GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum Fairy

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum Fairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:04

... want dat blijkt de vader van mijn pony te zijn!

in dit topic vind je het hele verhaal: viewtopic.php?f=121&t=702503

ik heb de volledige stamboom van de vader al, maar vraag me af hoe zijn karakter was en wat hij vererfde en vooral: of hij andere nakomelingen had en hoe die het deden in de sport.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 19:23


Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:20

Ik heb laatst op een ander forum al wat info geplaats over Djinn.
Ben nu op mijn werkt maar zal een deze dagen deze post boven water halen en die hier plaatsen.
Er zat in iedergeval een lijst met al zijn volbloed nakomelingen bij..
Zal er dan ook nog iets meer over deze lijnen plaatsen daar dit de lijnen zijn waarin ik mij als fokker bezig hou....

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 14:57

Geweldig! Hartelijk dank.
Kan je misschien ook de link naar dat andere topic vinden?

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:00

Djinn was een hengst die bij het toenmalige APS keur werd met een definitieve 2e premie. Toen het APS werd opgesplitst in het AVS en het NRPS, werd Djinn eveneens goedgekeurd voor het NRPS, en in die richting dekte hij de meeste merries. Hij bracht slechts 13 volbloed arabische nakomelingen. Djinn was een goudvos, 1m48 groot, met een voor de liefhebbers van engels bloed fantastische pedigree. Ik ben er zeker van dat Emma je meer over hem zal vertellen en een foto posten, anders doe ik het wel.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 18:36

graag, de enige foto die ik tot nu toe heb is van de site van allbreed en die is in zwart wit

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:21

ik weet niet welke foto er op allbreed staat, maar ik heb ook enkel z/w. Destijds waren advertenties in kleur nog niet echt "in"

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:29

Ik mag niet meer op het forum komen waar ik de info heb gepost.
Mijn lidmaatschap zou per 1 jan 2007 worden opgezegt maar kon er de 31st al niet meer op.
Kan dus ook niet meer bij de info.

Zal deze week de boeken weer opzoeken en de info boven water halen.
En Sigrid anders plaats jij alvast wat jij hebt.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:43

bedankt!
ik zal de foto die ik al heb morgen posten

SjaanBanaan
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-03

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:28

Wat leuk om te lezen dat jij nog een oude Djinn dochter hebt. Djinn was de allereerste hengst waar wij (mijn ouders) mee fokten met onze haflingermerrie. De eerste die geboren werd was een merrieveulen van 1977 en de tweede eveneens een merrieveulen van 1978. De foto van jouw pony is exact ons fokprodukt uit 1977 (bles in de vorm van een pijl en 4 witte voetjes). Precies dezelfde aftekeningen als jouw pony. Beide pony's hadden ook dezelfde voskleur als jouw pony. Ik denk dat Djinn voornamelijk vossen gaf. Djinn zelf was een goudvos, hij was om en nabij de 148cm hoog, maar maakte indruk zodra hij uit de box werd gehaald; dan maakte hij zich veel groter dan dat hij in werkelijkheid was. Ons veulen van 1977 heb ik tot M dressuur gereden en is daarna verkocht, de ander is naar Belgie geexporteerd toen ze 3 jaar was. Helaas ben ik beiden uit het oog verloren, maar neem aan dat ze nu niet meer zullen leven. Ik heb met veel plezier naar de foto's van jouw pony gekeken, mijn hart maakte echt een sprongetje toen ik de foto's zag. Heel veel plezier en wees zuinig op haar hoor!

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:14

dankzij een bokster kreeg ik een mogelijke woonplaats van A. VAN DER STERREN, en die bleek te kloppen!
Ik heb ze maandag gebeld!
Ik ben nu dus nog op zoek naar RAAYMAKERS en VAN DER AALST

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:13

en dankzij nog een gouden tip heb ik deze middag met E. van der Aalst gebeld!!!!
Nu Raaymakers nog?

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: GZ info over hengst DJINN (General Dorsaz & Sugar Plum F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:28

Goed, effe heel lang verhaal om te vertellen wat ik van de verschillende baasjes geleerd heb.

Iemand stelde me al de vraag : waarom doe je dit ? Al die moeite en mensen lastig vallen ?

Wel, dat is nogal wiedes : wat zou jij zeggen moest er iemand je opbellen en zeggen: “Goedemiddag, ik denk dat jouw paard bij mij is geboren ?” of “Hallo, ik geloof dat jouw eerste pony hier op stal staat?” Zou je dan niet blij zijn, gewoon om te weten dat het beestje het goed stelt?

Ik heb natuurlijk ook niet naar mensen gebeld met de lompe mededeling: “Haai, je ouwe knollie staat nu hier, je moet me de papieren wel effe sturen want die heb ik dus wel nodig hé!”
Ik ben altijd heel beleefd geweest bij het bellen, heb altijd voorzichtig gevraagd: “Ik ben zus en zo, ik bel u uit België ivm een pony die ik net gekocht heb. Die blijkt Candy te heten, het is een vos merrie van 1.48 m, zegt u dat iets? Of “Ik zoek iemand die een pony merrie vos heeft gereden, Candy heet ze, zou het kunnen dat u daar misschien iets over weet?”
Dat was dus telkens voldoende om een heel verhaal los te maken, bij de meeste mensen die ik gebeld heb kwam er een hele woordenstroom uit!
Ik had natuurlijk ook geluk, zeer veel geluk zelfs! Iedereen woonde nog op het aangegeven adres, of die persoon die er nog woonde kon me heel goede tips geven! Telkens ik belde (in de week op de middag), werd er opgenomen! Ik heb nooit mijn zoektocht moeten uitstrekken over meerdere dagen, als ik eenmaal een spoor had had ik binnen de 12 uur het effectieve baasje ook aan de lijn! Ongelooflijk hé!

