Andalusier kruisingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Andalusier kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 00:42

Hallo,

ik zou graag wat meer te weten komen over andalusier kruisingen.
Ik ben helemaal weg van het karakter en de uitstraling van de Andalusier maar ik wil ooit serieus endurance en trec gaan rijden en ik weet gewoon dat, zeker in de hogere klasse de Andalusier niet het meest geschikte ras is. Nou ben ik dus op zoek naar meer informatie over andalusier kruisingen met arabieren, engelse volbloeden of andere volbloeden of racetype paarden. Ik zou heel graag foto's zien van deze paarden en meer info hebben over hun karakter en de voor- en nadelen van dit soort kruisingen.

(Ik begrijp dat sommige mensen anda kruisingen maar niks zullen vinden, ik kan dat begrijpen, ik ben tegen fokkerijen in dit soort zaken, maar niet tegen kruisingen voor puur persoonlijke overwegingen).
Ook ben ik me bewust van de vooroordelen en dat er altijd wel uitblinkers en mindere paarden zijn. Mijn keuze staat echter vast, een anda, hoe weg ik ook ben van het ras, is niet wat ik zoek, ik hoop meer geluk te hebben met 'de gulden middenweg'.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:10

Ze zijn er wel hoor.
In Spanje/Portugal worden ze zeker wel gefokt. Stierenvechterspaarden zijn bijvoorbeeld vaak kruisingen.
Misschien heb je iets aan deze link?
http://www.mundotoro.com/auxiliar/Mundoestribo/2.cuadras2011/cuadras.htm
Dit zijn een aantal rejoneadores, onder hun namen kan je linkjes aanklikken per deel van het gevecht (Want daar hebben ze vaak verschillende paarden voor) En dan krijg je foto-albums met hun paarden en de gegevens van die paarden.
Daar zitten heel veel Lusitano-kruisingen tussen, met volbloed, met arabier of met Quarter (de zogenaamde azteca's)
Als je dan die namen van de paarden ingeeft op Youtube in combinatie met de naam van de ruiter, kan je vaak ook nog filmpjes kijken.
Andalusiër-kruisingen zijn wel iets minder voorkomend dan Luso-kruisingen in de stierenring. Men gebruikt liever Lusitano's. Maar er zitten er wel enkele tussen.
En op de eigen site's van die mannen vind je vaak ook alle paarden die ze hebben/gehad hebben.
Om een voorbeeld te geven: Dit eerste bruine paard dat gebruikt wordt is een Anglo-Luso-Arabe: http://www.youtube.com/watch?v=Cy0DPfWDJYI Kruising tussen Engelse volbloed, Arabische volbloed en Luso dus.
En ook al wordt er hier in Ndl en B neerbuigend gedaan over kruisingen, wees maar zeker dat die paarden in Spanje geld waard zijn. Die paarden van die site zijn heuse sterren en je zal weten wat je betaalt als je zo eentje in je stal wilt hebben. ;)

Overgings, dan wel geen andalusiër. Maar ik heb momenteel mijn Quarter/Anglo-Arabische kruising merrie drachtig van een Lusitano hengst.
En mijn zusje haar New Forest merrie is eveneens drachtig van een (andere) Luso. Die merrie heeft 2 jaar geleden ook al zo'n kruising-veulen gehad. Dat was een erg leuk veulen!

Xyris

Re: Andalusier kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 11:51

Ohh thanks voor je info! Helpt me en hoop :) als ik het goed heb is en lusitano een kruising lippizaner/anda toch? Behalve dat lipizaners over het algemeen wit zij en een ramsneus hebben weet ik niet veeel van ze. Zijn ze veel anders qua karakter? En als ik zg dat anda/lusitano kruisingen met volbloed. Snel en wendbaar zijn met goede conditie (in de zin van, erg geschikt voo endranc) , zeg ik dat dan goed?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:22

Lusitano's zijn gewoon een apart ras hoor. Geen kruising ;)
Eigenlijk zijn ze (cru gezegd) de Portugese tegenhanger van de Spaanse PRE (of Andalusiër)
http://www.bokt.nl/wiki/Lusitano
Ze hebben dus weinig met Lippizaners te maken. ;)

