Arabieren zo duur?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:21

laetitia schreef:
Dank je wel. Kreeg gister een email van de trainer waar hij nu staat en hij schrijft het volgende:

s. ik kan alvast vertellen dat hij heel zachtaardig is en gevoelig. Los op
de weide kan hij bewegen! Echt sjiek! Ga je hem rijden? Lijkt me echt een
fijn kereltje om Endurance mee te gaan rijden, geldt ook voor dressuur tot
zelfs springen... Kortweg, tof kereltje! Knipoog

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik helemaal in de wolken ben!!

Sven heeft Rawaat ingereden. Wij zijn heel blij van hem. We hebben nu een super rijpaard dankzij hem en hij behandelt zijn dieren met de meeste zachtheid. Rawaat was 6 maand drachtig en heeft zich niet nerveus moeten maken, misschien heeft het veulentje dankzij zijn aanrijden op de benen zo een deukje gekregen... Te hard geduwd. Hihi




Veder over de prijzen van paarden. Wij hebben ook 2 veulens te koop staan, vanaf 1500€. Als het een product van een eigen hengst is kan je wel vanaf 1500€ voor een arabier hengstje met papier; Maar als je al een dekking moet gaan kopen van een degelijke hengst lopen de prijzen van de veulens ook dadelijk op.
Ik ben zelf geen voorstander van de bodem prijzen. Een arabier is een zuiver gefokt ras al generaties lang, waarom moet er nu mee naar de hoofden van de mensen gegooid worden? Laat het iets zijn wat zijn eer kan behouden.

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:43

Het is leuk dat er nog steeds stoeterijen en particuliere fokkers zijn die voor een veulen of jaarling minimaal 3000 euro vragen. Doch de markt is vol en volgt er marktwerking conform veel aanbod, dan dalen de prijzen. Ik kan het weten; ik bemiddel bij verkoop arabieren.
E.e.a. is ook afhankelijk van de papieren, de leeftijd, wedstrijd- en / of showervaring, behaalde premies, gezondheid en geslacht. Tevens hoe snel de eigenaar ervan af wil. Als je een paard maar lang genoeg in pension of bij je thuis op stal laat staan omdat je de gewenste opbrengstprijs niet krijgt, dan vreet het paard zich vanzelf op. Haha!

Dus laat je niet gek maken door de hoge prijzen.
En wat betreft het begrip kwaliteit: iedereen omschrijft dat anders.
Als iemand serieuze interesse in een bepaalde VA met een bepaalde afstamming heeft, dan zou ik eerst maar eens goed napluizen of die afstamming inderdaad zo interessant is dat die een hoge prijs rechtvaardigt en tevens of het paard wel goed gezond is. Geen (stal)gebreken heeft, etc.

Als je geluk hebt, koop je een goede VA in de lagere prijsklasse.
Het kan wel degelijk Knipoog

Dus gewoon goed zoeken en geluk hebben.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:49

Tja Erna, voor niks gaat de zon op en sommige mensen willen altijd met een dubbeltje op de eerste rang zitten. En ik blijf erbij.... kwaliteit verkoopt zichzelf wel. Ik hoef nooit LANG te leuren met veulens of wat dan ook op internet. En daarbij zijn ze goed opgevoed én hebben ze mooi arabisch type. (wij krijgen veel mensen op ons terrein en iedere keer krijg ik dat te horen Knipoog ), wat een ontzettend compliment is voor ons als fokker zijnde Bloos

Maar ik denk dat deze discussie ook al geweest is op AV forum Knipoog

PS: Hoe komt de markt vol?
Door mensen die denken van "ooh leuk een keer een arab veulen fokken", huppa de hengst uit het dichtstbijzijnde dorp erop en klaar is klara. Dát noem ik niet fokken, maar vermeerderen en ZIJ verzieken de markt Verdrietig

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:26

Precies Isabel en daarbij komt nog dat men zich dan ook nog eens gaat afvragen waarom ze op show altijd achteraan staan. Ze vinden shows niks maar daar vindt je ze het meest..Heb liever een paardje waar ik wat meer voor betaal en het voldoet aardig aan "het groene boekje" dan dat ik een 1000 euro betaal voor een arab die door kan gaan voor een NRPS-er.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:30

Ik heb liever een arabier waar ik zelf ook wat aan heb ipv een arab die alleen maar mooi is maar slecht op de benen staat!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:34

griebels schreef:
Ik heb liever een arabier waar ik zelf ook wat aan heb ipv een arab die alleen maar mooi is maar slecht op de benen staat!


