De witte Fries bestaat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yaemyn

De witte Fries bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 07:10

Hoi allemaal,

Ik kwam laatst op internet het mooiste paard dat ik ooit had gezien tegen; een witte Fries!
Omdat hij wit is is hij natuurlijk geen 100% Fries, maar als ze hadden bestaan had ik kunnen zweren dat het een volbloed was.
Zijn naam is Nero en hij woont in Duitsland. Hij is 75% Fries en 25% Arabier.

Linkjes:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... itana-2007

http://www.youtube.com/watch?v=RBIbxAWH ... ideo_title

http://www.youtube.com/watch?v=_I7oEEZt ... ure=relmfu

Er staat bij, dat een Duitse vrouw toestemming had gekregen om Friezen te kruizen met haar Arabieren, vanwege de inteelt in Friezen die tijd. Toestemming van de Nederlandse koningin!
Uit de eerste 'ronde' kwam een schimmel tevoorschijn, toen daar mee werd gefokt, werd Nero geboren, ook een schimmel.
Zeg nou zelf, is hij niet wonderschoon?
Die manen, die perfect witte vachten dat weelderige behang, echt een droom van een paard als je het mij vraagt. <3

Zijn veulens hebben allerlei kleuren, er word geschreven dat hij dus waarschijnlijk niet een nieuw ras van witte Friesen zal voortbrengen.
Voor meer foto's gewoon even Nero white frisian googlen! ;-)

Geen idee of dit al op bokt is geweest, kon het niet vinden, en moest en zou het toch even laten zien!

Als je de mogelijk had om een witte versie van de Fries te fokken, hoe zou je dat denk je doen, welke rassen zou je gebruiken?
Ik heb geen kennis van genen, ik heb geen idee.
Uiteraard zou het ras anders moeten heten, anders krijg je de Friezen op je dak, ik neem aan dat ze niet voor niets zo hard hebben gewerkt aan de huidige zwarte Fries.
Een echte Witte Fries zal wel nooit geboren worden, maar dromen over een Nero kan altijd. *\o/*

Zo dat is er uit, ben benieuwd wat jullie van hem vinden. /3

Werecat

Re: De witte Fries bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:17

WAUW WAUW WAUW <3

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:17

Kijk, op zoiets kan je prins thuiskomen.....toch ?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 07:19

Oh nou als mijn vriend op zo'n hengst thuis komt dan weet ik het wel! :9 :o

Afbeelding

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:20

Vroeger waren friezen niet allemaal zwart, ook bruin en bont zag je toen heel veel.. :)
Tis wel een super mooi beest zeg niet normaal!
Daar mag mijn prins inderdaad wel op thuis komen!

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 07:22

Ik zie wel eens kruisingen die helemaal wit zijn, maar die zijn het dan toch net niet, geen behang aan de benen en net iets andere bouw weet je wel.. Nero is gewoon super. :D

Misschien is er nog hoop, ooit in de toekomst, ze zijn nu tenslotte ook bezig met Bonte Friezen geloof ik?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:31

Hier staan ook nog wel een paar leuke dingen in, wel een oud topic (en op slot).

[BKR] witte friezen?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:31

Ik vind hem wel wauwie!! Misschien met een beetje inmenging van schimelbonte tinkies?.... (droomt nog even verder...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:33

Dit is gewoon een geweldige kruising.
Ik heb normaal altijd een hekel aan kruisingen etc. omdat je dan allemaal halfbloedpaardjes krijgt (niks mis mee hoor, ze kunnen ofcourse net zo lief zijn maar ivm fokken/stamboek etc.) Maar dit is echt Wauw! met een hoofdletter W :~

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 07:40

Ach weet je, halfbloed paardjes kunnen zomaar "volbloed" nieuwe raspaardjes worden, volgens mij zijn de meeste rassen toch door kruisingen ontstaan? :j
Als je selectief zou fokken met Friezen en bijvoorbeeld een paardenras wat er een beetje op lijkt die Wit/schimmel (iets met verervende witte genen dingen.. :o ) is en je gaat daar selectief mee fokken, zou het toch wel mogelijk moeten zijn om een soort van Witte Fries te krijgen lijkt me, eigenlijk verbaast het me een beetje dat niemand dat nog heeft geprobeerd. :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:23

Woow dat is wel heel apart om te zien zeg! Wel leuk dat er een witte "duitse fries" bestaat. :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:30

Doe mij maar een palomino Fries dan... :)

Maar deze witte is ook prachtig!! (maar niet praktisch := )

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:36

Palomino is mijn favoriete paardenkleur zou een Palomino Fries ook helemaal geen probleem vinden. :o

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:37

Woooow wat een knapperd!!
Edit:
Palomino is ook mijn favo kleur O:)
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 27-05-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:38

Mmmm...stel je kruist een barok Spaans paard met de cremello kleur met een koudbloed vosmerrie(oid)
wie weet lijkt het er dan op? :P

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:44

@Amalarab

Zou kunnen!

