Vertekent beeld van Arabische volbloeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:50

griebels schreef:
Uhm als je nu een arabier van 1m60 hebt, heb je al een super de super grote arabier... Dus ik weet niet wat jij een rijpaard maat vind Verward
Ook zijn er indd pony's die in de hoge klasse meespringen bij de paarden. Maar vroeg of laat komen ze altijd in de knoei met de afstanden. Als je tussen 2 hindernissen 7 galopsprongen hebt voor de paarden, heb je er bij de pony's 7,5.
Ik ken iemand die met haar pony internationaal bij de paarden gesprongen heeft en juist om die reden gestopt is.


Ik kan natuurlijk niet vertellen wat Gabrycha een rijdpaard maat vindt... maar ik verwacht dat ze een maat boven E-pony formaat bedoelt... zo zou ik het iig zien. Vanaf 1.57 zou ik dus rijpaard formaat noemen. Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:12

Vandaar mijn vraag ook. Ik persoonlijk vind het pas een rijpaard maat vanaf de 1m60. En zo gek veel zijn die maten er niet.

Ps E-pony's zijn tot 1m58,3 om precies te zijn Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:03

griebels schreef:
Vandaar mijn vraag ook. Ik persoonlijk vind het pas een rijpaard maat vanaf de 1m60. En zo gek veel zijn die maten er niet.

Ps E-pony's zijn tot 1m58,3 om precies te zijn Knipoog


Sinds wanneer is dat dan? Want het was altijd E pony t/m 1.56,9 ... en vanaf 1.57 een paard... dat weet ik heel zeker.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:06

Is vroeger al veranderd... Het is ook nog 1m57,8 geweest als ik me niet vergis. Dit is in elk geval wat ik me ervan herinner...

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:42

Volgens het algemene wedstrijdreglement van de KNHS is het nog steeds tot 1.57 dus tot en met 1.56,9 en dat is naar mijn weten nooit anders geweest. Knipoog

De E-pony is in 1990 of 1991 'ingevoerd'. Mijn Ret heeft in de jaren '90 als E-pony meegedaan aan ponywedstrijden en ons is altijd verteld dat hij bij 1.57 een paard zou zijn.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen schreef:
E-pony
Een eenhoevig rij- en/of trekdier, niet zijnde een (muil)ezel of muildier, waarvan de stokmaat groter is dan 148 cm en kleiner dan 157 cm is (zonder hoefijzers gemeten) en dat als klein paard om aan ponywedstrijden te kunnen deelnemen de status van E-pony krijgt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:23

Ik had het al gelezen in het topic wat Vikki heeft gestart Haha!
Vraag me wel af waar ik dat toendertijd vandaan heb gehaald.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:32

ik heb zelf een 3 KWART arabier en deze heeft niet echt een makkelijk karakter, maar ondertussen heb ik m zover dat hij helemaal voor me gaat!
van volbloeden heb ik weinig verstand!
ik was laatst op wedstrijd en toen kwam er een meisje naar me toe en die zei t volgende:

ik heb respect voor je, want ik heb begrepen dat t een 3 kwart is en ik heb gezien dat ie zich ook zo gedraagd. ik vond dat je m goed onder controle kon houden met z'n nerveuse gedrag!
ik zelf heb volbloeden en die zijn veel makkelijker qua karakter!

(ik stond trouwens wel met mn bek vol tanden)

ik vond dat eerst nogal verwondelijk..
ik had inderdaad fabeltjes gehoord dat volbloeden zo nerveus zijn en moeilijk..

maar ik vind t prachtpaardjes. en ik vind ze uniek blijven qua karakter ik heb vernomen dat ze erg eerlijk zijn!!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:33

Ik denk dat alle rassen in de basis-sport (in ieder geval t/m M-dressuur en L-springen) een heel eind komen. Raskenmerken van een paard maakt dat hij dingen beter of minder goed kan. Endurance kunnen arabieren goed door hun uithoudingsvermogen. Dressuur kunnen ze minder goed; ze zullen niet makkelijk ZZGP lopen, springen zelfde verhaal. (kom nu niet met voorbeelden van arabieren die dat wél kunnen, want uitzonderingen zijn er altijd).

Feit blijft dat KWPN een sport-stamboek is en bijv. arabier een bloed-stamboek. Een heel ander doel dus.

Het coole karakter van de arabier ken ik bij de lusitano. Ook daar kunnen hengsten en merries rustig naast elkaar staan. Ze (arab + lusi) zijn echter heel sensibel en daar moet je mee om kunnen gaan. Zo niet, dan worden ze fel en zenuwachtig.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:42

missmuts schreef:
Feit blijft dat KWPN een sport-stamboek is en bijv. arabier een bloed-stamboek. Een heel ander doel dus.


