arabieren en vitilligo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

arabieren en vitilligo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 23:12

Omdat het best vaak voorkomt bij arabieren(zeggen ze) vraag ik me af, of er nog meer mensen zijn met een vitilligo arabier.
Zo ja heb je er ook foto's van hoe het "patroon" wordt.

De mijne heeft echter niet alleen vitilligo, maar ook birdcatchers op heel d'r lijf en een paar vreemde korrilige witte vlekken op d'r en kussens van d'r billen.
Ze heeft van zichzelf ook wit(bles en witte voetjes) en het schijnt dan vaker voor te komen.

We hebben op stal nog een drie jarig hengstje staan(van balaton) en die begint het ook te krijgen. Hij is ook een vos met een heel smal blesje en witte voetjes.

Jmiee

Re: arabieren en vitilligo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:30

Die van mij hebben het niet, maar een paard bij mij op stal wel alleen dat is dan weer geen arabier maar die heeft rond de ogen en neus witte vlekken

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:18

hmm dat is wel apart.
ik zie in de bloedpaarden wel vaker vitilligo, maar zo vreemd dat er niemand anders met een depygmenterende pony hier op bokt

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:55

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:23

heeft ze het alleen op d'r lijf, of ook in d'r gezicht(zoals mijn poederdoosje)??

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:41

Anouar krijgt steeds meer witte haren in z'n manen, de rest van z'n lichaam niet. Het begint bij z'n schoft, daar zijn de manen het witst en het trekt door richting z'n oren. Het zijn geen drukplekken

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:23

logisch bij z'n oren is het moeilijk een drukking te krijgen
m'n meisje heeft inderdaad ook meerdere kleuren manen. vooral rood en wit...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:32

Eerst had hij het niet, er komen steeds meer witte haren. Zo oud is hij nog niet

DMHorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:26

Woogy schreef:
heeft ze het alleen op d'r lijf, of ook in d'r gezicht(zoals mijn poederdoosje)??

ze heeft het ook in der gezicht, vooral bij haar ogen en haar mond...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 06:50

ik geef mijn paardje momenteel zeewier bij en het lijkt lichtjes weg te trekken.
heb jij ook het probleem dat het snel verbrand en dat er de hele tijd kleine velletjes aanhangen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:52

Mijn ¾ arabier lijkt er ook last van de krijgen, ze krijgt sinds 1,5 maand nu vlekjes in haar gezicht en tot nu toe 1 op haar borst.

Ik ben nu over geschakeld op rijker voer, ik heb gehoord dat dat ook kan helpen.
In mijn geval klinkt het ook logisch want, aangezien mijn paardje nogal een hittepetitje is ben een aantal maanden geleden overgestapt op Luzernebrok en Mais...ik kan me voorstellen dat daar misschien te weinig inzit.

Dus nu pavo gekocht en afwachten Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:03

Dit is de duidelijkste foto die ik ervan heb...
De stippen zijn inmiddels duidelijker te zien

Afbeelding

jauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:10

Ik heb zelf vitiligo (alleen dan heel erg:S) het verbrand idd heel snel.
Bij ons op stal staat een pony met ik denk wel arabischbloed (maar geen volbloed) die ook vitiligo heeft, die heeft het alleen rond de ogen en mond verder niet op de rest van het lichaam.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:05

mijn merrie heeft geen last van verbranden, de plekken zijn zo klein, bovendien heeft ze er zomers minder last, swinters zie je de plekken veel beter.
Ik geloof er niks van dat het met het voer te maken heeft, geen DA of voedingsdeskundige heeft me dit kunnen bevestigen. Heb natuurlijk ook wel diverse dingen geprobeerd, maar zonder succes hoor. Ik vind het ook niet erg, het hoort nou eenmaal bij haar.

gr. dor

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:20

@ DMHorses: Ik kan ook niet zeggen dat ik er heilig in geloof maar het is het proberen wel waard.
Ik heb reacties gelezen van mensen waarbij het geholpen heeft.
De mijne heeft nu nog maar een paar plekjes..dus als het daarbij blijft zou dat fijn zijn maar het is zeker gaan ramp als dat niet zo is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 15:54

SaintAissa hier op bokt had een middel wat hielp om het pigment terug te brengen. Die weet ook wel hoe je er aan moet komen.

