dekking door Egyptische arabier

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

dekking door Egyptische arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 10:52

Beste mensen,

Ik ben bezig om diepvrieszaad van een Egyptische volbloed arabier eventueel te importeren vanuit Amerika.

Een kennis heeft me aangeboden om alleen tegen kostprijs en een donatie aan een kinderhospitaal zaad van haar hengst beschikbaar te stellen.

Voordat ik hierin investeer wil ik graag weten hoe jullie tegenover dit idee staan. De hengst heeft een bijzondere afstamming, loopt niet in de sport maar wordt door een 10-jarig jongetje bereden. Het is geen show arabier dus verwacht geen diepe deuk in de neus en een fragiel beest, hij is klein van gestalte, lief van gezicht en zeer lief van karakter.

Het is een fijn recreatiepaard en dus ook voor kinderen.

Deze kennis biedt dit aan omdat ze graag zou willen dat hij nakomelingen krijgt, maar omdat hij geen showpaard is en niet in de sport uitgebracht wordt, is het niet waarschijnlijk dat er veel mensen zijn die interesse zullen hebben, gelet op het enorme aanbod aan OX dekhengsten.

de reden dat ik eventueel aan dit project zou beginnen is dat ik enorm gekant ben tegen de torenhoge dekgelden van Arabieren die vaak niet veel gespresteerd hebben. Zelf heb ik geen interesse in de show maar in de sport.

Ook de voorwaarden voor dekkingen zijn vaak vreemd, zo krijg je je geld niet terug, soms voor de helft (wat op zich dan redelijk netjes is) indien je merrie niet drachtig raakt.

Je praat dan over dekgelden van 1000-1500 euro's excl. alle bijkomende kosten en BTW en dat vind ik nogal wat.

Vandaar dat ik graag bijv 100 rietjes wilde importeren van dit paard en dan hier voor weinig verkopen om mijn kosten eruit te halen en een donatie te doen aan het kinderhospitaal. Een en ander natuurlijk schriftelijk vastgelegd.

Ik weet nog niet precies wat de kosten zijn maar je zou dan aan een vergoeding moeten denken van bijv 100-250 euro voor 2-3 rietjes. Een en ander afhankelijk van de belangstelling.

Ik ben benieuwd naar de reacties...foto's van het paard op aanvraag.

De hengst heet Meranti Ibn Fa Asar en is een zwartbruine hengst gefokt door Walter Schimanski, over zijn bloedlijnen kun je meer lezen op www.sheykhobeyd.org/ of op mijn website www.nasheeta.com.

De oma van dit paard is zelf op 18-jarige leeftijd voor het eerst bereden en heeft nog enkele 40km endurance wedstrijden gelopen in Amerika.

Een zoon van deze merrie wordt nu uitgebracht in de western- en dressuur sport in Amerika.

Ikzelf heb een achterkleindochter van deze merrie en die heeft vorig jaar een zware 25km endurancewedstrijd in de Ardennen goed uitgelopen.

Het halfbroertje van mijn merrie loopt in Amerika bijna op 160km niveau en dat op 7-jarige leeftijd. Tot nu toe heeft hij succesvol 80km ritten en meerdaagsen (2x80, 5x80km) voltooid. Ook loopt hij op L-niveau dressuurwedstrijden.

Dus de familie van de ter dekking staande hengst Meranti Ibn Fa Asar wordt wel uitgebracht in de sport, hijzelf echter (nog) niet.

Groetjes,
Brigitte

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:35

Hoe zit dat met Europa en Amerika. Wordt een veulen van een merrie die door een Amerikaanse hengst is gedekt wel insgeschreven in het AVS?
Volgens mij is daar iets mee, maar ik weet niet precies hoe dat zit. En hoe weten wij dat dat diepvrieszaad daadwerkelijk van deze hengst is en niet van de hengst van je buurman ofzo? Bloos! Ja, klinkt een beetje flauw, maar je voorstel komt nu op mij nog niet helemaal betrouwbaar over. En geef je een veulengarantie, want stel dat het zaad niet van goede kwaliteit is en je merrie wordt niet drachtig...
Is dit overigens een goedgekeurde hengst?
Ik hoop dat je deze vragen kunt beantwoorden, om mij en mischien ook anderen die dit lezen, wat meer duidelijkheid te geven.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:07

