op hoeveelste jaar een arabier ruinen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxOntarioxx

op hoeveelste jaar een arabier ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:44

ik heb een arabier die dus eigenlijk niet echt een hengst is(officeel wel)
hij heeft geen oog voor merries,maar heeft wel zo zijn streken,(met zijn voorbeen slaan tegen andere dieren,af en toe happen en vooral in zijn stal niet goed luisteren,gewoon oost indies doof dus,want hij weet het dondersgoed;)
maar nu is de vraag wanneer is het beste om een hengst te ruinen?
hoop wat te horen:)
hij is trouwens 3/4 arabier

bterlaan

Re: op hoeveelste jaar een arabier ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 02:17

Ruinen heeft niet direct iets met het ras te maken, maar meer met de leeftijd in het algemeen en het specifieke dier in het bijzonder. Je schrijft niet, hoe oud je hengst is Ik heb er toevallig een tijdje geleden met fokkers en dierenartsen over gesproken, en volgens hun ruime ervaring is er, qua lichaamsontwikkeling, geen verschil tussen een ruin die bv. met 1 jaar al geruind is en eentje die met drie jaar is geruind. Ik vroeg bv. naar de hals, antwoord: geen verschil. De aanleiding was een hengstje dast door een breuk al heel erg jong gecastreerd moest worden, een week of drie jong pas. De DA vonden dat geen enkel probleem voor zijn verdere ontwikkeling. Zelf ben ik er toch nog steeds wel voor, ze zo lang mogelijk hengst te laten, maar dat hangt er echt vanaf, of je ze kunt handhaven. Als ze lief zijn dan gaat dat makkelijk, als ze erg hengsterig worden, wordt het tijd ze te ruinen. Ik heb op dit moment drie paarden van anderhalf jaar oud, twee hengstejs en een merrietje.Va nde hengstejs is er eetje nog niet zoveel hengst, al is hij wel speels en zo, af en toe gaat hij de lucht in en zo (niet met mij, dat heb ik hem wel afgeleerd), maar erg lief, een rustiger type in het algemeen. De tweede is ook erg lief, maar wel veel wilder, heeft enorm veel energie en is heel erg speels, een echt klein hengstje. Allebei erg leuk en ze zijn nog goed te houden, maar wandelen met ze is toch al behoorlijk inspannend, vooral met de wildere, omdat hij zo enorm actief is. Maar wel heel erg leuk allemaal. En dan het merrietje; als ik klaar ben met de hengstjes, dan is dat toch wel even een verademing. Ze is veel rustiger en makkelijker, al heeft ze wel een eigen willetje. Dan denk ik ook wel eens: wordt het niet tijd? Maar ik wil nog even wachten, want het is zo definitief, je kunt het niet terugdraaien en ik weet ook nog niet helemaal zeker of er toch niet een "echte" dekhengst bij zit, ik wil de verdere ontwikkeling nog even afwachten. Maar als je zeker bent, dat je wilt ruinen en je hebt problemen, dan kun je het rustig al met een jaar doen. Het hangt dus echt van de omstandigheden af. Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:31

Het veschilt nogal. Ligt er gewoon aan hoe het paardje zelf is.
Gemini is tot zijn 4e hengst geweest en heeft ook gedekt. Maar was superbraaf in de omgang en stond gewoon naast de merrie in de wei en op stal.Geen problemen. Alleen af en toe brullen maar geen gek gedrag.
Als ruin is hij nog steeds heel braaf hij brult alleen niet meer. Maar als ze merrie hengstig is en hij staat erbij in de wei dekt hij nog wel Clown
Shadi is nu 1.5 (jan wordt hij 2) en is ook nog hengst. Hij is ook superbraaf en geen gekke streken. Hij is wel wat brutaler dan Gemini was. Maar heeft nog geen dekneigingen. Hij wordt wel rond de zomer gecastereerd. Niet omdat hij lastig is maar omdat het makkelijker is , En ik toch niet met hem kan fokken. Ze komen dan van de zomer met zijn 4en op de wei. En er lopen 2 merrie's , Waaronder zijn moeder. Dat is de enige reden.
Zolang je paardje braaf is en normaal te houden is, En het voor de omgeving gewoon kan zou ik hem zo lang mogelijk hengst laten.

