Nieuw zadel gezocht voor mijn kleine Spanjaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MistyW

Nieuw zadel gezocht voor mijn kleine Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:24

Hai allemaal,

helaas heb ik van mijn zadelpasser te horen gekregen dat ik geen dag langer op mijn oude stuben kan blijven rijden...
Daarom moet ik nu snel op zoek naar een nieuw zadel voor mijn kleine (1.51) valk Andalusier.

Welk type zadel is geschikt voor Andalusiers? Ik hoorde dat Euroriding Diamant kans maakt?
Heeft iemand toevallig zo'n zadel in de aanbieding?

Afbeelding

Groetjes,
Vanessa en Divino
Aalsmeer

Marloes

Re: Nieuw zadel gezocht voor mijn kleine Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:27

Ik zou een zadelmaker bellen. Deze hebben vaak allemaal nieuwe en oude zadels in de aanbieding. Zoals Countrymill uit Nijkerk ( www.countrymill.nl )
Als je het formulier op hun website invult nemen ze contact met je op en komen ze een zadel passen. Tweedehands of nieuw.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:11

Heeft je zadelpasser nog tips gegeven?

Ik heb zelf een WoW op mijn Lusitano-merrie, dat bevalt erg goed.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:14

Callista van trekkingsattles werkt ook veel met iberische paarden, heeft zelf pre's en weet waar ze op moet letten zeker bij dit type paard.. Wellicht heb je daar wat aan?

edit, offtopic, wat een heerlijk leuk paard heb je!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:17

Leuk paardje zeg, die kleur ook :~ . Euroriding lijkt me sterk, deze zadels zijn ook behoorlijk groot? Ik heb een 18 inch te koop liggen, maar weet bijna zeker dat die te lang zal zijn voor je paardje. Beste advies wat ik ook kan geven is www.trekking-saddles.com zij hebben veel ervaring met dit soort paarden. Ook schijnt een Patrick goed werk te doen. Pb anouk eens in het barokke topic hier op bokt ;) .

Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:18

heeft je zadelmaker dan geen zadel voor je ?

MistyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:53

Thnx alvast voor alle reacties. Mijn zadelpasser kan zelf een nieuw zadel laten maken in Engeland. Maar dat grapje kost 1800,-, dus daarom kijk ik ook rond naar een iets goedkopere optie. Mijn zadelpasser zelf kwam met Euroriding Diamant (17 of 17,5) als mogelijke keuze. Maar ik zal ook zeker al jullie tips nagaan!

*hij is zeker leuk; nog geen dag spijt gehad! En dat terwijl ik hem zelf uit Spanje heb gehaald met bijna 0 kennis over het aanschaffen van een paard, laat staan een Andalusisch paard...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:13

Ohh ben heel benieuwd naar je verhaal over je hoe in Spanje bij hem terecht bent gekomen. Hier is een huiskamer topic waar je als je genoeg berichten hebt geplaatst, gezellg erbij kunt komen. Met meer andalusiereigenaren!
[HK] andalusier eigenaren gezocht

Terug naar je eigen vraag...

Hou je er rekening mee dat je paard ws zeer rondgeribt is en hierdoor moeilijk een passend zadel gevonden kan worden. Waarschijnlijk heeft hij ook nog een kort ruggetje..

Marcel en Callista van Trekking Saddles hebben hier echt wel kijk op.. Heb zelf ook een andalusier die en rondgeribt is en een korte rug heeft.. Heel lastig maar ik heb veel baat bij een starrtrekk dressuur..Niet met houten boom maar leren.. Tis een close contact zadel die heel flexibel is. Als je beetje kunt doorprikken door het feit dat elke zadelmaker je zijn beste/duurste zadel het liefste wil verkopen heb je zeker aan Marcel of Callista een hele goede. Zij hebben voornamelijk ook veel ervaring met de iberische rassen...

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:05

*******Als je beetje kunt doorprikken door het feit dat elke zadelmaker je zijn beste/duurste zadel het liefste wil verkopen heb **************

Dankje Jesser!!!,

Wij hebben een stal vol iberische / spaanse paarden EN een zadel en tuigenmakerij en verkopen veel gebruikte merkzadels..
Ik ben mij er niet van bewust dat ik iedere klant het duurste zadel probeer aan te smeren. Vlgs mij zoek ik een zadel wat bij paard past, bij de ruiter en daarnaast ook past in de portemonnee van de ruiter. Graag niet generaliseren dus over een bepaalde beroepsgroep.

Wij reizen niet , Drenthe is vast te ver weg voor topic schrijfster.
Inderdaad we verkopen niet erg graag zadels zonder paard gezien te hebben. Wel is het mogelijk dat we je wat opsturen na grondig overleg en dat je een zadelmaker naar jouw keuze er naar laat kijken en evt. aanpassen (Dit gebeurt vaker, niet goed geld terug meer info per pb.)

( oja, diezelfde Callista heeft bij ons haar stage handtekeningen gehaald voor haar opleiding

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:19

niet gelijk zo beledigd barrye.. moet je niet persoonlijk opvatten. Geldt wel voor een hele hoop zadelpassers...

