lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:54

Het is inderdaad heel verstandig om bij een jong/groen paard veel hulp te zoeken, daar heb je beide later heel veel profijt van.

Aan de hand en aan de lange teugel kun je al heel veel dingen aanleren waar je later onder het zadel weer veel gemak van hebt.
Eenvoudig pasje opzij is zo geleerd, lusitano’s zijn daar handig in en vlug van begrip.
Je kunt zulke oefeningen weer goed gebruiken om ze bij hun werk te houden en de aandacht op jou gevestigd.

Kom je er niet uit, blijf vooral niet door tobben maar zoek hulp.
Begin rustig aan opnieuw bij de basis, meelopen aan de hand, controle en aandacht houden, daarna weer een stapje verder.
Heb geen haast, blijf rustig, word niet boos, maar wees vooral wel duidelijk.

Ik heb bij mijn lusitano ook alles zelf gedaan, maar ik heb er vanaf het eerste moment wel enorm veel tijd en energie in geïnvesteerd.
Veel bezig geweest aan de hand, aan de lange teugel, schrikparcoursjes in de bak uitzetten, gehoorzaamheid trainen etc.
Daarna met rijden veel onder begeleiding gedaan, het eerste half jaar zat ik er maar 1x in de week 20 minuutjes op als mijn instructrice erbij was, de rest van de week werkte ik vanaf de grond.
Later ben ik het rijden heel rustig aan gaan bouwen.

Hij is nu 8 en ik heb een gedegen opgeleid fijn paard dat nog elke dag leert en waar ik nog elke dag van leer. Soms is het een stapje naar voren en soms een stapje of zelfs 2 terug, dat is eenmaal zo, ik weet dat we uiteindelijk ook altijd weer die stap naar voren gaan maken waar ik dan weer trots op kan zijn!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:11

rider schreef:
Goede tips van ElCid! Inderdaad, begeleiding is natuurlijk het beste. (leuk dat jullie nu ook paarden in training nemen, trouwens! :D )


Ja, vinden wij ook, we hebben nu de ruimte en een binnenbak. Maar het blijft wel kleinschalig, meer dan 2 trainingspaarden tegelijkertijd doen we niet.
De volgende staat overigens al weer te trappelen om een paard te komen brengen :D *\o/*

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:12

@Rider: ik zit net als Daphne in Zeewolde, alleen andere stal.

@ De anderen: Ik krijg wel les en dat gaat ook goed. Maar wil t liefst klassiek geschoold worden en dat is allemaal ver weg.
Ik wil heel graag gaan werken met haar aan de hand, maar dat gaat op zo een manier lastig.
Guapa wordt inmiddels 7 jaar komende maand.
Het is niet zo dat ik elke dag er op zit als dat wordt gedacht.
Integendeel zelfs!

*Guapa vanmorgen*


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:27

Jammer dat je geen vervoer hebt, Ben zou je prima kunnen helpen maar het is een beetje ver lopen ;) . De clinics met Antonio Borba zouden ook een aanrader zijn; misschien een keer komen kijken en tips zien en horen?

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:32

Lijkt me erg tof ElCid!!
Ik wil wel mijn E achter B gaan halen..is handig denk ik

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:56

Het is inderdaad niet altijd evident om goede instructie te vinden die dan nog in de buurt zit. Het werk aan de hand was voor mij ook helemaal nieuw en dan vond ik die begeleiding echt wel handig. Plus, bij je eigen paard ben je net iets onzekerder (ik dan toch :D )
Ik ben nu ook wel aan het uitkijken naar een trailertje zodat we ook ergens heen kunnen (zelf geen bak beschikbaar dus aangewezen op de weide om alles te doen)

@Denise, ze ziet er heel goed uit in ieder geval op de foto’s, ze zit goed in d’r vel!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:24

Guapa ziet er wel goed uit!

Misschien valt er een keer wat te regelen met een paardentaxi o.i.d Denise? Ik kan Ben ook echt heel erg aanbevelen, zowel voor het werken aan de hand als onder het zadel. Ben heeft me één keer vijf minuten geholpen met zijgangen op de grond (ik kwam eigenlijk voor een WE clinic :D ) en dat was echt een :)* moment.

Feit blijft helaas dat er in Nederland maar weinig goede instructie in klassieke hoek is. Dus dat betekent al snel dat je of moet reizen, of lesdagen/routes moet proberen op te zetten zodat het voor een instructeur doenelijk is om zelf te reizen (en voor jezelf haalbaar qua reiskosten ;) ). Verder weet ik zo niemand daar in de omgeving. In Kootwijkerbroek heb je wel Human&Horse, die doen ook veel met aan de hand werken, maar dat is wel academisch ipv klassiek, dus ik weet niet of dat jullie past. Ik heb daar zelf minder mee, maar ieder z'n ding natuurlijk. :)

Wat E achter B betreft, dat is uiteraard heel handig en nuttig, maar met de juiste auto/trailer combi mag je ook legaal rijden met een anderhalfpaardstrailer.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:43

