Friezen; andere aanpak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Friezen; andere aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:36

Hoi,

Ik heb zelf sinds een half jaar een jonge fries van 4 jaar. Ze was zadelmak toen we haar kochten. Ik ben 15 en heb pas 3 jaar rijervaring (wel al sinds het begin 3x per week rijden). Mijn ouders vonden een fries wel heel geschikt omdat het makkelijke 'beginnerspaardjes' zouden zijn. Ik zat daar niet echt op te wachten, dus wilde ik wel een jonge, die ik zelf op kon gaan leiden. Mijn ambities zijn de wedstrijdsport in gaan. Nou, na meerdere paarden te hebben bekeken en veel informatie te hebben gezocht kwamen we dus een mooie, jonge, friese merrie tegen. Ze had wel enkele nadelen, dus we hebben er zo'n 2 weken over na gedacht voordat we haar kochten. De nadelen wogen voor mij niet op tegen alle voordelen, en we hadden gewoon een klik!

Ze kwam midden in de zomervakantie bij de manege waar ik tot dan toe had gereden. De manege was gesloten i.v.m. vakantie, dus we hadden de tijd om rustig te wennen aan elkaar. Eigenlijk komt het erop neer dat we de eerste 2 maanden een beetje hebben aangerommeld. In het begin ging het totaal niet lekker! Ze stond totaal niet aan het been. Op advies van de instructeur (en eigenaar van de manege die er natuurlijk wel rondliep in de zomervakantie) ben ik met een zweepje aan de slag gegaan, om consequent een tik te verkopen als er geen reactie komt op been. Maar ze ging steeds langzamer lopen! De zomervakantie was ongeveer voor bij, dus zijn we natuurlijk meteen met privélessen begonnen. De instructeur is er zelf ook opgeklommen, en ook bij hem wilde ze niet echt lekker vlot lopen. Dus advies van de instructeur was: sporen om! Dus ik (met tegenzin) sporen omgedaan. Toen stopte ze dus gewoon met lopen! Geen stap meer! Niet draven, laat staan galop. Met een beetje geluk ging ze stappen. Ik was de wanhoop nabij en de lol was er helemaal af. De instructeur stond alleen maar tegen mij te schreeuwen dat ik veel te zacht was en dat het me nooit zou gaan lukken op deze manier (ik heb een lichamelijke ziekte waardoor ik fysiek vrij zwak ben). We hebben de privélessen stopgezet, en een osteopaat laten komen. Die kon niks vinden, dus ik er weer op (een week later). Nog steeds geen gaspedaal te vinden (was inmiddels alweer zonder sporen, die hadden toch geen enkele zin en het was op die manier in mijn ogen pure dierenmishandeling om ze voorwaarts te willen schoppen). Mijn ouders waren al van plan om haar maar op marktplaats te gaan zetten, omdat ik er echt helemaal NIETS meer mee kon. Opeens, een dag of 5 later toen ik er weer eens (met frisse tegenzin) opstapte, liep ze toch mooi! Vlot, elegant, goed stuurbaar, aan de teugel... Alsof ze nooit anders had gedaan! Ik was natuurlijk superblij. Toen ben ik weer intensiever gaan rijden, en ze liep steeds vaker goed (soms door spierpijn toch weer sloom, maar ze deed haar best). Op momenten dat ze afremde en ik met een zweep aankwam zetten, reageerde ze totaal niet, of ging ze juist slomer. Zo'n 3 weken geleden wilde ik haar weer eens rijden op een woensdagmiddag, en ik had haar opgezadeld en was er al opgeklommen. Met het instappen was ze opeens wel héél vlot. Ze nam belachelijke stappen en was nauwelijks te sturen. Ik had toch vertrouwen in haar en probeerde het gewoon te negeren en door te rijden. Maar nog bij het instappen nam ze een enorme sprint in galop. In volle rengalop ging ze de bak door. Ik kon haar niet meer sturen, laat staan stoppen. In volle vaart begon ze ook nog te bokken en toen lag ik ernaast. Het is mij nog altijd een raadsel wat er was. Want ze schrok niet, ze had niet veel dagen op stal gestaan, voer was niet veranderd... Ik heb wel vaker op een bokkend paard gezeten, maar dit was zo anders. Ze remde niet om te bokken, ze deed haar hoofd niet naar beneden. Het was een soort rare sprong met de kont omhoog en de benen gestrekt. Hierna was mijn (zelf)vertrouwen helemaal weg. Ik ben pas een week later weer opgestapt (rillend en bevend, bang dat ze het weer zou doen). Zeker na een week stalrust had ik verwacht dat ze druk zou zijn, maar ze liep weer prachtig. Daarna is het eigenlijk steeds beter gegaan. Vorige week heb ik het zelfs aangedurfd om een manegeproefje (f2) met haar te rijden, met een goed resultaat (230 punten). En zaterdag heb ik een kruisje met haar gesprongen, dat vond ze ook helemaal super. Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat mijn vragen zo duidelijker zijn...

