Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:05

Ik scheer ook altijd Azmay, vind het nu toch wel mooi!
Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:25

Mijn is geschoren met oog op de wedstrijd. Alleen haar manen, voorlok en staart heeft ze nog. De staart groeit zo traag weer terug mooi bij en blijft zo lang in positie van platgereden egel, dat ik dat echt niet wil. De manen vind ik wel stoer zo!

Zsazsa, zag dat je je veulen te koop stelde op fb. Ging je die niet houden? Is die van deze merrie op de foto?

Terug de dames thuis Azmay? En Kim mag blijven? Hoera! Moeilijk he, die zorg uit handen geven vind ik ook niet zo fijn. Daarom heel tevreden nu ze thuis staat.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:15

Dankjulliewel! Ben echt blij met de foto's, lelijke foto's van deze paarden hmm ik kan t proberen :D :+ haha!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:30

neile schreef:
Mijn is geschoren met oog op de wedstrijd. Alleen haar manen, voorlok en staart heeft ze nog. De staart groeit zo traag weer terug mooi bij en blijft zo lang in positie van platgereden egel, dat ik dat echt niet wil. De manen vind ik wel stoer zo!

Zsazsa, zag dat je je veulen te koop stelde op fb. Ging je die niet houden? Is die van deze merrie op de foto?

Terug de dames thuis Azmay? En Kim mag blijven? Hoera! Moeilijk he, die zorg uit handen geven vind ik ook niet zo fijn. Daarom heel tevreden nu ze thuis staat.


Ik wilde Cava eigenlijk wel houden ja, helaas heb ik 3 merries geprobeerd drachtig te krijgen en is alleen de moeder van Cava weer drachtig. Dus ik verwacht daar een volle broer/zus van. Dus ik heb kosten gehad om 3 merries te scannen/insemineren etc a bijna 2000,- omdat er 1 elke keer vies was, en de ander tot 4x toe niet pakte. En dat is nog excl dekgeld... Moet wel leuk blijven allemaal. 1 merrie is dan ook verkocht. De andere begin ik volgend jaar wel vroeg mee. Maar wij gaan hier ook wat verbouwen etc dus heb nu weinig plek. Maar geen haast met de verkoop van Cava. Ze is echt een aparte dus gaat ook niet zomaar. Zo’n fijn dier nu al.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:59

Jeetje, jij hebt echt al 3 jaar ellende geloof ik met drachtig krijgen van de merries. Hopelijk zit het je komend seizoen wel eens mee!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:13

Nou zeg dat wel. Het lijkt niet op te houden met de pech. Weet ook niet of ik dit volgend jaar nog allemaal ga doen. Misschien wel helemaal terug naar 1 paard voor de sport en verder niks. Fokken is sowieso al ontzettend duur, ook als je niet al die pech hebt. En dan willen mensen uiteindelijk ook weinig voor een veulen betalen. Dusja waar doe je het dan voor? Ik hoef er niks mee te verdienen maar elke keer duizenden bij leggen is ook niet leuk.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:44

Is er in dit topic misschien iemand die ik wat vragen kan stellen over handelaren in pre's, met name in noord holland?
Ik wil goed vooronderzoek doen maar zit niet in die wereld

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:17

Dorine92 schreef:
Is er in dit topic misschien iemand die ik wat vragen kan stellen over handelaren in pre's, met name in noord holland?
Ik wil goed vooronderzoek doen maar zit niet in die wereld

Stuur maar PB hoor

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:49

Dorine92 schreef:
Is er in dit topic misschien iemand die ik wat vragen kan stellen over handelaren in pre's, met name in noord holland?
Ik wil goed vooronderzoek doen maar zit niet in die wereld

Hier nog een die je pb mag sturen!

Hoe gaat het met jouw nieuwe zsazsa?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:59

unbelievable schreef:
Dorine92 schreef:
Is er in dit topic misschien iemand die ik wat vragen kan stellen over handelaren in pre's, met name in noord holland?
Ik wil goed vooronderzoek doen maar zit niet in die wereld

Hier nog een die je pb mag sturen!

Hoe gaat het met jouw nieuwe zsazsa?


Hij is gecastreerd, hij at heel slecht en was ontzettend veel hengst. Ging overal doorheen/overheen.
Dus ik zag niet veel keus dan castratie, nu doet hij het super maar moet nog 100kg aankomen.
Mooi balen want ik wilde hem graag hengst houden. Maarja het is niet anders. Hij is wel bloedmooi en kan heel ruig bewegen dus volgend jaar mooi mee op wedstrijd. Voor nu veel rust en eten..
en met de jouwe?

