Ania schreef:eens met senna. plus dit:
Een jong paard moet je stimuleren en belonen als het om lopen gaat. Niet afdwingen wat jij doet.
Ik denk dat t bokken een vorm van frustratie was die eruitkwam. Ze werd overvraagd, gedwongen en je bent onzeker. Uiteindelijk gaat het beter, jij krijgt zelfvertrouwwen, zij krijgt zelfvertrouwen en dan barst de bom. Elk jong paard heeft dit (onvoorspelbare gedrag) Of t nou een fries is of kwpn.
Daarbij geef je aan dat je zelfvertrouwen niet optimaal is, bij een jong paard hoort die te allen tijde 150% te zijn anders neemt je paard t van je over en worden jullie steeds onzekerder.
Ben het hier helemaal mee eens!!
Ik heb zelf een 4jarige fries gekocht. Op het begin ging het super, volgens mijn idee
totdat er ineens de bom barstte, bokken, wegschieten in volle rengalop... Ik werd onzeker, en hij weer van mij. Ik ging er met wat angst en stress op, en hij reageerde weer daarop, van Hey vrouwtje.. jij vind het eng dus alles is eng!!
Met als gevolg dat ik er zo gespannen opging zitten dat hij ook gespannen liep.. Ookal heb ik 10 jaar ervaring, ik heb hulp gevraagd aan een meid die hem wel ontspannen kon rijden, zodoende ga ik met hem steeds rustig verder.. Op dit moment stap ik alleen met hem, om weer het plezier te ervaren en de angst te vergeten..
Op dit moment word hij dus nog wel doorgereden door haar, maar het gaat super, hij is zo lekker ontspannen!
Als het niet gaat, roep op tijd hulp in, het is geen falen!
Bij mij zijn er ook heel wat tranen gevloeid van onmacht, maar heb er nu het volste vertrouwen in!