Als ik naar Nero's achtergrond kijk zie je dat schimmel arabieren met Friezen kruisen wellicht ook resultaat geeft. Er gaat wel wat tijd overheen uiteraard, het schimmel zijn moet erin komen en niet een verandering van bouw en kenmerken. Als je dus die schimmels erdoorheen blijft kruizen en daarna met schimmelkleurige nakomelingen weer kruist met of een fries of nog een keer een kruising schimmel en dan Fries.. Uiteindelijke moet het weer terug gekruist worden met een Fries. Ach zou zo maar kunnen. ;)

Een kleur eruit fokken is denk ik vele malen makkelijker dan erin.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:49

zeer mooi beesie
dit een van de redenen waarom ik het zo jammer vind dat er geen nieuw bloed bij de friezen komt
het zou toch leuk zijn om meerdere kleuren fries te hebben?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:50

Ik vind het erg mooi zo op het oog..Vind alleen de bouw wel bagger.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:51

Nero is dus eigenlijk gewoon een schimmel. Da's toch niet zo moeilijk om te fokken? Fries kruisen met een schimmel die 100% schimmel (heet homozygoot geloof ik) geeft en mss kiezen voor een Friese vader die een grote witfactor heeft. Nadeel is dan wel direct weer dat er vooral weer op uiterlijke kenmerken wordt geselecteerd. Op de langere termijn is dat dan vaak weer een garantie voor rasgebreken.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:57

ps typ eens bij google afbeeldingen palomino fiesian in daar staat er ook een bij die erg op een fries lijkt met palomino kleur

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:58

speedfiets_2 schreef:
zeer mooi beesie
dit een van de redenen waarom ik het zo jammer vind dat er geen nieuw bloed bij de friezen komt
het zou toch leuk zijn om meerdere kleuren fries te hebben?

Ik heb ergens gelezen dat ze in Amerika dit juist wel willen doen; nieuw bloed erbij.
Ook zijn ze er over aan het nadenken om inderdaad verschillende kleuren erin te gooien.
Die kleuren moeten wel allemaal Solide (geheel 1 kleur) zijn, zodat de mogelijkheid dat er een geheel zwart veulen uitkomt wel blijft.

Linkje:

http://www.sauconycreeksporthorses.com/ ... uture.html

In Nederland hebben ze niet voor niets hard gewerkt om alleen zwart te krijgen, verder staan de echte liefhebbers ook niet te springen om hun "volbloeden" te mixen met ander bloed.
Waarom er geen variatie op de Fries zou mogen komen weet ik niet, ze zijn tenslotte ook bezig met een bonte Fries. (Barock-Pinto ofzo)
Wat de reden was dat de Fries alleen zwart mocht zijn is mij trouwens ook onbekend, even googlen. ;)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:00

Hebben hebben hebben!

Zo stond er een tijdje geleden een grijze schimmel fries op marktplaats! Zal eens kijken of ik de link nog kan vinden!

Wat mij trouwens opvalt, in films zie je ook steeds meer Friezen <3

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:00

Dat Barock-Pinto is toch een vergaarbak voor alles dat een beetje barok of bont is en nergens anders terecht kan? Zoiets als het EASP maar dan voor barokke rassen en bonte paarden? Of ben ik nu bevooroordeeld?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:01

In bepaalde stammen kwam vroeger vos veel voor.
In America lopen er meerdere van rond.
Mijn opa heeft ooit een vos veulentje gehad, en eerst werd aangeraden hem zo de handel in te doen (zoals toen vaak de gewoonte was, zonder papier), maar met papier bracht hij toentertijd ineens best wel veel geld op.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:03

Ik vind het persoonlijk helemaal niks. :o
Een Fries hoort zwart en hoort ook zwart te blijven ( oke uitzonderingen die in de zomer bruin worden daar gelaten. :P )
Ik snap dat er veel inteelt in de Friese foklijnen voor komt, maar ik vind dit echt eeuwig zonde, zo wordt 'het ras' gewoon compleet 'verneukt' :=