iberofriezen? kruising fries x pre

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vita29

iberofriezen? kruising fries x pre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 16:31

hallo,
ik was eens rond aan het google. omdat ik mijn merrie komend voorjaar wil laten dekken. en zag ergens iets staan van iberofriezen.
maar nu kan ik verder geen foto's van die kruisingen vinden. en ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze eruit zien.
tja die arabofriezen vindt ik zelf niet zo mooi. ik hou zelf meer van het barokke type. en bij de friese hengsten zit ook weer inteelt waar je dan weer rekening moet houden.
nu ben ik nog niet zolang in bezit van een fries, en houd me nog niet zolang ermee bezig. maar wil er wel meer over weten enzo.
vandaar even kijken wat er hier over kruising fries x pre wordt gezegd.

Kelly_Taco

Re: iberofriezen? kruising fries x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:33

Als ik mij niet vergis is een PRE x Fries een Warlander

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:34

Wij hebben een fries x PRE op stal gehad, was een erg mooi paard.

Als je foto's wilt moet je me even je email adres sturen.

vita29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:20

hey ja bedankt voor de foto's
ik vindt het zo wel mooie paarden om te zien.
maar een schimmel zie ik zelf niet zo zitten. moet ik eens kijken of er een zwarte pre hengst is die ook het zwart doorgeeft. of in iedergeval een grotere kans op een zwart veulen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:36

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:26

In mijn profiel staan 2 kruizingen fries - lusitano
Wel allebei schimmels, maar hier heb ik bewust voor gekozen omdat je anders altijd zo'n friezenkruising blijft houden.
Ik had bij de dekking zo'n beetje dezelfde motivatie als jij. Plus dat ik bij bepaalde takken van de sport toch wel tegen de tekortkomingen van mijn fries opliep.
Een en ander hangt natuurlijk wel compleet af van wat voor type friese merrie je hebt.
Ik heb wel door dat ik af en toe de gevoeligheid van de Lusi tegenkom, met ook de lompheid van een fries.
Nogmaals, zonder friezen of lusitano's in hokjes te willen stoppen, alle eigenschappen zijn ook weer per paard verschillend.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:21

ik heb een fries x andalusier, foto's in onderschrift en profiel :) heeft imo het beste van beide ouderdieren en rassen meegekregen.. maar ben mss wel bevooroordeeld :o :D

nog 2 recente foto's van deze zomer:

Afbeelding

Afbeelding

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:22

Ik heb ook een kruising fries x pre, ze is nu bijna 1,5 jaar oud. Op de foto was ze bijna 1 jaar:
Afbeelding
En haar halfbroer 5 jaar oud, zelfde moeder:
Afbeelding
Ik vind t hele mooie paarden. Ik ken ook het paard van Kjoetie, en ik durf wel te zeggen dat ze alledrie qua karakter niet zomaar bij iedere htk ruiter zouden passen. Ze zijn bijzonder intelligent, mensgericht, werkwilllig en nieuwsgierig, maar ook eigenwijs, grenzen opzoekend, uitdagend. Ik vind t een leuke combi, Kjoetie ook, maar het zijn wel paarden met gebruiksaanwijzing. Kun je met die gebruiksaanwijzing omgaan, heb je er een wereldpaard aan. Zoniet, dan kunnen het aardige 'draken' zijn. Ook qua beweging, best of both worlds, ruimte met net iets meer kniehef dan een kwpn-er, maar niet lelijk.

OVerigens, als je op YouTube ff zoekt op 'Warlander' vind je er ook een aantal!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:10

De karaktertrekken die je beschrijft is meer pre/andalusier.. Soms zie ik best mooie paardjes eruit verschijnen, maar vaak ook te grof.. benen te grof in verhouding met de rest of rug te lang ect..Echter is dat mijn gevoel en mijn mening. De mensen die stapelgek met hun paard zijn wil ik hiermee niet beledigen..

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:42

Jesser schreef:
De karaktertrekken die je beschrijft is meer pre/andalusier.. Soms zie ik best mooie paardjes eruit verschijnen, maar vaak ook te grof.. benen te grof in verhouding met de rest of rug te lang ect..Echter is dat mijn gevoel en mijn mening. De mensen die stapelgek met hun paard zijn wil ik hiermee niet beledigen..