De eerste eigenaar die ik al zelf gevonden had via het NRPS stamboek, die heeft Candy gehad van ’89 tot ’91. Ze heeft me heel interessante dingen verteld.
Zo heeft Candy een kaal plekje op haar nek, vlak achter haar linker oor. Ze vertelde me dat dat het restant van een wrat was. Kon ik eindelijk opgelucht adem halen, Candy is dus nooit met haar hoofd ergens tegenaan geknald of erger nog, op haar hoofd geslagen (dat dacht baasje twee dus)…
Ze heeft me ook gezegd dat Candy niet te houden was en dat ze haar compleet hebben moeten heropvoeden. Ze kon zelfs niet aan een ring vast staan, trok elk halster kapot. Nu blijkt dat de lessen die ze toen geleerd heeft, er nog steeds inzitten, ze staat liever los stil, dan aan een touwtje…
Ze vertelde oa dat Candy in het achttal liep, maar alleen vooraan of achteraan, in het midden werd ze vervelend. Ook dat heeft ze nu nog, ze haat grote groepen en wil per se vooraan lopen (als dat niet kan, gaat ze schuin lopen en trippelen…). Onze staleigenaar vond haar ‘niet normaal’ op straat in een grote groep, maar ik wist al dat het gewoon kwestie is van op de juiste plaats in de rij te zitten. Baasje heeft dit dus bevestigd.

De fokker vertelde me dat haar moeder heel erg zuur en bijterig was. Ook dit heeft Candy duidelijk van haar moeder mee, het is dus geen echt aangeleerd gedrag. Ze heeft gewoon het karakter om telkens op haar poot te spelen als je iets doet wat haar niet 100% aan staat. Ze zal je niet gauw echt bijten, maar dat gedreig van haar is dus echt onmogelijk af te leren (ik blijf wel proberen). Dit stelde me enorm gerust, want op stal werd er wel eens gezegd dat Candy zo zuur is, omdat ik haar niet goed aanpak… Of omdat ze mishandeld is geweest ( de standaard pennypraat). Dat kan ik dus naar het rijk der fabelen verwijzen.

Haar baasje van 92’ tot 2000 vertelde me dat ze Candy afgekeurd kocht. Dit betekent dat ze haar peesklap tussen haar 6 en 8 jaar heeft opgelopen. Ze heeft daarna niet hoger dan M2 gereden (en in M2 geen wp), want dan werd ze onregelmatig. Maw, ze heeft deze blessure al heel lang, en loopt daar nog altijd gewoon mee rond, wat mij veel hoop voor de toekomst geeft. Ze redt het nog wel een tijdje. Ook dit stelde mij dus geruster.
Dit baasje zei ook dat ze durfde te struikelen en zelfs eens over de kop is geslagen tijdens het buiten rijden. Ook dit is voor mij gerust stellend, het is iets wat ze al lang heeft en geen teken van ouderdom of aftakeling. Het is ook niet mijn schuld (door paard te laten lummelen gaat het sleffen, kreeg ik wel eens te horen, je rijdt het er gewoon in etc.), maar ik werk er heel hard aan om haar ondersteunend te rijden. Maar het is dus iets wat ze vanzelf heeft, het gaat niet meer echt weg.
Het leukste vond ik echter dat ik haar kon vertellend dat Candy nog leefde en het heel goed stelde voor haar leeftijd (werkelijk geen 1 kwaaltje). Dit baasje dacht dat ze afgemaakt was, had ze via via te horen gekregen…
Ze zei ook meteen dat Candy zo mocht terug komen en dat ze altijd spijt had gehad van de verkoop… Dan voel je je gelijk weer goed, ondanks je ‘onnodige nieuwsgierigheid’ volgens sommigen !

Laatste baasje vertelde me tenslotte dat combi niet echt werkte voor wedstrijden en dat ze haar verkochten aan iemand die er recreatief mee reed en haar op een manege zette in Velthoven (iemand uit de buurt?). Tot dat moment had Candy, voor zover ik weet, nooit op een grote stal gestaan, maar altijd bij iemand thuis, lekker mooi stalletje, alle luxe, rustig etc. Bij baasje twee mocht ze zelfs los op het erf lopen. Logisch dat Candy niet erg dol is op een drukke pensionstal met 50 paarden, of een wei die ze met 5 anderen moet delen, of een box in het rijtje. Mevrouwtje is meer luxe gewend… Logisch dat ze, in combinatie met haar zure karakter, niet echt afleert om niet in de verdediging te gaan als ze aangebonden staat en er komt een ander paard aan….
Ook hier weer fijne verrassing: dit baasje had de papieren nog en ging ze waarschijnlijk opsturen. Alhoewel dit niet het ultieme doel van mijn hele zoektocht was, ben ik hier toch reuze blij mee. Fokken is uitgesloten, wedstrijden interesseren me niet (ik moet nog leren zonder stress de bak rond te galoperen…), maar het is gewoon fijn dat ik haar pedigree en dergelijke zwart op wit heb staan.