[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:18

Wat ontzettend jammer en verdrietig Dennenboom.

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:36

Ik wil me ook even melden op dit forum, heb de laatste pagina's gelezen en zie al direct veel verdriet.
fleuribel veel sterkte met het verlies van jullie Maike, fijn dat je een dochter hebt van haar.

Dennenboom wat jammer van het veulentje, veel sterkte met het verlies.

Ik lees en schrijf al een paar jaar mee op het dikke buikenforum, maar zal me nog hier ook voorstellen.

momenteel hebben we teveel :) Friese paarden. Ik kan geen afscheid nemen.
Sterre Sapke ster is een 19 jarige merrie uit Jasper
nienke v.d.Boezem ster is een 12 jarige merrie uit Tweeuwis
Riekah van de Rijnvlierhoeve is haar 3 jarige dochter
teun APG is haar 2 jarige zoon in de opfok
Ypke APG is het veulen van Sterre uit 2023 Te koop
nu heb ik sinds 6 weken een 20 jarige verwaarloosde merrie hier staan, die moest echt weg
Nieta fan D'ald Loop ster pref
Dus veel te veel
mijn dochter rijdt op Nienke en daar wordt momenteel niet mee gefokt.
Ik wil Sterre laten insemineren en denk aan Waander, als Nieta opgeknapt is zou ik daar ook wel een veulen van willen, maar dan heb ik ook Riekah nog.
Riekah is het meest lieve paard dat je kunt bedenken, maar misschien moet ik voor haar een plekje zoeken, ze is nog jong en zou zoveel plezier aan een eigenaar kunnen geven.

dus dat zijn mijn dilemma's

Jinthe2

Berichten: 61
Geregistreerd: 14-07-23

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 01:44

Wat sneu Dennenboom....veel sterkte! Hoe is de moeder eronder?

Meya_

Berichten: 1433
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:53

Oh wat super zuur Dennenboom... ;( Veel sterkte!

Dennenboom

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:58

Moner: Wat een mooie kudde Friese paarden. Lastige keuzes, kun je Riekah niet voor de keuring doen? Misschien wordt ze wel ster, leuk voor de moeder en voor de eventuele verkoop ook aantrekkelijk.

Moeder is er rustig onder. Normaal is ze heel beschermend maar was ze direct al niet. Ze voelen het ook wel aan als er iets niet klopt. Zodra het veulen ingeslapen was, ging ze direct eten. Mijn man heeft vanacht het veulentje erbij weg gehaald en zag op de camera dat ze het allemaal wel prima vond. Gelukkig maar.. baal er echt ontzettend van maar ja het risico van fokken. Ze gaat wel weer bij de hengst dus hopelijk volgend jaar wel een gezond veulentje

M_arjolein

Berichten: 1432
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 10:02

Is je andere merrie ook van Teun drachtig Dennenboom? Ze voelen het indd vaak wel aan. Maar verdrietig is het wel.

Welkom Moner. Van welke hengst is Riekah? Flinke kudde heb je inderdaad

Lys_PPA

Berichten: 1341
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:30

Sterkte dennenboom en fleuribelle!

Sanet gefeliciteerd met je verjaardag.

En alicegohome, Picasso is ook arabofries met 93 of 94% fries bloed :)

Dennenboom

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:45

M_arjolein schreef:
Is je andere merrie ook van Teun drachtig Dennenboom? Ze voelen het indd vaak wel aan. Maar verdrietig is het wel.

Welkom Moner. Van welke hengst is Riekah? Flinke kudde heb je inderdaad


Nee, die is drachtig van Herre

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:14

Dennenboom schreef:
Sunnyhorse: Ze is geboren met 332 dagen. Dus ruim over 'veilig' maar toch toont ze prematuur gedrag..


Kan dysmatuur zijn geweest. Achterstand in ontwikkeling na voldragen dracht of zwangerschap. Misschien een onderontwikkelde moederkoek en/of navelstreng.
Hoop voor jullie niets met aanleg vanuit de merrie te maken.
Sterkte met het verlies, sneu ook voor de merrie.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:21

Dennenboom heel veel sterkte nooit leuk.

Welkom nieuwe mensen!

