Is er iemand die zijn/haar fries heeft geschoren? Zoja foto?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarielleB

Is er iemand die zijn/haar fries heeft geschoren? Zoja foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:24

Hallo Mensen,

Ik hoor wel eens mensen dat ze hun fries scheren (de sokken niet) maar ik kan me hier nu niets bij voorstellen. Is er misschien iemand die zijn/haar fries geschoren heeft. Ik ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet.

Moderatoropmerking:
Omdat verzameltopics niet toegestaan zijn, wil ik jullie vragen om foto's in een link te plaatsen.

pantuf

Re: Is er iemand die zijn/haar fries heeft geschoren? Zoja foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:25

Laatst zag ik ergens een foto, was best netjes.
Zal eens zoeken of ik dat topic nog kan vinden.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:27

Djokke op bokt scheert geloof ik haar Fries. Heb die van mij vandaag ook gedaan, maar het apparaat hield er halverwege mee op. Vorig jaar heb ik mijn Fries ook geschoren, alleen heb ik toen ook de sokken geschoren om medische redenen. Foto:

http://i191.photobucket.com/albums/z250 ... 9028-1.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-12-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link geplaatst.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:44

Ik heb Tjal 2 wk. geleden geschoren heb alles geschoren maar de lange sokken laten hangen
(alles eromheen weggehaald) zal morgen een plaatje schieten ;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:49

ik heb die van mij ook geschoren. heb m tot zn hak aan de achterkant geschoren en de voorkant tot aan zn knie. Vind het zonde om zijn lange sokken af te scheren... je ziet bijna geen verschil en hij is gelukkig helemaal zwart gebleven :)

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:01

Rommy is ook geschoren.. Sokken staan nog netjes. Verder zie je eigenlijk geen verschil

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:31

Nienke heb ik geschoren , slokjes netjes laten staan ,. ze is nu echt zwart. zal eens voor je een foto maken

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:29

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-12-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:25

Sjoeke is ook geschoren tot aan haar knieën en een klein stukje niet waar haad zadel ligt. Als je wil kan ik er wel een foto van maken?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:31

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:00

Ik ben ook aan het twijfelen om te scheren. Had die van mij dit jaar (voor de eerste keer) al vroeg (half september) een deken opgelegd om een dikke wintervacht te voorkomen maar dat heeft niet zo heel erg geholpen. Misschien ietsje minder dan andere jaren maar toch nog vrij dikke vacht. Het probleem bij hem is dat als ik hem in de winter rij hij heel erg snel buiten adem is en ook lang blijft napompen. Zou dit kunnen zijn van die dikke wintervacht? Wat denken jullie? En dan nog een vraagje... Nu staat hij dag en nacht buiten, kan dat nog als ik hem scheer? Met deken natuurlijk, dat weet ik :) Maar hoeveel gram zouden jullie er dan op leggen?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:37

dat van dat pompen lijkt me meer een conditie kwestie..... niks met de vacht te maken denk ik. Als je m dag en nacht op t land heb zou ik m niet scheren, hij heeft die vacht hard nodig als t nog veel kouder word, ondanks zijn deken! Dat kun je niet maken om zijn vacht eraf te halen!!

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:18

__Robijn__ schreef:
dat van dat pompen lijkt me meer een conditie kwestie..... niks met de vacht te maken denk ik. Als je m dag en nacht op t land heb zou ik m niet scheren, hij heeft die vacht hard nodig als t nog veel kouder word, ondanks zijn deken! Dat kun je niet maken om zijn vacht eraf te halen!!

Euh conditiekwestie is het zeker niet hoor. Hij wordt normaal 6 dagen op 7 gereden en hij is 15 jaar (dus geen groentje :) ). Het pompen begint telkens in de winter. In de zomer heeft hij er weinig tot geen last van (als het snikheet is ook wel wat natuurlijk maar dan rij ik meestal niet).