Maar daarnaast is het NRPS (waar ook het Anglo-register onder valt) wel weer een sportstamboek. En daar is heel wat Arabisch bloed te vinden. Lachen

esperado
Berichten: 180
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:54

Waarom kan een paard met veel temperament minder goed dressuur (dit heb ik al ene paar keer gelezen) ???? '
Een paard moet gewoon gehoorzamen of hij nou "sloom"is of fel. Jouw tempo is zijn tempo. Jij doet iets en hij geeft reactie. Dat geldt volgens mij voor elk karakter.... Of je hem kan láten gehoorzamen is vaak wél een probleem. Maar dat ligt vaak aan de ruiter. Die is niet consequent genoeg, of wordt boos op het paard bv. En dan doet een arabievaak niks meer

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:08

peeri schreef:
Waarom kan een paard met veel temperament minder goed dressuur (dit heb ik al ene paar keer gelezen) ???? '
Een paard moet gewoon gehoorzamen of hij nou "sloom"is of fel. Jouw tempo is zijn tempo. Jij doet iets en hij geeft reactie. Dat geldt volgens mij voor elk karakter.... Of je hem kan láten gehoorzamen is vaak wél een probleem. Maar dat ligt vaak aan de ruiter. Die is niet consequent genoeg, of wordt boos op het paard bv. En dan doet een arabievaak niks meer

idd
ik denk dat een paard met veel temprement nog beter dressuur kan lopen, alleen met de juiste persoon op z'n rug

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:20

Karin schreef:
Maar daarnaast is het NRPS (waar ook het Anglo-register onder valt) wel weer een sportstamboek. En daar is heel wat Arabisch bloed te vinden. Lachen


Vergeet vooral het EASP niet, ook een sportstamboek, dat gebaseerd is op de Arabier. Cool

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:57

ik maakte vandaag even een lekker buitenritje met Margarita, en toen ik door een dorpje reed, vroeg een man aan me? 'gaat het wel?? Want het is toch een Arabier??'' Nah moet niet gekker worden... alsof een arabier niet normaal langs de weg kan rijden... dus ook dit is dan weer zo'n vooroordeel...

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:20

Veel arabisch bloed, dat heb ik ook graag. Maar alleen maar arabisch bloed (dus een volbloed arabier) daar kom ik nog steeds de Grand Prix niet mee in. Ze zijn nu eenmaal niet gefokt voor de sport. Ze hebben toevallig wel veel eigenschappen die nodig zijn in de sport, maar niet allemaal.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:24

Daar heb je de uitdrukking 'de sport' weer. Knipoog

Endurance is ook sport. Knipoog

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:41

Ik ben de eerste die wil beamen dat endurance echt sport is (ook voor de ruiter trouwens, ik geef toe dat ik te lui ben om eraan te beginnen, maar ik heb heel veel respect voor endurancers)

En bij die sport is een belangrijke eigenschap: uithoudingsvermogen. Dat kunnen arabieren wel, want daar zijn ze voor gefokt.

Volgens mij ging het meer om dressuur en springen. Anders ken ik nog een voorbeeld: quarters. Dat zijn geen 'sport'paarden, maar ik ben de laatste die zegt dat reining geen sport is. Maar daar zijn ze nu juist voor gefokt.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:24

Niet alleen de endurance is sport, wat denk je van de shows??? Is voor een paard ook topsport.
Dé ideale sport voor luie mensen Knipoog Je paard loopt en traint zich de krampen, en jij kan lekker zittend toekijken. Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:23

missmuts schreef:
Ik denk dat alle rassen in de basis-sport (in ieder geval t/m M-dressuur en L-springen) een heel eind komen. Raskenmerken van een paard maakt dat hij dingen beter of minder goed kan. Endurance kunnen arabieren goed door hun uithoudingsvermogen. Dressuur kunnen ze minder goed; ze zullen niet makkelijk ZZGP lopen, springen zelfde verhaal. (kom nu niet met voorbeelden van arabieren die dat wél kunnen, want uitzonderingen zijn er altijd).

Feit blijft dat KWPN een sport-stamboek is en bijv. arabier een bloed-stamboek. Een heel ander doel dus.



Feit blijft ook dat de meeste arabieren niet groter zijn dan max 1.60 m Knipoog als je met je arabje tussen de grote paarden moet springen ben je denk ik altijd in het nadeel. Zelfde geld voor dressuur denk ik ook wel. Volgens mij mag je niet eens GP starten met een paard onder de 1.60 m Verward

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:25

Oh ja arabieren doen het trouwens ook goed in de western sprot en wat dacht je van de rensport Tong uitsteken Hoe bedoel je niet veelzijdig Verward Haha!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:10

mensen krijgen al een hartaanval als ze het woord arabier hengst horen. man man man. Wat heb ik vaak gehoord dat ze gevaarlijk en gemeen zijn. Yeah righ. Ik verzorg nu een arabische volbloed hengst. Nou het echt een schat hoor. Niks gemeens aan op te merken

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:19

Hier nog een hoor... Een superbrave hengst aanwezig, braver kun je hem niet hebben.

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:22

Ach ja, die eeuwige discussie over Volbloed Arabieren die te heet, te klein, te smal, etc. zouden zijn en die vooral niet zouden deugen voor de sport. Als iemand mij een ander ras kan noemen dat net zo veelzijdig is als de VA, graag even roepen. Ik heb die nl. nog niet gevonden !

