik ken nog wel meer fokkers in spanje, die de creme de la creme fokken, maar die zitten in een hogere prijsklasse dan waarin je zoekt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:18

nombrado schreef:
Vera schreef:
Ik hoor ook heel graag ervaringen van mensen die hun paarden in het buitenland hebben gekocht :)

Ik reis ook met je mee hoor, gaan we diverse stoeterijen langs en hoef je zelf het woord niet te doen ;-).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:50

Monya, kun je uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat?
Ook kostentechnisch gezien? :)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:51

Ja hoor maar niet op bokt ;-). Had je mij al gepb't?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:06

Ja 2x ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:07

Vera schreef:

als je dit topic leest,
loversyl @ [BKR] Stoeterijen - fokkerijen PRE andalusier
loversyl
dan kan je haar eens pb en, zij is ernaartoe geweest, en kan de ervaringen met je delen.
ze heeft inmiddels haar droompaard gevonden. transport alles was geregeld. En ze heeft heel wat paarden/fokkers gezien daar.
Mocht je meer willen weten van de eigenaar van die website, pb je me maar even.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 23:29

Bedankt voor de link Nombrado! :)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:23

Ik heb mijn PRE ook uit Spanje gehaald via Miriam Frenk (http://www.miriamfrenk.net/)

Zij heeft heel veel ervaring en voor mij was het een hele prettige ervaring. Zou het zo weer doen (maar tja....kost ook wat natuurlijk. Toch kan het nu gene kwaad om eens te informeren, binnen jou prijs is er vast vanalles. Haar aanbod is erg breed en ze zit ter plaatse)

Als je vragen hebt, pb vooral :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 10:17

Hoe zit dat nou precies?
Is een paard daar kopen nou uiteindelijk goedkoper als je kosten van reis/verblijf/vervoer paard meerekent?
Of kun je dan betere paarden kopen voor hetzelfde geld incl. alles?

Dat is nl. wel zo als je een paard uit USA haalt.
Voor mijn 2 jarige Quarter was is 1/4 kwijt, incl. transport dan wat ik hier in Europa moest betalen voor een 2 jarige merrie van hetzelfde kaliber. Het kost alleen even wat moeite ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:56

Je kan eens contact opnemen met http://quintadonenufar.com/quinta-do-ne ... sofie.html .
Zij zijn Nederlands en wonen in Beja, Portugal, maar komen ook regelmatig in Nederland en hebben hier dus ook paarden lopen. Hun hengst Amante heeft vorig jaar ( met de amazone die hem toen reed) vaak meegedaan met de clinics die wij organiseerden; mooie, talentvolle, hengst met hele goede afstamming. Familie van hem is op de keuring kampioen geworden van de bereden merries.

Voor zover ik weet zal het qua prijs niet zoveel uitmaken maar ook daar zijn dure en minder dure paarden te koop. Voor Quarters en Paints is en was Amerika inderdaad goedkoper, onze Spot was hier ook vele malen duurder geweest maar dan hadden we ook nog moeten zoeken naar de speld in de hooiberg ;) .
De echt hele goede Lusitano's bijv. zijn gewoon duur ( overal ter wereld) , maar ook niet 1,2 3, te vinden omdat niet alle Portugese fokkers hun deuren open zetten. Goede paarden maar geen uitblinkers ( bij. door minder gangwerk en/ of "te klein") zijn overal voor meer acceptabele bedragen te koop. Duitsland en Belgie kunnen ook heel interessant zijn. Daarvoor heb je dus weer wat connecties nodig, want alleen gaan zoeken zonder te weten welke fokkers goed zijn en ook nog hun betere paarden verkopen is onbegonnen werk, nou geldt dat overal, maar in het buitenland is het natuurlijk nog lastiger.

Hier in Nederland zijn ook betrouwbare fokkers en handelaars, maar er zijn er ook waar je geen paarden moet kopen! Dus ook als je hier gaat zoeken dan is het aan te raden om dat te doen via personen die enige ervaring hebben binnen het ras. Er zijn, nog steeds, handelaars die naar Spanje/ Portugal gaan en daar een lading "Andalusiers" , PRE of Lusitano's inladen, waarvan de verkoper/ fokker blij is dat hij er af is :( . Die paarden worden dan hier voor enorme bedragen verkocht omdat ze "Iberisch" zijn en daar houdt het dan ook helemaal op! Ofwel de bagger die ze daar niet willen hebben wordt door een ( klein aantal) handelaren hier voor "super" paarden aangeprezen; een beetje te vergelijken met de handel in Paints/ Quarters een jaar of 20 terug! Als het uit Amerika kwam was het duur, terwijl ze daar blij waren dat ze de rommel kwijtwaren }> .
Oppassen dus en zorgen dat je alleen bij goed bekend staande fokkers/ handelaars koopt. Een tijdje geleden stond Marktplaats ook weer vol met "Super" Lusitano's, die ik nog niet eens gratis zou willen hebben 8-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 11:12

Ik zie op MP natuurlijk hele leuke 'plaatjes' staan maar dan zie je de prijs erbij en krijg ik toch altijd een beetje een raar onderbuik gevoel. Ik zou daar dus ook niet langs gaan. Correct me if I am wrong...

Toen ik een leuke pleasure Quarter zocht ben ik ook stad en verschillende landen afgereisd maar kwam telkens teleurgesteld thuis. Wat een geld werd er gevraagd voor matige kwaliteit. 20.000 euro voor een 2 jarige was echt de normaalste zaak en dan had je echt niet top-of-the-bill hoor :n
Dus uitwijken naar USA was echt een hele goedkope actie, hoe gek het ook klinkt.
Maar dat is ook wat jij hebt gedaan.

Ik heb alleen geen zin om een onzinprijs te gaan betalen voor een het paard wat ik zoek. Ik weet inmiddels dat klein en barokke gangen nou net minder interessant is, dat men veel liever groot en dressurmatig wil hebben.
Maar ik heb wel de indruk dan Lusitano prijzen toch weer hoger liggen dan Andalusiers. :?
Kun je mij dat uitleggen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:56

wat voor type zoek je eigenlijk.
het grote sport type met de enorme ruime gangen,of toch meer de wat kleinere barokke met(sommige met goede gangen,sommige met minder goede gangen).

want zo weet ik een fokker in belgie(lusitano),die grote paarden fokt echt voor de dressuur dat is deze massa http://www.chateau-fontdubroc.com/,ze hebben in belgie op de keuring ook diverse prijzen gewonnen,ook de paarden van romina hebben veel prijzen weg gehaald in belgie/nl op de keuring.zij kent veel fokers over de hele wereld,en komt ook regelmatig in portugal,want daar staan ook paarden van haar,en kent ze enorm veel fokkers.
ook zijn er nog fokkers die in belgie zitten die ik ken.maar je bent eigenlijk net wat te laat want anders had je mooi in belgie en nl naar de keuring kunnen gaan,en kon je de kwaliteiten zeer goed vergelijken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:57

Andalusiers/ PRE zijn al veel langer "bekend", de Lusitano is nog steeds een paard wat niet iedereen kent en daardoor nog een beetje "in opkomst" is.
Ultramar wordt maar wat vaak "uitgescholden: voor "Fries" of "Andalusier". Als we dan zeggen dat het een Lusitano is dan worden we toch vaak verbaasd aangekeken en leggen we uit dat dit dus het paard uit Portugal is, weliwaar met een nauwe verwantschap aan de PRE.

De rest per pb ;)