Hengstenkeuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jazz-fan

Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 14:47

Het blijft altijd wel een item waar over men blijft spreken.
Hoe wil men de hengstenkeuring.
Tja, in mijn ogen lijkt het me wat dat hengsten( 3 jarige) gekeurd worden op exterieur. Daar krijgen ze punten voor en ze moeten een minimaal aantal punten behalen om goedgekeurd te worden. Hengsten die 4 jaar en ouder zijn moeten zeker onder zadel getoond worden( moet ook een bepaald aantal punten voor worden behaald) en dan nog de exterieur keuring erbij. De premie krijgt de hengst pas als zn veulens getoond worden. Deze zouden getoond kunnen worden tijdens de hengstenkeuring zelf.aan de hand daarvan zou de hengst een premie kunnen krijgen. het fokpredikaat krijgt de hengst pas aan de hand van de resultaten van z'n nakomelingen. Heeft de hengst geen nakomelingen, dan wordt hij in de "wacht" gezet of afgekeurd( tja, waarom is hij anders een dekhengst). Dit dan pas na een jaartje of 2-3 hooguit. Hoe zouden jullie het keuringssysteem van de hengstenkeuring het liefst willen zien?

sherif

Re: Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:34

wil alleen dit even kwijt:

en wat nu als een hengst nakomelingen heeft die verkocht zijn aan particuliertjes die niet van plan zijn om met deze nakomelingen naar een show toe tegaan maar ze puur voor recreatief gebruik hebben (niet iedereen ambieert een showcarriere/sport carriere voor hun paard), lijkt me niet reeel om daarom een hengst maar in de wacht te zetten of af te keuren als dekhengst zijnde! Denk dat er zat nakomelingen zijn die bv recreatief gereden worden of af en toe eens een wedstrijdje meepakken die misschien wel meer potentie hebben dan menig paard die wel fanatiek in de showring loopt of in de sport, vind dit erg moelijk te meten!

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:39

De veulens kunnen altijd nog wel getoond worden als ze nog bij de merrie staan.aan de hand van de veulens zou de hengst z'n premie kunnen verdienen. aan de hand van de resultaten van zijn nakomelingen zou de hengst dan een fokpredikaat kunnen krijgen.In de wacht zetten of afkeuren gebeurt dan dus alleen als de hengst GEEN veulens heeft.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:50

ook niet elke merriehouder voelt er wat voor om op sleeptocht te gaan met haar merrie met aan de voet haar veulen, vind dat je de fokpredikaat los moet zien van de exterieurkeuring!

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 15:52

fokpredikaat staat los van de exterieurkeuring.gaat dus alleen om de premie.. als het bij het NRPS( bijvoorbeeld) lukt, waarom zzou het dan bij het AVS niet lukken. Maar waarom een hengst goedgekeurd laten als hij geen merries dekt?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:10

jazz-fan schreef:
fokpredikaat staat los van de exterieurkeuring.gaat dus alleen om de premie.. als het bij het NRPS( bijvoorbeeld) lukt, waarom zzou het dan bij het AVS niet lukken. Maar waarom een hengst goedgekeurd laten als hij geen merries dekt?

een hengst hoeft toch niet perse elke jaar een merrie te dekken!

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 16:47

Dat zeg ik niet, maar als een hengst in 2-3 jaar tijd geen veulens kan laten zien dan hebben de mensen geen belangstelling in hem lijkt me. hoe zou jij het willen( de hengstenkeuring)?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:18

Hoeveel paarden/pony´s staan er ingeschreven bij het NRPS en bij het AVS? Denk dat dat ook heel veel uitmaakt .
En een rijtest is idd wel een leuk idee, maar welke disciplines aangezien een AV van veel markten thuis is en ze worden natuurlijk niet in alle takken van sport ingezet, dus moet daar ook onderscheidt in komen Knipoog

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:55

jazz-fan schreef:
Dat zeg ik niet, maar als een hengst in 2-3 jaar tijd geen veulens kan laten zien dan hebben de mensen geen belangstelling in hem lijkt me. hoe zou jij het willen( de hengstenkeuring)?

Ik denk dat je zo mensen aanspoort om te gaan dekken met een hengst en zo weer de marktverzadiging in de hand werken

In Belgie mag je veulens meenemen naar de keuring. Maar hier doet niemand het.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:52

Hengsten 4 jaar en ouder onder het zadel.
Ja dat spreekt mij erg aan.
Waarom?Niet alle paarden showen graag Bloos
Maar laten mischien onder het zadel zich wel goed zien....
Mischien een verichtings onderzoek??...Erbij???

