Arabieren héél eenkennig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

Arabieren héél eenkennig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 10:48

Ik heb al 1.5jaar een volbloed arabiertje van 6jaar.
ze is bij mensen thuis geboren en heeft altijd op wei gestaan. Door plotse heel slecht gezondheid van de eigenaars verkochten ze haar. Ik heb ze 2 maanden getest en heb ze daarbij elke dag gereden..
We hadden vlug een band en ondanks dat ze niet veel ingereden is heb ik nooit echte problemen met haar gehad..
kben engels rijden gewoon maar zij was western opgeleerd, dus heb 6 maanden engels met haar gereden tot ik western kon, dit gaf geen enkel probleem..
kben momenteel aant trainen voor endurance en heb al intiatie met haar gelopen. We zijn 1 ! Knipoog
Nu heb ik met mijn vriend een huis gekocht en heb ik minder tijd om elke dag naar manege te gaan dus ging ik op zoek naar een bijruiter..
Er zijn al zeker 10 mensen komen proberen zonder resultaat! mijn lieve arabier verandert dan in een onhandelbaar paard!
Als ze opstappen gaat ze al omhoog, ze wil niet draven en als ze draaft is het zo traag, ze wil niet in galop, ze loopt niet aan de teugel, ze bokt en maakt ze op allerlei manieren bang... zodra ik opstap is dit gedaan....Op deze manier vindt ik dus niemand...
kbegrijp niet dat ze zo doet.. Kan het zijn dat ze niemand anders verdraagt?

Bandos

Re: Arabieren héél eenkennig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:05

Allereerst gefeliciteerd met je Arabiertje,een geweldig ras.Wij hebben er ook twee,en de schimmel is iets meer op eigen mensen dan onze vos.De schimmel heeft mij al een paar keer voor paal laten staan als ik er een ander op liet.Dan liep hij gewoon niet!!Maar het is mij wel opgevallen dat hij het niet doet bij ervaren ruiters/amazone's die hem eerlijk en kundig rijden.Maar laat een ander hem niet proberen oneerlijk voorwaarts te krijgen,want dan gaat diegene er geheid af!Het is ons door de jaren heen erg opgevallen dat het ras HEEL trouw is aan hun eigenaar of vaste verzorg(st)er.Probeer iemand te vinden die bekend is met dit ras,en begin eerst een band op te bouwen.Dus eerst wat poetsen,lekker tutten,wandelen,longeren enz.Gaat dit alles goed,probeer dan pas te laten rijden.Heel veel succes. Pling

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 11:25

Bedankt Haha!
ik heb ook een schimmeltje: bruinschimmel..

Mijn lesgeeftster rijd haar ook maar heeft haar opgeleerd dus daar aanvaard ze alles van en van mij ook...
Maar probeer niet in haar stal te komen als ze je niet kent of haar uit de paddocks te halen,....
Mijn vriend kan haar wel longeren of loszetten in paddock maar helaas kan hij niet rijden...
Een paar vriendinnen van me hebben al een paar keer met haar gereden en daar doet ze minder moeilijk bij omdat die meer ervaren zijn..maar toch is haar trukkendoos nog groot hoor Knipoog
Ik merk ook als er iemand komt proberen en kneem dan over na een tijd dat ze helemaal vast zit... ze loopt de eerste 5 min niet soepel, zit vast in haar schouders en is helemaal opgedraaid... na een tijdje rijden is ze terug de oude...
Kwil zelf ook niet blijven pushen bij haar want kwil uiteindelijk zelf geen problemen krijgen als ik op haar rijd...

safiye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:22

waar staat je paardje? en voor hoeveel dagen is het?
Ik heb veel ervaring met arabieren en probleempaarden.
Ik kom graag af en toe even knuffelen en poetsen om een band op te bouwen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:31

haaai

mijn paardje is ook erg eenkennig,hij is een kruizing tussen een kwpnXarabier
voor mij is die egt heel lief Lovers ik kan alles met hem, met het rijden is hij ook heel erg braaf.
maar als er een ander op wil gaat hij met het opstappen ook omhoog,of hij springt in 1 x naar voren.

wat je er aan kan doen weet ik niet,ik denk dat je eerst een bijrijder moet nemen die eerst niet gaat rijden en eerst een band met hem opbouwt.Mischien kan ze dan wel rijden als ze een goede band met hem heeft

