[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Sica

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:12

Leuke foto's Jelske. Op de eerste foto lijkt ze wel groot. Hoe groot is ze?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:19

Ik zou het eens op moeten meten, wat we dus sinds ze in april naar de opfok is gegaan niet meer hebben gedaan := ik denk ook dat het misschien een beetje een gedoetje zal zijn om haar in het weiland op te meten. Ik wil het alleen zo graag _O-

Op 19 april mat ze nog 1.47m en toen moest ze dus nog een jaar worden (ze is van 15 juni). In de opfok staan ze op moddervet klei-/veengras en daar is ze dus nog eens enorm de lucht in gegaan.

Nu is Jels 1.61m en Elias meet meen ik 1.72m, dus het zit er dik in dat het een joekel is die Jels voorbij gaat. ^) Daar moet ik straks met een ladder op klauteren…

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 07:05

Zo pit al groot zeg! Ze ziet en goed uit.
Zo zie je maar weer, dat papier maar papier is. De uitkomst kan heel anders zijn dan verwacht.

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:43

Leuk die foto's die voorbij komen!

Wat zonde van Maan zeg :( Hoe oud is Maan?

Ik ben afgelopen vrijdag voor de eerste keer van Picasso af gevallen, lang leve de bodyprotector :') Crossen vindt hij echt zoooo leuk, maar mijn dressuurzadel werkte niet mee in zn onverwacht hoge sprong. Oftewel, iemand tips voor een vzh richting spring of misschien zelfs wel volledig springzadel?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:13

Concrete tips niet direct, maar weet wel dat er verschillende merken veelzijdigheidszadels verrassend goed op friezen liggen :D In een enkel geval - afhankelijk van de bouw en met name het schoft - kom je zelfs prima weg met een Wintec en kun jij jezelf een grote investering besparen... :+

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:46

Dat is absoluut jammer wat betreft Maan. Gelukkig heeft ze er in het vrije leven er geen last van en is veulentjes fokken met zo’n mooi paard geen straf! Maar wat zul je gebaald hebben toen dit er achterweg kwam. Ik hoop dat ze zich van haar goede kant laat zien tijdens de keuring, blijft altijd spannend zo’n moment opname.

Lys: oei, een flinke smakkerd dus. Zo’n reuze sprong kan je inderdaad flink verassen en uit balans brengen. Ik heb sowieso veel respect voor mensen die durven te springen. Liefste heb ik dat balkjes ingegraven worden, dan durf ik erover heen :+ als je verwacht dat hij nog gaat groeien ed dan zou ik kijken voor een fijn veelzijdigheidszadel met verwisselbare boom, tweede hands.

Wat gaaf dat het erna uit ziet dat Pit zijn vader achterna gaat! Ik vind het altijd indrukwekkend die grote Friezen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:50

Maar wat heeft Maan nu precies er aan overgehouden dan? Wel heel heftig zeg voor zo'n jong veulen...

Pit is lekker aan t opdrogen zeg!

Lysine, heb je er verder niets aan overgehouden? Succes met je zadel zoektocht. Ik ben westernruiter dus geen tips helaas...

Ik lig met griep, echt zo handig je paarden in eigen beheer te hebben en 3 x pd heen en weer te moeten pfff

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:07

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:50

SunnyHorse schreef:
Lys: oei, een flinke smakkerd dus. Zo’n reuze sprong kan je inderdaad flink verassen en uit balans brengen. Ik heb sowieso veel respect voor mensen die durven te springen. Liefste heb ik dat balkjes ingegraven worden, dan durf ik erover heen :+ als je verwacht dat hij nog gaat groeien ed dan zou ik kijken voor een fijn veelzijdigheidszadel met verwisselbare boom, tweede hands.

Haha, dat vertrouwen in springen met Picasso is bij mij heel langzaam gegroeid. Ben vroeger gestopt met rijden vanwege een dikke smakkerd bij het springen. Begon met balkjes, steeds iets hoger, toen boomstammen en andere crosshindernissen en omdat Picasso het zo leuk vind, daarom niet snel zal weigeren heb ik er zelf steeds meer vertrouwen in gekregen. Maar wij springen evengoed nog maar babyhindernisjes he tov de normale springruiter :P

BarbaraNova schreef:
Lysine, heb je er verder niets aan overgehouden? Succes met je zadel zoektocht. Ik ben westernruiter dus geen tips helaas...

