Hoe maak ik mijn friese merrie klaar voor de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PippaPoni

Hoe maak ik mijn friese merrie klaar voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:29

Hallo,

Ik heb een leuke Friese merrie en ze wordt in mei 3. Nu wil ik van de zomer heel graag mee doen met de keuring.( ze heeft veulenstamboek en 2e premie) Weet iemand wat de eisen zijn om mee te doen aan de keuringen en waar je op moet letten? En ook hoe het in zn werk gaat bij de bond???
Iig heel erg bedankt!

Groetjes wivine

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:52

Ik ga dit even volgen, wij willen met de 3 jarige ook naar de keuring deze zomer. :j

Jantineee_

Re: Hoe maak ik mijn friese merrie klaar voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:23

Heel veel weet ik er niet van.. maar het beste is dat je je merrie een paar weken bij een stal brengt (of iemand anders die friezen kunnen klaarmaken voor de keuring) . Je merrie moet 1.56 zijn. (anders mag die niet in het stamboek opgenomen worden)
En kwa bouw kun je het best iemand er na laten kijken die er verstand van heeft.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:32

Hey,

je kunt op de site van het fries paardenstamboek informatie vinden.
Laat je goed adviseren, zeker als je nog niet eerder op een keuring bent geweest.

Dr zijn al meerdere topics geweest over dit onderwerp. Deze kun je terug zoeken.

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:42

ik heb ook ooit eens geinformeerd om met mijn hengst naar de keuring te gaan. Volgens mij kan je idd best naar een goede friezenstal gaan die paarden keuringsklaar maken. Dit is meestal 1 tot 2 maanden training. Dan leren ze jouw merrie hoe netjes te lopen en trainen ze haar ook om de juiste bespiering te krijgen. Ook haar mindere kantjes weten die mensen een beetje te verdoezelen zodat ze op haar best verschijnt in de ring. Op die manier heb je ook ineens een goede voorbrenger voor je paard. De plaatsen waar ik info gevraagd had, hadden een prijs per maand van rond de 600 euro. Alvast veel succes he!! ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:36

Jantineee_ schreef:
Heel veel weet ik er niet van.. maar het beste is dat je je merrie een paar weken bij een stal brengt (of iemand anders die friezen kunnen klaarmaken voor de keuring) . Je merrie moet 1.56 zijn. (anders mag die niet in het stamboek opgenomen worden)
En kwa bouw kun je het best iemand er na laten kijken die er verstand van heeft.

Dit klopt niet. Een merrie moet 1.54 zijn voor stamboekopname.
Voor ster moet ze 1.56 zijn.

Als je er idd zo weinig van kent is het beter om je paard weg te brengen naar een goede trainingsstal, laten keuren is iets wat je beter één keer goed kunt doen. Kosten liggen idd zo rond de 600 euro per maand.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:50

Ik heb mn friese ruin 2x weggebracht om keuringsklaar gemaakt te worden (één x met 3jaar en één x met 4jaar). Met 3jaar werd ie opgenomen in het stamboek en het jaar drna niks.

Met 5jarige leeftijd heb ik hem zelf keuringsklaar gemaakt en werd ie ster met een 2e premie :D.

Edit: Ik denk ook dat je beter je fries naar een trainingstal kunt brengen, als het voor jou ook nog de eerste x is :). Veel succes ermee!

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:36

Natuurlijk laat ik het hier niet bij !! ( vorige pm ) :+

ik heb van u vernomen dat u in Juli naar de keuring wil, op mijn vorige pm heb ik helaas geen antwoord gehad dus vandaar maar even reactie in topic.

Ik ga vrijdag/ zaterdag even vragen of dit mogelijk is , bij vragen voor het keuringsklaar maken wat u zelf wil gaan doen kan u mij altijd een pm sturen, zou graag ook eens een foto willen zien van de merrie waarover dit gaat :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:38

Ben jij een ervaringsdeskundige ClaudiaMP?