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:29

Barcelano schreef:
Hengsten 4 jaar en ouder onder het zadel.
Ja dat spreekt mij erg aan.
Waarom?Niet alle paarden showen graag Bloos
Maar laten mischien onder het zadel zich wel goed zien....
Mischien een verichtings onderzoek??...Erbij???

Helemaal mee eens,volgens mij is dit ooit wel ter sprake geweest(dat je vrijwillig een soort van verichtingsonderzoek kon doen)lijkt me een strak plan.Misschien ook een idee om deze discussie op het av forum te houden?

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 06:38

Citaat:
Ik denk dat je zo mensen aanspoort om te gaan dekken met een hengst en zo weer de marktverzadiging in de hand werken

Dat denk ik niet, want als zijn veulens niet voldoen, krijgt de hengst geen premie of wordt uiteindelijk wel afgekeurd.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:30

De hengstenkeuring en de arabier, tja wat moeten we hiermee aan?
Ten eerste zitten we met het probleem dat de WAHO vindt dat elke arabische volbloed gebruikt mag worden voor de fokkerij.
Wij zijn met handen en voeten gebonden om deze regels na te leven.
Er is wel een mogelijkheid om de hengstenkeuring strenger te maken maar dat zal dan vanuit de EU of uit de nederlandse regering geregeld moeten worden.

Oke en dan hoe ik de hengstenkeuring graag zou zien, en dat komt aardig overeen met het eerste post van Jazz-fan.
De nieuw aangeboden hengsten worden beoordeeld op het exterieur maar dan wel door een vaste hengstenkeurings jury die elke jaar vast staat (net zoals bij het KWPN waarbij er een vaste ploeg is die de hegsten beoordeeld) dit om elk jaar de zelfde een jury te hebben staan om duidelijkheid te krijgen in dit keuringssysteem dit om weer te verkomen dat er achteraf gerommeld gaat worden met de punten.
Ik denk dat het we hier geen leeftijdsgrens aan vast moeten zetten maar wel een herhalingsplicht zodat de hengsten ook nog eens beoordeelt worden als deze volwassen zijn (6 of 7 jaar).
Mijn 2 jarige breng ik volgend jaar als 3 jarige nog niet naar de HK, daar is hij mij nog te jong voor in zijn lijf en ik denk dat er meerdere met mijn zijn die ook liever een jaartje wachten.

Dan het jaar na de extrerieurbeoordeling een verrichtingsonderzoek met een dressuurproefje, vrijspringen, parcoursje en een steeple dus vergelijkbaar met het onderzoek van het NRPS. Deze beoordeling wordt meegenomen samen met het exterieur, deze twee samengevoegd geeft al een goed beeld van de hengst zelf, niet van de kwaliteit als vaderpaard.

Tja en dan nu het allermoeilijkste binnen de arabierenwereld, het beoordelen van de kinderen.
Momenteel hebben we al een systeem waarin de hengsten punten halen via hun nakomelingen, de prestaties leveren de hengsten punten op.
Ik zou niet graag hebben dat een paard alleen wordt beoordeeld op veulens want daar valt nog zo weinig van te zeggen (lelijke eendje worden mooie zwanen en mooie kleine zwaantjes groeien uit tot lelijke eendjes), het grote voordeel van veulens beoordelen is dat de merrie er vaak ook is zodat de jury een beter beeld krijgt wat de hengst heeft gedaan met de "kwaliteiten" van de merrie.
Maar dan komt het grootste probleem, ik denk dat de gemiddelde AVS hengst 2,5 veulens krijgt per jaar.
Is het mogelijk om met twee nakomelingen een hengst hierop te beoordelen???
Ik denk het niet en als je dan ook nog eens de pech hebt dat de 2 veulens uit brandhoutkwaliteit merries komen dan heb je al snel een slechte beoordelingen en geen goed beeld van de hengst.
Ik denk dat het wel zinvol is om alle bevindingen op papier te zetten en deze op de website te plaatsen zodat deze gegevens voor een ieder te vinden zijn.

