Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
l_vh
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:16

@Castellon, wat gaaf zeg!!

Vandaag heb ik in de les gereden, wordt ie altijd een beetje druk van, maar wel pirouette geprobeerd en passage lukte goed en op het einde nog even levade gedaan

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:57

Dat is een heel ander niveau oefeningen dan waar wij mee bezig zijn :')

Wij hadden vandaag onze eerste les lange lijnen. Daar gingen al wat lessen aan vooraf om hier überhaupt te komen, maar ze liep vandaag heel fijn!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:55

Netjes hoor! Dat maakt me dan wel weer een beetje jaloers...

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:58

Dank je! Heeft me bijna letterlijk bloed zweet en tranen gekost om haar zo rond te kunnen sturen hoor. Man wat hebben we 'gevochten'. Maar we hebben wel heel erg fijn les en dat helpt ook echt heel erg. Alles met rust en begrip voor deze tut

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:40


Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:05

@Castellon, aww wat een schatje! Heb je ook wel een mooi duo zo, zwart en wit :p
Heb je topic over de paddock paradise bekeken, zo gaaf zeg!! Wat een droom die uitkomt.
Zijn ook echt prachtige uitzichten! Ik wil wel eens op vakantie komen ;)

@Lante, ohh, dat klinkt fijn :) Ik kijk ook uit naar dat moment :D
Ben wel benieuwd naar beeldmateriaal!!

@Maartje_M, oh wat heerlijk!! En geweldig dat ze zo braaf bleef, vuurwerk is toch wel een enorme stresstest!
En leuk dat filmpje met het lange lijnen! Ziet er toch wel netjes uit. Werkt inspirerend ook :)

@l_vh, wat een indrukwekkende les zeg! Is hier nog maar een droom om ooit zulke oefeningen te rijden.
Moet wel een heel fijn gevoel zijn.

Ik heb een filmpje gemaakt over mijn eerste jaar met Jenara :D
Tja, wat moet je als je ziek thuis zit en niet naar je paardje kan, maar er wel met je hoofd bij zit ..


Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:23

Wat fijn castellon! Straks even je topic kijken :)

Fijn om te horen dat jullie het er ook fijn uit vinden zien. Vroeger was ik echt van het alleen rijden en af en toe longeren. Toen we Jonique kochten moest ik daar op een andere manier mee gaan werken en toen ben ik dat met Elevada ook gaan doen. En nu probeer ik ook voor haar zo divers mogelijk te trainen om haar fris te houden. Of ze daar altijd zelf zo blij mee is weet ik niet :+

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:56

Ik weet niet of jullie mijn post nog herinneren, maar de PRE waar ik dus helemaal zot van was, en na 1 dag al gereserveerd was en na een week verkocht, kom ik nu terug tegen op 2dehands maar dus voor 1500 euro meer. De advertentie luid 'te koop wegens tijdgebrek'. Nou, dat paard is dus nog geen 1,5 maand geleden verkocht. Heb degene die hem toen verkocht (was particulier en werkt in het bedrijf van een goede vriendin van me, ken haar zelf niet maar dus wel contact gehad) hier toch ook even van op de hoogte gesteld.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:40

Ja zo is het leuke handel. Want degene die hem niet eerder gezien hebben, die geloven dat natuurlijk meteen :=

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:58

Maartje_M schreef:
Ja zo is het leuke handel. Want degene die hem niet eerder gezien hebben, die geloven dat natuurlijk meteen :=

Ja de vorige eigenaar heeft me dus ook geantwoord en bedankt om het te laten weten. Zij snapt er ook niks van, aangezien ze haar paard ook niet zomaar naar de eerste de beste deed. Maar zij zegt ook dat het wss om de winst zal gaan. Jammer is dat want dat verdient dat paard echt niet.

l_vh
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:53

@ Maartje_M en @Jenara: Niks om jaloers op te zijn hoor, hij is al 26 en komt van de Spaanse rijschool, dus deze oefeningen zitten al ingebakken bij 'm. Ik vind slechts de knopjes :+ De droom is om ooit weer een eigen paard te hebben, maar dat is wegens tijdgebrek (net een dochter van 8 maanden en eigen bedrijf) niet haalbaar. Leasen is voor mij nu de beste optie en het meest eerlijke naar het paard toe :j

@ Castellon, wat ziet dat er fantastisch uit zeg, echt petje af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen! Jouw topic is om jaloers van te worden _/-\o_ En wat onwijs gaaf dat die 2 al vriendjes zijn, dat is ook altijd maar afwachten!

@CalipsoLover wat balen zeg!! Zou je dit paard nog willen kopen?

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:57

Geen idee. Heb momenteel blok en examens en zou daarna eigenlijk actief op zoek gaan. Ik denk wel dat als hij nog online staat als ik klaar ben met mijn examens ik een keer een berichtje ga sturen. Krijg alleen al van de advertentie de kriebels. Paard is nog geen 1,5 maand geleden verkocht en staat er bij "wegens tijdgebrek". Dan koop je toch geen paard?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:04

Tjah, sommige mensen vergissen zich in de tijd die het kost.

Gaaf een paard met die knopjes!