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:45

Hier ook een eenkennig arabje, en een idem anglo-arabje.
Op de anglo arab kon ik zowat iedereen zetten (dacht ik), gehandicapten, een spastisch kind, een beginnetje leren galoperen (aan de longe, exact drie passen vb,...), mensen met pijn,... als hij ovnd dat het kon ging hij, balansverlies was stoppen. Maar met mij er bij.
Toen ik even niet kon rijden een bijrijder gezocht, die kon hem thuis rijden met mij er bij, de eerste keer alleen echter werd ze er af gegooid (hij bokt NOOIT zei ik altijd).
Mijnheertje is nu met pensioen en gaat nu en dan eens wandelen met een hele lieve jongen en dat gaat prima, vreemden mogen aaien ed maar niet op zijn rug.
En mijn jonge arabje moet ook echt wennen aan iemand, in het begin echt niet ontspannen en wringen.
Maar dan plots gaat hij zijn ruiter begroeten als die in de weide komt (bij mij komt hij afgerent als ik hem roep) en dan weet je dat het ok is en hij zich laat rijden.
We zijn nu met drie die er op mogen, bij anderen gaat hij staken of rennen (niet dat ik er vaak iemand anders op laat hoor, hij is te jong en moet goed en op mijn manier gereden worden).
Maar ja dus, ik dnek dat het een arabier eigenschap is. Beetje hondachtig aanhankelijk...

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 07:54

@safiye: kben van België, Brasschaat.

arabieren zijn ervoor gekend dat ze heel eenkennig zijn en heel trouw aan hun eigenaars maar zo erg had ik het niet verwacht....
tja, als ik niemand vind is het maar zo want kwil onze relatie ook niet in het gedrang brengen... Knipoog
momenteel zijn we 1 en dat wil ik zo houden..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:01

Mijn arabier is totaal niet eenkennig. Met rijden probeert hij nieuwe ruiters wel uit, maar iedereen kan hem uit stal halen.

Gewoon je paard vaak in handen van iemand anders geven, uit stal halen, poetsen, e.d. Laat hem/haar wennen aan andere mensen. De band tussen jou en jouw paardje wordt er echt niet minder van als andere mensen hem uit stal halen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:04

Hey..
Ik heb vaak wel het idee dat een arabier je moet liggen.
De een kan er mee omgaan alsof ze er mee geboren zijn en de ander komt alleen maar in conflict met ze..
Ik heb zelf een 80% arabier gehad.
En rijd nu ook een beestje met veel arabische invloeden. (heb er hiervoor ook een paar gereden)
Mijn instructise noemd mij het arabierenmeisje omdat ik op de een of andere manier het altijd goed met ze kan vinden.

Trouw zijn arabieren zeker, en vaak ontzettend slim.
Ze onthouden alles.

Zo had ik die van mij savonds geleerd dat hij niet uit de stal mocht als de deur open was...
Volgende morgen wil mijn vader andoy naar buiten doen,.. Komt mijn vader binnen, en zegt, wat Andoy heeft weet ik niet, normaal staat hij te springen als hij naar buiten mag en nu wou die zijn boks niet uitkomen..
(had ie gewoon nog onthouden van die avond ervoor.. haha)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 08:43

Het probleem is dat niemand ze uit de stal kan halen, ze draait zich met haar kont naar de deur als je binnenwilt komen of gaat achteraan haar stal staan..
Tegen de staleigenaars was ze in het begin ook niet lief als ze de stal kwamen doen, nu is ze heel braaf bij hen..
vriendinnen van me die zelf met een paard staan op de manege kent ze wel en die mogen haar wel aaien of aan het touw begeleiden naar de paddock maar toch is daar niet zo braaf bij als bij mij..als die ze willen poetsen hebben die wel regelmatig een hap van haar..
en van vreemden moet ze helemaal niks weten...

ze heeft gewoon haar mensen die alles bij haar mogen doen..

idd een arabier moet je gewoon liggen en ze voelen dit ook wel perfect aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:58

