Verzorging manen/staart/sokken Fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stamina

Verzorging manen/staart/sokken Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 22:38

Sinds kort ben ik de bijrijder van een superlieve Fries. Het is de eerst Fries waar ik voor zorg en heb dus wat vragen want ik weet niet wat 'gebruikelijk' is. Ik vraag me af hoe jullie de manen, staart en sokken onderhouden. Deze Fries heeft bijzonder dikke manen en staart en ontzettend volle, lange sokken. Wat ik normaal gesproken gewend ben is, lekker bijknippen, gewoon wassen met paardenshampoo en af en toe eens wat Equishine. Maar ik kan me voorstellen dat voor zoveel haar meer zorg nodig is. Of is het gewoon een kwestie van meer shampoo? :D En verder ben ik ook benieuwd naar het volgende:

- Knippen jullie het baardhaar? Is het niet iets wat hoort bij Friezen net als de sokken en manen? (ik persoonlijk hou er niet van baardhaar)

- Knippen, snijden of trekken jullie de manen? En welk model?

- Als jullie de sokken bijwerken, knip je dan ter hoogte van de kroonrand?

- Welke producten gebruiken jullie voor het wassen, verzorgen en glanzen?

Ik wil graag wat ideeën op doen.
Foto's zijn zeer welkom!

Voor de mensen die meteen van hun stoel vallen: Kalm, ik doe niks zonder overleg met de eigenaresse :).
Laatst bijgewerkt door Stamina op 23-02-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:52

Knippen?!? Snijden?!? Trekken?!? Nee joh, een Fries hoort sokken, lange manen en een dikke volle staart te hebben! (en wat vind de eigenaar van deze plannen? ;) )

Ik gebruikte Cowboy Magic om het klitvrij te houden, meer niet. Paard moet je sowieso niet vaak wassen.

TurboTinker

Re: Verzorging manen/staart/sokken Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:55

Als je mijn verzorgster was, zou ik een beetje bang worden.
Als er geknipt word aan mijn paard, ben ik het zelf.

Verzorgen is gewoon toestemming vragen om bepaalde dingen te doen.
Wil je wat weten, vraag het de eigenaar.

Verder gewoon lekker uitkammen met je handen.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 22:56

Niks gaat zonder overleg natuurlijk :).

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 22:58

Natuurlijk overleg ik eerst met de eigenaresse. Ik wil hier alleen ideeën op doen, ik ben gewoon benieuwd wat gebruikelijk en normaal is bij Friezen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:59

Neeee, niks knippen aan je Fries, dat hoort niet.
Om de manen mooi te houden kan je er vlechten in leggen of een hengstevlecht.
Sokken uitkammen met een manenkammetje
Baardharen knipte ik wel altijd weg (overleg wel even met de eigenaar)
En de uitstekende plukjes uit de oren ook.
Verder niks knippen hoor, misschien enkel de bruine dooie puntjes aan de manen staart, maar dat is wat ik altijd deed.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:02

Ik ben dan wel eigenaar van een Fries, maar heb een trekpaard. Dus ook sokken, (lange) manen en een dikke staart. Ik knip helemaal niks. Alleen als de staart te lang wordt. (maar dat is nog niet voorgekomen, ze is nog jong) De manen en de staart ontklit ik met Cowboy Magic. Equistar (zo heet de anti-klit versie toch?) is ook goed. Hooguit eens per week. Verder harde of zachte borstel er door heen om het vuil er uit te halen.
De sokken doe ik met de manenborstel en -kam. Wassen heb ik nog niet gedaan. Hooguit wat afspoelen in de zomer. Ik zou het ook niet te vaak doen.

Succes er mee!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:05

Snackie schreef:
Als je mijn verzorgster was, zou ik een beetje bang worden.
Als er geknipt word aan mijn paard, ben ik het zelf.

Verzorgen is gewoon toestemming vragen om bepaalde dingen te doen.
Wil je wat weten, vraag het de eigenaar.

Verder gewoon lekker uitkammen met je handen.