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 15:56

Ok ,alvast bedankt voor de reactie;)
mijn paardje is nu 2,5 jaar oud,hij kijkt niet om naar merries ,maar is soms wel een beetje vervelend,hij is maar 141,dus wel makkelijk te houden ,maar jullie denken ook zolang die hengst kan blijven gewoon hengst laten?
heb ook een keer gehoord dat als je hem eerder ruint,dat die minder snel nog zal door groeien is dat wel zo?
tnxs alvast

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 09:25

Ik dacht juist, dat ze nog een groeiperiode krijgen als je ze ruint, en dat ze als hengst kleiner blijven, maar alweer: de algemene opinie was, dat he tniks uitmaakt in de ontwikkeling wanneer je castreert. Pas overigens wel op met de merries: als ze hengstig zijn, zijn ze erger dan hengsten en dagen de mannekes echt helemaal uit. Ik zie het ze zelfs met ruinen doen. En als je dan ee njong hengstje hebt, weet hij heus wel dat hij hengst is Knipoog

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:28

Emil volgend jaar geruind.
In de lente dan kan hij goed bewegen in het land tegen de zwelling en zijn er geen vliegen en dit allemaal onder redelijk goede weersomstandigheden Clown

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:54

bterlaan schreef:
Ik dacht juist, dat ze nog een groeiperiode krijgen als je ze ruint, en dat ze als hengst kleiner blijven,

Klopt, wij hebben een keer een hengstje geruind op de leeftijd van 8 mnd.
Hij is gigantisch de lucht ingegroeid tot een 1.57m !! (en dat uit onze kleine Zolitha)...

xxOntarioxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 11:44

haha,nou er stond nog een merrie bij ons op stal,en die was echt zo hengstig,en die was zelf hengstig naar een merrie zo erg, en hij liep er zo voorbij:)haha
maar goed hij is nu 1,41 en 2,5
zijn moeder is 151 en zijn vader 155 ,hoop toch echt dat die zeker 150 wordt.
Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:00

volgens mij hoef t ook weer niet altijd dat hengsten kleiner blijven.er zijn ook dekhengsten van 1.58/1.60 dus denk als die geruind werden dat die ook niet eens 1.65 zouden worden ofz.
maar ja bij sommige misschien wel..
denk dat hij 1.50 misschien wel red hoor.gemini was ook 1.40 ong op die leeftijd en is nog best gegroeid..hij is ook wel van een tweeling..

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:08

Onze knullen zijn op de leeftijd van ongeveer twee jaar geruind,niet omdat ze lastig waren.Maar omdat er bijna geen pensionstal/manege is die hengsten accepteerd.Ze waren als hengst ook super betrouwbaar,en ergens vonden wij het zonde om ze te laten ruinen.Helaas heeft overmacht ons daartoe gedwongen,anders hadden ze nooit weidegang gekregen.En dan is de keus niet zo moeilijk,niet altijd op stal!!!Lang leve de wei. Ach gut

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 08:48

Bandos, dat is precies voor mij ook de belangrijkte reden om te ruinen. Zelfs een redelijke hengst is meestal niet goed genoeg als dekhengst (er zijn er ook al zoveel van) en ze hebben als ruin gewoon een mooerleven: lekker de wei op tussen de andere paarden. Een hengst moet al heel veel geluk ebben las hij een beetje weidegang krijgt en hij heeft vrijwel altijd eenzame opsluiting. En dat voor een kuddedier. Dat is voor mij de hoofdreden om te ruinen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:33

dat was bij de mijne precies zo.. hij is op zijn 7e gecastreert, hij was niet mooi genoeg om als dekhengst te gebruiken maar in de omgang was ie zo braaf dat hij ook gewoon bij de ruinen in de wei kon. op een gegeven moment werden die 2 ruinen echt wat te oud en konden er niet meer zo goed tegen dat Djenno altijd maar zo energiek was en wilde spelen dus ze stootten hem af waardoor hij alleen kwam te staan, dat vond ik echt jammer waardoor ik toch besloten heb hem te castreren waardoor hij gewoon bij alle paarden (dus ook de merries) op de wei kan. nu is het weer een gelukkig paard met andere jonge paarden in de wei!

mokary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:44

1,5 a` 2 jaar ik heb gehoord dat de ingreep dan het kleinst is.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:46

Wij hebben onze lieveling laten ruinen voor hij naar ons kwam, omdat het ons eerst paardje is en om dan meteen met een hengst te beginnen vonden we wat te voorbarig.
Ons zoontje zou er straks ook op moeten kunnen rijden (als hij dat leuk vindt natuurlijk).

Ik denk dat het voor Dhariyat een goede keuze was, (gezien onze motivatie) hij is met ruim een jaar geholpen. Ik merk dat hij wel rustig is, maar dat zijn sommige hengsten uit zijn koppel ook...

Mocht mijn volgende paard weer een hengst zijn, zou ik het eerst aankijken en dan pas beslissen.