Heb je er ook aan gedacht dat Arabieren moeilijker drachtig worden via KI ? Ik heb vorig jaar een lezing van ik meen dhr. Offreins gevolgd na een vergadering bij het AVS. Natuurlijke dekking heeft veruit de voorkeur bij een VA. Verder ben ik het helemaal met je eens over de hoge dekgelden voor een VA, maar dan heb je het wel vaak over een goedgekeurde en tenminste 1e premie hengst.....
Hoe staat het met de kwaliteit van de benen van deze hengst ?
Als hij eens op een exterieurkeuring van een show wordt uitgebracht, wordt hij daar ook op gekeurd.... Goede benen zijn erg belangrijk voor een Arabier en als hij 4'en en 5'en krijgt van de jury voor zijn benen is verder fokken oninteressant voor mij.
En inderdaad wat Ran ook zegt, geef je garantie dat het om die hengst gaat en niet om een andere....

monieke83

Berichten: 560
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Omgeving Uden / Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:42

hoi,

ik zag je advertentie van diepvrieszaad is de hengst waar je het zaad van wilt kopen goedgekeurd?
Anders zal het moeilijk worden om in Nederland het zaad te verkopen op stal staan bij ons ook twee arabische dekhengsten showpaarden met vele titels op hu naam en het dekgeld voor raszuivere arabieren ligt rond de 400 euro en voor niet raszuivere merries rond 250 euro. Maar misschien als het een heel leuk paardje is dat je voor 100 a 150 euro het zaad kan aanbieden.
heel veel succes.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 19:46

ik geef geen garanties, dat kan ik niet want ik ben niet de eigenaar. ik zal eens vragen hoe het met de goedkeuring zit maar volgens mij keuren ze in Amerika niet.

als je eens kijkt op internationale sites dan zie je dat voor egyptische hengsten 1000 euro of meer wordt gevraagd exclusief alles. dat arabische merries van KI moeilijk drachtig worden daar kan ik niks aan doen.

er is een probleem met paarden uit amerika, ze dienen in het juiste stamboek worden ingeschreven, ik zal eens informeren.

de hengst is DNA gecheckt dus van een veulen kun je zien of deze hengst de vader is. verder heb ik er geen belang bij om de hengst van de buurman aan te bieden ipv deze hengst aangezien ik zeker wel de sheykh obeyd lijnen meer bekendheid wil geven maar die van mijn buurman niet Lachen.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 19:54

oh ja drachtigheidsgaranties geven is moeilijk omdat volgens het KI centrum in Stroe de testen op allergie tegen de vloeistoffen die worden gebruikt/vrijkomen bij insemineren met diepvrieszaad niet efficient zijn. het blijkt in de praktijk niet te voorspellen welke merrie er tegen kan en welke niet.
indien je merrie niet drachtig wordt kan het dus aan 2 oorzaken liggen, aan de hengst of aan de merrie en ach ja, aan de combinatie, net zoals bij mensen het geval is. garanties geven is dus moeilijk eventueel korting op een nieuwe poging is misschien wel mogelijk maar het kan ook een fout zijn bij het insemineren (tijdstip etc), da's allemaal vrij lastig te achterhalen, of het dan ook echt aan het zaad van de hengst lag.

dekken met niet gekeurde hengsten kan altijd, vlgs meest recente info 'naait' het avs je wel waar je bijstaat daar het dan duurder wordt om papieren bij het veulen te krijgen. dekken met avs goedgekeurde hengsten is qua papieren bij het veulen krijgen goedkoper.

zover ik weet vraagt men voor de showdekhengsten zeker wel meer dan die 400 euro zeker op internationaal gebied.

er was een artikel in Bit over een ik meen Duitse hengstenhouder die zelf een hengst had en ook zo tegen die uitbuiterij van hengstenhouders was.
hij bood aan om 2 euro vooraf te betalen en pas de rest bij drachtigheid, nu had hij zelf een hengst die wellicht natuurlijk dekte dus dan kost het hem niks behalve de hengst beschikbaar stellen en risico op verwonding, echter wanneer ik het zaad importeer heeft het mij al een aardige som gekost, dus leek het me beter een erg laag bedrag te vragen waarvan een deel geschonken gaat worden maar dan dus geen garanties te geven.

tzt liggen er gewoon stel 100 rietjes in Stroe, wie wil kan daarheen, merrie laten insemineren en met mij afrekenen. that's it in fact.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 19:57

oh ja nog iets, ik weet niet of de hengst goede benen heeft, er zijn geen foto's van, een keuring van buitenaf (klinisch) zegt mij wat minder, je kan naar de beenstand en manier van bewegen kijken maar that's it, foto's etc laten pas het echte werk zien maar er zijn dus geen foto's van. Ik kan het eventueel vragen aan de eigenaresse maar dan krijgt zij weer hogere kosten, ik ook en wordt de prijs weer ietsje hoger.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:45

