rug weg drukken

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:03

hallo,
ik ben nu sins 4 jaar in bezit van een volbloed arabier kaszmir..
hij drukt tijdens het rijden heel erg zijn rug weg (hol dus) mij werd verteld dat dit een tik is die veel arabieren hebben..
nu is dus mijn vraag hoe lossen jullie dit op, want vervelend is het wel.
alvast bedankt

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:31

die van mij deed het ook.in het begin heel erg.nu alleen nog in galop een beetje.is hij nagekeken of hij geen last heeft van zijn rug oid ? past zijn zadel goed?
als dat allemaal goed is kan je er aan gaan werken.ik heb gewoon les nu met haar.
je moet proberen hem ontspannen te laten lopen. gewoon lang teugeltje zodat hij lekker laag loopt en zijn rug gebruikt.daarna kan je hem een beetje op gaan pakken.
zou eerst proberen dat de stap en draf goed zijn en daarna de galop pas.

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 18:06

bedankt voor je reactie.. ja alles is goed met rug en zadel al een keer naar laten kijken..

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:09

mijn muilezeltje doet dat ook vreselijk :s ik heb het al heel erg veel renpaarden ook zien doen... ik denk dan eerder ook aan een probleem met de rug hoor... ik ga hem ook eens laten nakijken

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 18:11

ja dat is bij mijne dan weer geen probleem..
het is egt een rijtechnische probleem.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:36

onze hengst had in het begin hier ook hele erg last van, we hebben zijn rug ed na laten kijken, hij bleek boven zijn kruis vast te zitten! Toen dat verholpen was begon hij beter zijn rug te gebruiken en liep een stuk ontspannender. 9 van 10 x heeft dit echt met een lichamelijk probleem te maken Knipoog , maar het is absoluut geen eigenschap/tik die bij het Arabisch Volbloed ras hoort!

Anoniem

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:09

Die van mij had ook een beetje die neiging. Was rijtechnisch goed op te lossen hoor, maar hij probeerde het soms wel. Ostheopate erbij gehaald, en hij bleek teveel vast te zitten bij het Heiligbeen (bij het kruis), waardoor hij wat blokkeerde. Hij is behandeld en gaat volgende maand voor nabehandeling op de lijst. Is enorm opgeknapt daarvan!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:43

Mijn arabier doet het ook. Na oefening nu alleen nog maar in draf. De galop komt hij juist wel los en rond van. Dus dat geldt niet voor alle arabs.
Mijne komt ook van de renbaan, weet niet of het daar mee te maken heeft maar meld het maar even omdat het eerder genoemd is.

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 08:52

mm miss dan tog maar nog een keer laten kijken

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:58

Ik heb zelf een welsh K merrie ( 57 % arabisch volbloed).
We starten ZII dressuur.

T/m het M2 heb ik op de verkeerde methode les gehad, en zeker voor mijn pony.
We moesten er veel druk op zetten en veel bijrijden. Het ging slechter en slechter en op een gegeven moment ben ik daarom overgestapt op een andere trainingsmethode. Wij rijden nu alles in de ontspanning.
Vanuit het achterbeen moet de rug erbij komen. Ze mag haar rug niet meer wegdrukken. Ze moet ontspannen. Nu we haar goed naar de hand toe hebben gereden ( in het begin, vanuit het been, rijd ik haar laag-diep-rond wat ze heel goed oppakt.)
En laatst zijn we op concours weer bovenin geindigd. Het is naar mijn mening een rijtechnisch probleem wat je met rijden op kunt lossen. Veel training, geduld en ontspanning in je rijden moet je wel hebben.
Het kost veel tijd en inspanning maar als je doorzet moet je het er binnen een halfjaar zeker uit hebben.

Succes!

Ps. Mijn merrie heeft op veel punten van haar exterieur wat weg van jouw volbloed, al lijkt dat nu minder omdat ze sinds dat halfjaar meer spieren heeft. ( heb nog foto's van voorheen).

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 20:30

staan die in je profiel? kan ze namelijk niet vinden Bloos

boeni

Berichten: 222
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: friesland

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:44

mijn arabier deed dit ook heel erg!
ik rij sinds kort echt dressuur met hem(heb altijd buitenritten met hem gemaakt).
ik heb nu priveles en sinds die tijd gaat 't echt super vooruit!
bo(mijn paard) had nooit geen zin om netjes in een bak te lopen.
omdat ie hengst is vond ie de omgeving ok nog is veel te intressant!
dus alles wat ie zag of als ie iets hoorde was ie afgeleid en drukte die z'n rug weg.
ik heb dit op kunnen lossen door heel veel oefeningen te rijden.
constant achter elkaar wendingen rijden en zo veel mogelijk je paard aan ut werk houden.
zo heb ik mijn paard geleerd op te letten en zo rijden ze ok lekker soepel.
het is heel belangrijk dat als een paard z'n rug weg drukt hij soepel blijf en 't enige wat je daar aan ken doen is door 'm veel te laten buigen.
voltes rijden, voltes 10 meter rijden, gebroken lijnen rijden, schouder binnenwaards enz enz
en ut belangrijkste is dat jij je ontspant, zodat je paard zich ook kan ontspannen.
succes ermee! en zeg even als je 't geprobeerd heb, en wat je er van vond.
bij mij heeft 't heel erg geholpen! ik heb er een super paard aan over gehouwe!!

groetjes patries en bo!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: rug weg drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:41

Ontspanning is inderdaad een belangrijk punt. Wanneer ze gespannen zijn zetten ze vaak de kop erop en de staart ook omhoog, waardoor de rug dus in een kommetje komt.
Door ontspanning en werking vanuit het achterbeen zal je moeten gaan proberen de rug rond te krijgen. Vaak helpt het om de hals lang en laag te rijden. Rijdt veel volte's, duw met je binnenbeen je paard zo krom als een banaan, zodat hij ook zijwaarts buigt in zijn rug.

Maar neem hier wel een paar maanden de tijd voor! Ga er niet vanuit dat hij over 2 weken goed loopt.