Ik heb nu met Cedro een les gehad van Wendy van Lysingur. Was echt wel eindelijk een keer een les dat ik fijn heb kunnen rijden (alle andere lessen die ik gehad heb bij anderen was niks). Zij geeft ook klasiek les en doet ook veel les geven in aan de hand werken. Misschien kan je eens informeren of ze onze stal met die van jou kan combineren Denise!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:13

DeniseSoares schreef:
Lijkt me erg tof ElCid!!
Ik wil wel mijn E achter B gaan halen..is handig denk ik


Is zeker handig! Als het zover is horen we het wel, je bent welkom :D

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:00

Daphneeeej schreef:
Ik heb nu met Cedro een les gehad van Wendy van Lysingur. Was echt wel eindelijk een keer een les dat ik fijn heb kunnen rijden (alle andere lessen die ik gehad heb bij anderen was niks). Zij geeft ook klasiek les en doet ook veel les geven in aan de hand werken. Misschien kan je eens informeren of ze onze stal met die van jou kan combineren Denise!


Dat is een goed idee Daph! Misschien wilt zij dat wel doen

@ElCid: Lijkt me sowieso tof, kan ik Ultramar ook eens in het echt bewonderen..knappe zwarte!

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:05

Je eigen paard zelf opleiden is voor mij het mooiste wat er is! Ik vind het super leuk om alle stapje te doorlopen en vooral te bouwen aan vriendschap en vertrouwen. En dan vanuit grondwerk de overgang maken naar het rijden. Ik heb hierdoor eigenlijk altijd kunnen opstappen en wegrijden. Alsof het de meest logische volgende stap was.

Dat hele gedeelte doe ik ook voornamelijk alleen. Pas als ik ga rijden neem ik wat meer instructie, anders alleen als ik ergens tegen aan loop of wat inspiratie kan gebruiken.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:05

Dank je. Hij zou een leuke match zijn voor Guapa ;) :j Ze is trouwens wel erg mooi geworden!

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:26

Dank je ElCid! We zijn er natuurlijk nog niet, er moet nog fors wat bespiering op. Maar we zijn opweg.
Ik denk dat die 2 samen iets moois zullen maken haha. Ze is aprovada..

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:03

Ik start paarden voor derde, heb heropvoeders etc. Er is natuurlijk niks leuker dan alle stappen zelf doorlopen, al dan niet onder begeleiding. Maar ik help maar heel zelden mensen zelf hun paard starten. Timing is alles en op het moment dat ik iets zeg is de gene op het paard al te laat. Er is wat mij betreft niks mis met je paard uit handen geven in die fase. Je kan beter altijd met vertrouwen opstarten, dan eerst je (of allebei) spanning te moeten overwinnen.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:36

Wauw! Wat ziet ze er goed uit zeg. Daar kun je in ieder geval alvast trots op zijn! Je hebt al veel tips gekregen, maar hier nog wat van mijn ervaringen. Misschien heb je er iets aan.

Ik ben het helemaal eens met voorgaand advies en ElCid heeft w.b. de galop een belangrijk punt. We hebben met Hermes de galop alleen aan de longe even gedaan zodat hij wist hoe het moest. Daarna pas opgepakt toen hij in stap en draf sterk genoeg en voor elkaar was! Idem dito na de koliek operatie. Die is inmiddels bijna 1,5 jaar geleden en we zijn nu pas wat galop oefeningen aan het doen. Dat komt vanzelf en kun je ook aan de longe trainen. Lichte buiging vragen en een stapje zijwaarts vind ik wel onderdeel van de basis. Zodra je rond kunt komen en goed kan sturen is dat het eerst volgende. Daar hoeft het paard overigens echt nog niet helemaal voor in de houding te lopen hoor. Op eigen benen voorwaarts neerwaarts is voldoende!

Ik heb inmiddels een aantal paarden 'opgeleid', maar nu ik zo veel begeleiding krijg en het paard naast mij ook door mijn instructeur wordt gereden merk ik wel duidelijk verschil. Als ik had geweten wat ik nu weet had ik het bij onze andere paarden zo anders gedaan. Niet dat ik écht iets verkeerd deed hoor, het zijn hele fijne paarden geworden, maar er is altijd ruimte voor verbetering en dat is er over 10 jaar nog steeds haha!

Maak je niet te druk en heb een beetje vertrouwen in jezelf. Als jij onzeker bent wordt zij dat ook of ze gaat met je aan de wandel. Probeer zo veel mogelijk hulp te vragen, dan komt het helemaal goed :)

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 03:52

DeniseSoares schreef:
In zoverre een stijgende lijn Sunora.
Alleen in de bak word ik nog erg onzeker als zij op van alles focust en reageert...



