Wat voor zadel ligt er op jullie barokke/spaanse paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat voor zadel ligt er op jullie barokke/spaanse paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:42

Ik heb dan geen lusitano, anda, fries of ander barok paard, of alhoewel, wel een Gelderse x Rijpaard met een vrij spaanse rug :o
Kort, rondgeribt, géén schoft. Heb er nu al 3 zadelmakers bijgehad en wordt er nogal moedeloos van. Alles schuift. Op een Zaldi na, was aangemeten, nieuw besteld, lag prima op de merrie maar helaas, veel en veel te krap voor mijn bovenbenen waardoor mijn been op de wrongen lag, tot blauwe plekken aan toe. Helaas zijn die zadels er niet in een ander model, dus weer terug bij af. Sowiezo werd je in die Zaldi wat voorover gekiept, wat ik ook al geen prettig gevoel vond bij het testzadel, maar á la, daar was nog mee te leven.

Ik ben op zoek naar een 17,5" boommaat wijd of 34 en een vlakke zit, dressuur of veelzijdig maakt me niet uit.

Wat voor zadels hebben jullie op dit soort paarden liggen? Is Equestor een optie? Ik heb inmiddels al in de gaten dat een standaard merkzadel zoals Hulsebos, KN, Fryso e.d. niks wordt dus ik vraag me af of ik een onconventioneel merk over het hoofd zie. Van Zaldi had ik tenslotte ook nog nooit gehoord :Y)

Eefiepeefie

Re: Wat voor zadel ligt er op jullie barokke/spaanse paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:45

Ik vond het voor mijn paarden heel belangrijk om een zadel te nemen met een verwisselbare boom, omdat barokke rassen vaak langer doorgroeien. Ik heb een prestige top dressage en voor mn andere twee allebei een kieffer! Ik heb verder geen verstand van Equestor en Zaldi maar kieffer en prestige liggen goed.
Succes!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:50

Ik heb een Anky. Mijn Fries heeft diepliggende, brede schouders en een korte rug waardoor er max. 17 inch op kan. Mijn ervaring is dat alle zadels die naar voren schoven te smal waren en dan ging knellen op zijn schouders. Zadelmakers wisten het bij mij ook niet, kwamen met smallere zadels omdat alles ook nog eens klapperde. Of ze wilden bijvullen aan de achterkant. Gevolg: zadel lag 5 min goed, maar paard vond die druk achter helemaal niks, dus ging zijn rug nog holler trekken en ja hoor, zadel klapperde weer.
Dit paard heeft trouwens wel een beetje een schoft, maar niet erg veel.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 18-10-10 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:50

Geen barok en geen spaans paard, maar mijn ronde fjord zonder schoft, loopt onder een bates caprili.

Mijn barokje, met schoft.. loopt met een grand gilbert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:52

Kieffer heeft een kunststof boom toch? Dat wordt lastig met aanpassen, ik heb geen zadelmakerij in de buurt die Kieffer zadels aan wil passen.

Die Prestige zal ik eens opzoeken.

Bates, is dat met lucht? Hoe moet je dat aanpassen?
(de merrie is ook nog drachtig, dus veranderlijk)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:55

bates is met soort memory foam, was toendertijd de enigste die op mijn fjord netjes bleef liggen.

DAt met die dracht, heb ik nu ook (maar kan eventueel boom verwisselen.) En na blessure was Sjol ook stukje dikker dan toen ze nog in sportconditie was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:06

Dat foam zit ook in een Zaldi volgens mij, misschien dat het daarom zo fijn blijft liggen. Ik ga Bates eens googlen.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:25

Vooral omdat je merrie drachtig is kan ik je adviseren iets te nemen dat aangepast kan worden, dat kan je ook altijd aangeven als je een zadel gaat passen. Je kunt denk ik het beste gewoon iemand laten komen, dat heb ik ook gedaan en dan kan je gelijk een heleboel verschillende zadels passen!
Succes en hoop dat je een passend zadel vindt voor je paardje!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:50

ik krijg binnenkort een zadel uit engeland op maat gemaakt. en mijn pre is breed en kort hoor

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:53

Zaldi zadels zijn geinspireerd op paarden met een korte en veelal brede rug. Hebben een vrij breed scala aan zadels (dressuur, springen etc.). Ik zou daar even op zoeken!

