Andalusiër ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Andalusiër ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:26

Hallo allemaal,
Ik ben van plan een jaarling anda te kopen.

Wat vinden jullie nu van een anda zijn er nadelen?
met bijvoorbeeld een kwpn?

Hoe zijn de gangen heb gehoord
dat het rastypisch is dat ze beetje maaien?
met de benen?

Worden jullie afgerekend in de dresuur
ergens op?

Gr. Nienke

NZ92

Re: Andalusiër ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 13:56

helemaal niemand?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:59

Het ligt er maar aan wat je ermee wil gaan doen. Anda's zijn hele leuke, slimme, paarden, met een natuurlijke aanleg voor dressuur. Maaien hoort bij het ras, maar niet alle anda's maaien evenveel. Ze zijn ook niet zo groot als kwpn-ers, al worden er tegenwoordig wel hele grote anda's gefokt.

Als je ze altijd al leuk hebt gevonden, zou ik het zeker doen. Hun karakter is ronduit geweldig. Ik heb er zelf ook een gehad (een hengst) en het is echt mijn favoriete ras.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:36

bedankt voor je reactie, ik wil er mee de dressuur in. emn vind het gewoon heerlijke paardjes.
Zijn ze ook inde minder vergeleken een kwpn?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:38

nee totaal niet! ze zijn super om mee te werken voor de sport/recreatie alles! onwijs goed karakter :D
maaien ligt aan het paard, de mijne doet het bijvoorbeeld niet

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:39

oke hartstikke bedankt:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:42

Als je er echt de sport mee in wilt kun je misschien toch beter een KWPN kopen... Anda's schijne super paarden te zijn. Maar bewegen toch anders dan een kwpn waar je dus vervolgens op afgerekend kunt worden..

Anda's zijn meer geschikt voor de klassieke en academische rijkunst.. Maargoed als je gewoon wedstrijd dressuur leuk vind is Academische rijkunst wss niets voor jou.

Dit is zeer zeker geen aanval op anda's! maar als je echt de sport er mee in wil en dus ook op hoog niveau wilt komen. Kun je misschien beter het geld voor een anda (wat vaak vrij veel is) beter uitgeven aan een goede kwpn met goede ouders.

Nogmaals dit is géén aanval op anda's Ben zelf dol op dit soort paarden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:45

Wat is hoog in de sport? Bijna elke gezond paard kan z lopen.
Wat rij je nu in de wedstrijdsport?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:56

ja ik ben ook helemaal weg van andalusiers. staat nog steeds op mijn verlanglijstje. verder beschouw ik ze niet als nadelig in de dressuur ring maar dan moet je geen klassieke hebben. klassieke maaien en heffen teveel. de modernere andalusiers hebben veel meer ruimte in het voorbeen en maaien ook minder. wil je zo'n dier voor de sport dan moet je daar wel dus op letten. ze hebben absoluut potentie voor het hogere werk maar daar betaal je ook erg naar. ik zie dat je een jaarlinger wilt kopen. dan weet je nooit niet hoe ze uitgroeien. zelf zou ik zoiets niet doen. wat karakter betreft krijgen ze van mij een dikke 10. ze zijn zo heerlijk in de omgang.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:59

wel eens nagedacht over een lusitano? kijk is op onze website? daar kan je veel info vinden zo ook de rassenbeschrijving.
ik ben mn hart eraan verloren en als je eens en proefrit wil maken om het ras beter te leren kennen dan ben je van harte welkom :D
de Andalusier is het broertje van de Lusitano ;)
en weet ik een aantal leuke lusitanos te koop van vrienden ;) ook een aantal die al op wedstrijd zijn uitgebracht

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:02

Nini_roosje daar ben ik het niet mee eens ;) maargoed meningen verschillen he :)
mijn anda loopt beter alls menig kwpn,maar nouw heeft zei ook geen korte pasjes, en niet veel knieheffing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:17

just_kiki schreef:
Nini_roosje daar ben ik het niet mee eens ;) maargoed meningen verschillen he :)
mijn anda loopt beter alls menig kwpn,maar nouw heeft zei ook geen korte pasjes, en niet veel knieheffing

Jij hebt dus meer een moderne? Ik had het vooral over de ouderwetse.