Ik geef mijn beestje nu sinds ongeveer twee weken zeewier en sommige vlekjes zijn ineens vanuit het midden aan het korrelen, kleine zwarte korrelige vlekjes...volgens mij komt haar kleur gewoon weer terug.

Door voer komt het niet, het schijnt een tekort aan koper te zijn.
Maar nou las ik ooit op een kleuren forum dat het ook kan zijn dat je paard een gen heeft, wat geen pigment vast kan houden, maar zichzelf tot het bontgeen bekeert, kortom kleur loze bonte vlekken...dit kunnen ze doorgeven en dus bonte veulens krijgen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:19

Hmmm..misschien maar eens zeewier proberen dus...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:19

proberen kan geen kwaad Lachen

ashra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:40

kennissen van ons hebben ook een aantal arabiertjes met dit verschijnsel. Wordt blijkbaar doorgeërfd. Zij hebben het vooral aan de ogen en de mond.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:29

Mijn arabiertje had het ook. Ik heb hem inmiddelsniet meer, maar wel recente foto's van hem gezien. Het begon op zijn derde en zijn moeder had het ook. Het zit alleen rond zijn ogen, bij de moeder ook. Het is trouwens ook niet erger geworden. Het kan die ziekte zijn, maar het kan ook een sabino of rabico gen zijn dat een beetje naar boven komt. ALs dat zo is, moeten ze ook van die roze spikkeltjes hebben op het dunbehaarde deel tussen achterbenen en rond koker/uier. De randen van de aftekeningen zijn dat ook een beetje grillig.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 13:02

de mijne heeft stippels tussen d'r achterbenen...maar niet op d'r muts...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:17

Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft ook vitiligo rond de ogen, neus en mond. Ik zal er eens foto's van maken, vooral bij haar oog zit een grote vlek die helemaal wit is.
Ik heb haar pas een paar maanden maar toen ze nog licht in de wintervacht zat en op foto's die van haar in de winter zijn gemaakt heeft ze het niet. De witte vlek was wel al enigzins zichtbaar en bij het verdwijnen van de wintervacht kwam hij erg duidelijk naar voren. De witte vlek is dus ook met haar bedekt en ook deze heeft ze in de winter niet.
Ze heeft nu sinds het warme weer ook veel pigment en haarloze plekken rond haar ogen, neus en mond. Ik geloof niet dat het van het voer komt maar ik heb wel een aantal keer gehoord dat het zou kunnen komen door sterke UV straling. Misschien inderdaad in combinatie met een gen of het onbreken ervan.
Ze heeft ook een witte ronde vlek (heel klein) op haar borst. Ik weet neit of die er in de wintervacht ook zit en of het misschien niet een klein litteken is.
Ik zal van de week foto's maken, ook voor mezelf om voor volgend jaar te vergelijken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 17:34

heel erg veel paarden krijgen 's zomers op de haarloze plekken om de ogen en neus kleine roze stippen, die verdwijnen met het terugkomen van het haar.

De stippen van m'n pony beginnen dicht te gaan van binnenuit...ik weet niet meer wat ik ermee moet. vlek hier vlek daar, vlek weg nog een erbij.

Een ding vraag ik me trouwens wel af, moeten deze vlekken nou ook ingetekend in het paspoort?

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:33

Lijkt me niet, zou wel erg moeilijk zijn, het zijn toch allemaal mini plekjes? moet je dat gaan tekenen en ze kunnen weer verdwijnen en op andere plaatsten opduiken... Lijkt me moeilijk om het paspoort up-to-date te houden..

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:10

Ik ben door BlazingBoots over dit topic getipt.
Mijn paardje heeft het namelijk ook maar dan heel erg.
Hij is dan wel een appaloosa x welsh-arabier. maar hoe hij verkleurd is ook weer niet normaal bij de appaloosa's. Dit omdat hij eerst kaal wordt (lijkt dan op ringworm) en daarna witte haartjes eroor krijgt. Wie kan mij hier mee over vertellen?
Ik voer nu extra vitamines, omega oluie en zeewier en het lijkt wel beter te worden, want zijn huid was erg "onrustig" en nu niet meer. Hoe lang moet ik bijv door gaan met voeren? kan ik als zijn huid er weer super uit ziet stoppen?