Goede prijs jonge Cruzado

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Goede prijs jonge Cruzado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 11:37

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een paardje voor mezelf.
Het Iberische ras spreekt me erg aan. Die paarden zijn doorgaans erg duur.
Nu stuitte ik onlangs op een Cruzado met een half Lusitano bloed, een kwart Andalusisch bloed en een kwart Arabisch.
Een mengelmoesje dus eigenlijk. Dat betekent Cruzado ook, vrij vertaald.
Het paardje is nog geen 4 en net zadelmak. Palomino van kleur.

Wat zou dit paardje moeten kosten, volgens jullie?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:43

het ligt er denk ik ook een beetje aan of je zekerheid hebt van de ouders, staat deze ergens op papier vermeld en zijn dit goedgekeurde dieren of niet, of zegt de verkoper alleen maar dat de ouders van deze rassen zijn?

wordt het een redelijk maat of blijft het een grote pony, kan ook meespelen in de prijs...
en hoe oud het dier nu is en wat het al kan, een goed beleerd paard dat op een bepaald niveau loopt zal meer kosten dan een onbeleerd paard...

en cruzado waarvan de ouders bekend zijn (zo mogelijk als raszuiver met papieren) zal denk ik tussen de 3.000,- en de 6.000,- zitten, maar dat is echt een schatting hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee...
raszuiver zitten ze in ieder geval nog een stukje hoger...
en je zal een cruzado misschien ook wel voor minder kunnen krijgen, ook afhankelijk of iemand er vanaf moet of niet...

het blijft toch altijd een beetje 'wat de gek er voor geeft'...

succes!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:52

Mijn schoonzusje heeft een aantal weken een cruzado gekocht. Echter geen papieren, wel duidelijk Andalusisch bloed (qua uiterlijk, gangen etc). (ook volgens DA die het beestje keurde). Wat er dus nog meer in zit is onbekend. Bruin van kleur ongeveer 1.57, 3,5 jaar. Ze heeft er 1300,- voor betaald. Was zowel klinisch als op de foto helemaal goed.

madelief88

Re: Goede prijs jonge Cruzado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:54

Kleurtje van deze Cruzado speelt ook wel mee, denk ik. En de ouders zijn dus wel bekend, begrijp ik, anders wist je niet waar de herkomst precies lag. Hij is al zadelmak, wat is de stokmaat?
Als hij een redelijk maat heeft verwacht ik wel rond de 3000€, misschien minder omdat de handel nog steeds op zijn gat ligt. Ik heb er niet mega veel verstand van, maar dat zou ik een nette prijs vinden.

Ik heb mijn te kleine PRE voor 2750 destijds gekocht, dit is met pre papieren, maar geen speciaal kleurtje en dus klein (1.51m), net aangereden en 3.5jaar. Die stond al een hele tijd te koop vandaar dat hij zo goedkoop weg mocht.

Denk dat je voor een gem. Cruzado waarvan de ouders onbekend zijn en die nog niet ingereden is, meestal tussen de 1000-1500€ kwijt bent, dat is mijn ervaring met Cruzado's. Maar omdat die van jou een gewild kleurtje heeft en al zadelmak is, betaal je toch wat meer.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:11

Die van m'n schoonzusje was trouwens net zadelmak :)

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:22

Zo Sjoos, dat vind ik echt weinig geld!

De Cruzado waar ik naar kijk wordt waarschijnlijk een kleine 1.50 hoog.
Hij wordt in het voorjaar door de eigenaresse ingereden (professioneel)
Ze wil er na het inrijden 3000,- voor hebben (ze rekent voor inrijden 250,-)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:33

Met/zonder papieren?
Ik vind het nog een aardige prijs als ik eerlijk mag zijn..

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:33

Kleine 1.50, hoe groot is ie nu? Ik vind 3000 voor een cruzado, kleine maat best aan de hoge kant..
Het is natuurlijk maar net wat de gek ervoor geeft, en sommige mensen geven veel voor een leuk kleurtje, maar vind 2000-2500€ dan een netter bedrag.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:22

Realiseer je idd dat een apart kleurtje de prijs goed opdrijft. In Spanje kan een cruzado even duur zijn als een PRE als hij goed beleerd is en een mooie kleur heeft.
Qua prijs blijft het natuurlijk gewoon wat de gek er voor geeft.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:22

Ja, ik vind het ook vrij veel voor een vuilnisbak, haha.
Ik zal eens even nagaan in hoeverre er papieren zijn van hem en de ouders.
Hij is nu 1.45 schat ik.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:25

Hey, 3000eur is echt veel geld hoor! Als hij bijna 4 is en 1.45 gaat hij geen 5cm meer groeien vrees ik. Ik zou zeggen 1500-2000eur. Je kunt paarden met papieren en die kleur (geen anda) kopen voor minder dan 3000eur ;)

Dotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:13

Ik vind 3000,- ook redelijk veel. Heb zelf 2750,- betaald voor een PRE x arabier van ruim 5 jaar, ingereden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:20

Het ligt echt een beetje aan het paard wat het moet kosten.. Ik weet in Portugal genoeg cruzado's die heel gewild zijn bij het stierenvechten en dus ook voor topprijzen weg gaan. Maar die paarden hebben dan ook voor het gebruikersdoel alles mee, behalve het papiertje. Die prijzen kunnen stijgen boven die van een APSL.

