Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:11

Lante schreef:
@Jenara: wat doet ze goed haar best! Lijkt mee een fijn paard om mee te werken.
Je vraagt om tips; ik zou haar eigenlijk vooral niet nog meer voorwaarts-neerwaarts rijden. Je zou eigenlijk het gevoel moeten hebben dat het wel kan (met name het neerwaarts - hand volgen naar voren en beneden), maar het niet te veel doen, dàt is mijn advies. Ik zou vooral werken aan de horizontale balans door haar juist te stimuleren om de achterhand te activeren door het rijden van overgangen, schijnovergangen (draf-bijna stap-draf), korte galopstukjes etc. Ik vind haar namelijk wat te veel op de voorhand lopen op dit filmpje. Die nageeflijkheid pakt ze later wel, belangrijker is, denk ik, dat ze meteen leert dat ze ook achterbenen heeft die ze moet gebruiken. Volgens mij zit dat er wel vrij makkelijk in, ze lijkt achter op zich heel functioneel. Het is vooral een balans dingetje. Eerst controle over de motor, dan de rest. :)


Goeie tip! Thanks! Het viel mij inderdaad ook op dat ze inderdaad heel erg op die voorhand loopt.
Daar ga ik zeker op werken!
Ze is inderdaad echt geweldig, zeker de laatste maanden doet ze altijd zoo hard haar best
Ze is inderdaad heerlijk om te rijden, wil geen ander paard meer :p
Vandaar ook mijn zorg dat ik het allemaal zo goed en correct mogelijk doe :)

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:04

Mag ik me ook melden in dit topic?

Wat een knapperds hebben jullie zeg, heel gaaf om alle verschillen te zien.

Ik ben nu sinds 5 weken de trotse eigenaresse van (in mijn ogen hihi) knapste andalusier. Ik kocht hem als hengst en heb hem dezelfde dag naar de kliniek gebracht voor castratie. Momenteel staat hij voor 2 maanden op de manege, waarna hij naar een stal gaat waar hij overdag in de kudde naar buiten kan.
Hij heet predestinado en is 3,5 jaar, onbeleerd en ongeveer 1.62 hoor en een nu dus schimmel ruin hihi.

We wandelen samen over het terrein, hij maakt vriendjes (ruinen) en loopt aan de longe. We gaan samen het grondwerken uitbreiden en werken aan de hand. Ik laat hem kennis maken met van alles, ook met de beginselen van zadelmak maken. Ik rij pas in als hij 5 jaar is, maar laat hem ervoor wel kennis maken met alles. Hij kent inmiddels al springen naast hem en ook een krukje aan beide kanten, waar ik opsta, is geen probleem. Hij is super lief en geniet van aandacht.
Maak kennis met mijn kanjer

Selfies zijn niet zijn ding
Afbeelding

Vriendjes maken
Afbeelding
Afbeelding

Aan de longe
Afbeelding

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:26

Wat een leuk paard Marion, welkom hier! Hij kijkt lekker onbevangen de wereld in!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:28

Welkom, wat een gupje <3

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:44

Dank jullie wel.
Hij is idd nog echt een puppy paard haha lange slungel

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:47

De mijne ook hoor, al is het al veel minder dan het voorjaar!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:52

Ik ben heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:54

Maartje en Jenara, Wat leuk om elkaar ook op instagram te volgen :D

Jenara is zo'n leuk dier! Wat doet ze hard haar best zeg, dat zie je in alles.
Als ik kijk naar je filmpje zie ik je inderdaad zoeken, en ik zou juist zeggen: laat dat even. Juist door het zoeken en vragen wordt het onrustiger dan nodig, denk ik.
Ik zou met heel licht contact kijken of je in de bochten, door het binnenachterbeen onder te (laten) plaatsen kunt zoeken naar het loslaten en het zakken. Van daaruit kan ze dan zelf het antwoord vinden in plaats van dat het een vraag-soortvanantwoord ding wordt.

Marion, welkom! Wat een leuk dier heb je. Hoe noem je hem? Ik ga er voor het gemak vanuit dat Predestinado wat lang is om te roepen ;)
Komt hij uit Spanje?

