dunne keuringsbitjes

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 19:35

nav keuringsfoto's ermelo (?? toch?) maar daar krijg ik geen antwoord op mijn vraag.

Citaat:
Wat ik me ook afvraag, waarom die (in mijn ogen) hele enge dunne bitjes? Ik zie dat de paarden niet even makkelijk zijn (ze springen alle kanten op Knipoog ) en dat is deels karakter, deels ook opvoeding naar mijn idee.
Als ik kijk naar die zwarte, die loopt gewoon zonder bit, met een mooi showhalstertje, en eventueel een bustrensje zou toch ook kunnen? of springt dat weer teveel in het oog?
Dus even niet van wel of niet zielig, maar de reden er achter? Puur show of heeft het een andere reden?

Anoniem

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:37

volg dit topic even Lachen

Jmc

Berichten: 900
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:41

Staat toch niet, zo'n groot bit met zo'n fijn showhalster?! Knipoog

Hengsten vanaf 3 jaar moeten verplicht een bitje in.
Toch zie je enkele hengsten die dit niet hebben, dit omdat de eigenaar / voorbrenger dit waarschijnlijk zo wil.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:43

en als je de ringen nou zwart maakt, lijkt me niet fijn voor het dier om zo'n fijn scherp bitje te hebben..

Anoniem

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:46

Maar die onderlegtrensjes die bij de stang in worden gebruikt dan? Die zijn niet zo dik dacht ik maar wel wat minder scherp.

Anoniem

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:47

Dunnere bitjes die zijn toch juist scherper?

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:14

ja die zijn scherper.. maar het is inderdaad een stuk chiquer dan zo'n bustrens.. bovendien mag het best wat scherp inwerken, want geloof me, je wil geen dekhengst kwijtraken in de ring tussen 15 andere hengsten.. bovendien zijn ze maar enkele minuten in de ring, en de meeste hengsten zijn fatsoenlijk geschoold, dus is er niet constant inwerking nodig.. het valt allemaal best wel mee..

Anoniem

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:29

Olifant schreef:
Dunnere bitjes die zijn toch juist scherper?


Was die aan mij gericht? Bloos

Ze zijn inderdaad scherper als 'gewone' trensjes. Maar reageerde even op wat daarvoor was gezegd, dat een dik bit zo lelijk is. Deze trensjes zijn dunner dan de standaartbitten maar niet zo scherp als die showbitjes.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:48

Een enkeling taped de bitjes in zodat ze minder scherp zijn. De hengsten zijn niet van nature zo druk en springerig, maar de jury geeft hogere punten als het dier flink showt en zijn allerbeste bewegingen laat zien, dus ze worden wat opgefokt van te voren en met hengsten is er ook altijd een onderlinge strijd tussen de dieren zelf. Er zijn maar weinig hengsten die ik ken die zich niet oppompen als ze een andere vreemde hengst op korte afstand van zich zien...

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:57

Bij mijn weten zijn de bitjes idd zo dun vanwege het mooie.
Maar als je goed kijkt, kun je zien dat veel voorbrengers de lijn met ketting vastmaken aan het halster en niet aan het bitje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 13:18

tender: Fair... maar, tja blond hoor, dan kan je het bitje er toch net zo goed uitlaten? Ik ken de halsters verder wel, worden ook bij de mini's gebruikt, zijn nog best stevig, alleen jammer dat ze makkelijk af te schuren zijn (gebrek aan keelriem)
Ik vind persoonlijk zonder bitje ook gewoon mooier dan met (ongeacht dun of dik)

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:35

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb gezien dat de voorbrenglijn niet aan het bit bevestigd werd? (kan best zijn hoor daar niet van)

En ja zonder bit kan best mooier zijn, maar het is nu eenmaal verplicht bij hengsten vanaf 3 jaar en ook veel veiliger, nogmaals: je wilt niet dat je je dekhengst kwijtraakt in een ring met nog 10 andere dekhengsten!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 13:59

tuurlijk, dat is ook logisch, ik snap ook dat hengsten opgefokt worden zodat ze mooier tonen, alleen er lopen ook (op elke HK, ongeacht het ras) een stel onopgevoedde klootzakken tussen ook hoor, en dat kan natuurlijk ook weer niet

