Zuiver fokken?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 03:05

Heb me nooit zo in de fokkerij van arabieren verdiept maar wel altijd een arabier (vader abdullah) gehad. Sinds niet al te lange tijd ben ik me wat meer gaan verdiepen in de fokkerij omdat ik graag een arabje wilde aanschaffen waar ik in de toekomst ook een veulen mee wilde fokken. Ik zie heel vaak staan dat een paard zuiver egyptisch (heb zelf een zuiver egyptische arabier), zuiver pools, russisch of spaans is. Hoeveel typen arabieren zijn er eigenlijk?
Ik weet dat ieder type arabier zich van elkaar onderscheid en dat deze typen ook wel veel met elkaar worden gekruisd. Waarin onderscheiden de typen zich precies van elkaar. Ik weet wel een beetje waarin de rusische arabieren zich onderscheiden van egyptische maar verder ben ik een leek!

De vraag is natuurlijk ook een beetje houd je een lijn zuiver of ga je toch kruisen. Dat ligt denk ik aan welke eigenschappen je wilt benadrukken en dat kan zo zijn voordelen hebben. Maar ik zie ook dat binnen de typen veel verschillen zitten. Ik hield zelf meestal van erg robuuste arabieren en dan kom je vaak eerder op russisch gefokte arabieren uit (tenminste ik steeds). Nu toch een egyptische maar wel een die erg robuust gefokt is. Een echt gebruikspaard en zo zie ik ze toch het liefst. Dat is een kwestie van smaak en dat ze puur egyptisch is zegt me dan dus niet zoveel op het moment. Ik had altijd het idee dat egyptische arabieren te fragiel gefokt worden (voor mij dan want smaken verschillen).

Zijn er bv ook keuringen waarop gecategoriseerd wordt op het type arabier of zijn de keurstandaarden voor alle typen gewoon hetzelfde? Kortom help me out here met some inside breeders information!

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:50

Bij mijn weten zijn op de keuringen geen aparte categorieën en wordt er al helemaal niet apart gejureerd, zou ook een beetje krom zijn, niet dan? Een arabier moet aan de rasstandaard voldoen, of hij nu Egyptisch, Russisch of hoe dan ook gefokt is...

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:47

Citaat:
Zijn er bv ook keuringen waarop gecategoriseerd wordt op het type arabier of zijn de keurstandaarden voor alle typen gewoon hetzelfde?


Je hebt wel bepaalde keuringen voor straight egyptians..

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:27

CtjeLief schreef:
Citaat:
Zijn er bv ook keuringen waarop gecategoriseerd wordt op het type arabier of zijn de keurstandaarden voor alle typen gewoon hetzelfde?


Je hebt wel bepaalde keuringen voor straight egyptians..


Ja, The Egyptian Event Europe, dit jaar in Belgisch Limburg, voor de eerste keer in de geschiedenis buiten Duitsland

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 17:34

Hmm dat is mischien wl een event dat ik eens zou willen bezoeken.
Het leek mij ook niet logisch dat er apart gejureerd werd want arabier is arabier zou je zeggen. Wat is dan het voordeel van die categoriën arabieren? En waarin verschillen ze nou zo?

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:15

Tja, waarom apart... Omdat er heel veel fervente SE fokkers zijn.

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 00:01

SE?

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:07

SE = straight egyptian

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 00:20

wat is het dan dat dat nou zo anders/ aantrekkelijker maakt dan gewoon volbloed arabieren fokken.
Je kan altijd je eigen handelsmerk/fokmerk eraan geven en jezelf zo onderscheiden. Dat doet iedere stal wel een beetje. Die geven zelfs hun eigen interpretatie weer van SE of russisch etc. Kortom ik snap het niet zo goed haha.