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:05

horseyfries schreef:

Volgens mij is ze nog aardig jong, haar profiel te zien..
dus vast niet ;) Dat doe jij toch ook wel Jenny? Keuringsklaarmaken?
Of heb ik dat nou verkeerd :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:38

Ja, ik maak al onze eigen paarden keuringsklaar en zo af en toe ook eentje van iemand anders (als er een stal vrij is).

De post van ClaudiaMP leek erop te duiden dat zij zichzelf ervaren genoeg vond om hierin advies te geven, dus vandaar mijn vraag aan haar. Nu het antwoord nog! ;)

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:50

Het keuringsklaar maken van je Fries zou je nog zelf kunnen doen, mits je verstand hebt van het trainen van paarden. Het voorbrengen is zodanig geprofessionaliseerd dat het gewoon niet meer verstandig is om dat zelf te doen: je maakt gewoon minder kans door je als leek/amateur tussen de professionals te begeven. Vanuit dat oogpunt is het ook slimmer om je paard in elk geval een paar weken door die voorbrenger te laten trainen: hij weet dan precies wat de sterke en zwakke kanten van je paard zijn en kan het paard daardoor zo positief mogelijk presenteren op de keuring.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:16

kim_hester schreef:
horseyfries schreef:

Volgens mij is ze nog aardig jong, haar profiel te zien..
dus vast niet ;) Dat doe jij toch ook wel Jenny? Keuringsklaarmaken?
Of heb ik dat nou verkeerd :P

Beetje late reactie maar was een tijd afwezig i.v.m. gezondheidsproblemen.

Ik werk bij een stal met alleen maar friezen sportpaarden. Heb zelf geen ervaring met voorbrengen etc. :+ doe dit zelf niet maar dit is wel mogelijk op deze stal ( keuringklaar maken, voorbrengen ).

Wel moet hier bij worden gezegd dat we alleen heen gaan met het desbetreffende paard als wij dit de moeite waard vinden en we er dus vanuit gaan dat zij een premie ( ster ) behaald.
Ze willen dus heen gaan met een paard waarvan ze weten wat ze kunnen verwachten ( en van het paard kunnen vragen ) , en willen dan ook alles weten van het paard. voor verdere info heb ik een pm verstuurd ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:37

demenner schreef:
Het keuringsklaar maken van je Fries zou je nog zelf kunnen doen, mits je verstand hebt van het trainen van paarden. Het voorbrengen is zodanig geprofessionaliseerd dat het gewoon niet meer verstandig is om dat zelf te doen: je maakt gewoon minder kans door je als leek/amateur tussen de professionals te begeven. Vanuit dat oogpunt is het ook slimmer om je paard in elk geval een paar weken door die voorbrenger te laten trainen: hij weet dan precies wat de sterke en zwakke kanten van je paard zijn en kan het paard daardoor zo positief mogelijk presenteren op de keuring.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is niet aan te raden zelf je paard voor de keuring te brengen (uitzonderingen daargelaten). Op keuringen maak ik vaak mee dat indien je je een sterwaardig paard zelf voorbereid, vaak toch niet het beoogde sterpredikaat oplevert.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:33

Dat vind ik nu zo jammer, stallen die alleen maar paarden aannemen waar ze wat in zien? Alsof andere paarden niet gekeurd moeten worden? Als ik toch als eigenaar graag mijn paard netjes laat voorbereiden, ook al wordt het geen ster, dan zou dat toch moeten kunnen?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:24

friesiszwart schreef:
demenner schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is niet aan te raden zelf je paard voor de keuring te brengen (uitzonderingen daargelaten). Op keuringen maak ik vaak mee dat indien je je een sterwaardig paard zelf voorbereid, vaak toch niet het beoogde sterpredikaat oplevert.