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:46

[quote



Hij is gecastreerd, hij at heel slecht en was ontzettend veel hengst. Ging overal doorheen/overheen.
Dus ik zag niet veel keus dan castratie, nu doet hij het super maar moet nog 100kg aankomen.
Mooi balen want ik wilde hem graag hengst houden. Maarja het is niet anders. Hij is wel bloedmooi en kan heel ruig bewegen dus volgend jaar mooi mee op wedstrijd. Voor nu veel rust en eten..
en met de jouwe?[/quote]

Dat is wel balen dan, zeker als je hem graag hengst wilde houden!
Hopelijk komt hij snel aan en kun je gaan vlammen op wedstrijd. Hoe oud was hij ook alweer?

Met Yuca gaat het super! Ze heeft zich al goed aangepast en heeft een heel fijn en zachtaardig karakter.
Voorlopig doe ik nog niet zo veel met haar, ze mag eerst nog een beetje wennen en uitgroeien.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:06

Getver Zsazsa... dat ging niet goed. Jammer zeg! Je gaat er soms vanuit dat zo een zaken vanzelf gaan maar dat is niet he.

Ondertussen heeft mijn Sol companie op de weide gekregen. Het PRE veulen van mijn beste vriendin is er bij gekomen. Heel fijn, komt goed.

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:02

Zsazsa, inderdaad jammer dat je een keuze hebt moeten maken maar wel super dat je de keuze wel gemaakt hebt, op naar de wedstrijden.

Unbelievable, wat heerlijk dat het met yuca zo goed gaat het zal wel een cultuurschok geweest zijn voor haar☺️

Neile, heerlijk een weidemaatje

Onze dame staat nu nog in spanje bij de fokker, eerst zoeken voor een andere stal voor Phoenix en dan op naar het spaanse avontuur

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:18

elledani68 schreef:
Zsazsa, inderdaad jammer dat je een keuze hebt moeten maken maar wel super dat je de keuze wel gemaakt hebt, op naar de wedstrijden.

Unbelievable, wat heerlijk dat het met yuca zo goed gaat het zal wel een cultuurschok geweest zijn voor haar☺️

Neile, heerlijk een weidemaatje

Onze dame staat nu nog in spanje bij de fokker, eerst zoeken voor een andere stal voor Phoenix en dan op naar het spaanse avontuur


Gelukkig staat ze met andere ( Nederlandse) PRE dames en afgezien van de wind van gisteren, vond ze maar niets, kan ik eigenlijk niets ontdekken dat ze last van een cultuurschok heeft. Eerlijk gezegd sta ik verbaasd hoe snel ze zich aanpast, en ook helemaal niets geleden van het transport

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:29

Geweldig hoe goed het met haar gaat, wat zal je daar een heerlijke vriendin aan hebben

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:06

Ik kom hier ook even meelezen :D

Leuk om al jullie ervaringen te lezen.
Er is toch ook een bokker als tussenpersoon om een PRE te kopen in Spanje?
Zijn er nog andere betrouwbare mensen als tussenpersoon in NL?
Ik zit nog niet in dit wereldje, dus ben wel benieuwd.
Heb het idee dat het goedkoper is om een PRE uit Spanje te halen, of heb ik dit totaal mis ivm vervoerkosten? En sowieso meer keuze?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:06

Booooo schreef:
Ik kom hier ook even meelezen :D

Leuk om al jullie ervaringen te lezen.
Er is toch ook een bokker als tussenpersoon om een PRE te kopen in Spanje?
Zijn er nog andere betrouwbare mensen als tussenpersoon in NL?
Ik zit nog niet in dit wereldje, dus ben wel benieuwd.
Heb het idee dat het goedkoper is om een PRE uit Spanje te halen, of heb ik dit totaal mis ivm vervoerkosten? En sowieso meer keuze?


Ik weet wel mensen die als tussenpersoon fungeren.
Stuur maar een PB met wat je zoekt anders. Dan kan ik je wat namen sturen.