Ik denk idd ook dat je goed moet kijken naar de ouderdieren, wat ze doorfokken en wat voor paard je zelf graag ziet. Bovenstaande 3 zijn alle drie weer heel andere dieren qua uiterlijk. En als de ouderdieren te ver uit elkaar liggen qua type, dan krijg je idd wat Jesser ook schrijft, paarden uit verhouding. Je moet dus wel goed opletten wie je als ouderdier neemt!

Idd, het anda karakter fokt erg sterk door is mijn ervaring. Zorg wel dat je een nuchtere moeder hebt, want als je een beetje een vlug kippetje-zonder-kop hebt, en daar een anda op zet, dan krijg je zeg maar niet zo heel gemakkelijke paarden ;) Snel dingen eng vinden, en daar snel op reageren zonder verstand te gebruiken is niet zo heel handig ;)

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:45

wat een mooie paarden zeg!
ben altijd al fan geweest van friezen én PRE!!!
dit is een mooie combinatie :)
hoop voor je op een mooi veulen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:53

Leuk topic.
Kennis van mij in Spanje heeft een hele beste zwarte andalusier dekhengst, ik overweeg ook om mijn friese merrie door hem te laten dekken maar wil eerst meer weten over deze kruizingen.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:38

Woodstock schreef:
Ik denk idd ook dat je goed moet kijken naar de ouderdieren, wat ze doorfokken en wat voor paard je zelf graag ziet. Bovenstaande 3 zijn alle drie weer heel andere dieren qua uiterlijk. En als de ouderdieren te ver uit elkaar liggen qua type, dan krijg je idd wat Jesser ook schrijft, paarden uit verhouding. Je moet dus wel goed opletten wie je als ouderdier neemt!

Idd, het anda karakter fokt erg sterk door is mijn ervaring. Zorg wel dat je een nuchtere moeder hebt, want als je een beetje een vlug kippetje-zonder-kop hebt, en daar een anda op zet, dan krijg je zeg maar niet zo heel gemakkelijke paarden ;) Snel dingen eng vinden, en daar snel op reageren zonder verstand te gebruiken is niet zo heel handig ;)

absoluut mee eens. Toen iemand mij een keertje zei ; aha, dit krijg je dus als je een lusitano met een fries krijgt, heb ik als antwoord gegeven ; nee, dit krijg je als je een lusitano met mijn fries kruist.
Ik heb inderdaad een heel nuchtere merrie, die aan de ene kant heel barok is, maar aan de andere kant luxe been en gangwerk heeft.
In mijn 4 jarige zit ook meer Veiga-bloed, en ik heb nu al gemerkt dat mijn veulen (van Quilo) een minder grote driftkikker is....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:15

Kruisingen kunnen heel goed lukken, maar inderdaad ook mislukken.
Omdat mensen wel eens vergeten, dat je het goede van beiden kunt treffen, maar zeker ook
het verkeerde.
En je bij kruisingen soms hele onverwachte uitkomsten krijgt, meer dan binnen een ras.
Dus veel minder homogeen, als je gaat kruisen.

Andere vraag van mijn kant..
Als je keurige merrie met papieren hebt en je dekt buiten het stamboek, is dat niet zonde?
qua geld, als je het paard ooit moet verkopen?
Aangezien als je er goegekeurde dekhengst opzet, ook misschien wel flink dekgeld voor moet
betalen.
(ga er dan dus vanuit dat men met mooie gezonde exemplaren van beide rassen fokt, en niet
met de papierloze niet mooie stamboek merrie met de hengst van de buurman of zo..)

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:43

Sjolvir schreef:
Andere vraag van mijn kant..
Als je keurige merrie met papieren hebt en je dekt buiten het stamboek, is dat niet zonde?
qua geld, als je het paard ooit moet verkopen?
Aangezien als je er goegekeurde dekhengst opzet, ook misschien wel flink dekgeld voor moet
betalen.
(ga er dan dus vanuit dat men met mooie gezonde exemplaren van beide rassen fokt, en niet
met de papierloze niet mooie stamboek merrie met de hengst van de buurman of zo..)