Voor de duidelijkheid: mijn ouders liggen nu nogal overhoop met de manege-eigenaar, dus we gaan volgende week verhuizen naar een andere stal met een andere instructeur. Dan nemen we weer privéles. De afgelopen 2 maanden heb ik enkel groepslessen gehad van 1 uur per week, waarin je natuurlijk veel minder leert. Maar toch is zr zelfs zonder lessen flink vooruit gegaan. Ze doet stap, draf en galop nu netjes op de hulpen en is ook makkelijk te bewerken. Ze leert snel en kan zelfs al een paar pasjes wijken en achterwaarts.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het verbaasde mij heel erg dat ze afremde als reactie op zweep en sporen. Doen friezen dit vaker? Zit het in het ras of is het puur karakter?

Het karakter van haar komt totaal niet overeen met het algemene beeld van een fries. Heeft iemand dat eerder ervaren bij het beleren van een jonge fries?

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van haar gebok? Ik had het totaal niet verwacht van haar, omdat haar karakter helemaal niet zo is en omdat ik ook nog nooit van een bokkende fries heb gehoord. Lichamelijk is ze helemaal goed, en later heeft ze nog wel kleine bokjes gegeven, maar die ene keer was ze totaal onbestuurbaar en was het een soort van op hol slaan.

Nog een algemene vraag voor als iemand ervaring heeft met het beleren van friezen en niet-friezen. Zijn er grote verschillen te vinden? Koppigheid, eigenwijsheid, slimheid? Ik heb namelijk zelf het idee dat een fries wispelturiger is dan een kwpn'er bijvoorbeeld.

Dan nog iets anders wat niks met het rijden te maken heeft. Ze heeft een 3e premie gehad, en is 2x op een keuring geweest: als veulen en als 3 jarige. Maar de reden dat ze werd verkocht was dat ze een wit stuk heeft op haar rechterachterbeen. Maar dat heeft ze pas gekregen toen ze 3 à 4 jaar was, anders had ze ook geen keuring mogen doen. De eigenaren zeggen dat ze nooit een ongeluk heeft gehad, en er zit ook geen littekenweefsel onder. Hoe kan dit ontstaan zijn? Ze heeft wel met het lopen van een 'tik' in haar achterbeen (ik weet niet welk achterbeen). Kan dit er iets mee te maken hebben.

Ik hoop dat iemand mij weer een stukje verder kan helpen.
Groetjes!

21deees

Re: Friezen; andere aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:48

Heej heejj
Wat bedoel je met die "tik" in het achterbeen dan..?? Of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet maar zal er iig wel even na laten kijken..
Zelf ben ik nu ook weer bezig met het inrijden van een friese 3 jarige merrie..Hiervoor heb ik er ook een stel ingereden.. ( niet alleen friezen)..
Aan het ras ligt het niet hoor.. De ene is heel fris en bokt en doet en de ander gooi je het zadel op en rij je bij wijze van spreke zo mee weg..
Maar toch denk ik dat ze ( als er niets met dat been is) een loopje met je neemt.. Het kan best zijn dat ze eerder veel voor elkaar kreeg en dit nu bij jou ook probeert.. Ik zou zeggen gewoon eigewijs doorrijden en als het niet wil longeer dr wat meer misschien dat je haar vanaf de grond beter de baas kan.