Ik ben gewoon benieuwd naar wat andere mensen doen en wat hoort bij Friezen. En waarom zou je bang worden van iemand die eerst informatie opzoekt, ideeën opdoet en toestemming vraagt, voor ze actie onderneemt? Ik ben dit topic immers gestart omdat ik deze Fries zo goed mogelijk wil verzorgen en onderhouden.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:06

BarockPinto schreef:
Neeee, niks knippen aan je Fries, dat hoort niet.
Om de manen mooi te houden kan je er vlechten in leggen of een hengstevlecht.
Sokken uitkammen met een manenkammetje
Baardharen knipte ik wel altijd weg (overleg wel even met de eigenaar)
En de uitstekende plukjes uit de oren ook.
Verder niks knippen hoor, misschien enkel de bruine dooie puntjes aan de manen staart, maar dat is wat ik altijd deed.

Bedankt, hier heb ik wat aan! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:07

Ik denk dat de eigenaar wel knipt en onderhoudt als dat nodig is ;)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:11

IloveLINDSY schreef:
Ik ben dan wel eigenaar van een Fries, maar heb een trekpaard. Dus ook sokken, (lange) manen en een dikke staart. Ik knip helemaal niks. Alleen als de staart te lang wordt. (maar dat is nog niet voorgekomen, ze is nog jong) De manen en de staart ontklit ik met Cowboy Magic. Equistar (zo heet de anti-klit versie toch?) is ook goed. Hooguit eens per week. Verder harde of zachte borstel er door heen om het vuil er uit te halen.
De sokken doe ik met de manenborstel en -kam. Wassen heb ik nog niet gedaan. Hooguit wat afspoelen in de zomer. Ik zou het ook niet te vaak doen.

Succes er mee!

Volgens mij was het Equishine (weet het ook niet zeker) :P. Dit gebruik ik normaal altijd, ook 1 keer per week. Op deze fries nog niet gedaan. Tot nu toe heb ik zijn staart sokken en manen gewoon met een harde borstel gekamd inderdaad. Voor het ontklitten gebruikte ik normaal gesproken een gewone haarborstel, ik vond dat altijd wel goed werken. Dit deed ik ook maar 1 keer per week.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:11

Wel voorzichtig de manen en staart kammen en zeker niet te vaak.
Ik maakte bij mijn merrie altijd een hengstenvlecht , zodra deze een beetje uit begon te zakken, kamde k ze voorzichtig door en dan weer een nieuwe vlecht erin.
Manen zeker niet te strak vlechten, dan gaan ze schuren en dan ben je ineens een hap manen kwijt :=
Dat is vast niet de bedoeling.
Staart heeeel af en toen doorkammen, eerst wassen, goeie anti-klit erin, zo trek je er de minste haren uit.
Owja, sokken en kroonrand niet knippen hoor, dat staat nergens naar :=

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:15

ach met informatie verzamelen is niks mis lijkt mij!
De eigenaar van de fries die ik rij vind t wel prima als ik de staart afknip, erg fijn!

Maar ik reed/rij meerdere friezen. Degene die ik helemaal zelf onderhoud daar knip ik eens in de zoveel tijd de baart af, oorplukken er af en te lange haren bij zn ogen (anders groeit t erin). Staart knip ik regelmatig bij van onderen. Ook z'n been haar (en dat heeft ie heeeel erg veel) knip ik bij en soms ook de kootholtes, zie je niks van namelijk maar is wel goed om het luchtig te houden.
Manen en staart doe ik weinig mee afgezien van equistar. Als het hard waait of erg warm is dan maak ik een hengstenvlecht, erg handig want hij heeft zeker een meter aan manen... Uitkammen doe ik zeer zelden...