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 01:04

Straight egyptian gaat terug op de paarden die uit egypte komen, Polen vb. hebben van egypte een ommeweg door polen gemaakt.
Ik doe zelf ook aan SE, gewoon omdat ik het heel interessant vind om met pedigrees te "spelen" bij het fokken, het is zoals een receptje maken bij het koken, een vleugje Halim Shah, een vleugje Alidaar en dan goed roeren met een sprenkeltje geluk om te zien wat het fokproduct wordt. Ooit zal uit het recept wel het juiste komen wat in de basisingrediënten zit

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 01:55

Het is ook zo dat ze dan weer bv pools met spaans fokken, en je hebt een match die ze "golden cross" noemen, weet niet meer precies welke, (maar er zal nu vast heel snel iemand hierop antwoorden die het wel weet!)

Verder vind ik de claim die sommige fokkers maken dat "straight Egyptian" puurder is dan andere arabieren onzin, De Egyptische fokkerij heeft na hun oprichting een groot aantal crabbet-park arabieren gekregen en aangekocht, dus je moet mij niet vertellen dat "straight egyptian" beter is als "Crabbet-park"
Ik heb een zoon van Amal: Rabhar, die heel veel oud Crabbet-park bloed heeft, en toen ben ik me een beetje gaan verdiepen.
Lord en lady Blunt waren in de negentiende eeuw zeer gerespecteerd in De Arabische landen. Ze waren van adel, hadden goede introducties, maar vooral: spraken vloeiend Arabiesch, kenden de gebruiken, en waren twee van de heel weinige Europeanen die de gecompliceerde arabische moederlijnen begrepen. Na hun eerste reis hebben ze nóóit een paard gekocht waarvan de afstamming niet hondert procent betrouwbaar en bewezen was, en de arabieren zelf vonden dat de Blunts het neusje van de zalm hadden aan Arabische paarden. Door hun kennis en prestige, en expedities, konden zij ook de beste paarden kopen. Paarden die nooit aan andere buitenlanders verkocht zouden worden.
hun arabieren zien er op oude foto's overigens niet zo extreem uit als je soms vooral op Amerikaanse foto's ziet.

De franse arabier kan je vind ik niet vertrouwen: in Frankrijk hoeven arabieren maar drie generaties puur gefokt te zijn om als volbloed arabier te gelden. En omdat ze veel racen zit er heel veel volbloed in. Ik vind dat je dat vaak duidelijk ziet: Geen arabisch hoofd, en lange ruggen.

ik hoop niet dat ik nu allemaal boze reacties krijg. Als ik het helemaal fout heb, dan merk ik het wel.

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 02:07

Hallo Aafke,

Denk dat je er wel een punt hebt dat ik voorzichtig probeerde te raken. Crabbet gefokt in egyptische lijnen. En waarom ook niet zou ik zeggen. Vandaar ook mijn vraag waarom het scheiden van de verschillende typen. Mij lijkt het niet zo een heel slechte zaak om terug te fokken op goede lijnen en daarbij crabbet met goede lijnen van andere typen kruisen lijkt me geen slecht idee. Ook in verband met veel lijnteelt die ik zie.

Ik wil graag wel meer gaan lezen over lijnen zoals crabbet. De oorsprong, de paarden hierachter enz. Ik weet er nu te weinig vanaf en zou dan ook niet weten wat er allemaal in mijn paardje zit. Ik ken natuurlijk wel wat paarden in de lijn van naam en reputatie maar ik wil me er graag meer in gaan verdiepen.

Zijn er nog boeken of ander leesvoer dat aan te raden is met betrekking tot arabieren en de fokkerij?

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 02:33

Nou, een heleboel, een mooi boek met mooie foto's en ook informatie is "The arabian horse, history, mystery and magic" die kan je ook nog krijgen.
Belangerijke Crabbet paarden in de foundation-stock van de Egyptische Arabieren: Hengsten: Saklawi I Gamil el Ahmar El Dere Zobeyni
Merries: Ghadia (Radia) Bint el Bahreyn Bint Roga Razieh (bint Rissala) Risama (bintRyala) El Dahma

De Blunts hadden de toppaarden verzamelt, en ook de overblijfsels van de beroemde stoeterij van Abbas Pasha. Maar die paarden kwamen, of hun voorouders, ook uit alle delen van de arabiesche wereld. En waren niet uitsluitend Egyptiesch. dus ik begrijp dat gedoe over "straight egyptian" niet. Niet dat het geen geweldig mooie paarden zijn!
"The Crabbet Arabian Stud its history & influence" heel goed naslagwerk, moeilijk te krijgen, en heel duur.