Die van mij is erg vriendelijk, maar wenst niet voor iedereen te werken. In eerste instantie was hij erg terughoudend voor vreemden, maar door een aantal lieve mensen die hem regelmatig eens in de hand namen (bv Melmel hier op bokt) is dat er helemaal uit.
Alleen echt WERKEN? Hmmmm nee dat ziet hij niet voor iedereen zitten. Mijn bijrijder (van m'n andere paard) krijgt 'm niet eens fatsoenlijk gelongeerd, laat staan dat hij erop kan gaan zitten.
Mijn vriend kan hem prima longeren, maar die hoeft er ook niet op te gaan zitten.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:06

sylviel schreef:
Het probleem is dat niemand ze uit de stal kan halen, ze draait zich met haar kont naar de deur als je binnenwilt komen of gaat achteraan haar stal staan..
Tegen de staleigenaars was ze in het begin ook niet lief als ze de stal kwamen doen, nu is ze heel braaf bij hen..
vriendinnen van me die zelf met een paard staan op de manege kent ze wel en die mogen haar wel aaien of aan het touw begeleiden naar de paddock maar toch is daar niet zo braaf bij als bij mij..als die ze willen poetsen hebben die wel regelmatig een hap van haar..
en van vreemden moet ze helemaal niks weten...

ze heeft gewoon haar mensen die alles bij haar mogen doen..

idd een arabier moet je gewoon liggen en ze voelen dit ook wel perfect aan...

Die van mij loopt met iedereen mee, het is wel zo dat hij voor de 1 meer respect heeft dan voor de ander maar ach..

Je schrijft dat ze eerst ook niet aardig tegen de staleigenaar was, misschien is het gewoon een kwestie van tijd voor het wennen aan elkaar. Ze houdt waarschijnlijk gewoon niet van vreemden

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:50

Niet in de box komen??Nou dat is inderdaad een pittige dame!!Probeer het eens met vreemden die haar voor elk braaf moment iets lekkers geven als beloning.Laat haar onder jouw toezicht met zoveel mogelijk vreemden in positief kontakt komen.Je schrijft dat je instructrice wel op haar kan rijden,en ook ervaren vriendinnen.Laat die meisjes dan vaker op haar rijden,en beloon haar rijkelijk voor haar goede gedrag.Niet alleen met voer natuurlijk anders groeit ze misschien dicht,alhoewel een worteltje kan natuurlijk geen kwaad.Ze toont voorzichtig dus wel goede wil,moedig dit aan.Ik denk dat met de juiste behandeling dit probleem best een stuk beter kan worden.Ze moet eerst vreemde mensen gaan vertrouwen.Heel veel succes!!Van Boos! naar dit Ach gut .

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 07:53

Mijn ruin is ook eenkennig als daar iemand anders op gaat zitten bijt hij bij de ruiter in de voet niet hard maar wel stevig.
Hij luisterd alleen naar mij als de persoon aan wil rijden moet ik wel zeggen radoszin kom op anders staat hij na een uur nog op dezelfde plaats ( geweldig haha).
Mijn merrie niet daar kan iedereen op wegrijden die is helemaal niet eenkennig.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 07:59

Mijn vorige Z2-Pony, 75% arabier, 25% NRPS, was heel erg eenkennig.. Niemand van mijn familie kon mt hem omgaan in het dagelijkse leven, dan was hij heel terughoudend.. Je kon echt merken dat hij alles toevertrouwde op mij..

Dit was dus niet iets wat hij 4 jaar geleden hadden bedacht wanneer we hem kochten.. Maarjah, niks aan te doen! Hij kon niet warm beslagen worden als ik er niet was, geschoren worden + VERDOVING, kon ook niet wanneer ik er niet was.. Dan ging hij niet gemeen doen, maar was gewoon bang eigenlijk! Heel sneu..
Nu staat ie in België, waar ie alweer M2 loopt.. ze gaan er daar echt super mee om!!

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:00

mijn jamie is een allemansvriend, ik heb hem nog maar net , maar het voelt of hij er al jaren is. Hij vind iedereen lief, mensen en dieren (behalve koeien Clown ) En met rijden is hij ook zo makkelijk, mijn zusje van 12 rijdt er ook zo mee weg.
Mijn vorige pony (75% arabier) was totaal anders, ook heel eenkennig, Als we op vakantie waren moest ze of de hele week op stal of de hele week in het weiland, omdat niemand haar uit de stal of uit het weiland kon halen.Ook zij draaide de kont naar je toe en ging dreigen en uiteindelijk ook slaan. Luisterde ook niet naar anderen en deed totaal haar best niet als er een ander op reed.
Totaal verschillende ponys dus, ik denk dat eenkennig ook vooral aan de opvoeding en het karakter van het paard ligt en niet zozeer aan het ras zelfs.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:20