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:01

Sorry Jesser,
maar jij begint met" in feite elke zadelpasser...."

Er zijn genoeg zadelmakers/passers die hun hart en ziel in hun beroep leggen. Natuurlijk maakt iedereen weleens fouten
Waarom denk je dat een aantal zadelmakers/passers ( waaronder Callista, maar ook onze zaak) zich hebben verenigd in een beroepsvereniging (www.nvzr.nl)
Sorry, maar je trapt me een beetje op mijn hart met dergelijke ( wellicht onbedoelde) generaliserende opmerking.

MistyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:49

Bij gebrek aan voldoende berichten om elders terecht te kunnen en om de sfeer op peil te houden....
Hier stiekum nog een foto of 2 :-)

Afbeelding
(kon ie al hoor!)
Afbeelding

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:59

Leuk!!

Kan hij dat ook onder zadel??
Doet het altijd super op een show als je het hem kunt leren.

Zie dat je op deze foto er een ouder type wintec op hebt liggen en geen stubben.

Ik heb zelf ook een PRE hengst die, kort in de rug is, erg rond geribt, weinig schoft. breed op de rug. Kortom een lastige klant dus. Daarbij kan ik zelf met mijn rug ook niet overal op zitten. Op dit moment heb ik er een Wintec Isabel WErth op liggen maat 17" met brede boom, geen cair, Dat heb ik er uit gehaald en het zadel opnieuw met wol gevuld naar zijn rug. DAt bevalt me op dit moment het best ( type van een jaar oud, niet de allernieuwste)

Misschien kun je die ook eens van ioemand lenen, andere boom zit er zo in.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:04

Wat een geweldig , geweldig, geweldig gaaf paard !
Ik heb een ijslander met een extreem kort ruggetje en het enige zadel wat daarop past was een Wintec Isabelle Werth, niet duur ( rond de €1000 )en mij bevalt het prima . Een leren zadel had ik mooier gevonden maar een gezonde rug is uiteindelijk toch belangrijker.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:13

De goedkoopste Isabell Werths vind je nieuw op Ebay Duitsland voor ca. 690 euro dacht ik. Bij Reiter live.

Er staan ook genoeg gebruikte op Ebay, maar je moet een vrij nieuw type hebben, niet die oudere van4 jaar of zo. Daar is de kussenpartij anders van. En die zijn ook veel harder.! Dit is een winkel. Dus kun je ook terug sturen vlgs de duitse wet.!! Genoeg kopersbescherming daar.
In Nederland vraagt Divoza nu ca. 920,-- euro

MistyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:14

@ Maras
Dank je! Ik heb het ook echt getroffen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat hij niet puur PRE is maar een kruising tussen PRE (zijn vader, met precies dezelfde looks) en een Anglo Arabier (zijn moeder en daardoor lekker ruime draf en geen zwaaiende voorbenen)

@ Barrye,
hij kan Spaanse pas onder het zadel en aan de hand. Knielen kan hij (of misschien ik) alleen aan de hand.
Voor beide geldt dat het niks uitmaakt of hij een hoofdstel om heeft of niks, mits je maar wat lekkers bij je hebt :-)

We hebben op stal 1x een rassenshow gehad, maar daar was hij iets te opgewonden om zijn trucjes netjes te tonen... Wel wil ik meer met lange lijnen gaan doen en het lukt me ook al om daarmee Spaanse pas te tonen!

De foto waar hij knielt (en dus met de wintec) is nog in Spanje genomen, dat zadel heb ik dus helaas niet meegekregen. Dit weekend ga ik een Euroriding Diamant proberen, volgen mijn zadelpasser is dat ongeveer het enige niet op maat gemaakte zadel dat kans maakt. Mocht dat niks zijn, dan laat ik haar waarschijnlijk toch een zadel op maat maken. Het moet toch weer een heel aantal jaren meegaan en is dus een investering die de moeite waard is. (Drenthe is me inderdaad net even te onhandig, sorrie)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:19

Zeker weten gaan voor een Zaldi.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:26

Wel kijken of je Euroriding diamant niet te lang is c.q. teveel keilkussen heeft en breed genoeg is. Er zijn in de loop; van de jaren wat verandering in type geweest.Beetje oppassen met een singelstoot vooraan de voorboom, zeker als hij laag uit de wrong van je zadel komt. Dan heb je kans dat je de bespiering bij het schoft kapot trekt.

Probeer of je een zadel een weekje kunt testen.
Sommige type Zaldi kunnen best bij je paard passen, andere niet. Ik persoonlijk vind een aantal Zaldi zadels vreselijk zitten, krijg last van mijn zitbeenknobbels

succes in je zoektocht.
laat ons maar eens wat weten hoe het gaat.