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:16

nou volgens mij als een paard snel buiten adem is en veel blijft na pompen ligt het toch echt aan zijn conditie, maargoed dat vind jij niet, dus waarom laat je geen VA er naar kijken ? tenzij je zoiets hebt van zo ernstig is het niet .. ;)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:21

Typisch gevalletje van de klok horen luiden maar.. dit. Popkjen is toch duidelijk? Haar paard pompt alleen maar onder extreme, externe factoren zoals een hoge temperatuur of een te dikke vacht. Daarnaast gebeurt het vaak na het rijden in de stal, tijdens het 'nazweten'. Dit is bij het ene paard gewoon veel erger dan het andere. Maar wat ik wel weet is dat je je paard ontzettend kunt helpen met het ontdoen van zijn winterjas, mijn paard voelt veel fitter tijdens het rijden.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:07

__Robijn__ schreef:
nou volgens mij als een paard snel buiten adem is en veel blijft na pompen ligt het toch echt aan zijn conditie, maargoed dat vind jij niet, dus waarom laat je geen VA er naar kijken ? tenzij je zoiets hebt van zo ernstig is het niet .. ;)

Het ligt volgens mij niet aan zijn conditie vermits hij er niets steeds evenveel last van heeft maar wel altijd evenveel gereden wordt... Daarbij wordt er jaarlijks bloed genomen en dat is prima in orde. En vermits het vooral erg is in de winter, leek een aannemelijke oorzaak mij het feit dat hij met die dikke wintervacht zit...

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:15

naja jij kent je paard natuurlijk beter dus zal het zo zijn! maar naar mijn idee is het niet eerlijk om 'm te scheren en vervolgens met -8 buiten te zetten, ookal heb je een deken op ...... maargoed dat vind ik ;)

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:18

__Robijn__ schreef:
naja jij kent je paard natuurlijk beter dus zal het zo zijn! maar naar mijn idee is het niet eerlijk om 'm te scheren en vervolgens met -8 buiten te zetten, ookal heb je een deken op ...... maargoed dat vind ik ;)

Hallo!!! Ik heb hem dus niet geschoren he... Ik vroeg hier gewoon naar meningen... Jouw mening is dus duidelijk, al mocht die wel wat sympathieker worden overgebracht.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:28

uh nou ik bedoel het ook niet aanvallend.........

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:18

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 17-12-09 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:10

Ik scheer mijn Fries ook. Alleen de sokken en benen niet.
Je ziet eigenlijk geen verschil in kleur. Hooguit dat ze nog meer glanst :D
Ik doe dit omdat ze vreselijk dik in het haar komt en erg snel zweet.
Ze doet het er prima mee en heeft nu een lekker dekentje om.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:17

Trouwens mede om die redenen heb ik het gedaan. Ook zwaar ademen in de winter. Nu ze geschoren is gaat het prima met de ademhaling. Ook mijn Fries is in prima conditie en daar ligt het dus echt niet aan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:43

yerevan schreef:
Trouwens mede om die redenen heb ik het gedaan. Ook zwaar ademen in de winter. Nu ze geschoren is gaat het prima met de ademhaling. Ook mijn Fries is in prima conditie en daar ligt het dus echt niet aan.

Is ook mijn ervaring, de paarden voelen zich er een stuk lekkerder bij! Als je in de winter gewoon door wilt blijven trainen en je hebt een type "teddybeer", dan is scheren een super oplossing. Zolang je zelf maar goed let op het warm houden van je paard door voldoende dekens en bij het losstappen en uitstappen ook een dekentje over doet, is het alleen maar gezonder dan zo'n kleddernatte dikke wintervacht die niet meer droog wordt.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:01

Maar nu is het wat laat om voor de eerste keer te scheren denk ik, niet? Plus wat is volgens jullie het antwoord op de vraag, kan je het paard dan nog dag en nacht buiten laten staan? Of haal je hem best s avonds binnen? (ahja robijn, jouw mening weet ik he maar ik wil er nog even van andere mensen horen)