Friezen scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Friezen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:28

Ik rijd 2 friezen.. Ik heb ze vrij vroeg een deken opgegooit om te voorkomen dat ze een vacht krijgen. Dit is een mislukte poging. Ze zitten beiden, vooral bij de hals, aardig dik in de vacht. Ze lopen allebei wedstrijden. Wel in de B. Maar die trainen ook.. Ze zijn ontzettend snel nat. Ik probeer vaak 4 paarden op een dag te doen, dus zo heel veel tijd om droog te stappen heb ik niet. En ik zie het ook niet zitten om ze nat weg te zetten. Ze lopen overdag buiten zonder schuilmogelijkheden en snachts staan ze in stal.

Zijn er meer mensen die friezen hier scheren? Ik zie daar namelijk wel tegenop omdat ik denk dat een geschoren fries mij niet bevalt :+ Hoe doen jullie het met jullie friezen?

Anne_mieke88

Re: Friezen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:30

Wij hebben op onze stal een keer een fries geschoren, die kwam er heel erg grijs uit..Toen hebben we haar heel goed gewassen toen werd de grijsheid wel minder maar het duurde wel 3 a 4 weken voor ze weer btje normaal zwart was..

groetjes

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:35

een paar jaar geleden heb ik mijn fries ook geschoren...alleen de benen eraan laten zitten. was mooi hoor en ook wel makkelijk omdat de vacht heel snel een klein beetje was aangegroeid. hij was dus vrij snel niet meer"kaal". lekker buiten met een dun gevoerd regendekentje en s'nachts lekkere staldeken op. ideaal!!
dit jaar zit ik nog in dubio omdat ik niet zo veel meer train ivm zijn leeftijd maar ik vond het toch wel fijn dus ...twijfelen geblazen :+

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:41

Ik heb de fries van mijn stalgenootje geschoren en die ziet er super goed uit!!
heb bij de knie voor en sprong achter in een punt geschoren, ziet er goed uit.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:33

Ik scheer die van mij ook.
Waarom denk je dat een grschore fries je niet bevalt? :o

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:35

ik vind het ook wel erg leuk er uit zien eigelijk
+ het is een voordeel en de haren komen toch wel weer terug.
als t niet beval is het de 1ste maar ook de laatste keer he!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 22:54

Ik denk dat het niet bevalt omdat ze dan lelijk grijs worden.
Het zijn ook niet mijn paarden. De eigenaren hebben het ook al bij mensen met friezen gevraagt, maar die doen het natuurlijk allemaal niet. Die raden het ook af omdat ze er niet mooier op worden. Dus ik betwijfel of hun het uberhaupt goedkeuren. Heeft er ook iemand foto's?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:59

Ik scheer ze ook altijd.
Bij het behang aan de benen maak ik een mooie natuurlijke overgang van het haar, door een paar keer de machine er daar overheen te halen met de haren mee en dan langzaam naar buiten bewegen (net als bij sommige hondenrassen bij het hondentrimmen gedaan wordt).

Als je voor het scheren de paarden goed was met betadine shampoo en ze kurkdroog laat worden onder een zweetdekentje worden ze amper grijs. De laatste grijsheid krijg ik weg door na het scheren met een spons met water met daarin spiritus opgelost het paard af te sponsen. De spiritus ontsmet ook meteen, mochten er hele kleine wondjes van het scheren zitten.
Daarna zijn ze gitzwart en prachtig glimmend!

Ik wil niet meer anders in de winter. Bij mij zijn ze juist grijs als ik ze niet scheer, door al het opgedroogde zweet dat je er dan uit probeert te borstelen....dan komt dat als een grijze waas boven op de haren te liggen, is lekker vettig en krijg je niet weg.

Ik krijg ieder jaar weer vragen van andere Friezenbezitters hoe ik ze zo mooi geschoren krijg en hoe ze zo mooi zwart en glimmend worden...nu heb ik het "geheim" bij deze dus prijs gegeven....hahahaha... :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:39

Als je ze nu scheert dan heb je kans dat er nog wat zwart haar door komt.
Mijn donkerbruine is met de eerste x scheren altijd nog goed op kleur,de 2de keer wordt hij grijs.
Maar even goed heb ik een bruine die de eerste x ook al heel grijs is...
Proberen dus!Beter een grijs paard dan een paard wat zijn warmte niet kwijt kan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:51

Het grijze is vooral het huidvet en dat haal je dus weg met water met spiritus er in.
Daarna bouwt het paard de laag huidvet wel weer op, maar wordt het niet meer grijs.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:04

Wat voor dekens moet je gebruiken bij een geschoren Fries? Heb nog nooit een geschoren paard gehad maar zit erover te denken om dat dit jaar voor het eerst te doen, voor dezelfde reden als TS. Op de nieuwe stal staat hij wel in een warme stal maar is er geen binnenbaan en solarium meer om windloos op te warmen/drogen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:38

polly2 schreef:
Het grijze is vooral het huidvet en dat haal je dus weg met water met spiritus er in.
Daarna bouwt het paard de laag huidvet wel weer op, maar wordt het niet meer grijs.

Volgens mij stuurde ik je per ongeluk een PB ipv hier te reageren!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:56

ambre schreef:
polly2 schreef:

Volgens mij stuurde ik je per ongeluk een PB ipv hier te reageren!

Heb ik gezien en ik heb ook al even een reactie gegeven.... geeft niks.... :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:59

Gulpje schreef:
Wat voor dekens moet je gebruiken bij een geschoren Fries? Heb nog nooit een geschoren paard gehad maar zit erover te denken om dat dit jaar voor het eerst te doen, voor dezelfde reden als TS. Op de nieuwe stal staat hij wel in een warme stal maar is er geen binnenbaan en solarium meer om windloos op te warmen/drogen.

