Voor -en nadelen Fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLemon

Voor -en nadelen Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:18

Hallo allemaal, ik vind friesen helemaal geweldig. Maar ik zou graag even aan de mensen die een eigen Fries hebben, willen vragen wat ze nou de voordelen en de nadelen van een Fries vinden. Het is een barok paard maar een warmbloed, heeft dat ook nadelen?
En hoe is de galop etc.

Ik hoop dat jullie deze vraagjes even willen beantwoorden,

Groetjes. :o

riannetjhe

Re: Voor -en nadelen Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:23

hoi mijn oom heeft ook friesen ik vind ze helemaal te gek maar zelf rijd ik liever op een gwn sportpaard

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:26

Het rijden is wellicht even wennen, maar ieder paard is anders. Ik heb een 2½jarige friese ruin, hij is heel aanhankelijk en knuffelig. Het enige nadeel vind ik dat ze snel last hebben van jeuk, mijn dierenartse noemt het ''friezenschurft'', dat wordt veroorzaakt door een mijt waar friezen gevoeliger voor kunnen zijn dan andere paarden

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:32

Natuurlijk kan iedere fries verschillen, ligt aan de bloedlijnen e.d. Maar dit is wat ik bij die van mij merk en ervaar(ruin 3,5 Brandus x Ate)
Voordelen:
- Trouw, eerlijk, wil graag voor je werken, knuffel, zien er prachtig uit, dikke wintervacht, ideaal paard voor het Nederlandse klimaat.

Nadelen;
Op het oog een vriendelijke reus, maar kan blijven schrikken van dezelfde dingen en soms onberekenbaar, grote trucendoos, Friezen zijn steeds meer doorgefokt (inteelt % checken) en daardoor zwakker in gebit en bouw. En inderdaad was vergeten te zeggen, laat rijp.. blijven lang jong in het hoofd kan zijn voor en nadelen hebben.

Galop is ook van jongs af aan te leren, ik heb zoveel geoeffend met aanspringen dat het bij hem vrij makkelijk gaat.
Laatst bijgewerkt door _Noah op 10-11-09 18:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:33

Nadelen: laat rijp en vroeg oud, duur in aanschaf
Voordelen: mooi, over het algemeen gouden karakter

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:33

Ik heb ook een fries. Maar bij elk paard zit er voordelen en nadelen aan. van een een/mijn fries vind ik dit.

Voordelen:
- met een beetje vertrouwen gaan ze al voor je door het vuur en aardig/lief karakter
- lekkere gangen maar wel even wennen natuurlijk
- mooie uitstraling
- nooit duf, die van mij dan:)

Nadelen:
- hebben meer moeite met galop, zit er nog in van vroeger
- sokken moeten wat meer verzorging hebben. inverband met modder in de winter enzo.

Een fries gooit meer op in draf dan andere paarden (meestal). dat kan voor iemand een voordeel zijn, maar voor iemand anders weer een nadeel.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:41

Hoi,

Ik heb zelf ook een Friese merrie van 9 jaar. Friezen zijn hele trouwe paarden. Ze willen ook heel graag hard werken. Het enige probleem dat ik met mijn Fries heb is dat ze last heeft van zomereczeem. Ook moet je de sokken heel goed verzorgen.

Het rijden is gewoon heel even wennen. Ik vind het rijden super fijn. Het zit net als een stoel. Ook zonder zadel zit erg fijn. Friezen gooien inderdaad heel hoog op in draf. ik vind het fijn zitten je moet erg wennen. galop zit bij mijn fries ook super. Als je in galop zit lijkt het net of je vliegt.

Groetjess!!! :D

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:55

Ik heb nog een vraagje :D
Waar zitten precies de sokken bij een Fries?
Ik dacht bij zijn voeten en kogelgewricht? En is dat dan eigenlijk dus een beetje extra haar op zijn voeten?
Jaa sorry voor de misschien wat domme vraag , :o

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:38

Er zijn net als bij andere rassen veel verschillen tussen de paarden onderling. Qua bouw, beweging en karakter
Het is niet zo van oh dat is een fries dus ....