Qua 'knip- drang' kan ik beter een kwpn er hebben, ik knip graag alles af :D

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:20

BarockPinto schreef:
Wel voorzichtig de manen en staart kammen en zeker niet te vaak.
Ik maakte bij mijn merrie altijd een hengstenvlecht , zodra deze een beetje uit begon te zakken, kamde k ze voorzichtig door en dan weer een nieuwe vlecht erin.
Manen zeker niet te strak vlechten, dan gaan ze schuren en dan ben je ineens een hap manen kwijt :=
Dat is vast niet de bedoeling.
Staart heeeel af en toen doorkammen, eerst wassen, goeie anti-klit erin, zo trek je er de minste haren uit.
Owja, sokken en kroonrand niet knippen hoor, dat staat nergens naar :=

Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gedaan zo'n hengsten vlecht, maar eens moet de eerste keer zijn denk ik maar :D. Ik wacht wel tot het weer lekker warm is en dan geef ik haar 1 goede was/ontklit/vlecht beurt. Kan deze dame wel gebruiken! Tot die tijd blijf ik haar manen, sokken en staart gewoon doen met de harde borstel.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:24

Om je toch nog een nuttige reactie te geven (want ík ga er niet van uit dat je een losgeslagen penny bent met tondeuse, schaar en uitdunmes... :p):

Ik knip niet aan de manen, die horen 'natuurlijk'. De staart knip ik alleen aan de onderkant bij zodat hij mooi recht blijft. De bovenkant van de staart hoor je bij de fries niet te knippen, ook niet als het een wedstrijdpaard is.

Omdat ikzelf wedstrijden rij vind ik het wel netjes om het wat minder natural te houden als sommige friezenliefhebbers doen. Ik scheer zijn baard altijd. Zijn benen scheer ik licht op zodat de sokken wat lager beginnen. (ik scheer dus de sok weg tot halverwege het onderbeen) Ook knip ik de sokken in de kootholte een stuk terug, dit omdat mijn mokshampoo wat beter bij de huid komt zo en omdat ik het mooier vind als hij wat minder sok heeft. De kroonranden laat ik ongeknipt, tenzij ik hem swinters helemaal scheer, dan gaat alles er af behalve een klein beetje sok.
Beetje equistar in staart en manen en sokken en bij de sokken goed letten op mok. Voel je korstjes dan goed wassen met tea tree en insmeren met sudocrem. Soms helpt het om dan wat sok weg te halen.
Kammen staart manen doe ik wekelijks, het is er nooit slechter van geworden.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:25

Germatje schreef:
De eigenaar van de fries die ik rij vind t wel prima als ik de staart afknip, erg fijn!

Maar ik reed/rij meerdere friezen. Degene die ik helemaal zelf onderhoud daar knip ik eens in de zoveel tijd de baart af, oorplukken er af en te lange haren bij zn ogen (anders groeit t erin). Staart knip ik regelmatig bij van onderen. Ook z'n been haar (en dat heeft ie heeeel erg veel) knip ik bij en soms ook de kootholtes, zie je niks van namelijk maar is wel goed om het luchtig te houden.
Manen en staart doe ik weinig mee afgezien van equistar. Als het hard waait of erg warm is dan maak ik een hengstenvlecht, erg handig want hij heeft zeker een meter aan manen... Uitkammen doe ik zeer zelden...

Knippen knippen knippen ik zeg komt u maar!!!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:26

Wel kammen met een mensenborstel en dus niet met een gewone harde borstel. Maar dus zo'n ding met van die staafjes.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:30

haha en dan bedoelde ik jou nog niet eens djoek!
Oja die laatste tip van die mensenborstel is ook erg handig!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:34

Germatje schreef:

Een meter! Dan zou je ook wel een dagje voor uit mogen trekken als je dat uit wilt kammen :))

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:35

GamblersCup schreef:
Ik denk dat de eigenaar wel knipt en onderhoudt als dat nodig is ;)

Deze eigenaresse vind het ook wel fijn als ik zulke klusjes voor mijn rekening neem. Ze is eigenlijk blij met elke vorm van zorg of aandacht die ik haar Fries geef omdat ze zelf weinig tijd heeft. Ze zit nog niet zolang in het paarden wereldje, is niet heel ervaren en vind het heel fijn dat iemand met haar meedenkt.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:37

Matsje schreef:
Wel kammen met een mensenborstel en dus niet met een gewone harde borstel. Maar dus zo'n ding met van die staafjes.

