Is mijn pony heelmaal arabier of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kammie

Is mijn pony heelmaal arabier of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:08

HeyHey bokkers.

Ik vroeg mij af of mijn pony echt helemaal arabier is.
weten julli er mee van?
hier is haar stamboek:
Afbeelding
Sorry als je het niet kunt lezen maar weet iemand hoe je het dan moet vergroten ?

alvast bedankt

groetjes maud

JKiya

Re: Is mijn pony heelmaal arabier of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:17

Je hebt geen volbloed arabier.

Als ik het goed zie dan zijn zowel de vader als de moeder ingeschreven bij het NRPS. Ze zijn allebei dan geen volbloed arabier. Volbloed arabieren zijn ingeschreven bij het AVS. Daar mogen dus echt alleen 100 % arabieren bij. Als de vader en moeder van jouw paard daar niet ingeschreven zijn en je eigen paard ook niet, dan heb je dus geen volboed. Als je een kruising hebt dan kun je terecht bij het NRPS. Ik kan het verder niet goed zien, alleen dat zowel moeder als vader NRPS zijn, maar geen namen lezen van eventuele afstamming. Ik kan wel vergroten maar dan is het erg onduidelijk te lezen. Alle paarden met arabisch bloed kunnen terecht bij het NRPS, of dat nu 45 of 99% is. Misschien als je even de namen van de vader en moeder en eventuele opa's en oma's neerzet kunnen anderen misschien vertellen hoeveel arabisch bloed erin zit.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:21

dankje wel voor de uit leg.

groetjes maud

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:21

Geef anders nog even de namen van ouders en eventueel opa en oma, dan kan ik nog wel wat voor je uitzoeken over de afstamming als je dat leuk vind!
Leuke foto's op je website trouwens, zijn allebei de paardjes van jou?

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:25

heej ja ik zal zo even kijken moet dan even de papieren nog er bij pakken en dan typ ik het wel even over.
maar welke webstite heb je bekeken ik heb er zo veel (sorry)

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:59

heyhey..

hier is het dan.

Vader:
Naam: Napoleon
Levensnummer: NRA 920009*98 Stb
Stamboek: NRPS

Abdullah ox A 944
Vader: Netron ox A 2713
Neptha ox 1076

Procent ox A 866
Moeder: Pandora NPA STB 90*83 pref
Chefrien 22899 K NWPS

Moeder:
Naam: Claudy
Levensnummer: NPA STB 86*30
Stamboek: NRPS

Blue Diamond ox A 222 keur
Vader: Fair Daymond ox A 366 keur
My Fair Lady II ox A 227

El Malaak ox A 600
Moeder: Petralintje H 8010
Brynwitch Gweno H 8847

groetjes maud

ps ik hoop dat het lukt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:02

Jalenka_Kiya schreef:
Alle paarden met arabisch bloed kunnen terecht bij het NRPS, of dat nu 45 of 99% is.

Correctie: voor het rijpaardenregister (NRA) moet het dier minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voeren, voor het rijponyregister moet het dier minimaal 12.5% Arabisch bloed voeren.

Maud, zo op het oog is niet te zeggen hoeveel procent Arabisch bloed jouw pony heeft. Ik denk dat je dat het beste kunt navragen bij het NRPS.

Het is iig geen volbloed Arabier. Dat zijn alleen de paarden die 'ox' achter hun naam dragen.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:11

okee, tanks

groetjes maud

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:36

Hoi Karin, bedankt voor de correctie, ik weet niet precies hoe het bij het NRPS zit. Ik heb alleen ervaring met het AVS.
Maud je kunt inderdaad als je het percentage volbloed wilt weten even contact opnemen met het NRPS zoals Karin ook al zegt. Ik kan wel kijken of ik nog foto's of informatie van de afstamming kan vinden maar ik kan dus ook niets zeggen over het percentage arabier.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:11

Ow Maud ik heb trouwen gekeken op de website die in je profiel als link staat, het is een my-album site.
Ik ben er dus mee bezig en laat je binnenkort wat weten over de paarden in je paardje zijn stamboom!
Kun je me trouwens alle namen uit de stamboom geven? Ik kan zo makkelijker zoeken omdat sommige namen vaker voorkomen. Ook is de vader van napoleon niet abdullah maar netron. Je meot de stamboom aflezen van de minste, naar de meeste pijltjes! De pijlen die dus het verst naar voren steken zijn de ouders, dan volgen opa en oma etc.
Dus abdullah en Neptha zijn de ouders van Netron, snap je?

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:32

ja okee maar ik heb gewoon alles onder elkaar gezet hoe het ook in de papieren staat. dus anders weet ik niet echt hoe ik het moet doen.
maar ik zal wel een keer naar her NRPS bellen om te horen hoe het zit.
als vast nog bedankt.

groetjes maud

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:28

Je pony heeft minstens 75% AV-bloed, voor zover ik het kan zien. Kijk maar:

De vader van de vader is volbloed, 100%. De moeder van de vader niet, maar haar vader is weer een volbloed, dus heeft de moeder minstens 50% AV. Het resulterende veulen, de vader van jouw pony, heeft dus 75% AV (100+50)/2.

Hetzelfde geldt voor de moeder va nje pony: Haar vader is volbloed, haar moeder niet, maar de vader daarvan weer wel. De moeder van je pony heeft dus ook minstens 75% AV. Het kind van twee 75% ouders is zelf ook 75%.

Dat percentage kan nog omhoog gaan als de niet-AV-moeders, die ik voor deze berekening op 0% gezet had, ook nog ergens AV in hun pedigree hebben, dat kan ik zo niet weten. Als die meer dan 0% hebben, gaat het percentage van 50% voor het kind natuurlijk omhoog en daardoor ook het percentage van het kind daarvan.

Dus minstens 75%, misschien meer.