Kleine Zaf had deze week ook weer even puppyschool. We hebben de bak verkend en een gespeeld met follow the feel en wijken voor druk. Echt de superbasis en heel speels. Hij doet het zo goed als je bedenkt dat hij tot 3 weken terug eigenlijk helemaal nog niet in handen was geweest!

Afbeelding

Sol is inmiddels ook een paar dagen van zijn ijzers af, eindelijk! Vandaag in de bak rustig aan gedaan want ik merk dat hij wat zoekende is en hier en daar ook wel keien liggen in mijn bak die niet zo top zijn nu.
Ik had het gevoel dat we een beetje de connectie misten en wat rommelig waren vandaag, maar toen ik terugkeek viel het op het oog eigenlijk wel mee.
We hebben afgesloten met een paar rondjes bitloos waarin Sol heel erg op zoek was naar wat ik bedoelde. Dat was fijn!

Afbeelding

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:47

Castellon schreef:
Marion, welkom! Wat een leuk dier heb je. Hoe noem je hem? Ik ga er voor het gemak vanuit dat Predestinado wat lang is om te roepen ;)
Komt hij uit Spanje?


Wat is je baby al knap zeg en sol ook hoor. Heerlijk zo een eigen plekje aan huis

Predestinado is idd een te lang om te roepen haha ik noem hem pres voor het gemak. Hij heeft uiteraard al bijnamen. Zo noemt mijn man hem “el presidente” en noem ik hem gekscherend “the milliondollar horse” alleen omdat hij in de korte tijd al flink wat gekost heeft
Hij komt uit Spanje ja. Hij is op zijn 2de naar Nederland gekomen, zijn Nederlandse paspoort is van april vorig jaar. Ik weet niets van zijn voorgeschiedenis helaas.

Escada

Berichten: 3848
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 08:30

@marion82 Welkom *\o/* Mooi pareltje heb je gekocht <3

@Castellon, jouw foto's zijn altijd zo jaloersmakend :') Krijg spontaan zin om te emigreren :D


Gisteren bij mijn puppy geweest, het is al echt een beertje en lekker vies :o Had cowboy magic gekocht maar hij vind de sprayflesjes nog niet echt een feest dus daar zijn we even mee gestopt :+
Zijn manen worden al best lang en zijn benen steeds donkerder. Hier een foto van september en van nu :)


Afbeelding


Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:12

Wat een mooie plaatjes komen er weer voorbij!
Welkom Marion!

Hier een paar dagen heel rustig aan gedaan. Onze kinderen waren uit logeren dus wij hebben zelf ook even echt vakantie genomen :+
De bak is nog steeds prut hier dus wat dat betreft is het ook niet zo erg.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:51

@marion82, welkom! Wat een geweldig leuk paardje heb je daar!! Op die laatste foto is hij inderdaad wel echt helemaal puppy <3 Heel veel plezier alvast gewenst samen!! En alvast een geweldig 2020 :)

@Castellon, hihi ja, vind het wel leuk om al die leuke foto's te zien voorbijkomen :)
Genieten daar bij jou zeg! Wat een schattigaard is die kleine Zaf! En Sol blijf ik prachtig vinden <3


@Escada, haha zo'n fluffy ding inderdaad! Jenara hier is ook echt een teddybeertje net. En tjah, dat heb je met die licht gekleurde paardjes, als dat graag smerig zijn :p Moest je de cowboy magic toch eens deftig kunnen gebruiken, laat je dan even weten of het goed werkt?? Zou hier ook wel een schoonmaakmiddeltje willen voor mijn modderdame. Hij is wel al flink veranderd en gegroeid!! Wat leuk om dat zo te kunnen volgen :)

@Maartje_M, vakantie af en toe is voor iedereen fijn ;) Geniet er vooral nog even van!

Aan iedereen dus ook alvast en heel erg gelukkig nieuwjaar!! En hopelijk een zorgeloze nacht voor de paardjes!

