[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:32

Sannahtris: ben jij met Quick zelf naar de keuring gegaan en daar een voorbrenger opgezocht of ergens in 'training' gezet?

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:46

Dennenboom schreef:
Sannahtris: ben jij met Quick zelf naar de keuring gegaan en daar een voorbrenger opgezocht of ergens in 'training' gezet?


Enige wat ik gedaan heb is De merrie gewassen oortjes geknipt zorgen dat ze er netjes bij staan! Quick ook een poging tot oren knippen gedaan en gewassen. Wit halster en hoofdstel en daar een voorbrenger gevraagd 10 min van te voren ;)

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:47

Oke dankje ! Ga ik proberen heeft inderdaad wel wat droge huid! Dat scheren naast manenkam heb ik wel gedaan misschien is dat het ook een beetje !

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:54

sannahtris schreef:
Dennenboom schreef:
Sannahtris: ben jij met Quick zelf naar de keuring gegaan en daar een voorbrenger opgezocht of ergens in 'training' gezet?


Enige wat ik gedaan heb is De merrie gewassen oortjes geknipt zorgen dat ze er netjes bij staan! Quick ook een poging tot oren knippen gedaan en gewassen. Wit halster en hoofdstel en daar een voorbrenger gevraagd 10 min van te voren ;)


Oké. Die lopen daar gewoon rond toch? Ik twijfel of naar een fokdag gaan op die manier of naar de veulenkeuring bij de hengstenhouder thuis. Dan moeten ze paar dagen eerder heen en gaan ze oefenen, klaarmaken enzo

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:13

Dennenboom, oefenen is voor een veulen echt niet nodig. Ze blijven wel bij mama en hoeven geen strak lijntje te lopen hoor. Mocht het nodig zijn krijgen de veulens wat extra tijd in de ring. Voorbrengers kun je heel makkelijk vinden op de fokdagen. Je duwt ze gewoon je merrie met veulen in de hand :D die betaal je dan en dan weten zij wel wat ze moeten doen.

Hier geen ervaring met veulens doe schuren dus ik kan er niet mee helpen. Hopelijk gaat het snel beter :(:)

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:35

Jinthe: Ja klopt, ik ga thuis ook niet oefenen. Maar als de trainingsstal dat wel wil dan mag dat. Zijn er altijd genoeg mensen? Ben dan bang dat ik daar dan sta met merrie en veulen van uh.. := :=

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:45

Mijn veulen is nu op twee dagen na vier maanden oud. Zij schuurt ook. Ik denk meer dat het een gewenning is. Zij schuurt haar manen aan de waterbak en voerbak. Mijn veulen is door haar veulenvacht heen en heeft een mooi dun velletje. Ik zie haar ook regelmatig haar kont schuren. Ze heeft op tijd haar ontworming gehad dus dat kan het ook niet zijn. Ze is ook helemaal van de kriebels. Dus ik denk dat ze het lekker vindt.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:57

Voorbrengers genoeg Dennenboom. Het enige wat je beter wel kunt oefenen is mee stappen aan een lijntje.
Zodat het veulen gewend is aangelijnd te stappen.

Hier onze Reinder stermerrie Yfke vandaag op 33 dagen ook drachtig gescand van Auwert! Met een mooi kloppend hartje!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:03

Fleuribelle schreef:
Mijn veulen is nu op twee dagen na vier maanden oud. Zij schuurt ook. Ik denk meer dat het een gewenning is. Zij schuurt haar manen aan de waterbak en voerbak. Mijn veulen is door haar veulenvacht heen en heeft een mooi dun velletje. Ik zie haar ook regelmatig haar kont schuren. Ze heeft op tijd haar ontworming gehad dus dat kan het ook niet zijn. Ze is ook helemaal van de kriebels. Dus ik denk dat ze het lekker vindt.


Dit heeft quick dus ook precies als
Ik hem corrigeer door een tik dan stopt die.
Nu roep ik zijn naam en stopt die ook gelijk haha.
Ik heb hem vandaag gewassen met honingbar van pipa dat schijnt heel goed te wezen dus hopen dat nu minder is.
Borstelen enz geniet die ookaltiid zo erg van.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:04

ynekes schreef:
Voorbrengers genoeg Dennenboom. Het enige wat je beter wel kunt oefenen is mee stappen aan een lijntje.
Zodat het veulen gewend is aangelijnd te stappen.

Hier onze Reinder stermerrie Yfke vandaag op 33 dagen ook drachtig gescand van Auwert! Met een mooi kloppend hartje!


Whaa super leuk gefeliciteerd nu weer jaar lang aftellen ben benieuwd.
Ben ook zeer benieuwd hoe de nakomelingen van auwert het hebben gedaan en gaan doen!