Ps.. dat witte aan haar been kan nooit pas zo laat zijn aangegroeit.. Denk eerlijk gezegt dat ze dit tijdens de keuringen zwart hebben geverfd zodat ze toch in het stamboek werd opgenomen. Heb dit al vaker zien gebeuren..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 00:15

hoi,

Bij elke stap die ze zet door je een droog klikje in een achterbeen. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit geen kwaad kan, en ze schijnt er ook geen last van te hebben. Het kan ook best zijn dat ze idd een loopje met me neemt, maar er was een plotselinge ommekeer van slecht naar goed. Dat was zo apart, de ene keer kom je er kompleet moedeloos vanaf en de volgende keer loopt ze de sterren van de hemel. Ook als ik heb gereden en ik stijg af, volgt ze me als ik zomaar wegloop, dus een band is er echt wel! Grondwerk doen we uiteraard ook. Alleen kan ik er totaal niet bij waarom ze doet zoals ze doet. Ze wisselt per dag heel erg in stemming. Tenminste, ik denk dat het stemming is want ik zie niet in waaraan het anders ligt. Ze is jong, prima, maar andere jonge paarden zijn niet zo wisselend. Het gaat nu al een paar weken erg goed met rijden, maar morgen kan ze me er weer afbokken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:19

ik denk dat je nog wat ervaring mist om een jong paard door te rijden,en dan maakt het weinig uit of het en arabier is of een fries.Ik zeg niet dat je slecht rijdt...maar drie jaar is zo kort nog.

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:45

Hoi,

Een Fries is, naar mijn mening, wel degelijk iets anders dan een KWPNer en vereist soms ook een andere aanpak, niet rijtechnisch maar wel in omgang. Wat is lees in jouw verhaal, over het weigeren te lopen, heeft er, naar mijn mening mee te maken dat ze zich gewoon helemaal afsluit voor jouw hulpen. Dan kun je slaan wat je wilt maar niets gaat helpen dus dit moet je zeker niet doen!!! Probeer er wat afwisseling in te brengen door af en toe eens met haar te spelen in de bak, vrijheidsdressuur, balkjes lopen, haar los een sprongetje laten doen als ze dat wil natuurlijk.
Zodra ze weer wat plezier krijgt en vooral afwisseling zul je zien dat ze het weer leuk gaat vinden om met je te werken en te spelen. Er is niets vervelender voor welk paard dan ook om alleen maar stom haar of zijn rondjes te lopen. En omdat je zelf schrijft dat je nog niet zo´n volleerd amazone bent, wat eigenlijk bijna niemand is, wordt het soms lastig om afwisseling in het rijden te brengen. Een Fries, en ook alle andere rassen, is snel uitgekeken met een stap, draf of galopje. Lukt die afwisseling niet tijdens het rijden zorg dan dat je het op een andere manier aangenaam maakt voor jullie beiden. Volg eens een cursus vrijheidsdressuur of circuskunstjes. Heel veel mensen lachen erom maar het gaat om jullie! Jullie moeten het samen leuk hebben.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:52

het is heel simpel, een manege pony/paard is zo lekker afgestomt dat als je een tik met een zweep geeft of flik met de sporen prikt dit harder is. Jou paard heeft nog wel karakter, je zal op het verkeerde moment je hulpmiddelen gebruikt hebben, en zoals ieder gezond paard zal doen is ze daar tegenin gegaan.