Oja, er zijn niet veel zadelpassers, die zelf een heel zadel vanaf de kale boom kunnen maken. Meestal laten ze dat ergens in Engeland doen.
Spreek je wel goed af hoe je het op gaat lossen als jij niet kunt rijden met je nieuw op maat gemaakte zadel. Want anders heb je een flink probleem
Je koopt op dit moment in Duitsland op ebay voor ca. 350 tot 400,-- euro een knappe vrije nieuwe gebruikte Isabel Werth. en er is vast een zadelmaker te vinden in je buurt die evt. de vulling aan kan passen.( le bourelier ofzo hier op bokt??)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:48

Mijn Querido heeft ook een kort ruggetje en is rondgeribt.. Beetje probleem dus om een passend zadel te vinden.

Heb gekozen voor starrtrekk dressuur. En dat kon ook net(en dit zadel is al erg kort).. Callista is samen met Marcel wezen kijken ervoor. Probleem is niet alleen dat de meeste boomzadels te lang zijn en dus over de laatste rib komen, maar doordat hij rondgeribt is blijft er minder ruimte over voor een zadel. StarrTrekk dressuur heeft geen houten maar een leren boom. Maakt het dus een flexibel zadel met close contact. Het oogt ook gewoon als een normaal dressuurzadel. Natuurlijk is het helemaal persoonlijke voorkeur hierin, maar ik ben tevreden over dit zadel.

Ik heb hem tweedehands kunnen overnemen op voorwaarde dat het goedgekeurd zou worden door Callista.(heb overigens een hoge pet van haar op. Weet dat ze ook eerlijk passen en zadels meten, maar en dat bedoelde ik Barrye, natuurlijk proberen ze altijd eerst hun eigen merken te verkopen, want daar gaan ze voor en staan ze achter. En daar moet je doorheen kunnen prikken..ik bedoelde niet dat ze koste wat kost willen verkopen. Denk dat je dat zo opvatte, maar zo bedoelde ik het dus niet)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:51

Ik kan ook zeker de Zaldi aanbevelen. Heb er ook een op een fries aangemeten door Callista van trecking saddles en ben er heel tevreden over. Goede deskundige service en een uitstekend zadel voor een goede prijs.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:54

Oke, Jesser ( Nathaly) ik snap je.

spreek Callista ook regelmatig, we eten elkaar niet op. We bestrijken ieder een apart segment van de markt om het zo maar te zeggen. Zij veel nieuw, wij veel gebruikt.

Startrekk is echt niet verkeerd, maar een stuk duurder. en moeilijker 2e hands te krijgen. Weet ook niet wat topic schrijver te besteden heeft.

Het moeilijke met die barokke paarden is, vind ik ook dat ze in het werk in de loop van de jaren toch nog aardig veranderen. Mijn Abanto is in anderhalf jaar al aan zijn 5e zadel toe. Nu is het voor mij wat makkelijker. Graaf even lekker thuis in de voorraad. Maar voor hem moet ik ook vaak hard zoeken naar iets wat hem en mij past. ( en waarbij ik KNHS mag starten)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:05

Ik weet precies waar je het over hebt Evelien.. Heb een vaquerozadel, die echt helemaal verkeerd was op Querido.. Drukte in zijn rib, van achteren te smal en van voren te breed.. Tis wat dat betreft wel een crime om voor deze type paarden een goed passend zadel te kopen..

Persoonlijk vind ik het voordeel van de starrtrekk dat je de pommel kunt verwisselen op het moment dat je paard in breedte veranderd, dus meer gespierder wordt.. of juist is ingevallen door een periode van langdurig stilstaan. Heb mazzel dat ik dit ben tegengekomen en dat dit zadel ons gegund werd, en dat het ook nog eens prachtig bruin is!

Maakt overigens niet uit hoor Evelien, dit is internet, kan verkeerd geinterpreteerd worden, tis geschreven schrift tenslotte..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:16

Hihi, wat een leuk paard! Erg mooie kleur!

Kijk alleen uit met het compliment, nu maakt hij zijn compliment iets te diep waardoor hij makkelijker iets kan verrekken en niet zo stabiel staat. :)

Mijn minifriesje heeft ongeveer dezelfde bouw als jouw paardje, hier heb ik een Ainsley op liggen. Geweldige zadels waar je lekker in zit en tweedehands niet eens zo gek duur. :) Mijn instructrice heeft een Euroriding Diamant, nog net iets luxer dan de Ainsley vind ik! Dat zadel zit als een huis :D.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:57

Leuk paardje , een zadel is toch iets persoonlijks denk dat het beste is een goede zadelmaker langs laten komen en wat het beste op je paardje en bij jou past.

Op mijn PRE ligt een KN tango maar is ook een langer en groter paard , hier in de buurt (spanje) rijden ze op zaldi , ainsley , jaguar schumacher , hofner, prestige en ook euroriding ook zie je veel kieffer lusitano , dus alle soorten merken en modelen (zoals in NL) op een PRE.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:24

Bij een WoW kun je een kortere kussenmaat nemen en wel een ruimere zitmaat, zodat je met een zit van bijv 18 inch je zadel nog goed op een paard met een korte rug kunt leggen, ideaal!