Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
keona schreef:bij ons in de buurt is een classice dressuurschool,daar was opendag.en daar hebben wij een lusitano x eng volbloed mogen aanschouwen prachtig.mijn vriendin heeft een lusitano gekocht maar ik twijfel nog steeds om later een lusitano te kopen of toch mijn eng volbloed merrie te laten dekken door een lusitano.
lusitano's kunnen mee in alle takken van de sport,ook vind ik ze veel ruimer bewegen dan een andalusier(deze lopen meer met knieactie en korte pony pasjes).natuurlijk vind iedereen wat anders mooi dus kijk wat je zelf mooi vind en kijk wat je er mee wilt gaan doen.wil je zelf een veulen fokken? of er een kopen,want dit zul je niet vaak vinden .
succes
Xyris schreef:Thanks again allemaal,
@ Delphi2, thanks voor de info, ik denk echter nog steeds dat een anda niet helemaal is wat ik zoek, ik ben echt weg van het ras, maar ik zoek toch echt meer pit, en misschien zijn het vooroordelen, maar ik heb begrepen dat rassen als de anda (en bijvoorbeeld ook de fries) toch wat lichamelijke 'gebreken' hebben (danwel gewenste zaken die op langer termijn schade kunnen veroorzaken zoals hij zogenaamde 'maaien' (ik noem het liever knieactie) bij de anda) terwijl ik toch een paard wil die je bij wijze van de mount everest op kan sturen en dan nog niet kreupel is aan het end van de rit. Ik weet dat bij veel rassen (en dan niet eens zo zeer in de paardenwereld, maar ook in de honden- en katenwereld) paarden met een gemixte bloedlijn/danwel een minder strict stamboek relatief gezien minder gebreken hebben. En om dan een paard te nemen die toch wat meer in de risicozone zit vind ik gewoon zonde. Ik kan best veeleisend zijn als een paard dit qua conditie aankan en een uitglijder of verkeerde sprong of wat dan ook moet niet gelijk funest zijn.