Ik ben voor het eerst weg geweest met beide dames <3

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:54

Gaaf, zo'n paard met de knopjes!

En Robijn wat leuk! Ging het goed?

Ik ben vandaag ook weer klein stukje op pad geweest. Auto's geeft ze dus niks om :+ Ik weet dus niet of ze echt verkeersmak is maar ze keek niet op of om dus ik denk het wel :') Het verkeersbord dat hier naast het kanaal staat blijft gek (staat ook bijna op het pad) maar we hebben ook ons eerste gelopen buiten gedaan <3
We rijden altijd heen en dan zelfde stuk terug. Op de heenweg kreeg ik er niet meer dan 1 of 2 pasjes uit (veel te spannend :') ) maar terug ging ze wel! Gas erop durfde ze niet, maar wel een heel fijn handgalopje

Met de wind in de haren haha
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:06

Wat een heerlijk pad!

Ja ging top, ze waren allebei zo braaf. Net of ze het weten :+

Dochter van 15 van een collega op Aurelia, alsof ze niet anders deden. Dat superbrave paard waar iedereen op kan die ik besteld had zit wel goed geloof ik <3

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:18

Volgens mij is aurelia echt haar gewicht in goud waard <3

Ja echt een heerlijk pad! Als ze straks wat vertrouwen erin heeft een leuk pad om gas te geven <<) ligt letterlijk langs ons weiland. Verder niet veel buitenrijmogelijkheden maar dit is wel een goed oefen pad zodat we straks wat verder kunnen als we een trailer hebben

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:14

@Jenara, In je filmpje zeg je 'she felt like coming home'. Zo bijzonder, want dat was het eerste dat ik zei toen ik voor het eerst op Sol reed!
Ben je inmiddels weer beter?
Het is hier prima vakantie vieren! Niks toeristisch hoor, het is echt platteland, maar zo mooi!

@calipsolover; ach, ik heb mensen paarden zien kopen die écht geen idee hadden van tijd. Of wie weet is een situatie veranderd? Je weet het soms niet he. Of het is iets met het paard dat ze niet willen zeggen en 'geen tijd' als excuus gebruiken. Ben benieuwd of je nog gaat kijken.

@Robijn, wat fijn zeg! Heerlijk, zo'n braverd! Ziet eruit als lekker Hollands weer daar.

@Maartje, wauw wat knap! Fijn joh als ze zo makkelijk zijn met verkeer.

@l_vh, dankjewel, lief van je!

Hier mijn twee woeste hengsten vandaag. Ik had ze allebei een emmertje brokjes in de paddock gegeven en was even op m'n hoede voor geklooi als er een bak eerder leeg was, maar niets van dat hoor. samen de restjes uitlikken <3

Afbeelding

Daarna nog even gewandeld met allebei, omdebeurt. Voor het eerst sinds ze samen stonden en voor Zaf sowieso de eerste keer uit de paddock hier!
Sol vond het heel erg leuk en wil graag meer en verder. Zaf vond het niet eens zo heel erg dat Sol even wegging. Zelfs even uit het zicht gegaan en dat ging prima. Hinnikje van Zaf toen ze elkaar weer zagen. Lief!
Zaf is er vijf meter uitgeweest en vond dat al heel spannend, met het schrikdraadsluisje en aan het halster en alles (tot vorige week had hij zelfs nog nooit een halster omgehad), maar hij deed het keurig.
Trots op de mannen!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:10

Wat fijn dat het zo goed gaat met de heren! Lekker ook dat je op pad kan zonder gedoe

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:24

Als ik ga kijken laat ik het sowieso weten!

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:53

Edit: Hij staat er intussen al niet meer op. Had kort contact gehad met de verkoper en die zei dat er pas de 31e iemand kwam kijken, dus misschien heeft ze zicht toch bedacht of is hij al terug verkocht.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:02

Lekker samen uit een emmer eten! Gebeurt hier ook regelmatig.

Afbeelding


Fijne dagen allemaal!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:20

Wat leuk, zo'n bosje Robijn!

Hier helemaal in de wolken, want de kerstdagen doorgeklust en ik heb nu een bak, EN zelfs gereden. Voor het eerst sinds Sol hier is, en hij deed het helemaal geweldig. Wat een superkanjer is het toch <3 <3


Afbeelding


Ben nu ook een account op insta aan het maken voor mijn paardenverhalen :)

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:34

Oh wat een mooi plaatje zo <3 Ik was je al gaan volgen op Instagram :D

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:09

@Castellon, moest je het nog niet gezien hebben, ik volg ook op insta :D
En woah, wat een geweldig gevoel moet dat geweest zijn! Beetje jaloers hier hoor :)
En oh haha, wat grappig! Ik zei het op dat moment zelf nog niet, maar ik herinner me wel
dat ik in de auto tegen mijn vriendin zei:" damn, dat voelde wel supergoed, had ik niet verwacht, zo vertrouwd al" Is inderdaad wel echt een bijzonder gevoel, heb dat toch op geen enkel andere paard gehad toen ik ging testen .. En ja, nog lichtjes hees en wat hoesten, maar wel terug actiever :)
En ja heerlijk, zo dat platteland, eventjes afschakelen van de drukte hier in de stad :p

@Robijntjah, Wat een geweldige foto, ziet er zo vredig uit, daar kan je vast uren bij zitten, gewoon kijken :D
En het lijkt me heerlijk om zo samen op pad te kunnen! Hopelijk gaan we dat hier ook binnenkort beginnen doen.