Als je wil fokken vind ik het wel belangerijk om er goed over na te denken.
Alhoewel mijn andere paard, De Tarq als vader de (toen) rustigste hengst van de Kossack-stud had, omdat zijn moeder zo'n hitte-pettit is. Toch een heel mooi resultaat geworden! Tarq is dus voornamelijk russisch. En heeft ook Crabbetpark bloed.

Er wordt ook gewoon gefokt, en niet speciaal op Russisch of pools of SE. Het is natuurlijk altijd spannend, wat eruit komt.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:35

golden cross is Spaans x Egyptisch.. en in principe zijn alle lijnen van origine Egytisch.. de lijnen die eruit zijn voort gefokt noemt men tegenwoordig Pools, Russisch enz..
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur, crabbet vind ik persoonlijk de minste, over het algemeen weinig type, kort op de benen, het wat ouderwetsere type, mijn voorkeuren gaan naar Pools en Egyptisch.. Spaans is ook niet mijn richting.. (vaak veel wit in de ogen, zware hals, en mindere beweging, over het algemeen he!!)

het is maar net wat de voorkeuren zijn, en inderdaad SE is niet puurder.. (zoals ik eerder zei is uiteindelijk alles egyptisch)

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:52

ik heb inmiddels dat boek "The arabian horse, history, mystery and magic" besteld via amazon. Daar is het tweedehands tegen een leuke prijs te krijgen.
Uiteraard wil ik er goed over nadenken als ik ga fokken. Het ligt er ook aan hoe mijn merrie zich gaat ontwikkelen en ik wil natuurlijk me goed in de lijnen en hengsten gaan verdiepen. Ik ben nog nooit zomaar ergens aan begonnen.

Ik heb er ook oog voor (ook voor koeien en schapen overigens). Mijn werk is lange tijd hobbieschapen voor de keuring selecteren geweest en daarmee aardig wat eerste premies in de wacht gesleept. Ik heb met mijn arabier van abdullah een veulen gefokt dat toendertijd op anderhalf jarige leeftijd 10 000 gulden op heeft geleverd.
Ik moet vaak wel de hengst in levende lijve zien. Daarom is mijn doel ook wel hengstenkeuringen af te gaan de komende tijd. Maar goed in het buitenland loopt natuurlijk ook wel heel wat rond dat de moeite waard is.
Ik dacht trouwens dat de golden cross een kruisingscombi was met drie bepaalde hengsten of heb ik het mis. Ben even de namen kwijt.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:05

ja of ik ben mis hoor.. kan ook..

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:09

El Shaklan en Ibn Estopa zijn er in ieder geval twee maar er is er nog een...

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:13

Ik dacht dat er nog een fokrichting is die zuiverder zou moeten zijn dan andere richtingen: de Asil arabier. Als ik het mij goed herinner menen de voorstanders van die richting dat m.n. de poolse arabjes niet zuiver zijn. Zo zou de bekende Skowronek (die in de stamboom van heel veel paarden zit en is aangekocht door de Crabbetstoeterij) geen echte volbloed zijn geweest. Hierover zijn meer boeken verschenen, o.a. een redelijk betaalbare in het Duits, uitgegeven bij Olms Verlag (kan me nu natuurlijk de titel en auteur niet meer herinneren Clown ).

Tip: bij Media boekservice (ook ergens op internet te bezoeken) in Eerbeek hebben ze nog veel meer Arabieren boeken, wel nogal duur.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:50

VeerenAshley schreef:
Ik dacht dat er nog een fokrichting is die zuiverder zou moeten zijn dan andere richtingen: de Asil arabier. Als ik het mij goed herinner menen de voorstanders van die richting dat m.n. de poolse arabjes niet zuiver zijn. Zo zou de bekende Skowronek (die in de stamboom van heel veel paarden zit en is aangekocht door de Crabbetstoeterij) geen echte volbloed zijn geweest. Hierover zijn meer boeken verschenen, o.a. een redelijk betaalbare in het Duits, uitgegeven bij Olms Verlag (kan me nu natuurlijk de titel en auteur niet meer herinneren Clown ).