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:28

Uiteindelijk is het altijd maar wonderlijk hoe het van een eitje en een zaadcelletje zo ontzettend vaak wel goed gaat. Dat alle onderdelen op de goede plek zitten en dat het werkt. In die zin is het niet verwonderlijk dat het soms ook niet goed gaat, maakt het niet minder verdrietig dat dat dan precies bij jou is dat het niet goed gaat.
Extra bijzonder ook dat de merrie eigenlijk zelf al doorhad dat het dus niet goed was.

Welkom Moner.

Hier gister de merrie verplaatst naar de grote stal en de twee bijna twenters elk apart in een eigen stal.

Iemand nog een goede tip hoe ik ze kan laten stoppen met klooien met het waterbakje (elk apart in een stal is de oplossing ook niet blijkbaar)? Ze maken mij steeds wakker (water aan uit aan uit aan uit, dat slaat door in de leidingen, we hebben al 2 waterslagdempers ertussen, dat is beter, maar het is niet weg).
Ik heb vanochtend vroeg gewoon de hoofdkraan afgesloten (het is verdorie mijn verjaardag!!), dan is het in ieder geval geen zwembad meer en ik hoor de leidingen niet. Ze hebben al onbeperkt hooi en wel of geen liksteen maakt niet uit, en een bal in de stal. Maar ik ben niet van plan om ze om 5.00 in de ochtend al buiten te gaan zetten. Ze maken er nogal een waterballet van.

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:39

Denneboom heel veel sterkte. Gelukkig lijkt het dat de merrie er vrede mee heeft. Maar het is ontzettend naar om mee te maken.

M_arjolein

Berichten: 1432
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:29

Gefeliciteerd Sanet. Wat irritant zeg. Die van mij doet dat ook periodes. Maar daar hielp het wel om er amper nog water uit te laten komen.

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:18

Gefeliciteerd Sanet!

Ai, je paarden hebben zich een leuk spelletje aangeleerd.
Ik zou niet weten hoe je ze dat afgeleerd krijgt.
In een emmer aanbieden, zal vast niet helpen.

Ik denk dat het vanzelf overgaat als ze lekker op de wei komen. Maar ja, het weer hè :(

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:20

Nou ja, ik zou ze gister dus een uurtje op de wei zetten. Maar de logee had het niet in de kop, heeft zich los getrokken, daarbij een natter stuk wei (waar ik ze dus niet in zou zetten) voorzien van meerdere slidingstops, halster stuk, touw stuk, ik heb 3 vingers waar nu minder vingerafdruk op zit dan hiervoor. En ik had daarna een pesthumeur :(
Dus op dit moment vind ik ze ff stom :D

Dennenboom

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:18

Gefeliciteerd Sanet, fijne dag vandaag Y)(^) poeh lastig, wat voor waterbakjes heb je?

Wat een tafereel de logee, snap dat je ze nu even een beetje minder leuk vindt. En op de een of andere manier gaat dat altijd weer over en blijven we toch paarden leuk vinden _O-

Marigold: Dysmatuur is inderdaad de juiste benaming. Merrie heeft al meerdere veulens gegeven dus daar ligt het gelukkig niet. Gewoon echt pure pech :(

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:34

Ik was even afwezig een paar weekjes, erg druk met werk en paarden. Hierbij een kleine bijleespost.

Jelske, ja het was wel spannend insemineren en een swab-resutaat afwachten. Ze had dus wel een bacterie, goed te behandelen, dus 3 keer gespoeld na inseminatie. Helaas niet drachtig.
Bedankt voor je tip trouwens, helaas wat uit de richting voor ons (noord-oost Friesland).
Hilbert had ook een mooie veulenrapport, benieuwd voor welke hengst je gaat!

Marjolein, die Tsjalle-trek heb ik wel vaker gehoord ja. Wakkere paarden, tikkeltje nerveus soms. Als ze je vertrouwen is het goed. Is het vertrouwen weg, dan krijg je het lastig met ze...
Jaren gereden met een Tsjalle, een top-karakter, erg braaf, maar geen dooie! Soms spanning in het lijf en moeilijk kunnen afvloeien, het hunzelf erg moeilijk maken.

Boemel wat balen van Dieke, goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd en toch verder kijken. Hopelijk is het dan straks wel goed!
Mirtje maakt het jullie nog wel lastig lees ik, wat een karakter en pit!