Ik lig met griep, echt zo handig je paarden in eigen beheer te hebben en 3 x pd heen en weer te moeten pfff

Nee, gelukkig nergens meer last van gehad. Zelfs geen spierpijn oid. Eerste keren zonder bodyprotector gesprongen, maar zie de waarde van dat ding inmiddels wel in :+
Oeii, ziek zijn en paarden is geen goede combinatie. Zeker als je er elders voor heen moet. Beterschap!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:41

Maan is nog maar 3 jaar oud.. Op de foto was een oude breuk te zien, hier is niks aan te doen en hadden we dit als veulen geweten, was het grote kans geweest dat ze een spuitje had gekregen...

Maar nu heb ik een gezonde blije merrie staan, waar meestal niets aan te zien is en dus ook pijnloos oud kan worden.

Je moet ook niet met een fries springen haha, dat vraagt om problemen (enige keer dat ik van een fries ben afgevallen was met springen :+)

Hiske krijg ik bijna niet eens in de buurt van een hindernis, levensgevaarlijk volgens haar... haha

Beterschap Barbara, niemand in de buurt die een beetje helpen kan..

Wat is er met het bestuur aan de hand, ik volg het niet.

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:25

Wat een naar ongeluk Getty- Maan. Wat merk je aan haar dat je haar niet kan rijden?

As zondag komt de persoon die Mirtje Zadelmak komt maken voor het eerst. Ik ben benieuwd :o

Vandaag kwam voor de 2e keer de hoefsmid voor haar. Dit keer zonder sedatie en ze deed een paar zwakke pogingen om haar achterbeen terug te krijgen, maar verder was ze heel braaf.

Stoer hoor springen met een Fries ;)
Diekke is ook gek op springen, maar ik vind haar echt zo onhandig, dat ik me vooral bewust ben van neerstortingsgevaar :D

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:37

Ik ben dan wel geen springer met Diekke, maar ik heb wel een begin gemaakt met haar op een neckrope te rijden. En dat vind ik ook wel stoer van mezelf :D
Slechte kwaliteit foto’s helaas.

Afbeelding
Afbeelding

M1+10

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:00

Superleuk boemel! Stond eigenlijk ook nog op mijn lijstje voor dit jaar, maar dan moet ik snel zijn voordat de winterfrisheid zn intrede doet :')

Ik ben niet zo van het delen van rij foto's (heb teveel verbeterpunten), maar eentje voor de beeldvorming. Eerste lage hindernis voor n goede opwarming :+
Afbeelding

Leuk vooruitzicht voor zondag. Mooi proces om mee te maken ook.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:09

Dat is een gave en enthousiaste foto! <3

M1+10

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:18

Super gaaf idd!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:22

Super spannend zondag Boemel! Ben benieuwd hoe ze het oppakt. Verwacht je dat ze al eventjes op de rug zit zondag?

Hebben jullie nog goede tips voor het aansterken van de buikspieren van mijn fokmerrie? Na 5 veulens komt haar buik steeds lastiger terug in model. Dat is opzich niet erg, dat is mij al na 2 baby’s overkomen, maar om haar sterk en veerkrachtig te houden lijkt het me niet gek om dit te ondersteunen dmv oefeningen.

Ik kom zelf niet verder dan balkjes draven. Iemand nog andere ideeen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:53

Oei, ik heb geen idee of ze zondag al op de rug gaat zitten. Mirtje heeft nogal een sterke voorkeur voor mensen, d.w.z. de een vreet ze op als ze de kans krijgt en de ander is ze super lief en knuffelig bij.
Heb zo’n idee dat Mirtje met de gunfactor werkt :D

Qua buikspieren, volgens mij als je rijtechnisch goed traint, dan komt dat stuk vanzelf aan bod. Dus goed nageeflijk, fijn over de rug, tempowisselingen, verzamelen en uitschuiven.

M1+10

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:31

Getty_Maan schreef:
Wat is er met het bestuur aan de hand, ik volg het niet.

Wat er precies aan de hand is zal waarschijnlijk nooit transparant naar buiten gecommuniceerd worden, dat er onrust heerst staat buiten kijf. Sommige mensen vermoeden zelfs een rel. Er lijkt iets te spelen tussen de ledenraad en het bestuur en dat lijkt te zijn ontstaan rond de goedkeuring van Boet 516. Voor de geïnteresseerden heb ik een chronologisch overzicht gepoogd op te zetten := Hopelijk geeft het een beetje een beeld van wat er zoal speelt.