Tip: bij Media boekservice (ook ergens op internet te bezoeken) in Eerbeek hebben ze nog veel meer Arabieren boeken, wel nogal duur.


Straight Egyptian is zuiverder dan Asil, asil is ook zuiver egyptisch, alleen de pyramid society heeft een aantal paarden van hun programma uitgesloten, waaronder Turfa (merrie:die in vele bloedlijnen terug te vinden is), omdat deze volgens hun inzien niet in de egyptische fokkerij thuishoorde Knipoog

(correct me if I`m wrong Bloos )

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:55

dat Skowronek geen zuiver gefokte Arabisch Volbloed is geweest gaat er bij mij niet in (als dit wel het geval geweest zou zijn dan was hij wel uit de WAHO geschrapt (hier worden nl alleen maar Av in vermeld die 100% AV zijn) Knipoog

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:07

mijn mening is dat waar veel geld in omgaat wordt ook wel eens gesjoemeld. Het zou me niet verbazen. Question of politics sometimes...

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:17

lagavita schreef:
mijn mening is dat waar veel geld in omgaat wordt ook wel eens gesjoemeld. Het zou me niet verbazen. Question of politics sometimes...


De registratie van Arabisch Volbloed paarden (wereldwijd) is het enigste stamboek ter wereld wat het nauwkeurigst en het langst met veel passie en toewijding wordt bijgehouden! Knipoog Dus sjoemelen binnen dit stamboek zou een hoop ellende met zich meebrengen!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:24

sherif schreef:
dat Skowronek geen zuiver gefokte Arabisch Volbloed is geweest gaat er bij mij niet in (als dit wel het geval geweest zou zijn dan was hij wel uit de WAHO geschrapt (hier worden nl alleen maar Av in vermeld die 100% AV zijn) Knipoog


Ik weet het niet, ben maar een leek...Maar ik denk best dat lagavita gelijk zou kunnen hebben: stel je voor wat een opschudding dat zou (hebben ge)geven als ineens al die Arabieren met Skowronek in de afstamming niet zuiver bleken/blijken te zijn. Dat wordt volgens mij het stamboek minstens gehalveerd. En daar heeft niemand belang bij, in tegendeel natuurlijk.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:56

CtjeLief schreef:
golden cross is Spaans x Egyptisch.. en in principe zijn alle lijnen van origine Egytisch.. de lijnen die eruit zijn voort gefokt noemt men tegenwoordig Pools, Russisch enz..
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur, crabbet vind ik persoonlijk de minste, over het algemeen weinig type, kort op de benen, het wat ouderwetsere type, mijn voorkeuren gaan naar Pools en Egyptisch.. Spaans is ook niet mijn richting.. (vaak veel wit in de ogen, zware hals, en mindere beweging, over het algemeen he!!)

het is maar net wat de voorkeuren zijn, en inderdaad SE is niet puurder.. (zoals ik eerder zei is uiteindelijk alles egyptisch)


Ctje, vind jij de Crabbet dan nog meer type hebben dan de franse??
En wat bedoel je met vaak veel wit in de ogen? Is dat net als wat mijn arab heeft?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Zuiver fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:04

AafkeB schreef:
De franse arabier kan je vind ik niet vertrouwen: in Frankrijk hoeven arabieren maar drie generaties puur gefokt te zijn om als volbloed arabier te gelden. En omdat ze veel racen zit er heel veel volbloed in. Ik vind dat je dat vaak duidelijk ziet: Geen arabisch hoofd, en lange ruggen.

ik hoop niet dat ik nu allemaal boze reacties krijg. Als ik het helemaal fout heb, dan merk ik het wel.


Je stoot me niet tegen het hoofd haar, maar ik denk wel dat je hier fout zit Ja
Ik zal eens even kijken of iemand hier kan reageren die meer verstand heeft van Franse Arabieren Ja