Getty_Maan, wat een mooie respectvolle foto's dat je erop zit! Heel mooi beeld!
Bizar he, dat dekgeld van Jeppe. Ik vind zijn rapport (los van zijn beweging en verrichting) helemaal niet zo best, de merrielijn ga ik ook niet direct door juichen. Nee voor ons geen Jeppe!

Hier een geboortemelder, maar de merrie van mijn ouders blijft staan, dus daar heb je dan helemaal niks aan. Wel een camera erop en goed in de gaten houden. Beide keren waren we er wel bij omdat de merrie duidelijke symptomen had.

Denneboom, heel veel sterkte, wat ontzettend verdrietig zeg. Bizar dat de merrie het eigenlijk al wist, zie/hoor je wel vaker. Hopen op meer veulengeluk bij je andere merrie dit jaar!

Sanet, gefeliciteerd! Wat betreft je terror-twenters. Toch even het water eraf? Met de hand water geven tijdelijk? Het is gewoon een spelletje, maar wel ontzettend irritant. Je doet van alles tegen verveling, maar dit is nu even een hot item ofzo.

Mijn merrie was helaas niet drachtig dus, ze werd wel weer direct hengstig na het stoppen met de regumate gelukkig. Toch weer opnieuw een swab gedaan, hieruit kwam weer een bacterie. Deze wordt nu verder onderzocht, is het dezelfde of een andere? Dus deze ronde maar even niet insemineren en gaan voor schoon. Vorige keer was natuurlijk een gokje, achteraf... Maarja...

Merrie van mijn ouders gaat ook gelijk op, heeft een veulen aan de voet en nu weer hengstig. Voor haar mag ik een Menso gaan bestellen één dezer dagen. Ontzettend mooie luxe, jeugdige hengst. Top-karakter en een dijk van een merrielijn erachter. Mooi avontuurtje.

Inmiddels heb ik niet alleen een merrie, maar heb ik ook een deel van een hengst aangekocht. je moet toch wat met je tijd als je klaar bent met je studie! Een tweejarige apenkop.

Oké, beetje valsspelen, hij is gefokt door mijn ouders en samen gaan we het avontuur aan richting de sport.

Afbeelding

Afbeelding

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 01:00

Dennenboom, daar heb ik ook over gedacht om haar te laten trainen voor de keuring, ze is van 12 juni, dus ook wel jong. en
Marjoleinn ze is een Nane, heeft daardoor een ietsje minder fijn hoofdje en een wat hellend kruis. wel een hele mooie ruglijn en mooi front, heel goed voorbeen gebruik, maar ik vind het moeilijk om haar totale gangwerk te beoordelen, heb een beetje een roze bril.

Ze is wel geweldig van karakter, heeft mensgericht zonder dat ze lomp of opdringerig is.

Sanet is heb op Amazon een kunststof drinkbak met een vlotter gekocht, heel makkelijk, ook omdat er zo een tuinslang op kan aansluiten, dus in de zomer heb ik die op diverse plaatsen in de wei. Je kunt ook flotters kopen en die op een metselkuip zetten.

Rietlaw gefeliciteerd met je tweejarige hengst, mooi plaatje, hij oogt best groot.

Ik heb dit jaar geen drachtige friezen, wel een kwpn en 2 shetlanders

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:42

Welkom Moner.

Fijn dat de merrie niet helemaal van slag is dennenboom.

Knap dier Retlaw.

Mir mag nog steeds iedere dag los in de bak als ik met Diekke ga stappen.

Omdat ze met de drafbalkjes was gaan spelen en de blokken heel licht zijn en er dus wel een balk op moet liggen om wegwaaien te voorkomen, had ik er even snel met Diekke in de hand een sprongetje van gemaakt.

Ook leuk vond Mir. Die begon spontaan een aantal keer te springen. Ze spoort ook echt niet :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Glimt wel mooi <3

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:05

Denk dat ze ook heel slim is voor een paard. Die heeft veel uitdaging nodig en liefste op haar manier. Leuk dat ze nog zo speels is!

M_arjolein

Berichten: 1432
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:39

Wat grappig dat ze dat uit haar zelf gaat springen zeg. Kan je dus wel vaker doen Boemel. Knappe merrie.