Ik wilde even zeggen dat je hiermee echt niet de enige bent. Ik heb dit ook met een van mijn paarden. En toch merk ik nu dat als ik dan, met behulp van instructrice of alleen, toch doorzet mijn onzekerheid steeds minder wordt en ook meer dingen durf met dat paard.
In het begin stapte ik zo op de een en ging ik naar buiten waar ik bij de ander er toch echt niet eens een nachtje over wilde slapen voordat ik dat zou doen. Gelukkig heb ik ontzettende goede steun gehad en heeft het ons uiteindelijk ook weer een betere combinatie gemaakt. Maar echt niet zonder slag of stoot. Heb echt wel eens huilend er op gezeten, puur van angst omdat ie weer "gek" deed. Als dat nu gebeurd kan ik er beter mee omgaan. Je leert elkaar beter kennen en groeit naar elkaar toe. Geef de hoop niet op hoor!

Guapa ziet er erg goed uit!

Ik denk at met instructie het echt zoeken is naar wat bij je past. In het begin dacht ik oohh ik moet iemand zoeken/vinden die ervaring heeft met psl of pre (gezien de pre er als eerste was).

Ik train op dit moment bij iemand die helemaal geen achtergrond heeft met barokke paarden, maar het werkt voor mij en mijn paarden.


*Klein klaag momentje* Ik probeer al maaaaanden een paard om mijn naam te zetten. (lusitano) Maar man man, schiet écht niet op...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 07:49

Ik begrijp dat er vanaf vrijdag nieuwe mensen in het bestuur zitten en er een nieuwe voorzitter, dus nieuwe ronde nieuwe kansen! :D

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:57

Dank je Duifje!
We kunnen wel al stappen en draven los door de bak en sturen. Wat ik eerder zei, we hebben wel les en mijn instructie houdt goed rekening met zowel mij als mijn paard.
Zowel met mijn onzekerheid als met haar kunnen. We rijden trouwens wel in een kleine groepsles.
Ik heb nu 1x per 2 weken les en daarbuiten rijd ik niet echt.
Wel longeerwerk.Maar werken aan de hand of lange teugelwerk wil ik er graag bij leren. Idd goed voor haar en is afwisseling.
We wandelen ook samen in het bos en hebben laatst met Daphne en Cedro een klein buitenritje gemaakt. Ik vond het erg spannend, zij was erg braaf.

Ik zie dat er toch wel meer die wat last hebben van onzekerheid/angst.
Ben dus niet de enige gelukkig!

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:03

Duijfje schreef:
*Klein klaag momentje* Ik probeer al maaaaanden een paard om mijn naam te zetten. (lusitano) Maar man man, schiet écht niet op...


Toevallig ging het op de algemene vergadering van Abel daarover afgelopen zondag.
Blijkbaar wordt dat door het APSL alleen aanvaard als je dat formulier invult en laat handtekenen door de bij hun laatst bekende eigenaar. Dus als er daar ergens tussenin een verkoper mist, dan moet je op zoek naar de laatst bekende bij het APSL. En die website klopt niet altijd.
Naar verluid laten ze ook niets weten als het niet 'kan'. Ze doen het gewoon niet. En je komt er pas achter als je iemand van het stamboek er expliciet naar laat informeren.
Dit gezegd zijnde maakt het eigenlijk niet uit wie het APSL als eigenaar ziet. Eigendomsbewijs is immers de verkoopsakte. ;)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:11

Dat is altijd al geweest dat je de handtekening moet hebben van de gene die als eigenaar staat geregistreerd voor zover ik weet.
Dat maakt het soms wel heel lastig inderdaad...

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:30

Jij reed toch bij Bas, Duijfje? Of ben ik in de war met iemand anders? :o

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:21

Nouvel schreef:
Ik begrijp dat er vanaf vrijdag nieuwe mensen in het bestuur zitten en er een nieuwe voorzitter, dus nieuwe ronde nieuwe kansen! :D


Ik ben benieuwd maar eerst zien en dan geloven............ :j Zou een ernstige cultuur shock zijn als dit bestuur er wel iets positiefs van weet te maken :o

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:23

Nou ik heb hier anders iemand dicht bij die heel heel heel hard heeft gewerkt destijds om het bestuur op orde te houden...

En die het uiteindelijk lukte om papieren heel snel binnen te hebben en onopgeloste zaken uit te puzzelen en op te lossen voor mensen betreffende papieren e.d.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:20

Nouvel schreef:
Nou ik heb hier anders iemand dicht bij die heel heel heel hard heeft gewerkt destijds om het bestuur op orde te houden...

En die het uiteindelijk lukte om papieren heel snel binnen te hebben en onopgeloste zaken uit te puzzelen en op te lossen voor mensen betreffende papieren e.d.


Dat weet ik en dit geldt ook niet voor die persoon ;) maar er zijn een paar anderen die niet zo hun best hebben gedaan................
Het is gewoon jammer dat de hardwerkende bestuursleden niet helemaal uit de verf zijn gekomen dus hoop ik van harte dat het nu beter wordt al betwijfel ik het ten zeerste

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 22:03

Wil net zeggen Nederland heeft ons top geholpen. Want wij hadden grote problemen met dat Belgische stamboek, wat een lakse mensen zitten daar hou me op