Er zijn ook zoveel verschillende types Anda's en Luso's dat je ze eigenlijk niet zomaar op het oog kan onderscheiden.
Er zijn Anda's die je als Luso kan aanzien en andersom.
Maar in grote lijnen zijn er vaak wel enkele verschillen. Het hoofd is vaak meer convex en zwaarder. De oogopslag vind ik anders.
En qua bouw vind ik een luso vaak beter in de bovenlijn en correcter in de beweging.
Maar ik heb een persoonlijke voorkeur voor Portugezen dus misschien dat andere mensen mij daarin zullen tegenspreken. :+
Qua karakter zouden ze 'moediger' zijn. En in de stierengevechten heeft men daarom een duidelijke voorkeur voor de Portugezen.
Zelfs in Spanje zie je vaker Luso's dan Anda's in de stierenring.
Maar ik ben geen expert in deze kwestie hoor. ;)

Met die kruisingen wil men inderdaad snelheid en uithouding toevoegen. Dat zie je ook wel terug in dat filmpje van dat paard dat ik eerder postte, geloof ik? Kracht, wendbaarheid en een goed karakter krijg je dan wel van de Barokke kant.
Maar dat kan natuurlijk verkeren en fokken blijft gokken.
Ik ben alleszins met mijn merrie ook gewaarschuwd dat je dat volbloed-karakter (wat in mijn paard wel wat in zit) niet teveel moet willen terug zien in't veulen. Want dat dat wel eens een behoorlijk gecompliceerd beest kan worden. :+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:29

Ah thanks, weer een fabeltje de wereld uit gewerkt voor mij, snap niet hoe ik daar nou op ben gekomen dan... Ik heb even wat meer geleden over de Lusitano, ik kan me voorstellen dat je er inderdaad niet teveel volbloed temperament in wilt :p aangezien lusitanos van zichzelf al erg temperamentvol zijn...

Zijn er hier toevallig nog meer mensen met deze kruising hier op bokt? Ben benieuwd wat hun ervaring is met deze kruising :).

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:36

Hoi,

Oef wat een heftig filmpje zeg! Prachtig paard en mooi om te zien hoe wendbaar, maar die arme stier..
Ik rijd een paardje bij wat een Hispano-arabe wordt genoemd..
Zij is een kruising tussen een andalusier en arabier.
Ik vind haar helemaal te gek! Ze is erg pittig, maar blijft altijd goed te handelen, bij je als het ware.
Ze is heel goed te rijden en bloed fanatiek.
Zij is best klein gebleven, echt e-pony maat. Terwijl de ouders toch echt groter waren.
Heb je hier wat aan?
Groetjes!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:39

Thanks, ja, hier heb ik een hoop aan! Klinkt precies als het type paard dat ik zoek, eentje die niet te stoppen is, maar wel te houden, oftewel, zoals jij zegt, bloedfanatiek maar, als het moet, hij wel gewoon weer te stoppen is. Alleen zal e-pony toch echt te klein zijn voor mij, haha, maarja, tis altijd gokken inderdaad... Heb je toevallig een foto?

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:41

Ja, zij is ook echt opmerkelijk klein klein gebleven, heel vreemd.
De meeste uit deze combinatie zijn groter. Maar dat risico loop je natuurlijk ook niet als je een uitgegroeid paard zoekt.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:50

De Hispano - Arabe (Kruising Andalusier x Arabier) heeft in Spanje echt een stamboek en worden al een tijd lang doelbewust gefokt;
http://www.caballohispanoarabe.com/

Ik spreek idd tegen dat de Lusitano correcter zijn in beweging. Wel heeft de PRE (Andalusier) meer verschil in types/ beweging, waar de Lusitano wat meer unaniemer is, maar bijvoorbeeld in de echt hoge dressuur zie je weer meer PRE's dan Lusitano's.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:53

Wij hebben een andalusier merrie zij looopt mee op het hoogste niveau TREC en doet dat prima, naar mijn mening is een andalusier een erg veelzijdige paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:11

bij ons in de buurt is een classice dressuurschool,daar was opendag.en daar hebben wij een lusitano x eng volbloed mogen aanschouwen prachtig.mijn vriendin heeft een lusitano gekocht maar ik twijfel nog steeds om later een lusitano te kopen of toch mijn eng volbloed merrie te laten dekken door een lusitano.
lusitano's kunnen mee in alle takken van de sport,ook vind ik ze veel ruimer bewegen dan een andalusier(deze lopen meer met knieactie en korte pony pasjes).natuurlijk vind iedereen wat anders mooi dus kijk wat je zelf mooi vind en kijk wat je er mee wilt gaan doen.wil je zelf een veulen fokken? of er een kopen,want dit zul je niet vaak vinden .
succes

