Jouw ervaring met je Lipizaner?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:53

Hallo,
Ik heb sinds enkele maanden een Lipizaner van 5 jaar en ik begin steeds meer te ontdekken dat Lipizaners niet zijn zoals andere paarden.
Ze zijn zowieso al laat rijp, en ik heb al verschillende malen gehoord dat "herhaling" bij een Lipi zeer belangrijk is, en ook (veel) meer nodig dan bij andere paarden :D
Die van mij is ook enorm nieuwsgierig en speels en ook heel lief <3

Maar nu had ik graag beroep gedaan op andere Lipizaner-eigenaren voor ervaringen en ook tips om het leven van mijn paardje (en dat van mij) aangenamer te maken en hem beter te kunnen begrijpen. Zowel voor training als voor spellekes, als voor weet ik wat :)

Alvast merciekes

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:58

Ik heb een halve lippizaner. Ontzettend lief paard, maar ze heeft ook een enorm karakter.

Ik denk toch dat er weinig verschillen is tussen een lippizaner en een ander paard. OK mijne zag er met 3 ook nog heel iel uit en had nog een erg jong karakter, ik heb haar pas met ruim 4 jaar ingereden. Als ik een ander ras had gehad had ik precies het zelfde gedaan, bij een draver, quarter of kpn sluiten de groeischijven in de botten echt niet eerder.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:42

RT-->BKR

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:21

Ah wat leuk!
Ik heb sinds kort een 6 jarige Lipizzaner :D
Ontzettend lief maar een beeetje zenuwachtig (vooral onder het zadel).

Ben zelf ook alleen maar bezig met herhalen en herhalen, maar ondertussen toch genoeg afwisseling. Ik rij haar nog niet zoveel (gemiddeld 3x per week), ik merk dat ze dat geestelijk nog wat zwaar vind maar met een hele hoop geduld ben ik al een heel eind met haar :j :D

En ze is inderdaad ontzettend lief, lief voor paarden, mensen, kinderen, honden, alle aandacht vindt ze geweldig :D

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:41

Als je graag info over Lipizzaners wilt dan ben altijd welkom om eens te mailen of bellen met ons. Al 25 jaar fokken wij deze bijzondere paarden, dus misschien kunnen we je helpen?

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:13

Wat leuk! Een nieuwe Lipizzaner eigenaar. Zelf heb ik een lipizzaner hengst van 4 jaar, ik ben echt helemaal voor het ras gevallen en zou geen ander paard meer willen. We zijn echt de grootste maatjes en soms heb ik het idee alsof we samen 'denken'.
Hij is zo ontzettend slim en leergierig, ik hoef hem een oefening 1 of 2 keer uit te leggen en hem op het juiste moment te belonen. En dan snapt hij het, dus wat bedoelen jullie met herhalen herhalen herhalen??
Want dat is in mijn geval dus niet zo, ik rijd daarnaast een Fries en een KWPN'er en bij die 2 moet ik echt alles meerdere keren herhalen voordat het muntje valt.

Daarnaast is mijn paardje ook best eenkennig en houdt heel erg van rustige personen om hem heen. Ben je te druk dan zal hij weglopen. Hoe is dat bij die van jullie?

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:30

Hallo, ik zit nu ongeveer zo'n 13 jaar rondom en 'in' de Lipizzaners, waarvan ik de laatste jaren vooral met promotie van het ras bezig ben. Mijn Lipizzaner en ik struinen de grote evenementen allemaal zo'n beetje af, dus ik dus mag wel zeggen dat ik er wat van weet toch :o :+
Ik begrijp het herhalen waar over gesproken wordt ook niet, Lipizzaners zijn enorm inteligent en leergierig. Ze gaan bij veel herhaling als snel voor je denken en dingen doen die je misschien helemaal niet wilde. Als ik een proef oefen met mijn Lipizzaner dan weet ze na 2 keer wat ik van haar wil en wanneer. Als de muziek veranderd van het draf naar galop ritme, dan galloppeert ze bijvoorbeeld zelf aan omdat dat de vorige keer ook zo moest. Een oefening 2 keer op een plek in de bak, de derde keer zet ze hem bijna zelf in. Ze willen enorm voor je werken mits je ze met respect en rust benaderd. Het zijn geen paarden voor 'drukke' mensen met veel beweging in hun lijf armen e.d. dat begrijpen ze simpelweg niet.
Ik vind een Lipizzaner een echt eenmanspaard. Ze gaan voor hun baas en zijn wat eenkennig naar 'vreemden'. Dit is een paard waar je een vriendschap mee kan opbouwen en hoe langer je hem hebt/kent hoe hechter die wordt. En ja, die vriendschap is serieus anders als met een ander paarden ras. Ik kan niet echt omschrijven wat er dan anders aan is, maar het gevoel wat een Lipizzaner je kan geven is geweldig, hartverwarmend.
Wel kunnen Lipizzaners als er maar iets anders is dan anders daar heel gevoelig op reageren. Dan is het hartverwarmende gevoel wel voor heel eventjes weg en plak je ze het liefst achter het behang haha! Het zijn echte karakter paarden die eigenlijk in mijn ogen niet geschikt zijn voor een groene paardenhouder, al kunnen ze als ze met rust en respect benaderd worden ook juist weer heel veel respect terug geven. En dat maakt ze door mij zo geliefd. Elke Lipizzaner is een eigen persoonlijkheid, ze laten zich niet zomaar de les voorschrijven of zich door de ruiter breken. Ze zullen altijd 'vechten' en als ze dat vechten niet tegen je doen, maar samen met je vechten dan heb je een paard uit 1000den die figuurlijk gesproken maar ik denk ook letterlijk voor je door vuur zal gaan!