Zelf zie ik ook graag een verplichte röntgenologischonderzoek zodat we weten welke fouten aanwezig zijn, uitsluiting is momenteel nog onmogeljk maar ik als fokker zou graag weten wat er van binnen allemaal gaande is bij de hengst voordat ik er een veulen mee ga fokken zodat ik een goede keuze kan maken voor mijn merries.
Zo zal mijn nu nog twee jarige volgend jaar wel naar Utrecht gaan om hem daar helemaal door te lichten, staat het resultaat mij niet aan dan heb ik er een ruin bij, is het resultaat goed dan mag hij het jaar daarop naar de HK en dan door voor het NRPS en EASP.

Oja en 1 dingen die ik graag zou zien was dat het AVS ruinpremies gaat geven voor de hengsten die niet goed genoeg bevonden worden, als de eigenaar besluit om een hengst te ruinen zal het AVS er een gedeelte van bij betalen, op deze manier stimuleer je het ruinen en krijgen we misschien minder niet gekeurde marktplaats hengsten die voor een paar euro's mogen dekken.

Gr Em

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:19

ja weinig meer aan toe te voegen.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:23

jazz-fan schreef:
Citaat:

Dat denk ik niet, want als zijn veulens niet voldoen, krijgt de hengst geen premie of wordt uiteindelijk wel afgekeurd.

Ik dacht dat je zei als de hengst al 2 of 3 jaar geen veulens had gehad.

In ieder land is er commotie rond de hengstenkeuring. Stomme boel,maar ministieel moet dit gebeuren

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 17:57

Hoe zou jij de hengstenkeuring dan voorstellen Eline?

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:51

jazz-fan schreef:
Hoe zou jij de hengstenkeuring dan voorstellen Eline?

Aangezien ik hier in België wat vast zit.

Elke jaar veterinaire keuring.
Wie niet komt aanzetten of geen keuring bij zich thuis laat doen, krijgt geen dekboek.
Kom je 2 x niet naar de verplichte keuring wordt je geschorst.

Aangezien ik het feit met nakomelingen heel moeilijk vind en ook moet je al een groot aantal nakomelingen hebben om een subjectieve beoordeling te kunnen geven hoe de hengst fokt.

Zowieso zou ik graag paarden in hun eigen discipline zien verschijnen. Een renpaard moet je niet gaan keuren als een showpaard. Toch vind ik dat ook sportpaarden het nodige arabische type moeten hebben.
Röntgenonderzoek is heel belangrijk. Genetische afwijkingen worden afgekeurd.

Verder zou ik ook alle hengsten onder het zadel zien. (Niet dat dit nodig is als je voor elke discipline een aparte keuring zou houden, maar het is toch interessant, want onder het zadel kan je veel van karakter afleiden)

Als je hengst in zijn discipline geen premie haalt, sorry, maar die paarden gaan eruit. (Wie weet kom ik 11 november wel thuis zonder premie...)
Bokhoef zou strenger gejureerd mogen worden. Dit is erfelijk. Dus ook expliciete vermelding bij advertenties.

Ik heb de grootste problemen hier in Belgenland dan toch, dat je hoe dan ook altijd mag dekken. Er zijn heel veel hengsten op de markt. Je slaat Kapaza ofzo open en je vindt daar hengsten ter dekking voor 200€.

Ik geloof ook niet omdat je paard net wat meer getypeerd is dat het ook daadwerkelijk meergetypeerde nakomelingen gaat geven.

Die hengstenkeuring het zal een stomme boel blijven.
Andere oplossing is: als je dan toch in elk geval mag dekken, gewoon die ceremonie (waar je dan nog eens wat geld mag voor neertellen) afschaffen en enkel klinisch keuren. Gedaan met de commotie en subjectieve beoordeling van juryleden.

Maar wie ben ik als kleine niemand om dit te veranderen Clown

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:17

Citaat:
Oja en 1 dingen die ik graag zou zien was dat het AVS ruinpremies gaat geven voor de hengsten die niet goed genoeg bevonden worden, als de eigenaar besluit om een hengst te ruinen zal het AVS er een gedeelte van bij betalen, op deze manier stimuleer je het ruinen en krijgen we misschien minder niet gekeurde marktplaats hengsten die voor een paar euro's mogen dekken.

In Belgie krijgen wij reeds een ruinenpremie van 124 euro.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:35

magic84331 schreef:
Citaat:

In Belgie krijgen wij reeds een ruinenpremie van 124 euro.

Maar enkel voor een bepaalde leeftijd

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:03

Nu we het toch over de hengstenkeuring hebben, aankomend weekend is de HK in Duitsland Pling