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:59

Zijn er mensen in dit topic die Finexto gebruiken tegen mijten. En hoe bevalt dat.

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:03

Even een vraagje aan de kenners. Ik zie allemaal mensen met hun veulentjes naar de keuring gaan en stiekem lijkt mij dat ook wel heel erg leuk. Nu wil ik eerst nog een tijdje met mijn paardje in de sport rijden en vroeg ik me af: vinden jullie dat een merrie die tussen haar vierde en 10e al vijf veulens heeft gehad op haar 16e of 17e nog een keer geïnsemineerd kan worden zodat ze op haar 17e of 18e nog een veulentje krijgt? Het is zo’n lieverd en ik wil heel graag een miniversie van haar, maar wil het wel verantwoord houden en er geen fokfabriek van maken ;)

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:31

Je zou je DA eens kunnen vragen vanuit medisch perspectief?

Is ze fit? Is ze gezond? Hoe verliep het bij haar eerdere veulens? Teerde ze toen helemaal in met veulen aan de voet? Verliepen de bevallingen redelijk goed?

Kortom, ik zou heel goed kijken hoe ze er nu bij staat, of ze sterk en fit is. En ik zou willen weten hoe het ging met de vorige dracht, bevalling en veulens.

Veulens zijn zo geweldig! Maar je kan er ook een hoop verdriet en of zorgen door krijgen.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:45

Fleuribelle schreef:
Zijn er mensen in dit topic die Finexto gebruiken tegen mijten. En hoe bevalt dat.


Geen ervaring mee, kan je niet verder helpen helaas.

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:22

Thanks SunnyHorse! Ik heb goed contact met de vorige eigenaar dus zal eens vragen hoe het bij de vorige bevallingen is gegaan. ze teert in ieder geval niet in, ik heb haar overgenomen toen ze het laatste veulen aan de voet had en toen was ze topfit! Verder is ze redelijk gezond, op Zomereczeem na wat ik jammer vind. Ze heeft wel eens een stijfheidje of zit eens ergens vast, dus zal tegen die tijd de da ook vragen haar goed te onderzoeken

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:40

Als ze fit en sterk is, en verder geen gekke problematische bevallingen zou het nog mogelijk moeten zijn in mijn optiek, mits natuurlijk voldoende vruchtbaar.

Leuk traject!

Zou je het dan nog dit jaar willen proberen? Of ga je voor komend voorjaar?

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 00:02

Nee ze is nu 14, wil er eerst nog mee de sport in

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:28

Woont er ook iemand in de omgeving westerkwartier in Groningen?

Iemand met een braaf paard op vreemd terrein, die het leuk vind om mij en mijn jonge fries te ondersteunen bij bos en buitenritjes :=

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:03

Dat lijkt me ontzettend leuk, ben alleen zelf een schijtluis op buitenrit dus aan mij heb je niet zoveel vrees ik :')

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:38

Woon je wel in de buurt dan?

Ik ben de eerste keren wel een steun en toeverlaat nodig :') Denk dat mijn merrie wel heel braaf is maar ze is wel wakker en een schijterd.

Nynkex01
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 13:04

Woon wel redelijk in de buurt ja, maar rijd zelf eigenlijk nooit buiten ;) als ik ergens anders mee kan helpen kom ik graag langs

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:57

Ik rij graag buiten maar kom helaas niet in jouw buurt.

Drents Friese Woud ken ik op mijn duimpje en ik heb een koele kikker (paard) thuis die al best wel wat ruiters en paarden voor hun eerste ritjes buiten op sleeptouw heeft genomen. Ze maakt zich niet druk en neemt drukke gedrag van andere paarden ook niet over: ideaal! Mocht dus iemand in dat gebied hulp nodig hebben, zeg het gerust.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 00:08

Even niet paard gerelateerd.

Ik ben om 17:46 mama geworden van lily <3

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 06:50

Gefeliciteerd met kleine Lily!
Is de bevalling goed gegaan? Lily gezond?
Wat mooi nieuws!

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:02

Gefeliciteerd Absolem. Alles goed met jou en Lily?

Nynke, ik hoor wel vaker dat paarden op die leeftijd nog een veulen krijgen.
Sierou heeft vorig jaar op haar 15e haar eerste veulen gekregen. Heb haar wel eerst na laten kijken door de dierenarts en die gaf ons een ‘go’. Wellicht kun je haar eerst ook nog door de dierenarts na laten kijken. Hij keek naar haar conditie en of alles van binnen er goed bij lag. Bij mij nam dat net de laatste twijfels weg of ze het wel aan kon etc.