Ik denk dat een goede begeleiding zeer hard nodig is, geen manege eigenaar die niet inziet dat je op een 4 jarig eigen paard zit, wat niet 2 uur per dag en ieder uur door een ander word rondgestuurd ;)

Je zou eigenlijk is op mijn merrie moeten gaan zitten, die is zo: jij doet het fout, ik doe het fout. Jij doet het goed, ik doe het goed. Ze wil erg graag leren en lopen, maar ben jij oneerlijk is zij dat ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:57

klinkt mij in de oren als een jong paard met een ruiter met te weinig ervaring.
Waarom vraag je niet een ander erbij als ruiter om je te helpen, of breng je haar weg om te beleren?

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:20

je moet eens in de gaten houden of de merrie er meer last van heeft als ze hengstig moet worden of is.
sommige merries zijn dan gevoeliger of juist dwars,omdat je zegt dat het een paar weken goed gaat en het dan weer mis is.
een fries rijd je meestal wat langer in de basisgangen in als een wpnner,een fries vergeet dit verhaal nooit meer als de knoppen er eenmaal op zitten.
rijd je ook met haar buiten?
wissel je genoeg af?
mijn fries hoef ik geen twee dagen te dressuren,dat wil hij niet
om de dag is prima,en dat wordt ook afgewisseld met spelletjes aan de longeerlijn om hem scherp op de stem te houden en ook in vrijheid dat hij in een longeerring op stemcomando's stapt draaft en galoppeerd.
een heerlijke bosrit staat ook op het progamma,daar knappen ze zo van op.
succes,volg een afwisselend progamma,ga eens lekker met haar wandelen en lekker tutten,en hou haar hengstigheid maar eens in de gaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:31

Friezen kunnen best koppig zijn hoor :)
En die hengstigheid, helemaal waar :j De mijne is in die periodeook amper vooruit te branden in het begin, hoe meer je druk zet hoe liever ze het heeft en gaat dan expres nog wat vertragen. Zelfs een zweeptik of sporen doen dan niet zoveel uit. In die periode ga ik gewoon wat vaker longeren, paard is dan ook algemeen slomer.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:44

Oh ik kan hier zo slecht tegen hé al die vooroordelen over een fries. Joh koop een fries daar kan iedereen op rijden.. Vind ik jammer.. Elk paard wat je jong koopt en nog volledig in opleiding is kan je maken of breken. En met 3 jaar rijervaring heb je echt super goede begeleiding nodig ongeacht wat voor soort ras je rijdt. En je paardje gaat in staking en dan kan je er wel op los gaan met sporen zweep etc etc. daar zul je weinig mee opschieten. Je moet er achterkomen waarom. En hengstigheid kan een oorzaak zijn maar dat hoeft niet. Hoop dat JULLIE heel veel gaan leren met privé les en dat het een goede instructeur is met heel veel ervaring.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:56

Staakgedrag komt best wel vaak voor bij jonge Friezen.
Ik denk dat het een vorm van afsluiten is omdat ze zich overvraagt voelen.
Hoewel Friezen vaak gezien worden als 'zeer braaf', zijn het juist zeer sensibele paarden.
Door de 'braafheid' wordt dat snel over het hoofd gezien.
"Koppigheid' is Friezen redelijk eigen ;) Dat is ook een vorm van verzet.

Meestal werkt méér druk dan niet, juist contra-productief. De ervaring van TS ken ik ook. Een paar dagen daarna was de knop om. Een Fries is laat volwassen, ook mentaal.
Mijn tip: doe het vooral rustig aan. Veel kilometers maken is goed, maar dan wel in een aangepast tempo.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:06

ik ga met Senna mee, maar probeer niet een denkbeeld te krijgen van friezen zijn Cool in hun hoofd,! dat is tegen woordig niet meer zo.

wij willen steeds meer van een fries zien hoger in de dressuur met presentatie, waardoor een fries luxe maar ook met meer bloed(drukker in het koppie) gefokt word!..