Ik ben wel benieuwd naar jouw Lipizzaner. Is het een van een Belgische hengst? Ik was een paar weken terug nog op de keuring en heb zelf in 2007 een veulen van Maestoso Capriola gefokt bij mijn merrie. Wat is de afstamming van jouw Lipizzaner?

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:22

Hier een ex lipi-eigenaar. (zie profiel)

Ik merkte inderdaad ook wat regine zegt, ieder klein dingetje viel op en was in zijn ogen gigantisch... Als een springpaal in de hoek net iets meer naar links staat, er een nieuw streepje op het asfalt staat en noem het maar op. Nou was onze hengst ook echt het grootste watje van stal. Als er sneeuw voor zijn stal lag kwam hij er bijna niet meer uit etc.
Maar met rijden een heerlijk paard. Heb daar zo veel van kunnen leren. Wel heel gevoelig en precies. Deed ik iets verkeerd dan snapte hij het totaal niet en deed gewoon wat hij dacht dat je zou kunnen bedoelen... Verkeerd aanspringen kon een prachtige travers worden etc.
Maar hij was wel als een echte hengst lui. Hij liep echt niet vanzelf

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:24

Ik heb twee lipi's.

De ene is Avalla, een 18 jarige merrie. Ik heb haar al sinds ze twee is en zoals je begrijpt gaat ze ook nooit meer weg ;) . Ik heb met haar Z dresuur gereden, maar omdat dat niet echt haar hobby is ook veel buiten gereden. Ze heeft een typisch lipi karakter: heel eenkennig, leert heel makkelijk, koel in haar hoofd en ontzettend lief. Ze is nu met pensioen en hoeft alleen nog maar wat buiten te hobbelen. Bevalt haar prima.

De ander is Obiento, een 7 jarige ruin. Hem heb ik nu 2,5 jaar. Hij is ook ontzettend lief maar juist absoluut niet eenkennig. Hij vindt werkelijk iedereen leuk en als ik op wedstrijd ben gaat hij het liefste bij iedereen langs om wat aandacht te krijgen. Maar voor de rest weer een typische lipi: hij leert heel snel, is heel koel in zijn hoofd en dus stapelgek op aandacht. Ook met hem rijd ik dressuur en regelmatig een buitenrit. Hij vindt dressuur gelukkig wel leuk zodat ik daar wat fanatieker mee bezig kan.

Het belangrijkste - maar dat geldt eigenlijk voor alle paarden - is dat je rustig en consequent bent. Als ze snappen wat je van ze verwacht zullen ze dat ook doen. Wordt je inwendig boos dan kun je het wel schudden. Het enige wat je dan krijgt is een drukke opstandige lipi.

eel plezier met je lipi!

