mf31 schreef:Ben benieuwd naar de moeder, de fokker ed kan ik niet echt vinden. En ja, je weet maar nooit of dr iemand is die de fokker of het paard toevallig kent.
De moeder is van 1985. Die leeft niet meer. De kans dat een hollander haar heeft gekent niet zo groot. Ik kan je zeggen dat haar ouders van de staatstoeterij komen en de vader in het "ere" stamboek staat.
De fokker staat niet (meer) ingeschreven en je kunt dus idd aannemen dat hij overleden is. Het leek mij geen specifieke cruzado fokker, hij heeft diverse volbloed Lusitanos gefokt. D.Januaria is Dona Januária. Er is een adelijke dame in de Braziliaanse geschiedenis die zo heet. Als je wilt eten waar de naam vandaan komt. Dona is hetzelfde als het engelse "lady" of nederlandse "vrouwe". Het is een deftige aanspreektitel die we hier trouwens ook gewoon in de omgang gebruiken uit beleefdheid.
Obá is een Afrikaanse orixá (halfgod). In Brazilië hebben de slaven oxirás geintroduceerd in de cultuur. Er wordt nog steeds naar gebeden. Obá was een van de vrouwen van Xangô, en godin van de liefde.
Citaat:
En 1.30m ofzo op 4/5 jarige leeftijd vind ik ernstig vroeg.
Hoeveel wedstrijden zijn op dat niveau gestart? En wat is ofzo, want eerst heb je het over 1.25m en nu is het 1.30m. Je hebt het over M-Z niveau, lijkt mij niet idioot als je in de L begint met een 4 jarige. Reglementair moeten ze in de B en L minimaal 4 zijn, in de M 5, dus dat klopt dan toch gewoon...
Citaat:
Ze heeft gewoon een portugees paspoort,.dus daar zijn totaal geen problemen mee. Dr afstamming heb ik wel gevonden, tot echt heel ver terug.
Waarom zouden er problemen zijn? Daar heb ik het helemaal niet over? Ik zeg alleen dat hier paarden die niet bij een stamboek zijn ingeschreven bij het cruzado português de desporto register worden ingeschreven om een paspoort te kunnen aanvragen. Paspoort is nodig voor de wedstrijden en vervoer daarheen...Logisch dat het paard dat heeft.
Wat wil je meer weten dan de afstamming, je bent niet erg duidelijk in wat je zoekt.
Als je wilt kan ik het adres aanschrijven van de fokker, misschien woont er nog een kind die wat kan vertellen over het moederpaard naar aanleiding van oude foto's ofzo. Dan moet je per pb maar even het adres doorgeven.
Citaat:
In portugal is ze afgekeurd oo haar linkerachterbeen. Voor heeft ze en links en rechts ernstig arthrose. Dus niet in één been, alleen is rechts erger.
Als een paard een achterbeen gaat ontlasten gaat het meer op de voorbenen, met name het tegenovergestelde, dus het is logisch dat daar meer slijtage zit. De arthrose is volkomen logisch en heeft niets met het ras te maken of met het feit dat er een tijdje mee gesprongen is (hoewel dat wel invloed kán hebben gehad), maar meermet het feit dat er een blessure is geweest. Manege werk met een slecht achterbeen lijkt me belastender.... (en oneerlijk).
Citaat:
En mishandeling heb ik nergens genoemd, het is wel duidelijk dat ze niet mishandeld is. Alleen het feit dat ik amper aan dr oren mag komen verontrust me dan een beetje. Met rijden gaat ze meteen nageeflijk lopen als je aan dr oren zit.
Verdrr kan ze super lopen en kent ze ook veel dressuur oefeningen, dus ik denk dat ze goed is opgeleid. Alleen is ze niet te houden haha.
Ik had het over mishandeling in de zin van te vroeg hoog laten springen in jouw ogen. Dat komt over alsof je dat mishandeling vindt.
Bijna geen enkel paard vind het prettig als je aan de oren komt en ze gaan allemaal afgebogen lopen als je aan de oren zit, dat is een reflex.
Probeer het maar eens bij ander paarden.
En ja, hier worden paarden gewoon goed opgeleid en meestal all round voordat ze besdlissen waar het grootste talent ligt.
Daarbij moet natuurlijk ook een springpaard gewoon dressuurmatig opgeleid om de beste controle en dus de beste resultaten te hebben. Je kunt er niet op gaan zitten met een op hoop van zegen idee en maar wat rondsturen...