Matsje schreef:Om je toch nog een nuttige reactie te geven (want ík ga er niet van uit dat je een losgeslagen penny bent met tondeuse, schaar en uitdunmes... :p):
Ik knip niet aan de manen, die horen 'natuurlijk'. De staart knip ik alleen aan de onderkant bij zodat hij mooi recht blijft. De bovenkant van de staart hoor je bij de fries niet te knippen, ook niet als het een wedstrijdpaard is.
Omdat ikzelf wedstrijden rij vind ik het wel netjes om het wat minder natural te houden als sommige friezenliefhebbers doen. Ik scheer zijn baard altijd. Zijn benen scheer ik licht op zodat de sokken wat lager beginnen. (ik scheer dus de sok weg tot halverwege het onderbeen) Ook knip ik de sokken in de kootholte een stuk terug, dit omdat mijn mokshampoo wat beter bij de huid komt zo en omdat ik het mooier vind als hij wat minder sok heeft. De kroonranden laat ik ongeknipt, tenzij ik hem swinters helemaal scheer, dan gaat alles er af behalve een klein beetje sok.
Beetje equistar in staart en manen en sokken en bij de sokken goed letten op mok. Voel je korstjes dan goed wassen met tea tree en insmeren met sudocrem. Soms helpt het om dan wat sok weg te halen.
Kammen staart manen doe ik wekelijks, het is er nooit slechter van geworden.
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Ik hou zelf ook wel van de wat frissere look
. Ik zal eens met de eigenaresse overleggen wat zij er van vind. Wie weet kan ik er werk van maken