PetraKioto

Berichten: 170
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:34

hoihoi,
dankjewel voor alle reacties! ik heb al heel wat herkenningspunten :)

Dat van "vriend" zijn, is bij die van mij ook zo. hij is superlief en bevriend met alles en iedereen. De honden mogen zijn brood stelen en hem likjes geven op de neus, hij heeft deze week nog de kat met zijn neus "geknuffeld" en elk nieuw paard dat toekomt, mag zijn beste vriendje worden. In de wei behandeld hij andere paarden ook met veel respect vind ik.
Naar andere mensen is hij ook wel open, maar mijn trainster en ik zijn wel de enigen die op hem rijden, dus ik weet niet hoe het verder daar zit.
Ik heb em trouwens Rafiki genoemd, wat "vriend" betekent in Swahili, dus met die naam zit ik er wel goed op +:)+

Dat herhalen heb ik gehoord van anderen, maar ik vind wel dat hij snel mee is met zaken. Ik doe ook af en toe VD-spelletjes met hem, en dat vindt hij allemaal geweldig. Het mag wel niet te lang teveel van t zelfde zijn, dan haakt hij af. Best in vele kleine stukjes werken.

Het enige echte probleem met het rijden is dat hij zenuwachtig en soms zelfs half gek kan worden van de zweep. Ik begrijp het niet goed. Ik heb em alleszins nooit geslagen, maar toch overreageert hij. Ik hoef de zweep niet eens te gebruiken... Dat is wel vervelend, want zonder zweep kan hij het dan weer fameus laten hangen, zeker op zijn moeilijke kant.. >;)
En inderdaad, rust en kalmte zullen u redden!
Ik heb een tijdje gestressed gelopen van mijn werk en het rijden leek in die periode nergens naar. Pas achteraf is mijn euro gevallen dat hij waarschijnlijk die stress voelde. Hij is nu dus mijn verplichting om zen te wezen. Als hij echt begint aan te modderen, weet ik dat het aan mij ligt. 8)7

Hij is niet zo pietje precies wat de plaatsing van objecten betreft, en hij vertrouwt me gelukkig al genoeg, dat als ik zeg dat het ok is, het waarschijnlijk dan ook ok zal zijn.
Maar hij is wel hypergevoelig voor de grond. Een andere ondergrond, een moddervlek, een streep op de baan, ... alles is goed om over te paniekeren. Dus dat niet uit de box willen komen als het gesneeuwd heeft... ja, er staan mij nog leuke momenten te wachten deze winter vrees ik dan :=

Rafiki komt oorspronkelijk van de Haras van Frankrijk. Zijn papa was zwart, maar hij gaat -helaas- wit worden. Al zal het nog lang duren denk ik, hij is nog heel donker nu. Hij komt uit de Favory-lijn.
Zijn beetjes zouden een beetje langer mogen zijn (op dat vlak lijkt hij op zijn baasje, hihihi), maar verder heeft hij al complimenten van de hoefsmid gekregen over zijn degelijke hoeven en van de osteopaat over zijn geweldige rug. Ik beschouw de Lipizaner een beetje als de Volvo onder de paarden :)

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:28

Nouja herhalen herhalen was misschien een beetje stom neergezet :+
Ik heb nogal een druktemakertje, in elke hoek kan een spook zitten en elk paard of mens wat voorbij wandelt is reuze interessant :+
Daar ben ik voornamelijk veel mee aan het "herhalen" verschillende situaties opzoeken zodat ze kan wennen aan zoveel mogelijk dingen.

En inderdaad, ze pakt het snel op, maar als ze dr dag niet heeft kan je van vooraf aan beginnen :P

Het vertrouwen in 1 persoon herken ik ook heel erg, mijn merrie is ontzettend op mij gericht, als er iemand mee komt zoekt ze ook echt bij mij de bevestiging of het 'goed' is. Als ik laat merken dat er niks aan de hand is is er ook niets aan de hand.
Maar wordt ik alert of iets dergelijks, dan wordt zij dat ook.
Ze is een ontzettende spiegelaar :j

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:06

Grappig de ene Lipi heeft het in objecten en zicht voor zich en de ander op de grond, ze blijven toch allemaal 'hetzelfde' ;) Grappig om te lezen iig!

Wat betreft zweep zijn - zowel de Lipizzaners van een vriendin van mij als ook mijn eigen Lipizzaner, daar ontzettend gevoelig op!! En ook ik heb haar nog nooit gemept oid ze reageren al als je met het kwastje kriebelt bijvoorbeeld. Ik denk dat bij de paarden die zo gevoelig zijn en zo sensibel een zweep ook niet het beste hulpmiddel is maar dat is weer een heel andere 'discussie' ;)
Verrekte lastig is het wel bijvoorbeeld bij het mennen of toen ik een keer onder de man meedeed met een ringsteek spelletje en ik een blauwe stok in de handen gedrukt kreeg... het misschien wel bekende "lipizzaner oor"

Afbeelding

of Capriola hier zomaar ineens zo'n oor :+ "wat als die andere lipi wat doet!!"