Ik heb een Volbloed Arabier merrie, die behalve mijn best maatje, mijn therapiepaardje is, 1e premie heeft behaald (fok), 4 hele mooie veulens heeft gegeven, heel aardig meedoet op shows, heel fijn dressuurt (maar door omstandigheden nooit uitgebracht in de sport) en gigantisch hard kan draven op een buitenrit en op het maisland van de boer. Ik 'longeer' met haar zonder lijn alleen op de stem en zo'n touwtje ala Emiel Voest; ze blijft keurig bij me in grote circels lopen. Door mijn rug kan ik haar niet uitbrengen in de sport, helaas.

Eens een Volbloed Arabier altijd een VA.
Maar daar moet je natuurlijk wel eerst een band mee opbouwen en zo maar slaan, ook wanneer ze de brokjes uit je zak komen eten, is voor een Arabier niet te verteren. Van een VA word je zelf ook een beter mens Lachen. Ze voeden je op waar je bij staat Haha!

Ze is o zo voorzichtig, weet precies wie er op haar rug zit. Als het een meisje van 8 is zonder zadel, zonder hoofdstel, met alleen een halstertouwtje aan een halster dan gaat ze zo mooi door de bak en het meisje kan er prima op blijven zitten. Al komt er van alles waaronder paarden voor de koets langs op de weg, mijn merrie blijft rustig.
Is het een volwassene dan komen er wat meer truken uit de doos, want je moet het wel waard zijn om op de rug van een VA te mogen zitten Knipoog

In de pensionstal waar ze staat, is ze het gemakkelijkst te hanteren en de lieveling van de pensionhouder en zijn vrouw. Daar staan diverse Friezen, KWPN'ers en een Engelse Volbloed. Mijn VA is het gemakkelijkst van de 15 paarden die daar staan en dat zegt toch wel wat.

En wat voor mij het allerbelangrijkst is: ze trekt mij niet door de blubber of achter haar aan, want dat is funest voor mijn rug. Ze schrikt nergens van en blijft netjes bij me, no matter wat er gebeurt, het paard blijft cool en eerlijk. Ze is op 1 pink + stem te rijden en je hoeft maar heel licht de beenhulpen te gebruiken en mevrouw snapt al wat de bedoeling is.

Vorig jaar toen ik haar nog kon rijden, schrok ze tijdens buitenritten uiteraard wel eens. Nooit van verkeer, maar altijd van objecten op de grond, zoals een bank, een biels, dode takken en bladeren. Ze kleeft niet en je kunt haar zo langs de weg rijden. Op een buitenrit reed achter mij eens een meid op een KWPN'er. Waar mijn zogenaamde hete VA rustig doorliep en nog niet eens met de ogen knipperde, daar draaide die KWPN'er zich van schrik om en duurde het wel even voordat de combinatie langs de plek waar het paard geschrokken was, was gereden.

Uiteraad is een VA een levend dier, dat ook kan schrikken en zijn/haar dag niet kan hebben.

En dan nog even over de maat.
Mijn merrie is 1.54m hoog, een E-pony dus.
Ik vind dat VA's niet hoger gefokt zouden moeten worden dan maximaal 1.60m want hoe groter deste meer been- en andere gebreken.
De Volbloed Arabier staat bekend vanwege zijn spijkerharde beenwerk en hoeven. Ik hoef niet zo nodig een grotere VA alleen omdat KWPN'ers ook allemaal groter en langer zijn.
Mijn merrie heeft een korte rug en is vrij breed gebouwd.
Ik ben 1.86m lang en 88 kg zwaar en pas met gemak op deze VA.
Ze zijn verdorie niet van suiker !

Dus geef mij maar een VA.
Foto's van mijn zeer veelzijdige paardje in mijn profiel.

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:04

Wij hebben 6 hengsten op stal, waarvan er 4 zuiver Spaans, 1 zuiver Egyptisch en 1 Golden Cross, en allemaal zijn het lieve en brave hengsten, die goed te hanteren zijn, ook de dekhengsten. Onze hengsten staan gewoon neus aan neus met de merrie naast hun, wat ik niet snel zie gebeuren bij sporthengsten (KWPN, NRPS etc.)

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:28

Hazzebaz schreef:

Waar zie je dekhengsten in open boxen gewoon naast (hun) merries staan????????????


Bij mij !!! OK dan!

Trouwens bij mij zijn de merries gevaarlijker dan de hengsten..........die tanden van de dames kunnen aardig happen hoor. Zeker als de hormonen opspelen....

Levensgevaarlijk die Arabieren Bloos!
Doe mij er nog maar 10 (laat manlief het maar niet horen Verward )

Krab54

Berichten: 349
Geregistreerd: 11-02-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:32

Op www.arabischevolbloeden.nl zijn er ook een aantal topics geweest over de reputatie van arabieren.
Zoals over top sport, gedrag, moeilijk in te rijden etc.
Heel interesant om te lezen. Zo merk je dat het inderdaad voor oordelen zijn! Lachen