Ah wat leuk een Nane Moner. Ik ben wel fan van Nane’s

Wat een leuke Retlaw!

Meya_

Berichten: 1433
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:59

Fleuribelle jij ook sterkte met het verlies van Maike. Fijn dat alles goed is verlopen.. hoop dat je ruin en haar dochter het goed met elkaar kunnen vinden.

Knappe foto Boemel. Heerlijk om even te rijden

Moner, welkom. Wat een verzameling! :j

Bizar Dennenboom, voelt de moeder wel aan denk ik ook indd. Hier destijds ook, dood veulen. Merrie normaal gesproken ook fel, vooral in de box en tegen "vreemden". Iedereen mocht zo naar binnen komen, DA ook.. ze bleef staan en werkte gelijk goed mee. Toen het veulen eruit was heeft ze niet eens gezocht/gekeken naar het veulen. Bizar vonden wij het. Zeiden gelijk, de merrie heeft wel degelijk in de gaten dat het mis is.

Sanet is ook zeker een wonder. Ik vergelijk het altijd met op OK werken, zie je soms zoveel ellende (van mensen dan :Y) Maar goed, meestal gaat het goed en de goede dingen zien wij niet..
Wat irritant van de waterpotjes , geen tips daarvoor. Je kan ze moeilijk afsluiten van het water en anders emmertjes water halen :+ Nog gefeliciteerd.

Leuk retlaw!

Ze blijft bijzonder Boemel :')


Hier even, op zijn zachtst gezegd, niet leuke omstandigheden gekend. Wou vandaag wel graag op wedstrijd , er eventjes uit, ookal had ik 1,5 week niet getraind en even 2x thuis snel eventjes "los gereden". Dus vriendin gevraagd voor hulp/voorlezen en nog last minute opgegeven.
M1 debuut :+ 1e proef ging bagger, hele focus was er niet. En ze vond 1 kant spannend, daar ging de contra heen etc. 171-2 :o 2e proef veel fijner, zelf meer focus, paard meer aan been. 191 en net buiten de prijzen. (Met 1 puntje verschil) dus al met al, dik tevreden. Hopen dat we thuis weer in rustig vaarwater zitten/komen/blijven (whatever) en we weer lekker kunnen trainen :D De andere merrie is nu ook aftellen voor het veulentje.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:36

boemel schreef:
Zelf net controle bij de huisarts gehad.
Geen koorts meer, hartslag ok, saturatie weer netjes. Alleen nog redelijk wat slijm in de longen. Vandaag einde antibiotica en dan hopelijk snel van de buikpijn af en qua gezondheid weer de stijgende lijn.
Ik wil zo onderhand wel weer eens op een paard zitten :D

Foto van het toch wel te dikke propje gisteren.
[ [url=m/UVQZyu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed om te lezen dat je zelf weer de goede kant op gaat. Dat is nog eens fijn nieuws! Maar wat een tegenvaller met Dieke. Hopelijk is ze er snel weer bovenop. Dan zat jouw intuïtie toch goed.
Hopelijk zijn jullie niet bekeerd na het uitstapje naar de KWPN'ers? :D

Zo te lezen maken jullie goede vorderingen met Mirtje! Ze ziet er in elk geval goed uit op de foto's. <3
De foto van Tess is werkelijk prachtig. Wat een ontzettend attent cadeau.

@Meya; Hoe verloopt de dracht tot nu toe?
Klinkt als een prima debuut! Kunnen jullie hiervandaan mooi de draad oppikken :)

@Fleuribelle: wat een akelig bericht over Maike... :knuffel: Heel veel sterkte de komende tijd... We weten dat ze niet het eeuwige leven hebben, maar het altijd zo verdomd zwaar om ze te laten gaan. Fijn om te lezen dat de andere merrie goed met de ruin kan.

@Sunnyhorse: Dat is een aardige beslisboom om te bepalen of je van huis gaat. Ik heb hem even overgenomen, mocht het ooit nog van pas komen :)
Beterschap met jouw knie. Hoe gaat het nu?

@Ivy_power: inmiddels weer opgeknapt hoop ik?