Boet is goedgekeurd terwijl er corsage was vastgesteld. Hij is daarvoor zelfs naar de Diergeneeskundige Faculteit Utrecht gestuurd door de jury. De corsage die is geconstateerd valt te kwalificeren als 'net niet acceptabel' op basis van de norm die het KWPN hanteert (bij gebrek aan beleid hierop bij het KFPS). Tot dat Boet werd goedgekeurd heeft het stamboek 15 jaar lang geen hengst met cornage goedgekeurd. De ledenraad is er toen over gevallen dat de rapportage hierover pas gepubliceerd werd in een (journalistiek) artikel en niet in de rapportage bij bekendmaking van de benoeming van de stamboekhengsten. De ledenraad verweet de jury en het bestuur niet open de communiceren. Het bestuur verschool zich vervolgens achter de regels door te stellen dat ze zich strikt genomen gewoon aan de regels hebben gehouden, al verdient het natuurlijk geen schoonheidsprijs om pas later met zulke informatie te komen. Dit heeft er in ieder geval toe geleid dat er een verschil van mening is ontstaan binnen het bestuur waarbij Wiebe Wieling toen per direct is afgetreden als voorzitter.

Dit heeft er vervolgens toe geleid dat er een buitengewone ledenraadsvergadering is gehouden, waarbij de ledenraad en het bestuur met elkaar in gesprek zijn gegaan om te komen tot wederzijds vertrouwen "waarbij communicatie het sleutelwoord is". Hieruit is voorgekomen dat er (naast dat er gezocht moest worden naar een nieuwe voorzitter) twee extra leden toegevoegd zouden worden aan het bestuur. Tot dit besluit bestond het bestuur (incl. voorzitter) uit 5 leden en door dit besluit zou er opgeschaald worden naar zeven leden. De intentie hierachter was dat er meer draagvlak zou ontstaan. Deze drie vacante plekken zijn in eerste instantie tijdelijk gevuld door leden van het stamboek. Anita van Kempen, Jan Raaijmakers en Roelof bos zijn toen toegetreden tot het bestuur (we leven op dat punt medio oktober 2020).

Eerste week november 2020 komt het bericht naar buiten dat Geralt Pots (reglementair voorzitter) en Sieneke Mekkes (algemeen bestuurslid) aftreden. De reden hiervan zou de onenigheid met de ledenraad zijn en de samenstelling van de hengstenkeuringsjury. Detlef Elling is vanaf dat moment interim voorzitter.

In mei 2021 worden Tineke Schokker en Ella Wiersma voorgedragen als bestuurders, met goedkeuring van de ledenraad (zij zullen een maand later worden geïnstalleerd). Inneke Schokker zal plaatsnemen in het bestuur als voorzitter en is een ervaren bestuurder, ze is onder meer burgemeester van Vlieland geweest. Anita Kempen heeft met de aanstelling van Tineke en Ella haar aftreden aangekondigd. Verder bestaat het bestuur op dit punt uit Arno Thomassen, Jan Wietse de Boer, Age van der Zee en Sjoerd Veenstra.

In oktober 2021 vindt er wederom een sessie plaats met de ledenraad en het bestuur om meer vertrouwen en draagvlak te creëren tussen de twee organen.

In april 2022 ligt er plots een voorstel om de statuten te wijzigen, om de zittingsduur van bestuursleden die al twee keer vier jaar zitting in het bestuur hebben gehad, in incidentele gevallen met een jaar te kunnen verlengen. Dit komt voort uit onrust bij de ledenraad (die de leden van de vertrouwenscommissie levert). Door de vele wisselingen van de wacht bij het bestuur is er meer behoefte ontstaan aan continuïteit.

Het is mei 2022 als bekend wordt dat Jan Raaijmakers (toegetreden tot het bestuur in 2020, direct naar aanleiding van de buitengewone ledenraadsvergadering rondom de aanstelling van Boet) af zal treden als bestuurslid. Kennelijk zou hij het bestuur aanvankelijk maar één jaar versterken en is uiteindelijk twee jaar aangebleven.

Ondertussen wordt er binnen het stamboek ook een flinke discussie ontketend over een boete bij risico-paringen, de eventuele verhoging van de minimale leeftijd voor een ABFP-test, deklimieten, bonuspunten voor laagverwante merries en nog een aantal gezondheidsgerelateerde onderwerpen, waaronder kruising met andere rassen en het al dan niet openen van een bijboek om zo meer bloedspreiding te realiseren.

Dan is het een poosje stil en lijkt alles in wat rustiger vaarwater te komen, maar dan komt in oktober 2022 bericht dat Martine Breedveld en Jan Veldhuis worden voorgedragen voor KFPS-bestuurspositie. Dit bericht komt na een oproep dat de zittingstermijn van het bestuur erop zit.