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 23:56

Booooo schreef:
Ik kom hier ook even meelezen :D

Leuk om al jullie ervaringen te lezen.
Er is toch ook een bokker als tussenpersoon om een PRE te kopen in Spanje?
Zijn er nog andere betrouwbare mensen als tussenpersoon in NL?
Ik zit nog niet in dit wereldje, dus ben wel benieuwd.
Heb het idee dat het goedkoper is om een PRE uit Spanje te halen, of heb ik dit totaal mis ivm vervoerkosten? En sowieso meer keuze?


Je hebt pb!

Ja elledania denk echt dat het een vriendin voor het leven gaat worden!

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:03

Goedemorgen!

Op de pre/lusitano groep op facebook las ik gisteren een bericht dat er een paard positief getest is op de aandoening pssm2.

Zijn er hier nog mensen die hun paard daar van verdenken?

Mijn merrie verdenk ik er wel van, maar omdat ze verder geen pijnklachten heeft en ze qua voer al goed zit, laat ik het voorlopig nog niet testen. Zodra ik serieus een veulen wil fokken ga ik wel een test aanvragen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:43

Ik verdenk Diva, wil het snel laten testen. Loop regelmatig te klungelen mer haar bespiering en las hier over de PRE met pssm2 en toen viel het kwartje. Hoop dat ze het niet heeft natuurlijk maar vrees van wel.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:40

Je ziet in Spanje er al vaker op testen ivm export buiten Europa. Mijn paarden hebben gelukkig geen symptomen al is testen een kleine moeite natuurlijk.

Hoop niet dat dat zich in het ras heeft gemengd, wat niet raar zou zijn gezien de hoge inteelt percentages bij de Pre.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:50

Als Diva het heeft komt het van haar vader, en als ik zo even rondneus heeft hij al 10 nakomelingen en hebben zijn ouders ook niet stil gezeten. Zou nog best een flink probleem kunnen zijn vermoed ik zo.

Diva zelf voelt zich op dit moment erg goed, maar ze valt eigenlijk elk jaar wel terug in spieren dus wil toch maar eens testen om te zien of dat de oorzaak is of dat ik gewoon goed op tijd moet zijn met regendekens.

Ze heeft ook weer een topicje.
[ITP] Van dikke manenbos naar kaal, veel aerodynamischer!

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:31

Hoe ben je er zo zeker van dat het de vader zou zijn?

Wat balen dat je haar ook verdenkt. Welke verschijnselen heeft ze nog?

Als ik het lijstje van kenmerken erbij pak kan ik schrikbarend veel aanvinken. Het zou voor mij iig heel veel verklaren. Zo'n testje is idd weinig werk, maar het is evengoed toch ruim 200 euro en het voegt voor mij op dit moment niet veel toe.

Ik laat haar wel sowieso testen voordat ik er mee ga fokken. Als ze het blijkt te hebben fok ik er niet mee namelijk!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:18

Dais_ schreef:
Hoe ben je er zo zeker van dat het de vader zou zijn?

Wat balen dat je haar ook verdenkt. Welke verschijnselen heeft ze nog?

Als ik het lijstje van kenmerken erbij pak kan ik schrikbarend veel aanvinken. Het zou voor mij iig heel veel verklaren. Zo'n testje is idd weinig werk, maar het is evengoed toch ruim 200 euro en het voegt voor mij op dit moment niet veel toe.

Ik laat haar wel sowieso testen voordat ik er mee ga fokken. Als ze het blijkt te hebben fok ik er niet mee namelijk!

Ik zal je even een pb sturen met waarom ik denk dat het de hengst is. Deels denk ik het omdat Kim absoluut geen spierproblemen heeft. Die heeft gewoon normale bespiering voor een amper gereden paard en kan erg goed tegen kou en regen. Ze heeft gewoon echt niet dezelfde klachten, uberhaupt geen klachten eigenlijk.

Diva valt regelmatig terug in bespiering, zo erg dat het lijkt alsof ze helemaal geen beweging krijgt terwijl ze toch altijd dag en nacht rond kan lopen.
De duidelijkste foto die ik er van heb is van 2 jaar terug in augustus. Paard stond dag en nacht op de wei en was ze niet te dun.
https://boktimg.nl/img/m/VzgSa4.jpg
Ze heeft ook erg veel spanning in de spieren ondanks dat ze eigenlijk heel relaxed is.

De coordinatie problemen heeft ze niet, het probleem zit vooral op haar bovenlijn.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:19

Ohja, dat weet ik nog. Bizar hoe schraal ze gespierd was toen. Ze ziet er nu echt wel heel goed uit hoor.

Ik ga voor je duimen dat de uitslag negatief is!!