Haha, ja, die van mij debiel dan

. Caddillacje; friezen fokken ze al honderd jaar ofzo (of langer, ik weet t niet precies). BP is een heel jong ras. Daar moest bont van warmbloed in. En de 1 is nou eenmaal heter dan de ander. Maar als eerste moest er een ‘bonte fries’ uit komen. En nu niet met zijn allen roepen dat er al bonte friezen waren. Natuurlijk is dat zo, maar geen hele grote genenpoel. Daarom is er vanalles in gekruisd wat bont was en wat aardig kon lopen. Zelfs als get niet bont was, maar een verbetering voor het ras opleverde, mocht dat in t begin ook. Dus het karakter is nog niet stabiel gefokt. Dat kan ook niet in zo n (relatief) korte tijd.
Dat ze altijd het karakter van de fries hebben, slaat nergens op. Mss is dat de wens, maar dat is zeker (nog) niet de praktijk. Genetica werkt bij elke (zoog)diersoort hetzelfde: je krijgt genen mee van pa én ma. En daarmee ook van de (over)grootouders.
Als de beide ouderlijnen van het veulen heel braaf zijn, kun je het er best op gokken. Vooral moeder heeft invloed. Niet (alleen) vanwege de genen, maar ook vanwege de opvoeding. Als mieders braaf is en ‘bomproof’ en ze oefenen samen met het veulen met nieuwe dingen, krijgt het veulen dat ook mee. Ook dat is een deel van het karakter. Net als hoe het veulen gehouden wordt (groep of alleen met moeder).
Sjaak is trouwens ook lief en braaf hoor. Hij wil best meewerken. Als je maar alles heel rustig aan biedt (zodat t niet te veel wordt), maar ook uitdagend genoeg houdt, want hij is slim en verveelt zich snel. Ik ga nog niet (veel) met hem naar buiten. Al helemaal niet rijdend. Ik hoef nog niet dood....Soms oefen ik weer een tijdje en dan gaat t goed. Maar dan ineens is t weer foute boel. En waarom...? Mss toch gewoon debiel

En hij is een enorme laatbloeier. Hij is nu 8 en het begint nu een paard te worden ipv een slungel.