Dus het coole fries gebeuren zou ik niet meer van uit gaan!, het kan wel hoor.!
Maar ze worder gewoon heter gefokt omdat ze ook meer moeten laten zien in de sport

Heb je eventueel en afstammeling..?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:08

Een Fries een beginnerspaard? Dat is beginnersfout nummer 1..
Ik ben het eens met mebianca - ieder jong paard heeft tijd nodig en een ervaren ruiter die in staat is het paard iets te leren. Voeg daar nog eens aan toe dat Friezen over het algemeen later fysiek en mentaal volwassen worden dan andere rassen. Ze zijn gevoelig, maar tonen dat vaak niet en gaan pas in staking als ze echt ergens moeite mee hebben. Ik vind het een teken aan de wand dat je paard dit gedrag vertoont als je haar regelmatig rijdt; na rust doet ze het niet.. je paard probeert je dus wel iets duidelijk te maken.
Als de ene ostheopaat niks vindt, dan misschien een ander? Tuigage, zadel in orde? En jouw rijstijl?
Genoeg om aan te puzzelen lijkt me, maar nummer 1 is: kijk, luister naar je paard.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:16

Ik herken je verhaal inderdaad.
Zo heb ik ongeveer een stuk of 10 friezen beleerd, waarvan 80% in het begin totaal niet vooruit te branden was.
Zoals Senna zegt: kilometers maken.
Het is met alle friezen goedgekomen en liepen na een paar maandjes super.
Overigens denk ik niet dat het specifiek met het ras te maken heeft, want ik heb ook wel KWPN'ers gehad die het deden.
En Friezen die alleen maar konden racen :D
En een fries een beginnerspaard, nou ik dacht het niet.
Ok, ik reed een 6 jarige merrie waar je echt alles en iedereen op kon zetten en ze zette nooit een stap verkeerd. (friesje uit mijn profiel)
Maar ik reed ook een 9-jarige Tjerk merrie, nou nou nou, daar durfde ik soms echt niet op als je zag wat voor een streken die had :=

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:28

Tsja..ik lees veel vooroordelen over friezen hier idd..De friezen van tegenwoordig zijn alleen lang niet meer zo 'mak', 'braaf', 'stug' of 'lomp' zoals vroeger. Dat komt mede door het fokbeleid, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik denk dat je vooral zelf lekker aan de slag moet gaan en op een manier met haar omgaan waarbij jij merkt dat ze het wel goed doet. De vorige instructeur paste duidelijk niet bij jouw paard en mijn ervaring is idd dat als je het (bij wat voor paard dan ook) met de zweep en sporen gaat oplossen, uiteindelijk ergens wel weer tegen de lamp loopt en je van voor af aan kunt beginnen. Druk erop zetten werkte bij mijn jonge fries ook niet, die wilde alleen maar weg (met als gevolg dat hij een hek van 1.50 wilde springen)

Hopelijk vind je op je nieuwe stal iemand die wel bij jullie past en ook geen vooroordelen over het ras heeft, maar gewoon kijkt naar wat je paard nodig hebt. Pas dan heeft het kilometers maken zin.

Mijn eigen ervaring is dat ik een instructeur had die bij voorbaat al zei dat friezen lomp etc. waren en hij ging zich ook zo gedragen. Sinds ik het gewoon alleen op mijn manier doe, heb ik nergens meer problemen mee en is het het meest makkelijke en meewerkende jonge paard wat je je kunt voorstellen. Gevoelig, voorzichtig en respect voor mij. Hopelijk kan je er iets mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:32

Misschien ben ik echt een noob hoor.. Maar ik lees nergens dat je haar netjes in hebt gereden..

Ze was zadelmak en opeens verwacht je van je jonge knol dat ze alle hulpen snapt die je haar geeft.
Komt niet goed natuurlijk.
En als je met de zweep en sporen aan de slag gaat wordt de frustratie voor zo'n beest alleen maar groter met dat soort uitspattingen mogelijk als gevolg.