Maar je hebt natuurlijk ook cruzado's die voor veel minder weg gaan.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:25

Hier staan allerlei cruzado's op, ook wel Lusitano's met papieren...
Com papeis is dus mét.... Sem is zonder.

http://www.olx.pt/q/cavalo/c-312

Als je in Portugal of Spanje een paard koopt, komen de transportkosten daar natuurlijk nog wel bij.

Groot voordeel is wél dat je een paard kunt berijden en goed kan leren kennen voordat je iets koopt.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:42

countrygirl schreef:
Hier staan allerlei cruzado's op, ook wel Lusitano's met papieren...
Com papeis is dus mét.... Sem is zonder.

http://www.olx.pt/q/cavalo/c-312

Als je in Portugal of Spanje een paard koopt, komen de transportkosten daar natuurlijk nog wel bij.

Groot voordeel is wél dat je een paard kunt berijden en goed kan leren kennen voordat je iets koopt.

Hoe werkt dat dan?
Ik neem niet aan dat ze het paard hier brengen, en als ie niet bevalt weer op komen halen :D

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 04:24

Het ligt er aan hoe goed de kruising gelukt is en of de vader bijvoorbeeld een goedgekeurde dekhengst is. Bij de fokkerij waar ik mijn cruzado heb gekocht ging een palamino kruising lusitanox(lusitanoxengels volbloed) weg voor 1500 euro, dit was een veulen, dus wat dat betreft vind ik de prijs van 3000 euro nog niet zo raar. Maar qua hoogte zit je weer wat minder, ik denk dat 2500 euro al goed betaald is. Ik zou voor 2000 gaan en dan wel ingereden (of je moet het zelf willen doen natuurlijk).

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:14

Je hebt cruzados en cruzados :D , prijzen kunnen zover uit elkaar liggen , leeftijd , uiterlijk , karakter , kleur , stokmaat , gangen , niveau van het paard , afstamming wat niet altijd aan te tonen is.

Er zijn cruzados van 800 euro maar ook van 8000 euro of meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:30

jus schreef:
Je hebt cruzados en cruzados :D , prijzen kunnen zover uit elkaar liggen , leeftijd , uiterlijk , karakter , kleur , stokmaat , gangen , niveau van het paard , afstamming wat niet altijd aan te tonen is.

Er zijn cruzados van 800 euro maar ook van 8000 euro of meer.

Inderdaad. 8000 euro voor een bloedmooie cruzado die klaar is voor de arena is nog niets. Die prijzen kunnen echt oplopen! (denk >20.000)

Wat betreft transport vanuit Spanje/Portugal, de kosten en het regelen is aan de koper. Jij koopt het paard en wat je er daarna mee wil is natuurlijk jouw zaak, net zoals je een paard in eigen land zou kopen. Eventueel kan de fokker/verkoper je wel helpen met het uitzoeken van transport of iets dergelijks, maar dat kun jezelf ook wel.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:06

Citaat:
Inderdaad. 8000 euro voor een bloedmooie cruzado die klaar is voor de arena is nog niets. Die prijzen kunnen echt oplopen! (denk >20.000)

Inderdaad deze paarden hebben meer waarde in Spanje zelf en bijv Zuid Amerika dan in NL.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:46

Knoesje schreef:
Hoe werkt dat dan?
Ik neem niet aan dat ze het paard hier brengen, en als ie niet bevalt weer op komen halen :D

Precies zoals Jessix zegt. Er zullen best wel bedrijven zijn die het transport ook regelen naar Nederland.
Daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.
Je kunt ook een gekocht paard elders stallen en zelf je vervoer regelen.
Er zijn wekelijks paardentransporten van en naar Portugal.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:13

Ik heb geen verstand van prijzen, maar lusitano, pre en arabier klinkt als een interessante kruizing. Met het aparte kleurtje erbij zou het een mooie blikvanger kunnen zijn. Als jij er een klik mee hebt, en je hebt het geld er voor over, zou ik hem niet laten staan. Ik ben wel benieuwd, heb je een foto?

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:44

poeh, ik denk dat je zeker in deze tijd niet te diep in je portemonnee moet gaan hiervoor. Het is echt een pony met zijn 1.45..... bovendien geen papier.....

Ik zou 2000 euro al mooi vinden.....

iCaity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:22

Idd 2000 is een mooie prijs voor een pony

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:27

Komt het paardje uit Spanje ?

Tsjjaa als je zelf gaat kijken in Spanje of Portugal een mooie cruzado kopen plus een transport naar NL kost tussen de 750 en 1000 euro ga je wel over die 2000 euro ben benieuwd wat voor paardje het is , heb je geen foto.

Ik exporteer/importeer vaak paarden en het transport mag uitgekozen worden door koper maar de reispapieren(vanuit Spanje , Nederland is hier trouwens makkelijker in ) regelen wij allemaal wel.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:21

Ik vond het ook een interessante kruising!
Dat kleurtje spreekt me ook helemaal aan.
Binnenkort ga ik hem ontmoeten.

Hier twee foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Hij blijkt wel zadelmak te zijn, maar niet ruitermak....