Mocht je verschillende friezen willen zien ga bv 21 en 22 november naar Balkbrug. Daar is de Eurobottlecup. Dan zie je heel veel 3 jarigen. Allemaal dezelfde jaargang maar heel verschillend in type en natuurlijk het karakter.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:50

Voordeel Friezen:
Trouw, Kalm, Hoef niet elke dag te bereden worden,
Paard waar je mee kan fokken en ook wedstrijd mee kan rijden,
Niet snel onder de indruk van dingen langs de weg
Kan door iedereen bereden worden
Mooi onder zadel en voor de kar, Valt altijd op

Nadeel : Slecht in de galop , Veel inteeld,
Pas als 4 jarige rustig gaan inrijden
Hellaas wordt al op 3 jarige leeftijd gedaan
Veel friezen zijn dan nog slungels
Gevoelig voor mok door de sokken
Dik in haar, scheren helpt tijdelijk
Dekens hebben snel warm onder
Buiten rijden met een groep fries moet eerst wakker worden daarna is de puf eruit en willen ze graag gaan sjokken
Meer moeten trainen om verder te komen
Als je Kwpn die rij je zo op 2 pinken Fries moet je meer voor doen

Zelf 3 Friezen en wil ze voor geen goud kwijt

biebkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:30

ik rijd sinds kort ook op een friesje ,
heel lief, nog maar net onder het zadel en heeft nog nooit gebokt of gesteigert gelukkig, dat zijn wel voordelen.!!.
nadeel is dat ze nu al niet meer doorloopt, by overgangen gaat ze ineens stil staan..
hopelijk komt het weer goed, 2 mensen by my op stal hebben ook een fries en die hebben het nog steeds, wat denken jullie?? :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:32

Mijn bijrijdfries is een schat van een beest. Bijna alleen maar voordelen. 1 ding... mijn fries kan echt, maar dan ook echt niet springen. En dat vind ik af en toe wel jammer...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:39

friesiszwart schreef:
Er zijn net als bij andere rassen veel verschillen tussen de paarden onderling. Qua bouw, beweging en karakter
Het is niet zo van oh dat is een fries dus ....

Mocht je verschillende friezen willen zien ga bv 21 en 22 november naar Balkbrug. Daar is de Eurobottlecup. Dan zie je heel veel 3 jarigen. Allemaal dezelfde jaargang maar heel verschillend in type en natuurlijk het karakter.

Amen!

Ik wil nog even toevoegen dat wij op wedstrijd vaak de hoogste punten halen voor de (contra) galop onderdelen. Het is dus echt niet waar dat élke Fries slecht galoppeert.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:34

Zo gulpje jij gaat hard in de dressuur ;)!
Zeker Noah heeft ook geen problemen in de galop, hij springt juist te snel aan en wisselt makkelijk.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:07

Zelf heb ik een heerlijke fries, het enige nadeel is haar uithoudingsvermogen maar weet zich ook weer snel op te laden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:37

Noah2006 schreef:
Zo gulpje jij gaat hard in de dressuur ;)!
Zeker Noah heeft ook geen problemen in de galop, hij springt juist te snel aan en wisselt makkelijk.

Jaja, nog even we gaan naar de M8! :+

Alles goed met jou en Noah?

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:07

Nou bokkers, bedankt voor jullie reacties! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:21

RPA---> BKR

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:26

Altijd een kwpn er gehad, maar sinds een half jaar in het bezit van een friese merrie en ik wil nooit meer wat anders :o , vindt ze super braaf en eerlijk in de omgang heerlijk te rijden en natuurlijk super mooi om te zien!!

Oh en die van mij is is trouwens ook op een pink te rijden :D

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:43

Friezen kun je natuurlijk niet allemaal over één kam scheren (en veel van de vooroordelen zie ik keer op keer tegengesproken in de praktijk) maar dit is mij tot nog toe (in het algemeen!!) opgevallen:

Veel friezen zijn harde werkers, maar kunnen hier (soms erg letterlijk) wat in doordraven (drammen). Ik ken aanzienlijk meer heel ijverige Friezen dan de bijna spreekwoordelijke trage trapzakken.
Het duurt vaak wat langer voor ze wat door hebben, maar als ze het weten kun je er doorgaans heel goed van op aan. Ze schromen ook niet om met je mee te denken als je hun aandacht hebt.
De meeste Friezen die ik ken hebben een stabiel en sterk karakter (meestal geen typje 'jantje huilt, jantje lacht'). Ik vind ze persoonlijk ook het mooiste paardenras dat er bestaat. Die combinatie van kracht, elegantie en adel zal me altijd blijven bekoren.