... waar slaat dit nu weer op? Ach gut

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:49

DAt met het fokken van MOOIE arabieren vaak de benen vergeten worden. DAar waar arabieren juist om bekend staan.
Er zijn meer goede arabieren als de showarabieren, dat bedoelde ik ermee te zeggen. Ik ga voor alleen een MOOIE arabier echt geen 25.000,- euro (of meer) uitgeven. De meeste showarabieren kunnen alleen maar mooi zijn, let op: ik zeg niet allemaal he Knipoog
Je kunt ook een heel lelijke arabier hebben maar die wel goed presteert in de sport. Waarom zou die minder zijn als een showarabier?

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:54

griebels schreef:
Je kunt ook een heel lelijke arabier hebben maar die wel goed presteert in de sport. Waarom zou die minder zijn als een showarabier?


dat heb je mij ook niet horen zeggen, of wel ? Ach gut
En ieder zijn mening, wij zien liever de typische arabieren. (en dan heb ik het niet ALLEEN over de dish of wat dan ook, maar het totaalplaatje !!)
Een ander interesseert het geen bal. Maar die verzieken wel de markt met hun 'nrps-look a likes'

En daarbij komt dat je op een mooie typische arabier ook goed 'kunt' presteren in de sport Knipoog

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:59

Zoals ik al zei.. een arab volgens "het groene boekje", en daar worden de benen echt niet vergeten. Jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die weten wat er in het groene boekje staat.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:05

Dat kan ook, maar er zijn er maar weinig die daarvoor gebruikt worden.
Wat ik eigenlijk met mijn stukje bedoelde te zeggen dat IK het absurt vind dat er 25.000,- euro neergelegd dient te worden voor een arabier die alleen maar mooie ouders heeft. Er zijn ook showarabieren die het goed doen in de sport, maar eerlijk is eerlijk, dat zijn er niet ontzettend veel...

Ps daarom vind ik het ook goed dat bijv Siv nu ook in de sport uitkomt...

Wat mij dan opvalt is dat showarabieren zo weinig punten krijgen voor de benen. Wordt daar niet op gelet bij het fokken?
Je weet wat ik bedoel Ja Siv heeft goede stevige rechte benen met goede gewrichten, je krijgt daar ook je punten voor... Maar je bent wel een van de weinigen die die punten krijgt voor de benen van hun showarab...

Edit: Sabrina zie bovenstaande... Er zijn ook maar weinig mensen die fokken volgens het groene boekje Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:09

Als ik alleen al kijk naar Sabiha (showgefokt), die heeft echt iele beentjes... Liekie heeft net als Siv goede stevige benen met goede gewrichten, is dan ook gefokt om te rennen. Mijn geluk is dat hij half egyptisch is dus ook nog redelijk typisch om te zien Knipoog
Maar zijn uiterlijk is indd niet te vergelijken met een showarab.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:13

Wat je ook vaak ziet is dat men een "goedkope"Arabier ziet en dan zonder papier en dan gaat het beestje de rest van zijn leven door als Arabier...Dat vind ik ook altijd vreemd...

Maar wat betreft het topic.
Als er bepaalde Arabieren zijn die onder de 2000 zitten en ik zie ze op een adverteer site denk ik weleens bij me eigen wat zal je aan treffen daar..Over het algemeen zie je dit bij mensen die zo af en toe een veulen fokken....