Voor een geschoren fries hetzelfde als voor geschoren andere paarden.
Ik doe na het scheren een extra onderdeken op. Zo'n donzig ding, een hele lichte maar wel warm. Als het in de loop van de winter nog echt aanmerkelijk kouder wordt, dan leg ik daaronder nog een wollen onderdeken.
De bovendeken is een winterdeken die winddicht en waterdicht is, want ongeacht dat ik de paarden altijd scheer, gaan ze wel van 's ochtends tot 's avonds naar buiten (uitzonderingen met dagen met heul slecht weer daargelaten).
Ik doe dit al meer dan 20 jaar zo en heb er hele goede ervaringen mee.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:47

Thanks Polly! Een deken met hals is niet nodig? Ben trouwens ook bang dat ik daarmee zijn manen kapot maak.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:57

de fries in mijn profiel is ook geschoren, en gaat dit jaar opnieuw. de 1e keer werd ie bruin m:aar na de 2e keer scheren was ie weer mooi zwart!

voor een fries die in training staat is het een verademing om geschoren te worden. ze kunnen heel moeilijk warmte kwijt en als jij m daar een handje bij kan helpen... doen!
onderbenen zijn ongeschoren gebleven ivm sokken. hoofdje heb ik toen ook niet geschoren, wel zijn baard :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:47

Gulpje schreef:
Thanks Polly! Een deken met hals is niet nodig? Ben trouwens ook bang dat ik daarmee zijn manen kapot maak.

Nee...ik heb geen dekens met hals. Behalve voor mijn KWPN-er (Jazzje) sinds kort, want deze dame krijgt anders alleen op haar hals een dik pak haar terug. Dat ziet er niet uit en dat is voor mij trouwens ook een teken dat ze dan wellicht toch te koud is op haar hals. Dus vandaar dat die een deken met hals krijgt na het scheren. Ook nu al is bij dit paard de beharing op de hals dikker dan op de rest van het lijf (ik ga komend weekend scheren).
Bij de Friezen heb ik daar echter geen last van.

Eén van onze paarden heeft gevoelige luchtwegen en eerst schoren we dat paard eigenlijk niet om die reden. Maar sinds we die ook scheren gaat het met haar luchtwegen veel beter. Ze hoeft nl na zwaar werk voor de koets amper meer op stal om op te drogen. En ook hangt er geen condens meer op stal, want deze Fries zweette zich te pletter bij het werken voor de koets en dan hing er allemaal vocht in de stal (logisch) als ze daar stond op te drogen. Droogstappen was nooit een optie, want zelf het stappen wekte nog meer zweetvorming op....ze werd alleen droog als het echt heel koud was of als het waaide...maar dat is ook niet gezond om dan zo snel af te koelen...
Kortom...ook dit dier doet het goed geschoren te zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:37

Ik weet genoeg. Nu op zoek naar iemand die goed kan scheren, én een lekkere onderdeken. De rest is al in huis :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:11

ik weet niet waar je woont maar Gretoes op bokt.nl scheert ook paarden...Ze doet het heel mooi...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:34

Gulpje woont in Bussem. Staat onder haar avater.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:52

Ik scheer ook ieder jaar mijn Fries. Dit jaar heb ik voor het eerst ook de benen geschoren (mooi resultaat al zeg ik het zelf). Nu ben ik benieuwd naar foto's van de resultaten van de scheertechnieken van de onderbenen. Ik lees veel over in een punt scheren maar heeft iemand daar ook foto's van ?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:12

Hartje schreef:
Ik scheer ook ieder jaar mijn Fries. Dit jaar heb ik voor het eerst ook de benen geschoren (mooi resultaat al zeg ik het zelf). Nu ben ik benieuwd naar foto's van de resultaten van de scheertechnieken van de onderbenen. Ik lees veel over in een punt scheren maar heeft iemand daar ook foto's van ?

Ik heb helaas geen duidelijke foto's, maar ik doe t zo:
Afbeelding

Ik scheer met de haren mee (vanaf net boven de kogel)recht naar beneden totaan de kogel en scheer dan de kogel van voren wel helemaal, maar wel van boven naar beneden. Ik maak van de sok als t ware een driehoek, dus boven in een punt en naar beneden breder....
Het is trouwnes maar net wat de eigenaar wil, maar dit is de meest voorkomende manier die ook op keuringen wordt gebruikt (in nederland dan)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:37

Thanks voor de foto, duidelijk genoeg hoor :D !!!!
Ik heb ongeveer op dezelfde manier gedaan maar dan aan het voorbeen langs de pees meer haar laten zitten. Dus onder de voorknie naar beneden de sokken er aan gelaten.
Het punt waar je stopt met wegscheren van de sokken hangt mogelijk ook af van de hoeveelheid haar aan de benen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:42

Wij scheren onze fries elk jaar. Hij word niet echt heel grijs maar zou het ook niet erg vinden. We doen het voor zijn gezondheid en niet voor de mooi-ig heid. Ik heb hem 1 keer tot aan de knie en spronggewricht geschoren. Maar daarna altijd tot aan de benen vindt dat toch wat fijner aangezien hij elke dag wat voor weer het ook is van 9 tot 18 uur buiten staat. Ik zal eens kijken of ik een foto heb.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:46

Een halsdeken is idd erg slecht voor de manen, mijn vorige paard was echt kaal na 1 winter.
Ik gebruik de halsdeken nu alleen als het echt heel koud is of vies hard regent.