Afbeelding

Doen die van jullie dat ook, van die ezelsoren naar de zijkant trekken? Dat doen de Lipies hier allemaal als er "iets" van de zijkant komt!

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:43

Ja dat doet die van mij ook erg erg, aan de hand onder het zadel, maakt niet uit. Ze is altijd aan het luisteren :j

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:04

Die van ons kreeg je ook zelde op de foto met zijn oren naar voor... Hoorde altijd wel wat en stond er vaak als een ezel op...

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:13

Ik heb ook een lipizzaner merrie (zie onderschrift voor foto's)
Ze is lang gereden door een man die haar hardhandig alle schoolsprongen aanleerde.
Ze is enorm eenkennig maar wel heel lief.
Ezelsoren, kom bekend voor, uren duurt het om haar in stand leuk op de foto te krijgen!

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:07

Ja dat van die zweep herken ik ook wel een beetje. Even kriebelen is genoeg voor een reactie, daar ben ik zelf maar al te blij mee!
En die oren, mijn paardje heeft de grappige eigenschap. Om zich niet om te draaien als hij iets achter zich ziet maar zich in allerlei bochten te buigen om het toch te kunnen zien :D
Maar ook het 'ezelsoor' herken ik hoor, ik vind het echt prachtig om te zien. Het is alsof hij zich op 2 dingen richt.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:21

Ik doe alles zonder zweep, rijden/longeren enz.
Ze is voorwaarts genoeg dus ik heb hem (nog?) niet nodig en dan gebruik ik 'm ook niet, ik heb geeneens een zweep :')
Zou niet weten dus hoe die van mij daar op reageert.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:21

Volgens mij heeft Zenta van Lavje nog nooit een rijzweep van dichtbij gezien, alleen de longeerzweep.

Gaan er nog Lipizzaner fans naar Paard en Koets volgende week?

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:13

Bij mij in elk geval niet regine :n en bij jullie denk ik ook niet :n
Wat niet hoeft gebruik ik niet :n
Waar is dat paard en koets gebeuren?

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:15


regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:27

Bij ons ook niet Lavje!
En op Paard en Koets zijn wij met 3 van onze Lipizzaners te zien :D vandaar :+

MS_eventing

Berichten: 1187
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:47

Ik heb zelf ook een lippizaner(kruising) En ja je merkt wel dat er een beetje verschil in zit met andere rassen maar dat is juist leuk. Want ik heb het gevoel dat je echt een goede band met deze paarden op kan bouwen want. Ze zijn heel nieuwschierig meestal ook super lief en super leergierig. Echt die van mij is ook super lief en ik doe ook, springen,dressuur cross.......


xx

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Jouw ervaring met je Lipizaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:43

Met wat voor ras is jouw kruising Lipizzaner gedaan? Daar beni k dan wel weer benieuwd naar, en naar hoe die eruit ziet! Heb je foto's?

MS_eventing

Berichten: 1187
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:59

het is een kruising lippizaner+ appaloosa! Op mijn profiel zie je een paar foto's maar hier eentje waar ik aan het springen ben: http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3362398.html < sorry let niet op mijn houding het was 2 jaar geleden die foto!
hier is nog een foto maar let niet op mij deze foto was 3 jaar geleden ik vind ff geen mooiere:
Afbeelding

Ze is eigenlijk gewoon helemaal wit maar op de kont heeft ze een paar zwarte stippen en ze heeft een apart hoofdje zoals je ziet. bij de neus heeft ze vlekjes dat is ook zo bij haar buik en als ze nat is dan is ze een koe :P want haar huid zegmaar is een en al vlekken :9

xx
Laatst bijgewerkt door MS_eventing op 31-12-10 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Cchanny

Berichten: 8894
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:00

_Cindy schreef:
Ik heb een halve lippizaner. Ontzettend lief paard, maar ze heeft ook een enorm karakter.

Ik denk toch dat er weinig verschillen is tussen een lippizaner en een ander paard. OK mijne zag er met 3 ook nog heel iel uit en had nog een erg jong karakter, ik heb haar pas met ruim 4 jaar ingereden. Als ik een ander ras had gehad had ik precies het zelfde gedaan, bij een draver, quarter of kpn sluiten de groeischijven in de botten echt niet eerder.

ghihi viel me even een grappig typfoutje op :P een KPN :P

Heb zelf geen ervaring met Lippizaners sorry.