In november wordt er besloten dat een vierjarig onderzoek zal worden uitgevoerd, waarvoor alle DNA-informatie van de 80k SNP-testen zal worden verzameld en bewaard van alle veulens die vanaf het keuringsseizoen in 2023 zullen worden aangeboden voor de veulenkeuringen. Hiermee zal het stamboek onder andere inzicht willen vergaren over de werkelijke genetische diversiteit die het stamboek (nog) heeft.

Lang zal Martine Breeveld echter geen zitting hebben, want al in april 2023 legt zij haar bestuursfunctie neer. Zij stelt dat de bestuursfunctie bij het KFPS 'geen match voor haar is'.

Vorige week komt dan naar buiten dat ook Tineke Schokker en Ella Wiersma aftreden als bestuurslid. De cultuur binnen het stamboek zou minder bij hen passen dan ze aanvankelijk hadden voorzien.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:33

Vandaag stond er een stuk geschreven in de Leeuwarden Courant over de onrust binnen het bestuur.
Gedoe over de hengst Nero van Vosjes heeft in dit geval vooral voor onrust gezorgd…..

De beste therapie->mijn paard

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:11

Heb je dat artikel toevallig nog?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 06:41

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+2! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:16

Ik denk inderdaad dat het de welbekende vonk in het kruitvat is geweest inderdaad. Ik ben wel eens benieuwd hoe het was verlopen als ze de overweging om Nero van Vosjes toch toe te laten, vooraf hadden gecommuniceerd met de ledenraad.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:42

Ik kom ook weer meekletsen. Ik was eerst Jinthe1 maar op een of andere manier kon ik opeens niet meer inloggen. Kreeg ook geen nieuwe mail om mijn wachtwoord opnieuw in te stellen dus uiteindelijk maar een nieuw account aangemaakt :+

Ik heb wel meegelezen maar weet niet alles meer.
Bij ons zijn de driejarige dit jaar naar de keuring geweest en beide ster geworden. Eentje werd reservekampioen bij de drie jarige. Ze zijn op de keuring onverwachts meteen verkocht en direct met de nieuwe eigenaar mee gegaan. Beide zijn ze gedekt en lopen nu onder zadel waarvan ik weet dat eentje de Friesian talent Cup mee gaat rijden.

Verder nu drie merries dragend (nou ja, de derde wordt vandaag nogmaals gecontroleerd na een derde poging). Ze is de eerste keren dragend geweest maar verliest het dan toch weer. Mocht er nu niets opzitten dan stopt het voor dit jaar.

Verder hier ook genoten van een mooie CK al vond ik de eerste groep die voor model ging wat tegenvallen. Uiteindelijk wel een mooie kampioen en reservekampioen. Ook de sport was leuk om mee te maken en het tuigen blijf ik ook mooi vinden :j Wat een fijne paarden lopen daarbij.

En tja, er is niet veel meer over van het bestuur. Er zullen best dingen fout gaan maar in dit geval mocht het bestuur zonder overleg een besluit nemen. Het was een uitvoeringsbepaling waarvoor de ledenraad niet benaderd hoefde te worden. Daarbij heb ik het idee dat er enkele mensen in de ledenraad zitten die vooral gericht zijn om chaos te maken daar waar het volgens hun kan. Niet echt een afspiegeling van de leden als je het mij vraagt. De hengsten van het CO hebben geen risico gelopen. Al denk ik wel dat de communicatie vanuit het stamboek (weer) anders had gekund waardoor deze discussie misschien niet eens had plaats gevonden. In eerste instantie werd aangegeven dat de hengst later zou instromen en daarna werd gecommuniceerd dat de hengst toch al kon instromen want de boete was betaald. Dat impliceert dat je dingen kunt afkopen en dat is juist wat je wil voorkomen.

Ik vind het goed dat er een ledenraad is maar het zou hen ook sieren als ze niet overal tegen schoppen. De mensen op kantoor willen ook alleen het beste voor het Friese paard en zijn veelal op vrijwillige basis aan het werk. Ik snap wel dat enkele kiezen om op te stappen. Als je altijd modder over je heen krijgt dan ga je ook liever vanaf de zijlijn genieten van het Friese paard.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:01

Leuk dat je er weer bent Jinthe!
Gefeliciteerd met de sterren! Leuk ook dat je ze weer terug ziet in de sport!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:03

Welkom terug Jinthe! :)

Wat een mooie resultaten voor jullie merries! Ik zal duimen dat de derde merrie nu ook dragend is.

Ik denk dat je daar een goed punt hebt hoor, m.b.t. het bestuur en de ledenraad. Al denk ik wel dat wanneer er op informele basis, laagdrempelig over en weer wat meer gecommuniceerd wordt over de stand van zaken, het wel eens een heleboel kou uit de lucht kan halen.