Aan de andere kant is 1500 euro wel 3000,- gulden Clown

jazz-fan

Berichten: 813
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Breda

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:14

Wie heeft het in hemelsnaam over 25.000 euro????? In nederland heeft men liever grof en rechthoekig ( onder het verhaal, een sportarab) dan een arab volgens het groene boekje( incl goede benen!!).Maar die super sportarabjes krijgen op show ook maar 16 voor benen hoor dus maak je maar geen ilusie.

liesB

Berichten: 417
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: zuid-Holland

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:18

ach mag toch niet klagen de punten voor >Legs 15,16,17,18,

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:23

Klopt, maar er zijn dan ook maar weinig showarabs die sportarabjes worden... Vandaar wrs de 16'en voor de benen...
En de echte sportarabs zie je weer weinig op shows...

Ik denk dat jij je de illusie maakt dat ik jouw persoonlijk aan het afkraken ben. Ik geef alleen mijn mening, loop niet als een kip zonder kop achter een ander aan!

liesB

Berichten: 417
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: zuid-Holland

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:27

Ik kraak niks af zeker mijn arabje niet Haha! ben veel te blij met hem

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:31

Ik kraak ook geen enkele arab af, al denken sommige van wel...

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:00

ArabianRanch schreef:
Tja Erna, voor niks gaat de zon op en sommige mensen willen altijd met een dubbeltje op de eerste rang zitten. En ik blijf erbij.... kwaliteit verkoopt zichzelf wel. Ik hoef nooit LANG te leuren met veulens of wat dan ook op internet. En daarbij zijn ze goed opgevoed én hebben ze mooi arabisch type. (wij krijgen veel mensen op ons terrein en iedere keer krijg ik dat te horen Knipoog ), wat een ontzettend compliment is voor ons als fokker zijnde Bloos

Maar ik denk dat deze discussie ook al geweest is op AV forum Knipoog

PS: Hoe komt de markt vol?
Door mensen die denken van "ooh leuk een keer een arab veulen fokken", huppa de hengst uit het dichtstbijzijnde dorp erop en klaar is klara. Dát noem ik niet fokken, maar vermeerderen en ZIJ verzieken de markt



Ik heb de hele "discussie" gevolgd, maar ik moet toch even op iets reageren...
Ik fok zelf niet, maar ik heb op verschillende stoeterijen gewerkt en heb veel gezien. Laten we nu eerlijk zijn... De bekende stoeterijen hebben ook wel eens een veulen dat voor een NRPS'er zou kunnen doorgaan. Desondanks dat de ouders beide showkampioenen zijn. Wrm hier dan de particuliere fokkers afbreken? Zij kunnen even goed een rastypisch veulen fokken hoor. Fokken is en blijft gokken!
Er wordt hier precies van uitgegaan dat iedereen die begint met fokken een NRPS'er zal fokken. Met die instelling mag niemand meer beginnen met fokken want zij verzieken de markt. Ik neem aan dat de "bekende" stoeterijen hun eerste veulen ook niet zo schitterend was als de veulens die zij nu fokken?

Ik vind het trws ook erg kort door de bocht om te zeggen dat een goedkope arab daarom niet rastypsich is. Ik heb mijn arab door een stom toeval enorm goedkoop kunnen kopen. Is hij daarom niet rastypsich?

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:05

Precious20 schreef:
Ik vind het trws ook erg kort door de bocht om te zeggen dat een goedkope arab daarom niet rastypsich is. Ik heb mijn arab door een stom toeval enorm goedkoop kunnen kopen. Is hij daarom niet rastypsich?


...wederom, dit heb je mij niet horen zeggen !

