Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jesser schreef:De karaktertrekken die je beschrijft is meer pre/andalusier.. Soms zie ik best mooie paardjes eruit verschijnen, maar vaak ook te grof.. benen te grof in verhouding met de rest of rug te lang ect..Echter is dat mijn gevoel en mijn mening. De mensen die stapelgek met hun paard zijn wil ik hiermee niet beledigen..
Woodstock schreef:Ik denk idd ook dat je goed moet kijken naar de ouderdieren, wat ze doorfokken en wat voor paard je zelf graag ziet. Bovenstaande 3 zijn alle drie weer heel andere dieren qua uiterlijk. En als de ouderdieren te ver uit elkaar liggen qua type, dan krijg je idd wat Jesser ook schrijft, paarden uit verhouding. Je moet dus wel goed opletten wie je als ouderdier neemt!
Idd, het anda karakter fokt erg sterk door is mijn ervaring. Zorg wel dat je een nuchtere moeder hebt, want als je een beetje een vlug kippetje-zonder-kop hebt, en daar een anda op zet, dan krijg je zeg maar niet zo heel gemakkelijke paardenSnel dingen eng vinden, en daar snel op reageren zonder verstand te gebruiken is niet zo heel handig
Sjolvir schreef:Andere vraag van mijn kant..
Als je keurige merrie met papieren hebt en je dekt buiten het stamboek, is dat niet zonde?
qua geld, als je het paard ooit moet verkopen?
Aangezien als je er goegekeurde dekhengst opzet, ook misschien wel flink dekgeld voor moet
betalen.
(ga er dan dus vanuit dat men met mooie gezonde exemplaren van beide rassen fokt, en niet
met de papierloze niet mooie stamboek merrie met de hengst van de buurman of zo..)
Anne_mieke88 schreef:Ik ben ook op zoek naar foto's van kruisingen.
Wil in de toekomst ook graag wat spaans bloed in mijn merrie gooienom een mooi rijpaardje voor mij te fokken voor als mijn merrie met pensioen gaat.
Anne_mieke88 schreef:Nou het punt is juist dat ik wil proberen om een schimmel te "maken" kijk is het een andere kleur is het ook prima maar wil echt proberen of ik er een schimmel uit krijg
ElCid schreef:Anne_mieke88 schreef:Nou het punt is juist dat ik wil proberen om een schimmel te "maken" kijk is het een andere kleur is het ook prima maar wil echt proberen of ik er een schimmel uit krijg
Dan moet je voor een homozygote schimmel hengst kiezen, dan heb je 50% kans op schimmel. Succes en ik hoop dat het je lukt om een "witte" Fries te fokken!
http://solitairemare.blogspot.com/2008/ ... esian.html