Ik merk het ook een beetje, maar omdat ze heel sociaal en lief is, vind je het er maar heeel zwak in terug, maar het is daar! En zolang het geen probleem is ( wat bij mij het geval is ), vind ik het juist wel beter. Nou heb ik mijn paard nog maar 2 a 3 maanden. Maar vnmiddag ging een ervare vriendin van mij erop, en ze werkte tegen, en probeerde uit. Leuk om te zien, zolang het niet te veel uitloopt.
Ik ben het met de laatste zin van miscza niet helemaal mee eens. Shetlanders zijn ook koppig, en er zijn altijd uitblinkers. Maar in het algemeen wel. En heb vaak genoeg in boken gelezen dat het herkenbaar is, en zelf merk ik het nu na bijna 3 maanden ook al!
Ik vind het niet storend, maar trouw. Maar van die pittege dames zijn indd niet handig haha Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:21

Mijn bijna arabier (95%) heeft hier ook totaal geen last van.
Mijn vader en ik mennen ermee en een ander meisje rijdt hem onder het zadel. Iedereen kan hem uit stal halen, niets geen probleem. Ik kan hem zo afgeven, zonder dat hij rare dingen gaat doen.
Hij probeert nieuwe mensen in het begin wel even uit, maar als hij weet waar zijn plaats is is dat snel over.

Eigenlijk denk ik dat daar het probleem ligt. Dat de mensen té voorzichtig met hem omgaan 'want het is een arabier'. En daardoor weet hij dat hij de boel in de maling kan nemen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:32

Nu was ik zondag met 2 vrienden gaan trainen voor endurancerit Turnhout volgende week..
En achteraf vroeg 1 van mijn vrienden of hij ff met mijn paard mocht rijden..
kwas al wat zenuwachtig en zei tegen hem dat ze niet zo lief is als ze eruit zag..
Maar vol goede moed stapte hij op en raar maar waar was ze braaf en luisterde naar hem, ze liep natuurlijk niet perfect en testte wel wat uit maar het ging wel...

Dus blijkbaar mensen die ze kent door samen te trainen of rijden, gaat wel... als ze goed kunnen rijden weliswaar...
maar echte vreemden mensen gaat totaal niet...

voorlopig wacht ik af of ik nog reacties krijg van mijn advertentie maar kbetwijfel of ik iemand ga vinden...
Eerst dacht ik eraan om de eerste maanden enkel haar te laten longeren en poetsen en grondwerk zodat ze wat aan de persoon zou kunnen wennen.. en dan rustig beginnen met rijden..
Maar het probleem is dan dat je eigenlijk niet weet of die persoon echt wel goed kan rijden... want ze zeggen dat ze wel goed kunnen rijden totdat ze erop zitten.. dan slaagt dit toch wel tegen voor me en had ik een ervaren ruiter verwacht...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:39

wat goed van je pony dat hij je vriend er op liet Haha!
mischien kan die vriend er wat vaker op,zodat ze ook weet dat niet alleen jij op der rug zit
en dat hij later ook vreemde mensen toelaat.

je bent in iedergeval al veder als mij,op mijn paard kan echt niemand!
ook niet mensen die hij goed kent,maarjah echt heel erg vind ik het niet.
ik ben tog de gene die hem moet rijden en verzorgen Haha!

suc6 met het vinden van een bijrijder,je vind er vast wel 1

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:44

ja, daar heb ik ook al eens aan gedacht.
maar het probleem is dat mijn paard zich helemaal verkrampt als er iemand op zit uit protest...
en dan zit ze helemaal vast en heb ik weer een week werk om ze soepel te krijgen...
dus kmoet eral een ervaren persoon op zetten en dan hopen dat ze zich niet vastzet...

dat risico wil ik liever niet nemen..
dus voorlopig rijd af en toe mijn lesgeefster haar, dan weet ik dat ze goed wordt gereden.. Knipoog

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:39

Waar woon je Sylviel? (als ik vragen mag) Mag ook wel over PB.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 13:46

Hoi MyFee,

Ik woon in België, Brasschaat

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:48

Ow, okeej!! Ik dacht hier dichtbij Tong uitsteken ahhaa..