Wat is goedkoop? wat is duur ?
Ieder is baas van zijn eigen portemonnee en wat hij uit KAN en WIL geven en voor wat voor doel.
Er zijn arabjes te koop van 500 euro tot een miljoen euro... Het is maar net wat de gek ervoor uit wilt geven. Voor sommige goed presterende showpaarden zou ik nog geen cent neertellen, al kreeg ik geld toe .... Knipoog

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:18

Isabel, ik beweer ook helemaal niet dat jij dit gezegd hebt. Mijn eerste stukje tekst ging over jouw quote Knipoog

Ik bedoelde dat goedkope Arabs over het algemeen vaak met de nek worden aangekeken. Terwijl zij minstens even rastypisch kunnen zijn als een dure arab.
Iedereen is baas over zijn eigen portemonnee en beslist dus wat hij of zij wil uitgeven. Als mijn arab pakken duurder was geweest, dan had ik hem nog gekocht. Maarja, als ik hem goedkoper kan kopen dan ga ik toch niet zeuren he Haha!

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:23

ArabianRanch schreef:
PS: Hoe komt de markt vol?
Door mensen die denken van "ooh leuk een keer een arab veulen fokken", huppa de hengst uit het dichtstbijzijnde dorp erop en klaar is klara. Dát noem ik niet fokken, maar vermeerderen en ZIJ verzieken de markt Verdrietig


Volgens jij, Isabelle, zijn wij dus van die mensen die de markt gaan verzieken!
Wij hebben momenteel ook een veulen te koop staan voor € 1500... Dus... opgepast, wij verzieken de markt?

Sorry Isabelle, maar ik heb al vele grote fokkers gezien (veel groter als jij) die ook lelijke veulens hebben, en die ze zelfs gratis gaan weggeven, omdat ze er maar zouden vanaf zijn!
Zoals hierboven al gezegd: fokken is gokken... en je merrie mag dan nog zo perfect zijn, en de vader zo'n topmodel, nog kan je je vergissen en kan er een afschuwelijk ding uitkomen.

Als ik het hier zo lees, dan ben jij blijkbaar de enige die mooie veulens fokt, en ze ook nog eens voor een bomvol geld kwijtraakt. Ik wil wel eens jouw formule!

Ik wou ook nog eens vragen op basis van wat jij dan Azim hebt gefokt?
No hard feelings, maar dan ben jij evenveel de markt aan het verzieken als wij.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:28

ArabianRanch schreef:
Precious20 schreef:
Ik vind het trws ook erg kort door de bocht om te zeggen dat een goedkope arab daarom niet rastypsich is. Ik heb mijn arab door een stom toeval enorm goedkoop kunnen kopen. Is hij daarom niet rastypsich?


...wederom, dit heb je mij niet horen zeggen !

Wat is goedkoop? wat is duur ?
Ieder is baas van zijn eigen portemonnee en wat hij uit KAN en WIL geven en voor wat voor doel.
Er zijn arabjes te koop van 500 euro tot een miljoen euro... Het is maar net wat de gek ervoor uit wilt geven. Voor sommige goed presterende showpaarden zou ik nog geen cent neertellen, al kreeg ik geld toe .... Knipoog


En dat is precies wat ik zei, maar waar jij om uitleg vroeg Verward

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:30

Ik kan me nog herinneren dat Isabel me een jaarling wilde verkopen van de prijs die hier te min is... Waarom was dat dan?

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:31

First of all, heet ik Isabel en geen Isabelle Knipoog

De vraag van de TS is 'arabieren zo duur?'.
Hier in NL schrikt men al van een 3000 euro voor een veulen (zelfs al bij 2000 euro). Mijn nu 2 jr merrie kostte al het dubbele met haar half jaar, maar dat terzijde.

Emmely, ik heb nooit gezegd dat wij de enigen zijn die mooie veulens fokken, waar jij dat nu weer op baseert ? Wel valt mij op dat als het over geld gaat, de hollanders liever met een dubbie op de eerste rang zitten, alles zo goedkoop mogelijk.
Sorry...wij denken er nu eenmaal anders over, mag het ?

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Arabieren zo duur?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:32

griebels schreef:
Ik kan me nog herinneren dat Isabel me een jaarling wilde verkopen van de prijs die hier te min is... Waarom was dat dan?


Misschien mindere kwaliteit ? Niet wat ik voor ogen had?
Dat is al jaren geleden Knipoog We zijn een andere weg ingeslagen, ik neem aan dat JIJ dit wel in de gaten hebt, toch ?