Wat voor zadel op cruzado / PRE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Wat voor zadel op cruzado / PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 10:22

Ik hoop niet dat ik het 1000ste topic over dit onderwerp start, maar ik kon met de zoekfunctie niets vinden dat antwoord gaf op mijn vragen...

Het geval is dat ik een jonge (5) PRE x KWPN/Fries/Fjord heb van 1.63 hoog. Ze is nu een half jaar onder het zadel en begint zo langzaamaan wat vorm te krijgen. Ze is niet bijzonder barok gebouwd, maar is wel rondgeribt met weinig schoft. Daarbij heeft ze een erg korte rug met een lange lendenpartij en is ze wat buikig.

Ik heb voor haar een WOW-zadel en daar lijk ik maar geen vrienden mee te kunnen worden. Op mijn vorige paard (Fries, totaal ander type) was ik zielsgelukkig met dit zadel, maar nu dus niet echt. De zadelmaker is er nu 3x bij geweest en het ligt nu heel acceptabel (het schuift nog wel wat bij opstappen en ik heb na het rijden alleen naast de schoft een droge afdruk). Ik kan er echter niet fijn op zitten. Ik heb het gevoel dat de beweging zoveel wordt doorgegeven door de luchtkussens, dat ik heel onrustig ga zitten. Hierdoor is het lastig om de stukjes ontspanning vast te houden en uit te bouwen.

Ik denk erover om weer over te stappen op een wolgevuld zadel, maar welke zadel en door wie laat ik er een aanmeten??? Wat adviseren jullie of hebben jullie zelf op je paard liggen?
Wat ik iig niet wil is een Euroriding of Ideal-zadel omdat die teveel druk geven op de schouder.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:44

Ikzelf ben verslingerd aan de Ainsley Vanguard (engels).
Heb zelf een fries, wat luxer type en het zadel ligt super
op hem. Heb onlangs een nieuwe gekocht en zit heerlijk!
Succes met de zadeljacht! :)

Lisenka

Re: Wat voor zadel op cruzado / PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:07

Ik heb voor mijn PRE hengst een Fryso zadel. Ben hier super tevreden over.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:29

Ik heb voor mijn fries een zadel via trekkingsaddles gekocht. Dat is een zaldi, speciaal voor de rondgeribte, korte paarden :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:44

ik rij de friesen en soort van andalusier hier met KN zadels :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:34

Ah fijn, reacties...

@Ainsley: ken ik eigenijk niet, heb ik nog nooit op gezeten. Lijken me heel erg diep/opgesloten zitten. Ik weet dat Arie Boer (van de Wow's) ook Ainsley verkocht toen hij nog wol zadels erbij deed, dus wat asvorm betreft zullen het vast heel goede zadels zijn.

@Fryso: ik vind het zadel van dat soort ' exotische' zadels dat de maker ervan aan de andere kant van het land zit en dus niet 1,2,3 bij mij op de stoep staat als het zadel niet goed meer ligt. Aan de andere kant zit hier in de buurt ook geen een zadelmaker die ik in de buurt wil hebben van mijn paard.. Datzelfde geldt voor Zaldi-zadels. Daar gaat nu wel mijn voorkeur naar uit moet ik zeggen. Welk type heb jij en hoe houdt dat zich? Ik begreep dat er Zaldi's zijn met wol, vilt en een combie daarvan (of ben ik nu in de war met een ander merk??) wat heb jij?

@KN: daar kan ik zelf niet mee overweg, althans niet met de symphony. Andere types heb ik nog niet geprobeerd.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:40

Op mijn PRE lag uiteindelijk een Zaldi-zadel als gegoten.

Aangezien ik inmiddels een nieuw paard heb, heb ik er overigens eentje te koop (incl bon) :D

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:45

Ik weet niet of je er wat aan hebt,maar ik heb sinds kort voor Mynke een Kent & Masters zadel.
Komt uit de Thorowgood fabriek,maar is volledig van engels leer.
Heeft net als de Wintec een verwisselbare boom en zit echt heerlijk zacht.
Het heeft een redelijk diepe zit,totaal niet gedwongen en dikke kniewrongen,die ook weer verwisselbaar zijn,dus als je dat niet fijn vind kan je ook minder dikke nemen.
Dit is mijn 5e zadel inmiddels in 2 jaar tijd,dus ik hoop nu een poosje vooruit te kunnen :D
In eerste instantie had ik zoiets van: voor mij geen Thorowgood iets :o ,maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met dit zadel.
Als je meer wilt weten trek je maar aan de bel :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:47

Ik zelf heb de Zaldi super kent. Voor mij was de prijsklasse van belang waardoor ik me niet heel erg in de vulling en dergelijke verdiept heb. Trekkingsaddles komt wel dacht ik door heel Nederland, iig zeker in Brabant :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:49

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:50

wat ook goede zadels schijnen te zijn voor rond geribde paarden zijn die tietse zadels,maar daar heb ik zelf geen ervaring mee,rij nu 10 jaar alles met KN..gebruik geen andere merken...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:08

Amable schreef:
Ik zelf heb de Zaldi super kent. Voor mij was de prijsklasse van belang waardoor ik me niet heel erg in de vulling en dergelijke verdiept heb. Trekkingsaddles komt wel dacht ik door heel Nederland, iig zeker in Brabant :)

Ik lees op de site dat de super kent een latex vulling heeft die nooit bijgevuld hoeft te worden. Hoe gaat dat in zijn werk? Ik vind het stuk voor stuk mooie zadels en het idee dat ze zijn ontwikkeld voor Iberische paarden spreekt me wel aan.