en met hoog in de sport tsja, als je dressuur wil rijden op basis niveau dus tot M/Z dat moet idd makkelijk kunnen. Maargoed heb je ambitie's om hoog in de lijst te eindige en verder als Z te komen. Zul je eerlijk moeten zijn voor je zelf. Want je kunt voor het geld dat een Anda kost, ook zeer goede KWPNers kopen die zeker potentie hebben om hoger dan Z te worden. Dus ben daar eerlijk in tegen over je zelf en je toekostige paard. Wil jij echt hoog komen? neem dan een kwpn. Wil je basis niveau rijden en ben je gewoon dol op het rastypische van een barok paard, neem dan een anda of lusitano of lippizaner enz.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:28

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:30

Anoniem schreef:
en met hoog in de sport tsja, als je dressuur wil rijden op basis niveau dus tot M/Z dat moet idd makkelijk kunnen. Maargoed heb je ambitie's om hoog in de lijst te eindige en verder als Z te komen. Zul je eerlijk moeten zijn voor je zelf. Want je kunt voor het geld dat een Anda kost, ook zeer goede KWPNers kopen die zeker potentie hebben om hoger dan Z te worden. Dus ben daar eerlijk in tegen over je zelf en je toekostige paard. Wil jij echt hoog komen? neem dan een kwpn. Wil je basis niveau rijden en ben je gewoon dol op het rastypische van een barok paard, neem dan een anda of lusitano of lippizaner enz.

Toch grappig dit :j .
1) Als je het over "hoog in de sport hebt" wat te denken vd Spanjaarden op de OS? Maar dat telt niet natuurlijk ;) ?
2) Ookal zou je een dijk van een paard hebben, voor hoeveel mensen in Ned. is het nu eerlijk gezegd weggelegd om in de ZZ of hoger te komen??????
Daar is buiten een goed (dus duur) paard ook nog aanleg van een ruiter nodig + de nodige centen voor nodig.
3)En laten we heel eerlijk zijn; sommige maaien (= 2 onderdelen) misschien maar dat in de Z of hoger toch de "basis" gang verzamelen is (en daar zijn ze voor gemaakt) en dat zijn veel meer onderdelen dus wat is wijsheid ;) ????

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:25

Owww leuk Evelien we hebben een discussie :D

Maar Nini_roosje ik weet niet maar een vriend van mij die Internationaal wil gaan rijden die gaat dus voor een Anda kijken nadat die die van mij heb gezien dus ja ze kunnen het niet he

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:43

Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat je minder snel goede punten krijgt. Ik herinner mij die discussie ook nog van 180 jaar geleden ;) toen er steeds meer friezen in de dressuurbaan kwamen. Veel werden er gewoon belabberd gereden (zoals overigens ook veel niet barokke paarden haha) maar het ontbreken van de goede punten lag nooit daaraan, neeeee natuuurlijk niet.

Om een correct gereden paard kan geen enkele jury heen.

Ik zou dus adviseren om lekker te gaan voor een andalusier en ervoor te zorgen dat hij door jou zodanig gereden wordt dat je met veel plezier op wedstrijd gaat en gewoon de punten haalt die horen bij de proef die je rijdt.

Succes en vooral heel veel plezier met jouw aanstaande paard.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:54

Anoniem schreef:
just_kiki schreef:

Jij hebt dus meer een moderne? Ik had het vooral over de ouderwetse.

ehhh die van mij is een ouderwetse en wat jij beweerd is echt kwats! en wat een onzin zeg!
kijk even hierna ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:45

ik vind het absolute onzin om te zeggen dat ze niet geschikt zijn voor de hogere dressuur. want daar worden ze juist op gefokt :? mijn vader komt voor zijn werk veel in spanje en een klant van hem fokt en schoolt dus andalusiers. en deze zijn allemaal goed voor het hogere werk. uiteraard heb je er af en toe 1 tussen zitten die dit niet kan. maar dat percentage ligt bij de wpners volgens mij veel hoger. verder lopen vrijwel alle andalusiers op karakter. ze willen altijd voor je door het vuur gaan. en dat mis ik bij veel kwpners. uiteraard ligt het aan de kunde van de ruiter. maar dat is met elk paard zo. als ik hoger zou willen rijden dan zou mijn voorkeur dus ook naar een andalusier gaan. maar wel 1 met ruimte in de gangen.