Misschien is het goed haar te longeren, te laten wennen aan stemhulpen en er dan pas op te gaan zitten en door middel van die stemhulpen aan te leren wat jij nou precies bedoelt met dat porrende been in haar buik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:35

Fijn..vooroordelen....
Jong zadelmak? meer niet? paard bij ruiter met weinig ervaring, tja, dat is geen succes recept.
Waren jij en je ouders ook al achter.
Jammer dat je geen lekker doorgereden ouder, heel de wereld al gezien exemplaar hebt gekregen.
Vind "het samen groeien" altijd zo'n flut reden, aangezien dat soms ook samen je nek breken kan worden.
Ook met een ouder paard kan je beste maatjes worden en dan kan het paard meehelpen de ruiter op te
leiden en dan leuk samen de wedstrijd sport in.

Paard helemaal na laten kijken, harnachement ook.
En andere goede instr. zoeken.
Dat ga je al doen in de vorm van andere stal en instr. Ik hoop wel dat je op die nieuwe
stal ook vrij bent eventueel bij weer iemand anders te gaan lessen als het niet klikt.
Zo waardeloos, als je alleen mag lessen bij de instr. van een stal.

Weet niet of het bij jouw paard ook zo is, maar veel jonge paarden zijn wat overdonderd door
wat ze moeten doen en met ze gebeurt en kruipen dan in hun schulpje, sluiten zich af van de buitenwereld.
En je kan dan niet meer doorkomen met je hulpen.
Dat zou je als dat de reden is, moeten oplossen met vertrouwen, dingen eenvoudig en eerlijk houden.
En goed les nemen...

Dus paard en harnachement na laten kijken en je helemaal paars en blauw gaan lessen.
Allicht handig, je paard eerst even door te laten rijden door je nieuwe instr?
Zodat jij het vertrouwen langzaam weer terug krijgt en je paardje zoals je het je voor ogen had.

Hopelijk komt het goed tussen jou en je paard, anders kan het ook verstandig zijn om deze te verkopen
naar ruiter die het wel kan en zelf makkelijker paard te gaan zoeken.
(duikt weg voor bokt :x )

[size=7]Heb overigens gaan Fries.. maar wel last van de vooroordelen..
Ik ken dat van Friezen! (ja right.. alleen ehhh, juf.. dit is geen Fries....) Nou ja, dit soort paarden (??
waarbij het ras haar niet echt bekend was...?)
Rij je in les, begint je instr. te mekkeren, je moet je zweep bovenhands pakken en hem eens
een goede oplawaai geven! (paard dat nog niet de hulpen van aangalloperen helemaal kende)
En als ie wegrent, trek hem eens vol aan links.
grrrrrrrrrrrrrrr, heb toen tijd lang niet in die les gereden, werd daar zwaar chagerijnig van.
[/size]

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:24

eens met senna. plus dit:

Een jong paard moet je stimuleren en belonen als het om lopen gaat. Niet afdwingen wat jij doet.

Ik denk dat t bokken een vorm van frustratie was die eruitkwam. Ze werd overvraagd, gedwongen en je bent onzeker. Uiteindelijk gaat het beter, jij krijgt zelfvertrouwwen, zij krijgt zelfvertrouwen en dan barst de bom. Elk jong paard heeft dit (onvoorspelbare gedrag) Of t nou een fries is of kwpn.

Daarbij geef je aan dat je zelfvertrouwen niet optimaal is, bij een jong paard hoort die te allen tijde 150% te zijn anders neemt je paard t van je over en worden jullie steeds onzekerder.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:25

Ania schreef:
eens met senna. plus dit:

Een jong paard moet je stimuleren en belonen als het om lopen gaat. Niet afdwingen wat jij doet.

Ik denk dat t bokken een vorm van frustratie was die eruitkwam. Ze werd overvraagd, gedwongen en je bent onzeker. Uiteindelijk gaat het beter, jij krijgt zelfvertrouwwen, zij krijgt zelfvertrouwen en dan barst de bom. Elk jong paard heeft dit (onvoorspelbare gedrag) Of t nou een fries is of kwpn.