Ik geloof dat ik liever wat meer betaal voor een goedgekeurde hengst wat ik ook nog in levende lijve kan zien. Dit paard heeft geen sportprestaties, is niet gekeurd, heeft weinig type wordt gezegd en het hele gedoe om de juiste papieren erbij te krijgen enz. maakt het voor mij weinig interessant.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:57

Ik denk dat iedere serieuze fokker die daadwerkelijk probeert het Arabische ras te verbeteren, en niet te vermeerderen toch op zijn minst dan wat meer info en ook foto's, keuringsresultaten, eventuele behaalde primering en de volledige afstamming van het paard wil zien!!
Kan me dan ook niet voorstellen dat met deze vage informatie "de betere" serieuze fokkers hier interesse in zullen hebben!
Er zijn ruim voldoende goedgekeurde, geprimeerde, goed presterende hengsten beschikbaar!
Dit is allemaal een maatje te vaag!!

www.csa-arabians.com
Gezocht: leuke en betrouwbare verzorg(st)er!!

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 06:58

de volledige afstamming, foto' s zijn verkrijgbaar op aanvraag!
vraag er dan ook om via mail, PB dan krijg je ze!

Vader is Fa Asar, moeder El Dahma Halima, Fa Asar is een straight Babson, El Dahma Halima is een Babson/Halima, van Ra' adin Inshallah en uit Zahara Sabiya, Zahara Sabiya is een straight Babson en Ra'adin Inshallah is een Babson/Halima en dus een nazaat van Ansata Ibn Halima.

foto's kan ik niet hier plaatsen maar verkrijgbaar na mail aan info@nasheeta.com

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 07:03

ik denk dat de meesten deze afstamming weinig zegt daar het een in Amerika bekende afstamming betreft, vandaar dat ik het niet gelijk hier neerzet.

Ik heb geen idee wat je bedoelt met de serieuze fokker. Ik neem aan dat dit dan weer de showfokker betreft.

Ik heb bijvoorbeeld geen idee of de Crabbet Hengst Jashin gekeurd was voor het AVS, door de showmensen werd hij geloof ik niet echt als rastypisch bestempeld, het is inmiddels wel zo dat dit paard diverse nakomelingen op hoog niveau in de endurance heeft lopen, waaronder de best condition en nummer 2 in het NK endurance van afgelopen weekend, genaamd Beatle, verder een jonge OX merrie die net klasse I loopt en diverse NRPS-nakomelingen die klasse III en IV lopen.

AVS keuringen zijn een handvat maar niet zaligmakend, rontgenfoto's van de benen zijn absoluut een must, evenals een SCID test en een klinisch onderzoek.

Over rastypisch of niet valt nog te twisten maar ik kan je op voorhand zeggen dat deze hengst niet voldoet aan de showcriteria, maar dat voldeed bv een Jashin ook niet en die ging toch maar mooi naar EK's en WK's en stond in de '90-er jaren toch op nummer 1 in de ELDRIC lijst voor de arabieren en 3e in de overall ranking.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 07:04

het was maar een opiniepeiling hoor, iedereen kan me gewoon tzt PB-en of wat dan ook, als het goed is krijg ik nog een video waarop veel meer te zien valt.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 07:11

Ran schreef:
Hoe zit dat met Europa en Amerika. Wordt een veulen van een merrie die door een Amerikaanse hengst is gedekt wel insgeschreven in het AVS?
Volgens mij is daar iets mee, maar ik weet niet precies hoe dat zit. .


het amerikaans stamboek had ruzie met de waho, stamboek werd geboycot en paarden konden niet geexporteerd worden. nieuw stamboek opgericht en daar moesten alle paarden die geexporteerd worden maar in gaan staan, voorzover ik het me kan herinneren.

er zijn diverse veulens die in NL geboren zijn, papieren hebben en een Amerikaanse vader, om eventueel te checken: Manara Saafan, Ben di Lisi (Baps) en Abu Sahad (Baps), Manara Sabbah om maar enkele (deels) Sheykh obeyds te noemen.

de bedoeling is om de interesses te verzamelen en kijken om wat voor een groep het gaat, geen verplichtingen natuurlijk tot dat er daadwerkelijk een verkoopovereenkomst tot stand is gekomen.

mocht er te geringe interesse zijn dan kan ik het altijd nog voor eigen gebruik importeren maar dan wordt het niet snel door mij gebruikt omdat wij te weinig ruimte hebben om te fokken, vandaar de opinie peiling op deze site, puur om te kijken of die interesse bestaat.

en eigenlijk ook om het hebben van paarden, arabieren in het bijzonder voor de echte gewone portemonnee haalbaar te maken.

de tijd dat dieren voor duizenden euro's verkocht worden en dekgelden 3 cijfers of meer gaan bedragen moet toch echt een keer voorbij zijn.