Normaal gesproken gebruikte ik ook een normale mensen borstel. Nu borstel ik alleen vluchtig de strootjes en dingetjes eruit met een harde borstel. Het echt kammen met de mensen borstel kan ik het beste misschien pas doen als hij staart gewassen is en gesprayed met anti-klit? Ze heeft heel erg vet, vies en geklit haar nu, ben bang dat ik er teveel uittrek als ik het echt ga kammen, het plakt gewoon.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:44

Matsje schreef:
Om je toch nog een nuttige reactie te geven (want ík ga er niet van uit dat je een losgeslagen penny bent met tondeuse, schaar en uitdunmes... :p):

Ik knip niet aan de manen, die horen 'natuurlijk'. De staart knip ik alleen aan de onderkant bij zodat hij mooi recht blijft. De bovenkant van de staart hoor je bij de fries niet te knippen, ook niet als het een wedstrijdpaard is.

Omdat ikzelf wedstrijden rij vind ik het wel netjes om het wat minder natural te houden als sommige friezenliefhebbers doen. Ik scheer zijn baard altijd. Zijn benen scheer ik licht op zodat de sokken wat lager beginnen. (ik scheer dus de sok weg tot halverwege het onderbeen) Ook knip ik de sokken in de kootholte een stuk terug, dit omdat mijn mokshampoo wat beter bij de huid komt zo en omdat ik het mooier vind als hij wat minder sok heeft. De kroonranden laat ik ongeknipt, tenzij ik hem swinters helemaal scheer, dan gaat alles er af behalve een klein beetje sok.
Beetje equistar in staart en manen en sokken en bij de sokken goed letten op mok. Voel je korstjes dan goed wassen met tea tree en insmeren met sudocrem. Soms helpt het om dan wat sok weg te halen.
Kammen staart manen doe ik wekelijks, het is er nooit slechter van geworden.

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Ik hou zelf ook wel van de wat frissere look :j. Ik zal eens met de eigenaresse overleggen wat zij er van vind. Wie weet kan ik er werk van maken :D

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:53

Stamina schreef:
IloveLINDSY schreef:

Succes er mee!

Volgens mij was het Equishine (weet het ook niet zeker) :P. Dit gebruik ik normaal altijd, ook 1 keer per week. Op deze fries nog niet gedaan. Tot nu toe heb ik zijn staart sokken en manen gewoon met een harde borstel gekamd inderdaad. Voor het ontklitten gebruikte ik normaal gesproken een gewone haarborstel, ik vond dat altijd wel goed werken. Dit deed ik ook maar 1 keer per week.

Bestaat allebei :D

Afbeelding

Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:48

Bij mijn fries knip ik alleen de staart vrij kort af dit omdat die snel groeit en ze er dus makkelijk op gaat staan. Verder goede anti klit erin voor ik het borstel met een oster borstel. Met een gewone haarborstel kom ik er niet doorheen.
De manen ook alleen maar wat anti klit erin en uitborstelen.
De sokken doe ik normaal niets aan alleen als ze wat te lang worden en ze gaat er op staan snijd ik die wat bij zodat ze niet op de grond komen. Af en toe een manenkammetje erdoor heen maar daar zitten eigenlijk nooit klitten in. Af en toe wat anti klit erop en ze kunnen er weer een half jaar tegen.
De rest baard en oorhaar mag ze allemaal houden. Vindt het wel schattig van die piekies die uit de oren steken.
Persoonlijk houdt ik niet van "kale" friezen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:20

indien je mijn verzorger zou zijn dat mocht je absoluut niets knippen aan het paard, indien er geen medische reden zou zijn.

Zelf doe ik alleen de oren en kaaklijn en indien het paard hele dikke sokken heeft dan knip ik de kootholtes uit. Dus aan de buitenkant zeg maar zie je niets maar voorkomt toch problemen zoals mok.