Daarbij geef je aan dat je zelfvertrouwen niet optimaal is, bij een jong paard hoort die te allen tijde 150% te zijn anders neemt je paard t van je over en worden jullie steeds onzekerder.

Ben het hier helemaal mee eens!!

Ik heb zelf een 4jarige fries gekocht. Op het begin ging het super, volgens mijn idee ;) totdat er ineens de bom barstte, bokken, wegschieten in volle rengalop... Ik werd onzeker, en hij weer van mij. Ik ging er met wat angst en stress op, en hij reageerde weer daarop, van Hey vrouwtje.. jij vind het eng dus alles is eng!!
Met als gevolg dat ik er zo gespannen opging zitten dat hij ook gespannen liep.. Ookal heb ik 10 jaar ervaring, ik heb hulp gevraagd aan een meid die hem wel ontspannen kon rijden, zodoende ga ik met hem steeds rustig verder.. Op dit moment stap ik alleen met hem, om weer het plezier te ervaren en de angst te vergeten..
Op dit moment word hij dus nog wel doorgereden door haar, maar het gaat super, hij is zo lekker ontspannen!
Als het niet gaat, roep op tijd hulp in, het is geen falen!
Bij mij zijn er ook heel wat tranen gevloeid van onmacht, maar heb er nu het volste vertrouwen in!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:24

Als ik je verhaal lees dan heb je zelf een fout gemaakt door vooral een jong paard te willen wat je zelf kon opleiden. Tsja, leren gebeurt met vallen en opstaan en nu ben je er dus achter dat je té weinig rij-ervaring hebt om een paard zelf op te leiden. En dan maakt het ras niets uit, een paard wat bijna niets kent en een ruiter die bijna niets kent dat is gewoon geen goede combinatie, dat is hetzelfde als een kind die net 1 + 1 = 2 heeft geleerd voor een klas te zetten die wiskunde moet gaan leren. Dat gaat simpelweg niet.
Jammer dat je nu de schuld bij het ras legt ipv te bedenken dat je zelf een foute inschatting hebt gemaakt.
Friezen zijn fantastische paarden met hele fijne karakters, maar moeten net als elk paard wel netjes opgeleid worden.
Dit klinkt misschien nogal aanvallend naar jou toe maar het is niet bedoelt als een persoonlijke aanval, maar om je eens te laten nadenken over wat de échte reden is dat het niet gaat. Als je die bij jezelf zoekt dan heb je mogelijkheden om dat op te lossen. Zoals hierboven ook gesuggereerd wordt zou het allerbeste zijn dat jij iemand zoekt die niet alleen jou kan lesgeven, maar ook tussenin op jouw paard rijdt om haar verder door te rijden en op te leiden. Dan kunnen jullie samen naar een hoger niveau groeien.

De stemmingswisselingen kunnen behalve hormonaal ook weer-gerelateerd zijn, ik heb ook een aantal paarden die heel anders zijn als het bijv. ineens veel kouder is of hard waait. Beste manier om dat te weten te komen is een kalender bij te houden welke stemming ze welke dag had, wat voor omstandigheden er toen waren en of ze hengstig was of niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 23:25

Hoi,

Veel reacties, ik zal proberen meer duidelijkheid te geven.

Hengstig is ze nauwelijks, ik heb haar maar 1x echt hengstig meegemaakt en dat was toen ze pal naast een hengstje (shetlander) stond in de wei. Ze is ook verder niet bitchy ofzo. Daar ben ik stiekem ook wel blij mee.

De algemene reactie van bokt is dat je met 3 jaar ervaring geen eigen paard moet kopen, laat staan een jong paard. Maar ik denk daar toch echt anders over. Op manegepaarden was ik echt uitgekeken, en ik wilde zelf iets gaan opbouwen. Ik heb er ook het volste vertrouwen in dat het met haar en mij goed gaat komen, maar ik heb nu dus al 2 maanden zonder instructie moeten doen. Natuurlijk is ze wel goed opgeleid, en de stap, draf en galop beheerst ze nu ook goed, alleen wisselt het per week zo ontzettend hoe ze loopt en zich gedraagt. Ik vroeg me af hoe dat zo kan wisselen zonder aanwijsbare reden.

