Ik had een vraagje omdat ik kort geleden een aanbod kreeg of ik een arbier wilde verzorgen
vroeg ik mij af of een arabier moeilijker is om te berijden. Hebben jullie tips? Groetjes Rebecca
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
vroeg ik mij af of een arabier moeilijker is om te berijden. Hebben jullie tips?

! delete schreef:Wat een beest, prachtig!

Sonja schreef:Tja, wat is moeilijker?
Die van mij is veel intelligenter dan enig paard dat ik hiervoor ooit onder het zadel heb gehad. Dat is makkelijker en moeilijker tegelijk. Makkelijker omdat hij heel snel nieuwe dingen door heeft en heel makkelijk mijn stemming en gedachten oppikt. Moeilijk omdat ik het wel interessant voor hem moet zien te houden. Uurtje alleen maar voorwaarts-neerwaarts rijden om beweging te geven zoals ik dat met onze andere paarden wel eens doe, hoef ik met hem niet te doen, dan verveelt hij zich te pletter en gaat zelf afleiding zoeken
Wat ook absoluut makkelijker is is dat hij voor de duvel niet bang is, en dat 'ie ontzettend gevoelig is, bv in z'n mondje.
Mijn paard schrikt wel eens, maar hij blijft mooi staan en wacht totdat ik zeg dat alles ok is. Heerlijk toch? KiWiKo schreef:JA een arabier rijden is moeilijker.... waarom is het moeilijker...... omdat een arabier geen oneerlijke benadering pikt. je moet dus als ruiter zijnde eerlijk zijn.
en dan kan je ermee lezen en schrijven
) want de Arab luistert dan gewoon niet naar hem, maar gaat doen wat ik tegen het paard zeg waar ik mee bezig ben... KiWiKo schreef:JA een arabier rijden is moeilijker.... waarom is het moeilijker...... omdat een arabier geen oneerlijke benadering pikt. je moet dus als ruiter zijnde eerlijk zijn.
en dan kan je ermee lezen en schrijven
). Wat het rijden wel lastiger maakt is het lichamelijke gedeelte. Veel arabieren zijn iets overbouwd wat het moeilijker maakt om ze er van achter goed onder en verzameld te rijden. Hoeft niet, maar het komt wel vaak voor. Maar jij bedoelde geloof ik meer het karakter of niet? Lenneke_ schreef:Anouar is voor sommige vrijwel niet te berijden. Je kan niet op hem gaan zitten met het idee 'ik ga jou een lesje leren' Dan verzet hij geen stap.
Ga je samen met hem rijden dan doet hij alles voor je. Je moet hem in z'n waarde laten, samenwerken.
Gaat er een vreemde opzitten met dit idee, dan doet hij ook alles voor die vreemde. Het heeft dus niks te maken met z'n eigen vertrouwde baasje.
Ik heb laatst een boekje van het AVS gekregen, daar stond dit op de achterkant:
Al met al combineert het Arabisch paard een aantal heel aantrekkelijke eigenschappen die hem tot meer dan zomaar een paard maken.
Tot een maatje dat nadrukkelijker dan een ander ras een beroe doet op het inlevingsvermogen, gevoel voor humor en vertrouwen van z'n eigenaar.
Wie over deze kwaliteiten beschikt, leert achter de charmeur als snel een harde werker kennen, die voor z'n berijder tot het uiterste gaat.
Op voet van "gelijkwaardigheid".
Dat wel, want een arabisch volbloed laat zich niet dwingen.
Geef hem wat speelruimte; waardeer z'n intelligentie en zachte karakter en u zult in het arabische paard een onvergetelijke vriend vinden.
...
Zo'n mooi stukje. Imo klopt het als een bus.