even over het filmpje hierboven. sorry dat ik het zeg maar ik vind dit dier toch wel heel erg kort in zijn loop. met name de draf. ik zie ook weinig verruiming, eerder versnelling. neemt niet af dat het paard zijn oefeningen niet loopt. maar qua gangen is ie niet het spectaculairste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:11

lianne125 schreef:
ik vind het absolute onzin om te zeggen dat ze niet geschikt zijn voor de hogere dressuur. want daar worden ze juist op gefokt :? mijn vader komt voor zijn werk veel in spanje en een klant van hem fokt en schoolt dus andalusiers. en deze zijn allemaal goed voor het hogere werk. uiteraard heb je er af en toe 1 tussen zitten die dit niet kan. maar dat percentage ligt bij de wpners volgens mij veel hoger. verder lopen vrijwel alle andalusiers op karakter. ze willen altijd voor je door het vuur gaan. en dat mis ik bij veel kwpners. uiteraard ligt het aan de kunde van de ruiter. maar dat is met elk paard zo. als ik hoger zou willen rijden dan zou mijn voorkeur dus ook naar een andalusier gaan. maar wel 1 met ruimte in de gangen.

even over het filmpje hierboven. sorry dat ik het zeg maar ik vind dit dier toch wel heel erg kort in zijn loop. met name de draf. ik zie ook weinig verruiming, eerder versnelling. neemt niet af dat het paard zijn oefeningen niet loopt. maar qua gangen is ie niet het spectaculairste.

Bij mijn weten is een anda gefokt voor het klassieke dressuur ik weet niet hoe dat tegenwoordig is? maar het klassieke dressuur en moderne dressuur hebben niets met elkaar te maken..

Maargoed nogmaals.. ik zeg niet dat een anda niet geschikt is voor dressuur.. ik zeg alleen dat als dat je doel is je misschien toch beter voor een KWPNer moet gaan.. Die zijn namelijk gefokt voor het moderne dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:15

Marialva, mooie paarden, maar ik vind het jammer dat ze zo achter de loodlijn gereden worden, ik zie liever neusje er meer uit, dat komt ook onstpannender over, nu kropt hij erg op in de hals.

Mooi doorzitten kan de amazone. Hogere dressuur zie ik deze paarden zeker wel kunnen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:20

nou dus echt niet meer. die in spanje worden echt niet klassiek gereden hoor. een hengst van die fokker heeft in de internationale dressuur in (volgens mij was het) duitsland gelopen. hier in de omgeving ook, alle andalusiers die je ziet lopen hoog. en dan bedoel ik niet Z2. heb er laatst nog 1 in de prix st george zien lopen. was hoger geëindigd dan gemiddeld wpner. dat van jou doel kan ik ook niet zo begrijpen. ik ben echt wel de laatste die een kwpner koopt. dan nog liever een duitser die ik nu ook op stal heb. alsof het op een kwpner ineens zo veel makkelijker gaat. kunnen ze nog zoveel talent hebben. als ze het karakter niet hebben komen ze er ook nooit.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:16

Anoniem schreef:
Bij mijn weten is een anda gefokt voor het klassieke dressuur ik weet niet hoe dat tegenwoordig is? maar het klassieke dressuur en moderne dressuur hebben niets met elkaar te maken..

Verzameling / piroutte / alle zijgangen / passage en piaffe.
Zowel in klassieke dressuur als in "moderne" dressuur :? What's the difference :o? ?
Maar dat weet ik niet zeker aangezien dat niveau me ver boven me bed stijgt :')

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:17

bedankt allemaal dus jullie zouden voor een anda gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:20

Evelienepien schreef:
Anoniem schreef:

Verzameling / piroutte / alle zijgangen / passage en piaffe.
Zowel in klassieke dressuur als in "moderne" dressuur :? What's the difference :o? ?
Maar dat weet ik niet zeker aangezien dat niveau me ver boven me bed stijgt :')

De manier waarop het uit gevoerd word ;) Maar als je altijd modern dressuur heb gereden zul je wss niets van AD en klassiek weten ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:36

NienkeNiels schreef:
bedankt allemaal dus jullie zouden voor een anda gaan?

Ikke wel :D

Anoniem schreef:
De manier waarop het uit gevoerd word ;) Maar als je altijd modern dressuur heb gereden zul je wss niets van AD en klassiek weten ;)

Manier van uitvoering heeft niets met modern / klassiek te maken :n Immers; er zijn meerdere wegen die naar Romé leiden. Vraag 10 instructeurs naar hun uitleg en je krijgt 10 verschillende manieren met als einddoel: hetzelfde. Het einddoel is nl: met zo min mogelijk hulpen, zoveel mogelijk uit je paard weten te krijgen....Zowel in klassiek als modern :D