Helaas zie ik ook veel Friezen die hun rug van nature slecht gebruiken (hol), dit wordt in mijn ogen op de keuringen ook zelfs aangemoedigd. Ook is de gang van bijna alle Friezen eerder stuwend dan dragend (soms zelfs redelijk extreem) Door die combinatie geven ze vaak vrij hoog op. Als je rugklachten hebt, kan dit vervelend zijn. Maar nogmaals, dit is in het algemeen gesteld. Er zijn zat Friezen die heerlijk zitten en goed over de rug gaan. Wat mij persoonlijk stoort aan de bouw van sommige Friezen is de combinatie van een korte hals, een lange rug en een zwakke lendenpartij plus een enorm stuwende gang. Daar heb je als ruiter een hele kluif aan.

Ook vind ik het verontrustend dat er veel grote en kleine gebreken in de populatie naar boven komen nu de inteelt toeneemt. Friezen met zomereczeem, Friezen die moeilijk uit narcoses komen, spleten tussen hun tanden hebben, of een een smalle onderkaak, maar ook het overlijden aan een aortaruptuur of artrose al op jonge leeftijd krijgen zijn geen uitzonderingen.

Het is voor mij persoonlijk reden om geen volbloed Fries meer te nemen als ik ooit een ander paard koop.

Mijn eigen paard is de goedheid zelf, superkoel en werkt heel graag, maar kan vreselijk spannen en drammen en heeft een goed stel gangen. Ik heb er een wereldpaard aan. Zijn galop is zelfs beter dan zijn draf (zo zie je maar weer). Hij is tot op heden nog nooit ziek geweest, afgezien van een vreselijke ingeslagen mok afgelopen jaar.

Dat is trouwens een nadeel bij alle rassen met sokken: schurftmijten, mok en rap.

ManoukLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:47

Ik krijg een Fries,
1x op een Fries gereden en ik wil nooit meer wat anders,

Voor en Nadelen (Volgends mijn mening!)

Voordelen

Geweldige gangen,
Super lief,
Als ze je vertrouwen gaan ze voor je door het vuur,

Nadelen
Springt een beetje moeilijk aan in galop.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:11

ik heb nu 5 jaar mijn fries ruin
een heerlijk paard zeer lief en aanhankelijk
kan er echt iedereen opzetten hij is altijd braaf
buiten rijden kan achteraan voor aan of in het midden maakt hem niks uit
met galop wil hij nog al eens overkruist aan springen en aan de tuigel lopen kost moeite maar ik zou hem niet voor het beste dresuur paard willen ruilen

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:05

Wat ik begrepen heb van een instructeur is dat de longen van Friese paarden 'anders' werken dan bij de meeste paarden; de longinhoud schijnt kleiner te zijn. Wanneer je conditie op wilt bouwen is het heel belangrijk om steeds korte periodes inspanning te vragen (bijv 10 min), en daarna weer direct 5 minuten laten stappen. Ze komen snel weer op adem, maar zijn dus ook snel buiten adem. Zelf merk ik dit snel genoeg aan de fries die ik rij: die gaat sneller en zwaarder ademen maar naar een paar minuten stappen gaan we als het aan haar ligt weer galloperen want dan verveelt ze zich!

Er is een tijdje geleden een topic geweest over klinische problemen bij friezen: [BKR] info over fries paard

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 10:15

Ik wil even zeggen dat ik het waardeer dat jullie antwoord geven , ookal is elke fries weer anders (waarschijnlijk).
Dat jullie het even weten :D

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:35

Ik heb jaren een fries verzorgd, eigenlijk nooit problemen met der gehad.
Ze had in de winter wel snel last van mok, maar het laatste jaar en tot nu valt dat alles mee.
Kan tegenwoordig leuk springen doet met gemak met mij en mijn KWPN'er merrie mee.
Buiten is ze ook super en ja het rijden is inderdaad even wennen, maar daar wen je snel aan :)
In het algemeen dragen ze het hoofd wel wat hoger.