Friezen, worden niet zo oud?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Friezen, worden niet zo oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:29

Een fries is een klassiek ras, dus daarom plaats ik het maar hier..
Ik wil graag een paard kopen, maar hij is 16 en iedereen zegt; "16 is al erg oud voor een fries hoor!"
Is het waar of een fabeltje?
Worden friezen echt niet zo oud?

En waarom - in godsnaam - zouden friezen dan niet zo oud kunnen worden?

Jilletje

Re: Friezen, worden niet zo oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:31

ik weet niet in hoeverre het waar is, heb geen verstand van friezen.
maar imo zit er wel enigsinds waarheid in. ivm. selectief fokken wat er over het algemeen vrij streng gebeurd, hier door kan het inteelt percentage vrij hoog oplopen en dat komt de genen niet ten goeden

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:32

Nou ik ken genoeg friezen die ouder zijn dan 16 jaar.
Het verschilt per paard hoe oud hij wordt, en je het niet aan het ras kan zien. Het licht er maar net aan hoe gezond het beestje is en hoe of hij goed onderhouden wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:35

Net zoals ieder paard kan een fries heel oud worden. Wel is het belangrijk het paard in goede conditie te houden. Dus goed voer en regelmatig beweging. Maar goed dat geldt voor elk ras.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:38

friesiszwart schreef:
Net zoals ieder paard kan een fries heel oud worden. Wel is het belangrijk het paard in goede conditie te houden. Dus goed voer en regelmatig beweging. Maar goed dat geldt voor elk ras.

Nou kijk ik weet dat friezen vaker gevallen hebben van artrose en friezen hebben veel kwaaltjes, zoals met de hoge knie werking in draf :)
Maar dan weet ik dat :o
Op bokt heeft iemand me nu een prachtig paard van 12 aangeboden en daar wil ik ook graag naar kijken, maar mijn vader wil eerst die van 16 afwachten :3

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:39

er is hier een fries op bokt die al 31 is !! (gezien in idp)

het licht aan het paard als hij nog goed bereden word of buiten gereden dan kan het niet oud zijn

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:39

Onzin, ik heb een Friese verzorgmerrie van 17 en een ruin van 15. En er staat ook nog een merrie van 18. En alledrie hebben ze energie zat en zijn ze ècht nog niet oud hoor :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:40

ja als aankoop leeftid is 16 wel richting de oude kant hoor :j maar dat geld voor alle paardenrassen.
betekend absoluut niet dat je er minder plezier van hebt als bij een jonger paard!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:47

Jilletje schreef:
ja als aankoop leeftid is 16 wel richting de oude kant hoor :j maar dat geld voor alle paardenrassen.
betekend absoluut niet dat je er minder plezier van hebt als bij een jonger paard!

Dat snap ik, ik wou eigenlijk ook iets richting de 12/13/14 maar als je bedenkt dat ik over 2 jaar mijn examen heb, is het wel handig om je paardje een dagje niet te hoeven rijden :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:49

dat heeft meer met karakter als met leeftijd te maken hoor! dus daar moet je je niet op blind staren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:51

Niet alle friezen hebben die knie-actie hoor... Kijk maar in mijn profiel ;)
En ieder ras heeft wel zijn mankementen.
Dat is nou eenmaal zo als je een ras fokt. Die hebben nou eenmaal dezelfde eigenschappen en ziekten/mankementjes worden dan helaas ook meegefokt.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:52

Jilletje schreef:
dat heeft meer met karakter als met leeftijd te maken hoor! dus daar moet je je niet op blind staren

Dat wist ik niet..
Tja omdat ik zo graag die merrie van 12 wil bekijken heb ik echt het idee dat ik straks zoieso nee ga zeggen, ik wil ook eigenlijk eerst bij die van 12 kijken, ja die van 16 is leuk, maar als die van 12 echt zo mak is als ze zeggen wil ik dat zeker proberen :j
Nee weet ik, maar wel de meeste bedoel ik, de meeste friezen hebben eczeem etc etc etc.
Dat bedoel ik ;)

Maarja een paard met witte hoeven heeft snel mok :S

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:54

Fabeltje. :j

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:01

ik heb je een pb gestuurd ts!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:17

Ik heb begrepen dat doordat er meer % inteelt is bij de friezen, ze hierdoor iets zwakker kunnen zijn, met eerder gebreken tot gevolg. Hierdoor zou het dus ook kunnen dat veel friezen eerder "op" zijn, en wellichgt ingeslapen worden. Hierdoor neemt de gemiddelde leeftijd natuurlijk af. Ik neem aan dat dit eerder het geval is bij paarden die veel belast worden, dan paarden die af en toe een ritje maken.

