Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 12:16

Hoi,

Ik zag een tijdje geleden een topic hier op bokt waarin iemand heel veel kon vertellen over wat voor type arab je hebt aan de hand van het stamboekpapier. Ik kan het topic alleen niet meer vinden en ben dus op zoek naar iemand die mij zekerheid kan geven over het type waartoe mijn meisje behoort.

Ik heb namelijk eens gehoord dat als je een egyptische arabier hebt, je ook een egyptische naam moet geven en bij pools, een poolse etc.
Dit heeft mij nogal in verwarring gebracht.
Kiya is namelijk een egyptische naam (was een minares van achenaton en waarschijnlijk de moeder van toetankhamon) maar ik heb gehoord dat mijn merrie vooral russisch bloed in zich heeft.

Ik vraag me dus af hoe het zit met de naamgeving van arabieren en of er iemand is die mij kan vertellen tot welk type Kiya behoort. Ik zal hieronder een begin van de stamlijn geven, bij interesse kan ik het hele papier mailen.

Ook ben ik nog op zoek naar informatie over Kiya's moeder, de merrie Palet (A.6767) Ik heb na lang zoeken nog steeds niks over haar gevonden. Wel een oude eigenaresse opgespoort maar die had helaas geen foto's meer.

Veel vragen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt voor jullie hulp!

..............................................Aron (A.2405)
....................Alexander (A.4592)
..............................................Musri (A.2753)
Kiya (A.10044)
........................................Amal (A.1927)
....................Palet (A.6767)
.......................................Barynia (A.3869)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:40

Gelukkig is het niet zo dat je een paard met Poolse bloedlijnen een Poolse naam moet geven enz. want anders zouden veel mensen hun paard een half-Poolse/half-Egyptische of half-Russische/kwart-Poolse/kwart-Spaanse naam moeten geven. Knipoog Haha!

Heb je wel eens op http://www.allbreedpedigree.com gekeken? Echt een fantastische site! Je kunt daar de stamboom van je eigen paard invoeren en vervolgens heel veel over de voorouders te weten komen! Daarvoor ga je naar het kopje 'Maintenance' en dan klik je op 'add a horse'. Vervolgens vul je de gegevens van je paard in, voor zover je die weet. Je moet ook de ouders invullen. Als je die gegevens verstuurt geeft hij als het goed is aan dat er al een paar 'Aron-en' in de database staan. Als de goeie er tussen staat vink je die aan en dan verschijnt aan vaders kant de hele stamboom vanzelf. De moeder kent hij waarschijnlijk niet, daarvan kun je dan weer de ouders aangeven en een goeie kans dat die er wel in staan. Als je er een beetje mee speelt zie je vanzelf hoe het werkt. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Temp

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:53

Volgens mij heeft de naam niet altijd wat te maken met de afstammelingen, maar soms kan je er wel achter komen. Veel egyptenaren hebben voor een merrie 'bint' en voor een hengst 'ibn' en dan de naam van de vader in de naam staan (als ik het goed heb). Bij het Russisch is het iets lastiger, mij werd ooit dit uitgelegd:

Mijn paard is russisch gefokt en zijn naam is Tempelgof. Zijn vader is Piligrim en zijn moeder Tauka. Aangezien zijn moeder met een 'T' begint, moet hij ook met een 'T' beginnen en de letter 'P' in zijn naam hebben, wat naar Piligrim verwijst. Dit klopt ook omdat Temp's volle zusje 'Telepatia' heet, wederom beginnend met de 'T' en een 'P' in de naam. Hoe het zit met de andere fokrichtingen weet ik het niet precies...

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:34

Owhjah, wat Temp zei over ibn en bint. Bint betekent: dochter van en ibn betekent: zoon van.
Heeft eigenlijk niks hiermee te maken, maar het is leuk om dat te weten.
Zelf ben ik arabisch dus ik ken sommige arabische woorden. Knipoog

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:00

mgoeree schreef:
Vervolgens vul je de gegevens van je paard in, voor zover je die weet. Je moet ook de ouders invullen. Als je die gegevens verstuurt geeft hij als het goed is aan dat er al een paar 'Aron-en' in de database staan.

Hier had ik niet helemaal goed gekeken, want Alexander is de vader. Ik weet niet of hij er al in staat, maar anders kun je hem gewoon invoeren.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:48

Temp schreef:
Mijn paard is russisch gefokt en zijn naam is Tempelgof. Zijn vader is Piligrim en zijn moeder Tauka. Aangezien zijn moeder met een 'T' begint, moet hij ook met een 'T' beginnen en de letter 'P' in zijn naam hebben, wat naar Piligrim verwijst. Dit klopt ook omdat Temp's volle zusje 'Telepatia' heet, wederom beginnend met de 'T' en een 'P' in de naam. Hoe het zit met de andere fokrichtingen weet ik het niet precies...


Dit is niet waar. Kan ook niet als je naar mijn rus kijkt.
Haar naam is Sabiha en de vader is Aparan, en de moeder is Rih Al Djanna...

Mijn hengst is half rus half egypt en heet Laliesk Star, vader is Shereik, en de moeder is Classic Lady...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat voor type is mijn arab + vraag naamgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:10

griebels schreef:
Temp schreef:
Mijn paard is russisch gefokt en zijn naam is Tempelgof. Zijn vader is Piligrim en zijn moeder Tauka. Aangezien zijn moeder met een 'T' begint, moet hij ook met een 'T' beginnen en de letter 'P' in zijn naam hebben, wat naar Piligrim verwijst. Dit klopt ook omdat Temp's volle zusje 'Telepatia' heet, wederom beginnend met de 'T' en een 'P' in de naam. Hoe het zit met de andere fokrichtingen weet ik het niet precies...

Dit is niet waar. Kan ook niet als je naar mijn rus kijkt.
Haar naam is Sabiha en de vader is Aparan, en de moeder is Rih Al Djanna...

Mijn hengst is half rus half egypt en heet Laliesk Star, vader is Shereik, en de moeder is Classic Lady...

Volgens mij hebben jullie allebei gedeeltelijk gelijk. De 'echte' Russen, zoals de paarden die van Tersk komen (zoals Tempelgof) krijgen bijna altijd een naam die begint met de beginletter van de moeder. Dat de eerste letter van de vader er ook in moest zitten had ik nog niet eerder gehoord, maar ik heb gauw een paar stambomen bekeken en het gebeurt inderdaad wel vaak. Dat is geen verplichting daar, maar wel een hardnekkige gewoonte. Uitzonderingen zijn er wel degelijk, als de Russen op een gegeven moment niet meer weten wat voor naam ze nou weer moeten verzinnen dan geven ze ook wel eens een naam die niet aan die regels voldoet. Ook paarden die van The Kossack komen krijgen bijna altijd een naam die begint met de beginletter van de moeder, wederom geen verplichting, maar een gewoonte. Andere fokkers hebben vaak hun eigen systeempjes, voor- en achtervoegsels. Volgens mij is de enige harde regel het aantal tekens, ik weet niet hoeveel het er mogen zijn, maar er zit een limiet aan in elk geval.