@Paola: ik lees veel enthousiaste reacties over dat zadel. Van wie heb je het gekocht?

Tietse en Equestor staan niet goed bekend als het gaat om service en ik zit te ver van ze vandaan om er zelf even langs te gaan. Vooral Equestor had ik anders graag uitgeprobeerd!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:13

Amable schreef:
Ik zelf heb de Zaldi super kent. Voor mij was de prijsklasse van belang waardoor ik me niet heel erg in de vulling en dergelijke verdiept heb.

De Super Kent is idd een fijn zadel :j Ik gebruik zowel voor mijn Fries als de PRE die ik rijd een Zaldi New Kent, dat is de voorganger van jouw zadel. Ik vind deze net iets fijner vanwege de kniewrongen :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:23

De pasvorm van de New kent was niet geschikt voor Jauke, vandaar dat ik voor de super kent ben gegaan.
Ik hoef idd niet bij te vullen, echt ideaal!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:42

Ik rij met KN een tango , ook heb ik veel kennisen met PRE en rijden met jaguar, Zaldi en marjoman is spaans en die zie je ook veel hier , zadel kiezen is heel persoonlijk er is ook zoveel keuze dat het best moeilijk is.

Op stal hebben veel mensen een superkent en die zijn er blij mee , heeft latex vulling en dat hoeft niet gevult te worden en is sterk.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:46

Mrijn schreef:
@Paola: ik lees veel enthousiaste reacties over dat zadel. Van wie heb je het gekocht?

Ik heb het gekocht bij Mr-Ed.
Moet zeggen dat ik kwa passen en aanmeten ook erg tevreden ben over Peter (Poot).
En de service is erg goed.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:20

Ik heb op mijn PRE ook een Ainsley Vanguard liggen.
Echt een zalig zadel wat hiervoor op mijn BWP-er heeft gelegen.
Was het enige 'gewone' dressuurzadel wat paste op een paard met en een hoge schoft en een brede ribbenkast zeg maar.
Op mijn PRE ligt het nu iets achterover maar die is zo aan het groeien dat opvullen nu nog weinig zin heeft.

Ps. klomp ainsley wordt gewoon in Nederland gemaakt en is een nederlands merk ookal doet de naam anders vermoeden....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:29

Laulau85: klopt, zadels worden in Nederland gemaakt, alleen het leer is engels :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:52

Ik ben wel erg benieuwd naar die latex vulling van de Zaldi Superkent. Zijn die kussens voor elk paard geschikt? Dat lijkt me toch sterk... Of vormt de latex dusdanig mee dat het altijd past en voldoende druk geeft? Ik kan me er niets bij voorstellen, maar het zou zo maar ideaal kunnen zijn.

@Paol: Mr Ed is een goede! Die hebben een hoop merken liggen en Peter is idd een prima vent.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:27

De jongen die de paarden rijdt bij mij op stal heeft de superkent vooral omdat hij veel paarden rijdt en dit zadel op de meeste paarden goed ligt. Zadel heeft maar 1 zadelblad bij hem waren wel snel de singelstoten door maar ja hij rijdt ook 8 a 10 paarden per dag intensief.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:28

Aan mij heb je niet veel, ik heb een WoW op mijn Lusitano en ben er super blij mee... 8-)

andere Lusitano's die ik ken lopen met heel verschillende zadels, passend op hun heel veel verschillende ruggen...
Twee vrij brede hebben een Zaldi en een KN met wijde kamer, een smallere heeft een Prestige...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:31

Ik heb voor mijn rondgeribte haflinger met korte rug een Massimo gekocht. Het eerste zadel lag meteen goed en het zit echt super!
Ik heb de Trail, maar ze hebben ook dressuurzadels.
Voor meer info zie: www.greendistance.nl

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:37

Mijn pre is ook rond en heeft geen schoft. Het enige wat op hem paste was een anky zadel.

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:20

Ik ben nog steeds opzoek, het ideale zou zijn als ik van verscheidene mensen een zadel zou kunnen lenen die een PRE hebben ;) Maar helaas... ik ben zo'n fan van Zaldi maar sommigen hebben mij al gezegd dat het niet goed is voor mijn PRE zijn rug.

Ik heb men paard nu al bijna 1 jaar en nog steeds zadelloos, ik weet niet waar beginnen.
Ben woonachtend te Leuven (België).

@ Mrijn: heb jij er ondertussen één gevonden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:35

Mijn WoW is inmiddels overgegaan op mijn jonge Lusitano met superbrede rug en dat bevalt tot nu toe prima!
Ook onze kruising PRE x Lipizzaner heeft een WoW.