Vandaag mijn laatste ritje voor 2019 en meteen met jullie tips aan de slag gegaan! Meer gefocust op activiteit en die achterbenen en gewoon zacht contact gehouden van voor, Jenara zoekt zelf ook nog wel enorm, en af en toe wil ze nog wel eens naar buiten buigen om buiten te bak te kunnen kijken, maar ze is wel heel fijn aan de zit en het been aan het worden :) Vandaag ook voor het eerst wijken in draf geprobeerd en dat ging nog wel redelijk voor een eerste keer :) Verder ook veel overgangen gereden en een paar kleine stukjes galop.

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:03


Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:07


Elke85
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:04

Hallo iedereen

Ik ben sinds juli eigenaar van een mooie andalusier ruin van 10 jaar.
Hij had prachtige lange manen en prachtige staart.
Helaas sinds kort is de nachtmerrie behonnen.
Hij schuurt enorm zijn manen en staart.
DA is erbij geweest en heeft me een zelfgemaakt product van hem gegeven.
Helaas zie ik niet echt resultaat.
De DA komt maandag huid en bloed staal nemen
Hebben jullie eventueel tips?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:05

Raar tijdstip om te gaan schuren, mijn merrie houdt er nu juist mee op... Dan zou je toch aan wat anders dan zomereczeem gaan denken...

Elke85
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:07

Robijntjah schreef:
Raar tijdstip om te gaan schuren, mijn merrie houdt er nu juist mee op... Dan zou je toch aan wat anders dan zomereczeem gaan denken...


Ja inderdaad dat dacht ik ook
Ik heb nog een appaloosa merrie die last heeft van zomereczeem en die schuurt nu helemaal niet.
Hopelijk komt er meer uit het bloed en huid onderzoek.
Ik zit even met de handen in het haar

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:09

Dat kan ik me voorstellen en herken ik ook :=
Met wat smeer je? Wat voer je?

Elke85
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:14

Van voer krijgt hij de aveve zero sport mix. wat hij altijd zou gekregen hebben
(Heb hem sinds juli in mijn bezit)
Mijn andere krijgen het ook.
DA zegt dat het voer ok is voor hem.
Van product is het een witte grote bus wat van de DA zelf komt. Zal straks eens zien wat er opstaat

In de zomer schuurde hij helemaal niet en had hij zijn volle manen en staart. En nu sinds kort schuurt hij enorm.
Echt gek

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:17

Wat krijgt hij aan hooi?
Als ik de mijne verpakt spul geef, zie ik dat meteen. Hetzelfde met luzerne trouwens.

Elke85
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:23

Robijntjah schreef:
Wat krijgt hij aan hooi?
Als ik de mijne verpakt spul geef, zie ik dat meteen. Hetzelfde met luzerne trouwens.


Hij staat momenteel nog tot zondag op een privé stalling en daar krijgt hij hooi van een grote hooi baal
Was ook aan het denken dat hij daar op reageert

Zondag komt hij bij mijn thuis te staan.dat ik alles beter in het oog kan houden en hem beter kan opvolgen

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:26

Ik hoop voor je dat je de oorzaak kunt vinden (en dat die weg te halen is :+ ).
Ik heb dat een beetje opgegeven, hier komen gewoon exzeemdekens in het voorjaar en ik smeer voor verlichting.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:32

Lijkt mij ook geen eczeem dit, bij mijn merrie is juist alles aan het aangroeien nu. Hopelijk komt er wat uit het bloedonderzoek

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:39

Je mag trots zijn op Jenara zeg, ze doet het maar knap!

Maartje, leuk, een topic van Elevada :)

Elke, wat heftig om te zien zeg. Al helemaal gecheckt op wormen/schimmel/luis en dergelijke?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:03

Ik zou eens checken op wormen/schimmel/luis ja. Een nieuw paard, verhuizing, geeft wel wat botsen aan de weerstand soms. Hooi, ingepakt? Op rol? Mogelijks wel veel suiker (maar dit is wel écht extreem geschuurd op zeer korte tijd). De aveve sport mix zero is eigenlijk een heel fijne brok maar ik geef hem niet meer omdat in de wetenschap de link wordt gelegd met genetisch gemodificeerde soja + kriebels/schuren. Mij lijkt een weerstandsdip en daarmee vatbaar voor beestjes het meest aannemelijke in jouw geval. Heeft de dierenarts er luizenpoeder op gedaan (omdat je spreekt over een bus wit poeder)?