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:16

Thanks again allemaal,

@ Delphi2, thanks voor de info, ik denk echter nog steeds dat een anda niet helemaal is wat ik zoek, ik ben echt weg van het ras, maar ik zoek toch echt meer pit, en misschien zijn het vooroordelen, maar ik heb begrepen dat rassen als de anda (en bijvoorbeeld ook de fries) toch wat lichamelijke 'gebreken' hebben (danwel gewenste zaken die op langer termijn schade kunnen veroorzaken zoals hij zogenaamde 'maaien' (ik noem het liever knieactie) bij de anda) terwijl ik toch een paard wil die je bij wijze van de mount everest op kan sturen en dan nog niet kreupel is aan het end van de rit. Ik weet dat bij veel rassen (en dan niet eens zo zeer in de paardenwereld, maar ook in de honden- en katenwereld) paarden met een gemixte bloedlijn/danwel een minder strict stamboek relatief gezien minder gebreken hebben. En om dan een paard te nemen die toch wat meer in de risicozone zit vind ik gewoon zonde. Ik kan best veeleisend zijn als een paard dit qua conditie aankan en een uitglijder of verkeerde sprong of wat dan ook moet niet gelijk funest zijn.

@ Keona, aangezien deze paarden nogal in de hogere prijsklasse lijken te liggen zal ik deze als alleenstaand persoon niet kunnen veroorloven. 2 Paarden zijn dan natuurlijk ook geen optie. Echter, mocht ik ooit een rijke vent op de kop tikken dan zou ik het toch erg leuk vinden om zelf te fokken. Tsja, fokken is gokken, dat weet ik inderdaad wel, maar mocht het nou echt niet worden wat ik in gedachte had dan heb ik altijd de merrie nog en kan voor het veulen een geschikte eigenaar gezocht worden. De merrie zou altijd opnieuw gedekt kunnen worden. Als ik zelf een paard koop is dat per definitie een blijvertje, met een veulen is altijd maar de vraag of er een klik zal zijn. Maar ik ben bereid het risico te nemen :).

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:37

keona schreef:
bij ons in de buurt is een classice dressuurschool,daar was opendag.en daar hebben wij een lusitano x eng volbloed mogen aanschouwen prachtig.mijn vriendin heeft een lusitano gekocht maar ik twijfel nog steeds om later een lusitano te kopen of toch mijn eng volbloed merrie te laten dekken door een lusitano.
lusitano's kunnen mee in alle takken van de sport,ook vind ik ze veel ruimer bewegen dan een andalusier(deze lopen meer met knieactie en korte pony pasjes).natuurlijk vind iedereen wat anders mooi dus kijk wat je zelf mooi vind en kijk wat je er mee wilt gaan doen.wil je zelf een veulen fokken? of er een kopen,want dit zul je niet vaak vinden .
succes

Dat klopt niet hoor. Bij de andalusiers heb je verschillende types. 2 van mijn andalusiers kunnen echt heel ruim bewegen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:03

Mijn Haflinger is drachtig van een PRE. We hopen een fijn men -en recreatiepaard te krijgen! Echter, een endurance paard zal het niet worden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:10

TS: misschien is dit een kruising voor je?
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/47 ... nd=29&fs=1

Ikzelf heb een volle broer hiervan (loopt M2 dr, springt, recreatief geweldig, bomproof, 8 jr) en bovenstaande verkoper heeft ook nog een andere volle broer (10 jr), die aangespannen heel erg hoog loopt (EK niveau).
Zijn dus paardjes van alle markten thuis :)*
En er staan nog 2 volle jonkies bij de fokker van deze paps en mams :)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:27

Ik heb/fok ook Pre's die heel ruim bewegen. Ook niet elke KWPNer beweegt zoals Totilas! ;)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:45