Zelf gebruik ik Hulsebos zadels voor de bredere, barokkere type paarden. Liggen als een huis :D, maar ja, is toch ook weer paardafhankelijk...

Edit: zie net dat je al Zaldi hebt... Is dat zadel niet naar jouw wensen aan te passen? Verder zou ik het ook niet 1,2,3 weten... Zou gewoon eens informeren bij bijv. trekkingsadles.nl... Die leveren veel zadels voor barokke type paarden...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:04

Overigens zit er ondertussen in mijn bates wol.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:12

Een massimo zadel,heb een arabje rond geribt, kort ruggetje en lekker dik ,geen zadel wat paste, massimo erop klaar..maar helaas is mijn zadel weer te koop want ze is van voren gespierder geworden en wil nu een dressuur zadel,wat weer een massimo wordt...
En de massimo kan je smaller en breder laten maken,de boom dan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:16

Hier hetzelfde probleem..
Lipizzaner, rondgeribt, geen schoft, boommaat 34.. drama!
Binnenkort komt er een mevrouw langs die speciaal zadels maakt voor spaanse paarden, ook met verwisselbare bomen.
M'n laatste "hoop" zegmaar op een goed zadel :=

mmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:18

Voor mijn vzpaard (geen barok paard maar kwpn, breed, korte rug, ronde ribben en weinig schoft) hebben we onlangs na van alles te hebben gepast een Euroriding Diamant met wijdste boom (maat 4) gekozen. Dit was het enige zadel dat na van alles passen gewoon prima lag (en zit ;) ). Echt super en een aanrader!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:23

mijn paardje heeft een equestor model levade.
ligt super is echt een aanrader
kijk maar eens op hun site.

www.equestor.nl

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:29

Ik heb op mijn paard (PRE) een Ainsley Vanguard liggen en die ligt er heel goed op eigenlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:31

Criollo (berber x spaans zeg maar) Rond geribt, kort gekoppeld, lange, doorlopende schoft (wel schoft dus) en korte rug. Hier ligt nu massimo trail op in de korte versie (ong. 43 cm). Hij heeft iets meer ruimte, maar rugje loopt iets op van achter (mist ook bespiering trouwens)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:57

ik heb op mijn PRE een DT zadel liggen
http://www.dt-saddlery.de/

mijn boom is op maat te maken net als de kussens ook zit hier een memory foam in.
ligt prima op mijn merrie en zit heerlijk.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:25

Bij mijn paard hetzelfde probleem, rondgeribt, geen schoft, steile schouder en korte rug. Na een slechte ervaring met een Kieffer zadel en een De Whispelaere van Equestor op aanraden van een stalgenootje een Alta Escuela van Ludomar kunnen lenen. Daar loopt ze super onder, heb ik gekocht bij Patricia Bliek van Hipica, zij heeft een hoop moeite gedaan om een op maat gemaakt zadel uit Spanje te laten komen. Het zadel heeft brede kussens en kan dus ook met een vrij brede boom besteld worden. Ik heb de kortere uitvoering ,de Ronda, perfect voor een paard met korte rug.
Ik ben super tevreden, het is wat anders dan een dressuurzadel maar ik merk aan mijn paard dat ze nu eindelijk een zadel heeft dat haar lekker zit.
En ik zit er zelf trouwens ook heerlijk op, minder belangrijk maar wel mooi meegenomen :D

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:35

Lola96 schreef:
En ik zit er zelf trouwens ook heerlijk op, minder belangrijk maar wel mooi meegenomen :D

persoonlijk vind ik het wel heel belangrijk dat je zelf ook prettig in het zadel zit.
het zadel moet je paard passen,maar ook jou.

anders kan je nmi nooit ontspannen zitten en de goede signalen geven.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:08

een barefoot :D
Overigens heeft mijn anda wel een redelijke schoft...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:44

passier, Hb classiek, wereld zadel verder een startrekk, espaniola

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:56

Ik wil geen boomloos, wil er ook gewoon dressuur mee kunnen starten volgend jaar. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat een goed passend boomzadel beter is voor de paardenrug dan een boomloos.

