Welke AVS hengst vinden jullie bij haar passen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Welke AVS hengst vinden jullie bij haar passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 18:42

Ik wil volgend jaar Soraya waarschijnlijk nog een keer laten dekken.

Ze is nu 13 en heeft 2 jaar geleden Shadi gehad.Shadi was niet helemaal gepland.De vader is A.F.Gemini.
Op zich is het denk ik wel een goede combi geweest.Al kan je er nu nog niet echt veel over zeggen.

Soraya is best lang en een beetje overbouwd. Gemini is weer redelijk kort. En shadi is tot nu toe mooi in model.Is al wat langer dan gemini nu.

Wat ik graag verbeterd zou willen hebben is

* de gallop, die is bij soraya nogal uhmm hertig.
* de bouw. Soraya is beetje overbouwd.

Hier is de afstamming van Soraya te zien :
http://www.allbreedpedigree.com/soraya+bint+djafa

Rawaat

Re: Welke AVS hengst vinden jullie bij haar passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:20

Je bent best een verwachtingspatroon op te stellen

Wat zou je heel graag in je veulentje willen, sommige hengsten zijn nu iets dominanter dan de andere.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:29

Ik zou graag willen dat het veulen dus niet overbouwd is als Soraya.Is best vervelend af en toen.
Ook graag een gallop die minder stuiterend is dan bij haar.

Op zich shadi is best dominant van karakter etc.Maar weet dus niet of dit Van gemini zn kant komt of van Soraya haar kant.

Al heeft Soraya een heel lief karakter alleen met rijden is ze erg druk en af en toe moeilijk.

Gemini is in de omgang meer dat hij niet van alles gediend is..Dan kan hij af en toe welis dreigen.Verder is hij ook heel braaf.

Heb niet heel veel eissen eraan.

wel dus een goede bouw + goede gangen.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:50

Ik denk dat Rawaat doelt op het dominant vererven van eigenschappen, en niet zozeer op het karakter van de hengst.
Kijk welke hengst er bij je merrie past qua bloedlijnen en bouw, ga de hengst zien en ook zijn nakomelingen dat geeft een goed beeld hoe hij vererft.
Bedenk wat je met het veulen gaat doen, kan je hem/ haar een goede toekomst bieden of verdwijnt hij/zij na het afspenen meteen de handel in.
Kortom vraag jezelf af hoe je op een verantwoordelijke manier een veulen kan fokken ter verbetering van het ras, anders is het misschien wijs om er van af te zien,

Succes!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:02

Jah snapte dat ze dat bedoelde ermee. Maar omdat shadi van karakter ook best dominant paardje is.

Veulen wordt niet verkocht,IS tenminste de bedoeling om het zelf te houden En als opvolger van de merrie zegmaar.
Gewoon voor te rijden ( eve miss in de sport)

Shadi gaat ook niet weg.Ookal is die niet expres gefokt.Heeft toevallig best leuk uitgepakt vind ik.Maar maak liever zelf een goede keuze.

Wil ook een wat groter maatje eruit halen.
Boven de 1.50.

Wat vinden jullie van bloedlijn erbij passen

Gemini is russisch.

soraya is egyptisch gefokt.
Kreeg van een kennis die n dekhengst heeft t advies egyptisch te nemen

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:33

Je zal een keuze moeten maken wat je voor jezelf belangrijk vindt.
Ga je voor bloedlijn en hetgeen je verwacht van een veulen, of enkel voor jou verwachting...

Er zijn voldoende hengsten die goede bouw en bewegingen doorgeven.
Als je in de egyptische hengsten zal terecht komen wordt de keuze veel geringer

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:36

Zelf denk ik dat het misschien voor t papier t mooist is een egyptische hengst erop?
Maar waarom eigenlijk liever zonder fikri?(stond in een om)weet niet meet van wie)

Ja en dan nog graag een wat groter maatje met goede bouw en gangen Tong uitsteken

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:20

Fikiri, mss door het karakter, was geen gemakkelijk paard, ook bij sommige nakomelingen is dit te merken

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:07

Soraya heeft ook fikri erin zitten..hoorde idd al van meerdere mensen dat hij idd moeilijk was.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:22

Hoi Arabian Girl

ik heb even de pedigree van je merrie beter nagekeken, omdat er al enkele namen in voor kwamen die ik niet herkende...
Maar jouw merrietje heeft Skowronek in de pedigree en deze wordt niet aanvaardt bij the pyramid society, dus wil dit zeggen dat ze niet zuiver egyptisch is.
Ik hoop dat je haar niet als straight egyptian hebt aan gekocht, want dan hebben ze je bedrogen, als je ze hebt gekocht als "grote scheut" egyptisch erin, heb je goede info gekregen

http://www.allbreedpedigree.com/greatheart

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 19:29

Heb skowronek idd al horen vallen via pm.

heb haar gekocht als egyptisch gefokt.papier was voor mij toen ook niet belangrijk.Heb haar als rijpony gekocht toen.

maar nog een vraagje ..haar volle zus heeft dus een tekentje van the pyramid society op haar papier staan.

maar hoe kan dat dan? Dat vroegen wij ons toen af..maar verder wisten hun dat ook niet ofz. is al weet lang geleden.

jorik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:58

Wat mij ook opviel toen ik ik je profile keek, was dat ze niet heel veel arabisch type heeft. BV. dish, vind je dat ook belangrijk? zelf zou ik kiezen voor een egyptiche hengst okal zou ze dan niet straight zijn. Haar type zal dan mooier uitkomen met een egyptiche hengst. Tenzij je vind dat hij/zij meer body of show zou mogen hebben.
Zelf vind ik dat dosator een russische hengst erg mooie veulens fokt, super gangen zeker draf, zijn type fokt ook sterk door en hij is 1.60. verder is het een super lieve hengst, die niet overbouwd doorfokt. Zo moet je een beetje neuzen naar info op internet, overal staat wel info bij.
Groetjes roos

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:04

Ze heeft idd weinig dish.door haar bles lijkt het ook nog minder.
Vind het op zich wel mooi als ze dat wel duidelijker hebben.

Denk dat ik ook voor egyptisch wil gaan.

punten die bij soraya minder zijn
*overbouwde
*gallop
*slijt haar hoeven scheef af als ze zonder ijzers loopt.dus hengst moet ook goed op zn benen staan.

begreep dat de keuze dan met egyptisch een stuk kleiner wordt.

persoonlijk vind ik niet alle schimmels mooi.iig niet het hele witte.Al zitten er wel mooie bij.

maar de kleur is het minst belangrijke

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:51

Ik zou in ieder geval gaan voor een hengst die compacte nakomelingen heeft met een sterke rug. Je schreef zelf al dat je merrie overbouwd is, en op de foto's lijkt haar rug erg week in de lendenen en ingevallen achter de schoft. (Bovendien vind ik dat een Arabier kort in de rug hoort te zijn, maar dat is mijn mening.)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:20

tja schimmels worden uiteindelijk allemaal wit hoor.. ik vind het zelf de mooiste kleur voor een arabier..

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:29

Niet allemaal C-tje lief, sommigen krijgen prachtige "vliegjes" Knipoog