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:20

ja kan zijn, maar je hebt ook zeer welopgevoede hengsten die als een idioot los slaan als ze bij andere hengsten in de ring lopen, is maar net hoe het karakter is.. dus dan is een bitje een fijn plan.. hihi

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:39

btw, als een bitje vanaf 3 verplicht is, waarom loopt er in dat fototopic dan 1 zonder? (althans, ik ben gewend dat ze in het jaar dat ze 3 worden (en voor het stamboek zijn ze dan dus 3) naar de HK mogen) Ben alleen niet bekend met AVS

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:04

stef schreef:
btw, als een bitje vanaf 3 verplicht is, waarom loopt er in dat fototopic dan 1 zonder? (althans, ik ben gewend dat ze in het jaar dat ze 3 worden (en voor het stamboek zijn ze dan dus 3) naar de HK mogen) Ben alleen niet bekend met AVS


ik denk dat je dan een hengst hebt gezien die met de galarubriek mee heeft gedaan Knipoog , ons manneke werd nl ook voorgebracht zonder bitje in! (de galarubriek stond open voor hengsten die al geprimeerd waren)...
hengsten die aan de hengstenkeuring deelnamen moesten wel met bitje voorgebracht worden! Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:07

maar, even om een voorstelling te maken voor mezelf hoor...
Met zo'n galarubriek sta je denk ik ook met meerdere hengsten (ouder, betekend soms braver, betekend soms nog meer hormonen Knipoog ) te wachten tot je de ring in mag. Eerder wordt als rede van het bitje aangegeven dat je niet wilt dat een hengst tussen andere hengsten los breekt (logisch), maar dan kan bij die oudere hengsten toch net zo goed gebeuren? En die hoeven geen bitje in?

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:24

das puur reglement, sheriff koos ervoor geen bitje in te doen, zat anderen kiezen er misschien voor dat wel te doen.. Pladykt is een heerlijk lieve vriendelijke hengst (zoals ik hem heb meegemaakt maar das vast nog niet veranderd Knipoog ), maar zo zijn ze niet allemaal..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:35

ja, maar dat bedoel ik dus ook. Het is toch krom dat een 3 jarige die voor de keuring moet verplicht een bit in zn bakkes moet, en gala hengsten niet? (terwijl die naar mijn idee in de zelfde situatie geshowd worden, dus ook met zijn allen wachten, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:40

bij de gala zijn er wel vaak beduidend minder hengsten, vaak slechts enkelen! Bloos (correct me if I'm wrong) en ja ergens is het wel krom ja.. ik vind ook wel dat ze allemaal vanaf 3 jaar een bit in moeten, het blijven toch hengsten met een hoop testosteron.. Rock-on, dudes! haha.. hoe lief enkele soms ook zijn, je kunt geen uitzonderingen maken, daarin ben ik het wel met je eens ja..

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:05

Helemaal mee eens,Pladykt is nu eenmaal een hele lieve en brave hengst.Maar als ik een (jonge) hengst voor de keuringen in de ring met een tig aantal andere (dek)hengsten zou showen,dan zou ik toch voor veiligheid gaan!!Stel je voor dat er een gevecht uit zou breken,het zijn nu eenmaal echte hengsten!!Ik zou dan ook kiezen voor een dun bitje,met normaal gebruik voor even richt je heus geen schade aan.Vaak lopen de profs met de hengsten,en die doen ze niet zomaar pijn.Ik denk dat het allemaal wel meevalt met een dun bitje,in de juiste handen!!Groetjes. Knipoog

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: dunne keuringsbitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:14

Het grote verschil tussen de gewone hengstenkeuring en het gala was dat de hengsten in het gala een voor een werden voorgesteld en dan 5 min de tijd hadden om te laten zien hoe mooi ze zijn.
De kans was dus erg klein dat er twee hengsten samen in de voorring en helemaal de ring zouden staan.
Bij de keuring komen er altijd meerdere paarden in de voorring en in de ring waardoor de kans op ongevallen vele malen groter was.