@Getty; dan sta je ook gek te kijken, als het veulen er zo plots naast staat. Klinkt overigens alsof Maan aardig lentekolder heeft :')
Wij zijn ook gecharmeerd van Murk. Het had zelfs een haar gescheeld of we waren voor Murk gegaan, maar we zijn last minute van gedachten veranderd en gaan voor Hilbert.

@Sanet: hernieuwde ambitie! Heel gaaf! Ik ben erg benieuwd hoe zal gaan verlopen. Houd je ons op de hoogte?
Je hebt aardig wat de kampen met de twenters := Klinkt alsof het idd erg tijd wordt dat ze het land op kunnen. Nog gefeliciteerd met jouw verjaardag ;)

@Laura: Arme Douwe... hoe is het nu met hem?

@Dennenboom: wat een nachtmerrie... Y;( heel veel sterkte gewenst.

@Marjolein: interessant om te lezen wat de uitwerking van de bloedzuigers is geweest zeg. Sowieso is het super fijn dat jullie weer lekker aan de slag kunnen.

Welkom Alicegohome :)
Welkom Moner! Dat is een aardige kudde die je daar hebt!

@Retlaw:
Wat balen dat de merrie gust is gebleven. Ik denk dat het verstandig is om haar te laten behandelen hoor. Hopelijk wordt ze dan toch gauw drachtig.
Prachtige hengst heb je daar! Wat voor eentje is dat er?

Nou ik ben weer bij hoor!

Hier hebben we in tussentijd niet stil gezeten. We zijn vorige week begonnen met het scannen van de hengstigheid van Jels en de veearts die ons begeleid gaf op een zeker moment de verwachting mee dat ze vandaag op z'n vroegst, maar waarschijnlijk morgen zou ovuleren. Bovendien heeft het er lang op geleken dat ze wederom een dubbele eisprong zou hebben.

Dus gisteren hadden we weer controle en alles leek erop dat ze gisteren al zou gaan ovuleren. Veearts zou toevallig nog bij v. Manen langs gaan om een merrie te spoelen dus kon ze direct het rietje voor mij meenemen. Gisteren is Jels dus geïnsemineerd en vanmorgen op de echo was te zien dat de eisprong echt niet lang meer op zich kon laten wachten. De veearts het het sperma nog gecontroleerd en het was echt van een heel goede kwaliteit zei ze, dus ze verwacht dat het wel twee dagen vruchtbaar zou blijven.

Nu gaan we volgende week dinsdag of woensdag spoelen en hopelijk hebben we dan een embryo. En dan de transplantatie nog.

Die merrie heeft wel bewezen hoe braaf ze ook alweer is <3 Veearts wilde haar op stal insemineren, want dat lag op haar route. Maar de boxdeur was te hoog (wij hebben geen opvoelbox op stal). Dus Jels vóór de boxdeur gezet, zodat ze niet aan de wandel kon en staand-vrije-hand geïnsemineerd. := Ondertussen kwamen er verschillende auto's het erf op rijden, die vonden dat ze precies langs ons moesten om te parkeren, maar dat ging even niet want de veearts stond immers tot haar schouder in Jels' achterste. Die mensen helemaal in de error, stalhouder de discussie aan gaan en Jels maar geduldig blijven staan := Gelukkig is alles goed gegaan. Lieve brave Jels <3

boemel

Berichten: 8414
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:41

Wat fijn dat ze zo braaf was. Daar kan je trots van zijn hè.
En spannend nu of het verder helemaal goed gaat.
Fingers crossed.

Nou, ik ben in die mate bekeerd dat ik vandaag niet naar de hengstenshow gegaan ben, maar 2 Kwpn-ers en een Ier gereden heb. Allemaal maar eventjes hoor. :o

Ik had eigenlijk een toch wat te volle week gehad qua sociale activiteiten en was echt moe en last van schouders en nek. Paardrijden is mijn allerbeste medicijn ;)

Ik heb eerlijk gezegd wel even heel erg de balen hoe het hier allemaal met de eigen paarden loopt en gelopen is.
6 jaar lang lopen dokteren met Tess en haar veel te jong in laten slapen. Haar opvolger Mirtje wat natuurlijk behoorlijk wat ellende met zich meegebracht heeft en Diekke nu voelt wel als een soort druppel.

Op naar betere tijden :D

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:02

Jaaaa, veulentje is er: een merrie <3 Afbeelding