Ik heb zelf een merrie met een vol papier, en heb beide keren gedekt met een goedgekeurde hengst (qua dekgeld meer geld kwijt dan een fries)
Mijn afweging zoals ik al in een eerdere post zei, is dat ik toch de tekortkomingen van mijn fries heb gemerkt in de sport.
De friezen zijn qua prijs wel over de top heen, terwijl er meer vraag komt naar barokjes.
Als je over de jaren heen kijkt, is 100 jaar geleden de fries veredeld met andalusies bloed, wat ik eigenlijk gedaan heb is helemaal terug naar de oorsprong fokken...
Ik wil ook absoluut niet pretenderen dat ik een verbeterde fries heb, maar wilde gewoon voor mezelf een mooi barok (gebruiks)paard fokken.
Inderdaad hebben veel kruisingen de naam wat slechter te zijn, juist omdat wat jij zegt, er vaak de afstammingsloze merrie, met de 'ach-hij-is-nog-hengst' van de buurman gedekt wordt.
De cruzados die in Spanje gebruikt worden in de sport, zijn ook doordachte kruisingen; een goede andalusische merrie, en dan daarbij een goede arabier.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:04

Op marktplaats staat een prachtige witte fries te koop, volgens mij ook een kruising fries andalusier

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:05

Vind de schimmel op deze pagina erg mooi gelukt, bij de bruine vind ik in verhouding hoofd hals/lichaam
wat apart, hoewel stalgenoot ongeveer zelfde verhouding heeft bij haar volledig KWPNer.

Vervelende is dat je vaak alleen de gelukte kruisingen ziet, de minder bedeelden verdwijnen ergens op marktplaats.
Daar ga je niet trots de foto's van showen. Hoewel het hele fijne dieren van karakter kunnen zijn.

Vind wel dat in geval van kruising, je niet moet denken, oh, buurman heeft nog wel een hengst,
maar net zoals jij zegt, dan nog steeds bewust moet bedenken wat je wilt.
En als je voor eigen gebruik fokt maakt het toch niet zoveel uit, tuurlijk, leuk als ie prachtig is met
fijn karakter, maar ahum.. van je eigen fok ben je toch wel gek (hoop ik).

Ik zou in geval van Fries x pre/anda e.d. gaan voor schimmel.. Vind ik dan weer het mooist :o :D

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:52

Ik heb ook een fries x andalusier:d
Helaas geen papieren maar een goud eerlijk paard!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:50

Ik ben ook op zoek naar foto's van kruisingen.

Wil in de toekomst ook graag wat spaans bloed in mijn merrie gooien :P om een mooi rijpaardje voor mij te fokken voor als mijn merrie met pensioen gaat.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:04

Anne_mieke88 schreef:
Ik ben ook op zoek naar foto's van kruisingen.

Wil in de toekomst ook graag wat spaans bloed in mijn merrie gooien :P om een mooi rijpaardje voor mij te fokken voor als mijn merrie met pensioen gaat.

Waarom beperken tot Andalusier/PRE? Een mooie, zwarte Lusitano ;) is ook een optie ( mits de merrie genoeg kwaliteit heeft). Je behoud dan ook nog de kleur. Wij hebben hier om die reden al Friezen fokkers gehad die op zoek waren naar "vers" bloed, maar wel de kleur zwart willen behouden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:01

Nou het punt is juist dat ik wil proberen om een schimmel te "maken" kijk is het een andere kleur is het ook prima maar wil echt proberen of ik er een schimmel uit krijg :P

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:19

Anne_mieke88 schreef:
Nou het punt is juist dat ik wil proberen om een schimmel te "maken" kijk is het een andere kleur is het ook prima maar wil echt proberen of ik er een schimmel uit krijg :P

Dan moet je voor een homozygote schimmel hengst kiezen, dan heb je 100% kans op schimmel. Succes en ik hoop dat het je lukt om een "witte" Fries te fokken!
http://solitairemare.blogspot.com/2008/ ... esian.html
Laatst bijgewerkt door ElCid op 31-05-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:24

ElCid schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Dan moet je voor een homozygote schimmel hengst kiezen, dan heb je 50% kans op schimmel. Succes en ik hoop dat het je lukt om een "witte" Fries te fokken!
http://solitairemare.blogspot.com/2008/ ... esian.html

homozygote schimmel geeft toch 100% schimmel door aangezien schimmel dominant is?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:25

ja dacht ik ook.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:27

Ja, je hebt gelijk :o . Foutje! Ik heb het hier boven ook meteen veranderd, was er even niet helemaal bij met mijn gedachte :(:)