Hulsebos is hier gister geweest, had een model voor barokke paarden in 17,5 inch, leek vanaf de grond prima te liggen, stap en draf ook goed maar in galop begon ze al bij het aanspringen te bokken en het zadel schoof naar voren en opzij. Hij wist ook niet wat ie met zo'n paard aanmoest, hij zei dat ze een wat platter model moest hebben. Als ze een zadel op maat maken durft hij geen garantie te geven dat het niet schuift, dus Hulsebos is helaas geen optie. Ik zat er heerlijk op, had een fijne vlakke en zachte zit.

Callista van Trekkingsaddles is hier ook al geweest, de Zaldi is er niet in een ander model en dan kom ik in een maatwerk Jeremy Rudge ofzo, dat zit ongeveer 3 x boven budget :o Dan kan ik ook wel een WOW laten maken, die is vaak nog aanpasbaar op andere paarden, maar zo rijk ben ik momenteel niet.

Tom v/d Brink kon mijn KN, Knightrider en Fryso niet op maat krijgen voor deze merrie.
Hij raadde me Passier af vooral vanwege mijn eigen brede lichaamsbouw (ben niet dik, wel lang en breed)

De mevrouw van Equestor heb ik contact gehad. Die komt hier binnenkort op vacantie, ik kan haar eens vragen of ze een testzadel meeneemt. Ik heb alleen al net zoveel positieve als negatieve reacties over die zadels gehoord!

DT ken ik niet, memory foam spreekt me aan, Alta ga ik ook opzoeken, in welke prijsklasse zitten die zadels?

(dus nouja, jullie horen het, al 3 zadelmakers er bijgehad maar het is gewoon geen makkelijke rug)
Ik ga jullie opties opzoeken, bedankt voor het reageren.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:57

Een Zaldi Lander ligt er op mijn fries.
Al 2 jaar en ligt nog als een huis en zit heerlijk.
Wat betreft jouw verhaal over de wrongen, dat is natuurlijk per persoon verschillend of dit prettig zit of niet, ik vind het erg prettig.
Je zit daardoor juist mooi lang met je benen ipv in de stoelzithouding.
Maar het klopt niet dat er geen andere Zaldi zadels zijn die die wrongen niet hebben, hoor.
Zaldi heeft een ruime keuze aan dressuurzadels, zie maar eens op de site van Zaldi.com
Trekkingsaddles heeft ook nog een ander zadel wat misschien meer voor jou geschikt is, de Strada.
Dit zadel is ook super geschikt voor barok gebouwde paarden.
Om mij heen zijn er nu diverse mensen met dit zadel en allemaal even positief erover, zowel over het zadel als over de pasvorm, het zitcomfort, en de service die je krijgt.
Maar dat geldt ook voor de mensen die ik ken met een Zaldi....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:17

Het model Zaldi dat qua boom op mijn merrie moet liggen is er niet zonder wrongen, Kent en Lander uit mijn hoofd. Mijn benen lagen óp de wrongen, dus dat heeft weinig met smaak te maken, het past gewoon niet.

Strada kost ook gauw 2000 euro! Dat vind ik nogal een uitgave voor een jaartje rijden. Als ze volgend jaar een merrieveulen brengt is de kans groot dat ik haar als 6 jarige verkoop.
Met dat in mijn achterhoofd vind ik een budget van 1000 euro heel redelijk.

Afbeelding
Dit was het Zaldi zadel, het ligt hier recht op de bok en ik vind dat je heel duidelijk kan zien dat de beugels niet netjes door het midden van het zadel gaan. Het is logisch dat hier geen plek voor mijn been is! Ik zou een zadel moeten hebben waarbij de zweetbladen wat meer naar voren liggen. Overigens heeft mijn zus ook op het testzadel gereden, zij is klein en slank (1.65) maar werd ook voorover gekiept in het zadel omdat haar been teveel naar achter lag. Dus qua boom lag het prima maar voor de ruiter vind ik er nogal wat nadelen aanzitten. Jammer, want het is het enige tot nu toe wat in ieder geval niet schuift!

Afbeelding