Ik ben echt niet zo iemand die denkt 'even een paard te gaan beleren' en ik weet dat het meer is dan een paard in rondjes sturen. Het enige wat nu mist is goede beleiding, voor paard en ruiter. Ik ga er ook echt niet meer met sporen opzitten, dat was echt het domste wat ik kon doen.

Toch vind ik het ook fijn om te lezen dat een aantal bokkers hun fries wel erin herkennen, en dat het toch goed is gekomen. Dat geeft me in ieder geval moed.

Groetjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:32

je kunt naar mijn idee niet zonder goede begeleiding....ik ben zelf instructrice maar was erg blij dat mijn lesgeefster een oogje in het zeil hield toen ik mijn fries beleerde.
Iemand 'op de grond' ziet veel foutjes erin sluipen en wijst je daar dan op.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:47

"Natuurlijk is ze wel goed opgeleid" zeg je.
Wat versta jij daaronder dan?

Het lijkt erop dat jij "zadelmak" verward met "verder opleiden".

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:25

Ik heb zelf ook een 3 jarige friese ruin gekocht die ook niks kon. Hij is van zichzelf erg voorwaarts wat natuurlijk een voordeel is.
Maar uit alles uit je verhaal maak ik op dat je gewoonweg te weinig ervaring hebt om een jong paard op te leiden. Het is niet zo makkelijk als je denkt. Je moet goed kunnen voelen wat er onder je gebeurd en daar gelijk consequent op reageren. Ook is het belangrijk dat je goede begeleiding krijgt!

En nee een fries heeft geen andere aanpak nodig, niet rijtechnisch in ieder geval! Je kunt een fries prima trainen zoals je ook als een kwpner zou trainen. Alleen heeft een fries wat meer moeite met de galop en gaan ze snel in een eigen houding lopen. Verder weet ik niet of je ook naar het inteelt gehalte hebt gekeken op haar papier? als dit hoog is, kan het ook zo zijn dat er een 'draadje' los zit.....
maar daar gaan we natuurlijk niet van uit :)

Ik denk dat je het gewoon echt het onderschat hoe moeilijk een jong paard is, je kan niet verwachten dat ze loopt zoals een paard van 8 jaar.. je moet haar alles leren, met beleid en geduld! Wees consequent :) zoek goede begeleiding!
vind het zowiezo erg stom dat je zonder begeleiding erop bent gegaan en zelf bent gaan rijden als je eigenlijk niet zo goed weet hoe of wat je moet doen! maargoed

succes

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:33

Ik heb een halve fries, maar die had daar ook last van..
Harde aanpak werkt niet, ze zijn daar veeeeeeeeel te slim voor.. Dus als jij gaat lopen drammen (met de zweep en schoppen) gaat hij staken..
Probeer eens zachtjes aan te sporen en 1 x aan sporen.. Werkt dat niet nog een x aansporen maar dan doorzetten! Gaat die vooruit, helemaal de hemel in prijzen! Friezen worden graag met respect behandelt, ander krijg je het wederzijdse respect niet terug..
Ik denk dat het in jouw geval dus erg verstandig is dat je eerst gaat grondwerken met hem dit is de basis van respect. En op die manier komen jullie erachter wat voor manier van aanpak er nodig is..

Dit lijkt nu alsof je niet goed bezig bent, maar ik ben ook zo in de knoop gelopen, ik werd boos gefrustreerd als die rot knol niet wilde lopen.. Blijf kalm, prijs hem de hemel in als die loopt! Dan gaat die de link leggen, dat het leuk is want zijn baasjes vind het ook leuk, die is namelijk niet meer zo boos en gefrustreerd..

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.! Heel veel suc6 nog met hem, het komt vast wel goed met de juiste instructrice!