@CalipsoLover, ah balen, ben nu ook wel benieuwd waarom die weer te koop kwam en nu weer weg ... vreemd soms wel, die paardenverkoop.

@Maartje_M, oh wat heerlijk! Wat een droom zeg, hoop dat ook snel te kunnen gaan doen! En wat geweldig dat ze zo braaf is en nergens om geeft, heb met Jenara toch ook al wel gemerkt dat ze best dapper kunnen zijn, die PRE's :)

@l_vh, Ja dan nog, toch leuk, een paard waar je de knopjes op moet vinden, ipv. ze er zelf opzetten :p Niet dat ik het opleiden en trainen niet leuk vind, maar soms is het wel fijn om met een paard te rijden dat goed weet wat die doet. En aww, ja dat snap ik wel, druk leven zeg. Voor mij was het echt het ideale moment om een eerste eigen paard te kopen, net afgestudeerd, nog geen kinderen, nog geen eigen zaak (komt ooit wel), dus veel tijd en vrijheid nog nu.

Ik heb 2 dingen om te tonen!
Wie mij volgt via instagram, heeft het al gezien, maar het nichtjes van mijn vriend is op bezoek geweest bij Jenara :D resultaat: nichtje blij en Jenara vond het allemaal prima :) Ze was zo schattig naar ons nichtje Fien toe, zo heel voorzichtig gaan snuffelen van "hallo, wie ben jij?" En zo voorzichtig stappen met Fien erop (mijn vriend moest haar nog wat vasthouden, want stevig zat ze niet :+ ) Maar schattig toch!



En dan heb ik vandaag nog eens gereden! Ben enorm aan het zoeken naar een goede houding voor Jenara, zodat ze rug en hals correct gebruikt, maar wel een beetje "werkt" en niet gewoon aan de lange teugel rondhuppelt, dus een beetje engagement mag ook.

In het begin loopt ze vaak wat tegen het bit aan en loopt ze dus niet helemaal over haar rug

Afbeelding

Ik probeer haar dan zachtjes wat los te vragen, zoveel mogelijk natuurlijk wel van been naar hand toe, en dan mooi contact houden met buitenteugel en lichtjes vragen op binnenteugel. Ze zoekt dan wat, maar laat dan wel los. Alleen heeft ze dan in het begin erg de neiging om achter de loodlijn te kruipen

Afbeelding

Eens ze dan vooraan loslaat, probeer ik dan weer die neus wat naar voren te rijden, door naar voren te rijden en ook zachtjes mijn hand wat naar voren te brengen, dat ze ruimte heeft van voor. Ook geef ik kleine halve ophoudingkjes, in combinatie met wat been als ik voel dat ze weer wat te diep wil kruipen.
Dit is hoe ze op het einde van ons ritje liep vandaag:



Ze mag nog wat meer voorwaarts neerwaarts lopen, nog wat langer over de hals, daar probeer ik aan te werken! (Vandaar ook de filmpjes, dan zie je meteen goed waar je nog werk aan hebt)
Heeft er iemand van jullie eventueel nog tips? Of is het een kwestie van consequent verder zoeken?

PS: binnenkort wordt mijn zadel nog eens gecontroleerd en ga ik ook terug wat vaker lessen nemen, wel op een gezapig tempo'tje nog, want Jenara blijft nog steeds heel erg puppy!
We hebben trouwens ook een nieuw dekje, wat onze navy outfit compleet maakt :p

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:01

@Castallon: wat fijn dat je weer hebt kunnen rijden en je nu een bak hebt!
@Robijntjah: wat een mooi plaatje met de paarden in de chill modus!
@Jenara: wat doet ze goed haar best! Lijkt mee een fijn paard om mee te werken.
Je vraagt om tips; ik zou haar eigenlijk vooral niet nog meer voorwaarts-neerwaarts rijden. Je zou eigenlijk het gevoel moeten hebben dat het wel kan (met name het neerwaarts - hand volgen naar voren en beneden), maar het niet te veel doen, dàt is mijn advies. Ik zou vooral werken aan de horizontale balans door haar juist te stimuleren om de achterhand te activeren door het rijden van overgangen, schijnovergangen (draf-bijna stap-draf), korte galopstukjes etc. Ik vind haar namelijk wat veel op de voorhand lopen op dit filmpje. Die nageeflijkheid pakt ze later wel, belangrijker is, denk ik, dat ze meteen leert dat ze ook achterbenen heeft die ze moet gebruiken. Volgens mij zit dat er wel vrij makkelijk in, ze lijkt achter op zich heel functioneel. Het is vooral een balans dingetje. Eerst controle over de motor, dan de rest. :)
Is maar een kort filmpje; maar dit is op basis van die paar meter wat ik kan zeggen over deze meters. :+