Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:01

hoi allemaal,
aangezien ik super blij ben met mijn NSV of te wel de Nordsvensk Brükhast, de noordzweed, dacht ik laat ik een topic openen over mijn paardje en mischien zijn er meer mensen met een noordzweed.

Ik heb Dunder (zo heette hij al ;) ) uit zweden laten komen naar Nederland, dus echt een buitenlander :D

hij was ruitermak (Zadelmak nog niet) en kon verder vooral (bomen) slepen. Hij was geboren bij de eingenaar van wie ik hem gekocht heb en hun eerste veulen met een vrij lasige geboorte, diepe band dus met hem en hem verkopen ging hen ook aan het hart. Gelukkig mocht hgij wel over de landsgrens verhuizen dus is hij in oktober vorig jaar naar het zuid-hollandse Flakkee verhuisd.
Nu zijn we vooral bezig met in/door rijden, verder voorbereiden voor aangespannen werk, buitenritjes, longeren en vooral veel lol hebben.
Dunder is bijna 5 jaar oud en ca 1.57 , ik ben bijna 1.79 maar vanwege zijn stevige bouw vind ik ons als combi niet misstaan).

Genoeg gepraat hier is mijn knappe man Dunder:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:03

Prachtig dier! Het inrijden gaat zo te zien erg goed :)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:03

Heel leuk beestje! De Noordzweed staat ook zeker op mijn wanna-have lijstje haha. Was het moeilijk om hem hierheen te krijgen?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:03

Wat een geweldig mooi paard!! Jullie zijn erg leuk samen :)

Wat voor zadel heb jij erop liggen trouwens? Ziet er zeer comfortabel en goed passend uit!

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:05

Wat een prachtig paard!!!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:07

Volgens mij is er al een Noord Zweden topic te vinden op bokt. Zit je al in de FB groep van Noordzweden in Nederland?

Ik heb er zelf geen, maar wel twee vriendinnen met een geïmporteerde NZ. 1 daarvan is de kuddegenoot van mijn pony's.

Hoe bevalt het tot nu toe? Ik zie namelijk best veel mensen hier op bokt die vooral op ze vallen vanwege de looks, maar doordat ze vrij zeldzaam zijn zich een beetje verkijken op het karakter. Niet dat het gemene paarden zijn natuurlijk, maar het zijn geen dooie donders vaak.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:11

Nooit van het ras gehoord. Ziet er leuk uit. En een leuke naam! :D

NSV_fan

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Schouwen-Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 15:15

@bralindy; idd gaat best goed, hij is wel echt aan t puberen dus soms zou ik m wel eens achter t behang willen plakken ;)

@MorganeR; tja wat is moeilijk? het was in elk geval een hoop regelwerk , maar zeker waard vind ik.

@Willemina_L: het is een mc rider, eigenlijk gekocht voor mijn vorige paard een fries met behoorlijk schoft. Dat heeft Dunder dan niet, maar doordat t zadel wel breed genoeg te maken was door de zadelmaker, ligt het nu perfect op hem. en voor mij zit t heerlijk vanwege de vrij diepe zit en grote kniewrongen. Geen goedkoop zadel, maar wel waar voor je geld.

@zorro: dank je wel

@mooney: ik heb ook gezocht op het topic maar kon het niet meer vinden. En ik heb me aangemeld vor FB groep maar ben nog steeds niet toegelaten :(

Hij bevalt zeer goed, zijn zeker wel dingen waarvan ik soms jeuk krijg, maar dat is voornamelijk de combi jong paard/eigenwijs karakter. Het is inderdaad geen dooie donder. Das ook precies de reden dat ik de keuze heb gemaakt voor deze. Ik miste bij het standaard belgisch trekpaard wat pit en dat heeft een zweed zeker meer. Daarnaast vind ik ze wat meer allround. Dunder kan bijvoorbeeld ook redelijk goed spingen (voor een zwaarder paard met korte benen dan ;) ) hij kan heel rustig en chill zijn maar kan ook enorm accelereren. Dat pittig is niet altijd handig, zo hebben we ook als eens rodeo door de straat gegaan omdat meneer weigerde ergens langs te gaan. Maar dat is ook voornamelijk een kwestie van meer vertrouwen in elkaar krijgen en meer training. Ze zijn vanuit zichzelf zeker geen gemene of enorm angstige paarden. Maar ik kan me dus goed voorstellen dat er mensen zijn die die combi kracht en karakter niet altijd goed kunnen handelen. Maar ik ben er dus reuze blij mee :D

@antje_vip:dank je, en ja leuk he? moet er altijd om lachen mijn vriend noemt m vaak Doender, wat hier dialect is voor donder(Steen) en dat past ook perfect bij hem ;)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:23

Wat een leukerd! <3

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:28

Wat een mooi paard! Ik ben ook echt verliefd op het ras. Tijdens mijn stage in Zweden (zo'n 2.5 jaar geleden) heb ik op verschillende mogen rijden. Geweldig! Die hadden ook echt pit, maar waren ook echt lief <3

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:08

Bedankt voor de moeite van het zadel te benoemen! Heel veel plezier met je paard, het doet me qua karakter aan de Comtois denken..

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:22

Goed om te horen! Ik kan trouwens wel aanvullen met foto's.

Hier het NZ weidemaatje met mijn eigen Arabier (wereld van verschil in type, maar ze kunnen het goed met elkaar vinden).
Afbeelding

En klein ponymeisje op een stoere NZ om hem even een beetje te gymnastiseren.
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:25

Oh!! Mooi! <3

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Re: Mijn ideale trekpaard:de Noordzweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:00

wat een gave pony zeg!!! <3 <3
ik zou er ook wel zo eentje willen....
vraagje, welke maat in de breette heb je voor zijn hoofdstel? voor de pony waar ik op rijd....

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:03

Wat een gaaf dier <3
Ik kan alleen maar zeggen dat het echt een geweldig ras is! Zelf heb ik het dravers type :)

Hier nog een linkje naar het Noordzweden topic:
[RPA] Noordzweden