Jeetje, das best heftig eigenlijk. Dus om een sterpredikaat (mét een geschikt paard uiteraard) te kunnen behalen ben je zeker 1000 euro kwijt om het paard keuringsklaar te maken?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:43

Het hangt ervan af wat je er zelf aan doet, in de meeste gevallen kun je je paard wel zelf licht getraind aanleveren en dan volstaat een maand en zijn de kosten rond de 600 euro.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:53

horseyfries schreef:
Dat vind ik nu zo jammer, stallen die alleen maar paarden aannemen waar ze wat in zien? Alsof andere paarden niet gekeurd moeten worden? Als ik toch als eigenaar graag mijn paard netjes laat voorbereiden, ook al wordt het geen ster, dan zou dat toch moeten kunnen?

Dit kan ook wel maar het komt erop neer dat we moeten weten wat er van het paard verwacht kan worden en wat de eigenaar zelf van het paard verwacht. Als de eigenaar zelf het paard keuringsklaar wil maken ligt dit natuurlijk toch allemaal even wat anders .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:57

Nee hoor, als iemand zijn paard weg wil doen om keuringsklaar te maken gewoon om de best mogelijke voorbereiding te hebben, maar er niet persé een ster uit hoeft te rollen, dan moet dit toch ook kunnen?
Nu lijkt het soms wel alsof je blij moet zijn als ze je paard willen trainen, je betaalt er toch gewoon voor?

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:51

horseyfries schreef:
Nee hoor, als iemand zijn paard weg wil doen om keuringsklaar te maken gewoon om de best mogelijke voorbereiding te hebben, maar er niet persé een ster uit hoeft te rollen, dan moet dit toch ook kunnen?
Nu lijkt het soms wel alsof je blij moet zijn als ze je paard willen trainen, je betaalt er toch gewoon voor?

Dit gaat niet om keuringsklaar maken ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:31

ClaudiaMP schreef:

Ik werk bij een stal met alleen maar friezen sportpaarden. Heb zelf geen ervaring met voorbrengen etc. :+ doe dit zelf niet maar dit is wel mogelijk op deze stal ( keuringklaar maken, voorbrengen ).

Wel moet hier bij worden gezegd dat we alleen heen gaan met het desbetreffende paard als wij dit de moeite waard vinden en we er dus vanuit gaan dat zij een premie ( ster ) behaald.
Ze willen dus heen gaan met een paard waarvan ze weten wat ze kunnen verwachten ( en van het paard kunnen vragen ) , en willen dan ook alles weten van het paard. voor verdere info heb ik een pm verstuurd ;)

Dit gaat toch over keuringsklaar maken? Zoals jij het hier schrijft is dit een stal die alleen gaat met paarden die sterwaardig zijn. Klopt dat dan niet?

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:53

horseyfries schreef:
ClaudiaMP schreef:

Dit gaat toch over keuringsklaar maken? Zoals jij het hier schrijft is dit een stal die alleen gaat met paarden die sterwaardig zijn. Klopt dat dan niet?

Dit gaat over voorbrengen,

keuringsklaar maken heeft de stal zelf meer in de hand en kent de voorbenger het paard door middel van training.

een groot verschil hier omdat hier alleen wordt gevraagt om een voorbrenger en het keuringsklaar maken gedaan wordt door de eigenaar je weet dus niet precies wat voor paard je heb ;)

paarden keuringsklaar maken worden allemaal aangenomen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:03

Dat staat er niet hoor, dat ze het zelf wil doen, ze vraagt gewoon advies.
Maar goed, dan is dat duidelijk, keuringsklaar maken doen ze alles, voorbrengen niet.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:43

horseyfries schreef:
Dat staat er niet hoor, dat ze het zelf wil doen, ze vraagt gewoon advies.
Maar goed, dan is dat duidelijk, keuringsklaar maken doen ze alles, voorbrengen niet.

Stond er eerst volgens mij anders, of werd via pm gemeld ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:31

Als een bericht gewijzigd werd zie je dat onderaan het bericht, dus het heeft er altijd zo gestaan ;)