Xyris schreef:
Thanks again allemaal,

@ Delphi2, thanks voor de info, ik denk echter nog steeds dat een anda niet helemaal is wat ik zoek, ik ben echt weg van het ras, maar ik zoek toch echt meer pit, en misschien zijn het vooroordelen, maar ik heb begrepen dat rassen als de anda (en bijvoorbeeld ook de fries) toch wat lichamelijke 'gebreken' hebben (danwel gewenste zaken die op langer termijn schade kunnen veroorzaken zoals hij zogenaamde 'maaien' (ik noem het liever knieactie) bij de anda) terwijl ik toch een paard wil die je bij wijze van de mount everest op kan sturen en dan nog niet kreupel is aan het end van de rit. Ik weet dat bij veel rassen (en dan niet eens zo zeer in de paardenwereld, maar ook in de honden- en katenwereld) paarden met een gemixte bloedlijn/danwel een minder strict stamboek relatief gezien minder gebreken hebben. En om dan een paard te nemen die toch wat meer in de risicozone zit vind ik gewoon zonde. Ik kan best veeleisend zijn als een paard dit qua conditie aankan en een uitglijder of verkeerde sprong of wat dan ook moet niet gelijk funest zijn.

Ik denk dat je dan maar eens goed kennis moet gaan maken met wat pittige andalusiers, zoals bij elk ras heb je grote verschillen ook binnen de Andalusier/PRE, je hebt hele sportieve types en de zwaardere barokke. Qua pit en temperament heb je ook enorme verschillen dat is heel afhankelijk van het doel waar voor ze gefokt zijn. Daarnaast denk ik niet dat de PRE een paard is waar meer risico's zijn op gebreken, het zijn paarden met een vrij brede genetische basis en die zeker door hun manier van opfokken en opgroeien over het algemeen een zeer goed beenwerk hebben. Maar natuurlijk heb je ook "minder goede" exemplaren binnen het ras. En met een goed gelukte kruising is zeker niks mis, de spanjaarden en portugezen kruizen zelf natuurlijk ook niet voor niks met o.a. engels volbloed en arabisch vobloed bij veel van de paarden voor de arbeidsdressuur etc.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:30

Wat hier veel gebruikt word in Sport is iid de Hispano/arabe en een 3 sangres (3 bloed) anglo/hispano/arabe dus engelsvolboed x hispano/arabe. Hier zijn speciale fokkers voor , dit zijn paarden die met de stieren werken de hele dag dus ze vechten niet in de plaza , grappige is dat de kampioen van Spanje Doma Vaquera op een duits paard heeft gewonnen trakehnerxarabier ,
Bekende fokkers zijn Conde Aguilar, Peña Gutierrez, Dehesa de Galeon, Afonso Domecq.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:14

misschien kun je uit een merrie van iemand een veulen fokken zodat je een paard kruist dat je graag wilt.mijn schoonvader heeft bv een mooie eng volbloed merrie en misschien is hij daar berijd toe of iemand anders die je kent met een arabier/volbloed/andalusier/lusitano. zodat je zelf een paard kunt fokken

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:09

Vaak zijn PRE kruisingen met warmbloeden niet erg barok meer. Dus je kan je afvragen of de uitstraling dan nog wel dat is waar je zo van houdt.
Voorts houd je van het karakter van de PRE, maar in een volgende post schrijf je dat je vindt dat ze te weinig pit hebben :? Misschien nog even nadenken waar je nu precies van houdt?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:16

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:28

Ik zou niet gaan kruisen met een Quarter als je een paard wil fokken voor de lange afstanden.
Een QH is van oorsprong een sprinter met dito bespiering en metabolisme. Niet wat je zoekt in een lange afstands-paard. :n

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:54

@ luckystory hihihi je heb gelijk hoor...maar wel een leuke kruising

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:39

Ik heb een azteca (Lusitano/quarter) van nu 20 jaar oud en niemand houdt hem bij van de paarden hier :D kan je gewoon uren op weg bergje op en bergje af (die heb je in NL niet dus lekker makkelijk voor de paarden.)
Maar niemand die op een hoog niveau lange afstand doet koop een PRE.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:04

@ jus en zo is het maar net,,,,,ervaring is wat telt...en een Azteca is geen quarter.
dit Paard is gefokt om zijn veel zijdigheid en die is zo groot dat de ervaring met het gebruik van dit ras nu al staat op , Working Q, (klassieke) dressuur, springen,mennen,show,s..stierenvechten ,lange afstand enzz op hoog nivo