Gebruik de zoekfunctie hier op Bokt maar eens, je komt zelfs topics tegen van springende friezen
Tinky12
Geplaatst: 18-09-10 16:25
Elk paard kan springen...een fries dus ook. Een 1,20m parcours zou ik er niet mee doen maar er zullen uitzonderingen zijn
xJolijn
Tuurlijk kunnen friese paarden springen. De een heeft er meer aanleg voor dan de andere, je moet het treffen.
Er zijn meerdere bokkers die met hun friezen springen, misschien vindt je iets als je de zoekfunctie gebruikt
Roane
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik van horen zeggen heb gehoord dat 'Friezen heus wel kunnen springen!' Maar alles wat ik heb gekend dat Fries was, waren best kneusjes met springen oh ja, ze kwamen wel aan de overkant... maar hoe, was meer de vraag.
ik heb een fries, die kan zelf niet goed springen. hij vind het wel heel leuk maar is er echt niet op gebouwd dus loopt meestal een blessure op na het springen. maar er zijn zeker friesen die goed kunnen springen !
tuurlijk kunnen friezen springen. alleen zullen de meeste niet zo hoog kunnen. Maar zeg nooit nooit! er zijn paarden waarvan de ouders beide huizenhoog springen, terwijl die paarden zelf dan niets of weinig bereiken in de springsport.
Zo zullen er vast ook verborgen springtalenten onder de Friezen zijn
friesiszwart
Sommige wel sommige niet. Maar dat is wel zo met alle paarden als het paard het zelf leuk vind zal het natuurlijk beter gaan. Mijne doet het volgens mij erg graag maar verder nog nooit gedaan ze is nog te jong.
Mijn fries heeft onder het zadel 1.10 gesprongen, gewoon just for fun, we trainen er dus niet in. Zij zelf is 164 cm stokmaat, en heeft een krom been. Het kan dus zeker!
Tuurlijk kan dat, Maar als je een fries koop. Moet je niet verwachten dat je er écht wedstrijden mee kan gaan rijden. B halen de meeste wel, Sommige ook L maar daar houd het meestal wel op.
Torius16
Geplaatst: 02-10-10 14:43
Wij hebben ook een springende fries, maaar die kan niet een heel parcours rijden. Gewoon wat losse hindernissen tot ong 1 meter gaat prima. Dus ja een fries kan springen en nee vergeet de illusie dat je met een fries de springsport in kunt.
Tammy_
Geplaatst: 02-10-10 14:52
alle paarden kunnen springen. De een kan het beter dan de ander, maar ze kunnen het allemaal. De ene fries zou het dus wel in een L parcours kunnen redden, terwijl een andere zijn benen niet over een B hindernis krijgt. Het ligt ook aan het type fries, de 'ouderwetse' friezen zullen minder goed kunnen springen (natuurlijk uitzonderingen) dan de 'nieuwe', meer sport-type friezen.
Torius16
Geplaatst: 02-10-10 19:21
Idd alle paarden kunnen springen immers in het wild moet dat ook. Een paard is nl. en vluchtdier en zal hoe dan ook voor een uitweg zoeken.... Maar een L parcours met een moderne fries? Is wel 12 a 13 sprongen van een 1.10m. Tel daarbij op dat je bijv. 5 galopsprongen terug of 6 naar voren moet rijden tussen de dubbels Pffff zoals gezegd mijn moderne sportfries van 1.73 springt prima, maar niet een heel parcours. Daar zijn ze qua bouw en snelheid echt niet geschikt voor. Buiten dat misschien gebeurt het in het midden en zuiden van het land wel, maar ik heb hier in het noorden nog nooit een fries in het parcours gezien en dat terwijl wij met de KWPN-ers bijna elk weekend wel op concours zijn. Bij de pony's zie ik wel vaak fjorden of haflingers, maar heb deze ook nog nooit in het Z gezien. Ze zullen er vast wel zijn, maar dat is een unicum (denk ik)
Frieshy
Geplaatst: 05-10-10 22:44
Ik heb zelf met die van mij 1.10 gesprongen, maar dat zijn losse hindernissen. Een parcours is voor hem een stuk moeilijker, en dat met lage hindernissen. En dit is ook gewoon voor de lol, we zijn er niet serieus mee bezig.
ze kunnen het best. ze zijn er alleen niet op gefokt, dus hebben ze er geen aanleg voor. ik zelf reed eens een fjord x fries. snel dat ie was! en springen!! wat ik ermee probeer te zeggen; er zullen vast wat friezen zijn die het zeker kunnen, en die het erg leuk vinden. maar over het algemeen denk ik niet dat ze er erg in uitblinken.
maxitopper
Geplaatst: 07-10-10 12:25
Ik zit op een manege met een heleboel friezen daar springen we ook gewoon mee! Het enige is dat ze niet heel goed springen en je heel overtuigd aan moet rijden anders dan doen ze het niet