Zie ook dit topic: [BKR] Voor -en nadelen Fries?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:24

Ik heb een fries gekend die 31 is geworden, helaas is hij een aantal weken geleden overleden.
De moeder van mijn merrie is nu 24 jaar dus het zegt niets. ( ook een fries dus)
Je paard kan kerngezond zijn en de 30 halen mar ook minder gezond en de 10 nie eens halen.
EN daarvoor hoeft het echt een fries te zijn.
Hangt helemal van het paard zelf af

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:26

Ik denk dat je naar het inteeltpercentage moet kijken.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:07

wodan is 31 jaar geworden,is helaas ingeslapen.
haitze is 26 jaar geworden.
een fries kan wel oud worden mits er goed op gepast wordt,en hij zij geen kwalen heeft.
en ouderdom komt op een gegeven moment met gebreken.
je kunt niet verwachten dat je een paard van 16 jaar nog erg lang kunt berijden,aan de andere kant kun je van een ouder paard,vooral als het je eerste paard is,veel leren.
ik reed haitze al drie jaar voordat ik hem mocht kopen ,hij was 14 jaar toen ik hem de mijne mocht noemen
we hebben hem nog 4 jaar kunnen berijden toen was hij klaar ermee.
haitze heeft me geleerd te genieten van het paardrijden samen.
haitze was een zeer ervaren paard,ben altijd blij geweest,dat ik die stap heb gewaagd,haitze was een goed leermeester

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:23

Haitze ik had het dus ook over wodan

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:43

Friezen kunnen best wel oud worden als je er een beetje goed op past.
Hobbe is onze hengst van 27 jaar nu met pensioen maar vorig jaar op zijn 26 ste liep hij nog voor de sjees.
Foto's waren bij zijn afscheid vorig jaar op de boerebrulloft te Joure.
Afbeelding

Afbeelding

En dit jaar hebben we Rixt voor de sjees lopen zij is nu 21 jaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:01

haitze schreef:
je kunt niet verwachten dat je een paard van 16 jaar nog erg lang kunt berijden,

Nou... daar kan ik niet in mee gaan... de meeste paarden op topsport niveau zijn juist dan op hun best... Een paard van 25, die is toch wel echt ouder, maar 16? Dan zouden ze in de bloei van hun leven moeten zijn. Nu heb ik wel vaker gehoord dat friezen laat rijp zijn, en redelijk vroeg oud. Niet dat ze dan dood gaan, maar wel dat je in veel gevallen niet echt veel van ze kunt verwachten.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:12

Ik kocht er een die bijna 15 was, heb zeer veel plezier van hem gehad.
Liep met z'n 21e jaar nog het NK voor friese paarden mee in het M1.
Helaas kreeg hij cushing, maar dat kan natuurlijk elk paard overkomen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:44

Eeen paard van 16 is zeker niet oud! Met 12 is een paard als het goed is in de bloei van zijn leven, dus met 16 hoort een paard nog lang niet "afgeschreven" te zijn. Mijn Bobby heeft op zijn 15 nog een nieuwe (en vrij zware) rijstijl aangeleerd en dit zonder problemen. Inmiddels dik 18 doet hij dit nog zonder enige moeite.

Knieactie maakt niet dat de benen eerder slijten, er zijn zat andere rassen met knieactie; Andalusiers, Lusitano's etc. en dit zijn juist rassen die heel oude kunnen worden.

Wel is het zo dat de Fries idd met wat problemen te kampen heeft in hun fokkerij, maar dat wil niet zeggen dat dat met elk Fries paard is. Laat het paard nakijken door een veearts als je interesse hebt en wanneer alles in orde is, is de kans groot dat je nog jaren plezier kan hebben van het paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:50

16 jaar is normaal gesproken niet oud....het ligt er wel aan wat voor leven het paard tot nu toe heeft gehad.
Of hij hard heeft moeten werken.Er zijn paarden die voor hun achtste jaar al op zijn.Ik denk dat het gebruik er meer mee te maken heeft dan het ras.
Mijn friesje is 17,maar die heeft nog nooit hard moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:02

16 is idd nog niet zo gek oud , op stage is er een 23 jarige fokmerrie die alweer drachtig voor 2012 is, denk dat het ligt aan wat er mee gedaan is.