dat is leuk voor de profi sector, de show winnaars die INTERnationaal op het hoogste niveau meedraaien of in de top presteren maar voor de huistuinkeuken arabier, zelfs van zeldzame bloedlijnen, moet er een andere weg mogelijk zijn. maar ja da's mijn persoonlijke mening.

zelf zou ik nooit een veulen goedkoop kunnen verkopen omdat ik geen eigen hengst bezit, de dekgelden zijn te hoog om je veulen dan aan een bekende voor een janmodaal prijsje af te staan, maar via deze hengst is het misschien wel mogelijk en kan ik nog eens leuke veulens fokken die dan hun weg vinden naar jonge mensen, kinderen (niet van die rijkeluiskindjes maar de gewone kids wiens ouders rekening willen houden met de hobby van kindlief) hobbyisten, recreatieve wedstrijdruiters zonder groot budget enzovoort.

je weet maar nooit war er mogelijk is wanneer je maar probeert.

dat is meer mijn reden om het straks toch te doen, ondanks weinig belangstelling, ik heb 3 goede merries maar voor de verkoop zou ik liever niet fokken met een hengst (die wel gekeurd is maar verder niks gepresteerd heeft) die gewoon gigantisch duur is, die veulens kun je nooit voor een bedrag hoger dan de dekgelden verkopen, dus lijd je verlies. tenzij je topfokker bent natuurlijk in de orde van Ansata.

de bewuste hengst kan eventueel nog helemaal klinisch gekeurd worden dus dan weet je ook of de beenstand etc goed is. tenminste, dat vind ik wel belangrijk. en ook of het hart goed is, geen ruis, geen ritmestoornis, gewoon alle dingen waar ze tijdens de endurancewedstrijden ook naar kijken want daar worden ze tijdens de wedstrijd ook op afgekeurd, AVS goedgekeurd of niet Lachen. maar goed, ieder zijn eigen prioriteit toch?

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:49

Oke over de goedkeuring van hengsten.

De WAHO stelt dat een arabische hengst mag dekken als zijn papier in orde is en dat het is vast gesteld dat de hengst een hengst is.
In nederland mag je dekken met een niet goedgekeurde hengst omdat ze dit niet kunnen verbieden.

Als je in Engeland een hengst heb en je wilt deze gaan gebruiken in de dekdienst is een bezoek aan de dierenarts voldoende (ik weet niet precies waar men aan moet voldoen maar volgens mij wordt er gekeken als de hengst geen klophengst is).
Aan de eigenaar van de merrie is de taak weggelegt om te oordelen als de hengst wel geschikt is voor zijn merrie.

In Amerika is een stamboek opgericht die wel voldoen aan de WAHO eisen (Amerika wordt geboycot door het WAHO omdat ze de eisen te streng zetten volgens de WAHO).
Kan alleen niet zo snel op de naam komen.

Wat ik veel belangrijker vind is als een hengst wel bij mijn merries past.
Daar er in Nederland maar 1 hengst is die ik op mijn twee crabbet merries wil gebruiken (en die hengst is ook nog van ons zelf) ben je snel verplicht om naar het buitenland uit te wijken voor nieuw bloed.
En ik denk dat ik niet de enige ben met dit probleem.

KI gaat niet altijd goed (hebben we zelf mogen onder vinden) maar het is wel een super manier om hengsten die verweg staan te kunnen gebruiken.

nasheeta:
Ik neem snel contact op met je maar door mijn werk heb ik even geen tijd om zo snel te beantwoorden.

Gr Em

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 17:02

Hee Em,

wat een heerlijk verfrissende kijk op de materie!!

Fijn om te horen alle gefundeerde informatie over het wel en wee van dekken met al dan niet goedgekeurde hengsten etc.

Neem rustig de tijd, de hengst loopt niet weg. De reden waarom deze mevrouw haar hengst ' ter dek' en zo goed als voor nop aanbiedt is omdat ie op de nominatie staat om gecastreerd te worden. Ze staat ergens in pension en die man wil geen hengst meer, ondanks dat het dier geen hengstengedrag heeft (tienjarig zoontje rijdt erop) tot nu toe.

Dus op zich zou ik nimmer haast hebben om zaad te importeren maar nu wel aangezien het dier toch ooit wel gecastreerd moet worden (of een andere oplossing dient zich aan)...dus volgend voorjaar moet het zaad geimporteerd zijn en daar ga ik ook voor zorgen...

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:01

Over rastypisch of niet valt nog te twisten maar ik kan je op voorhand zeggen dat deze hengst niet voldoet aan de showcriteria, maar dat voldeed bv een Jashin ook niet en die ging toch maar mooi naar EK's en WK's en stond in de '90-er jaren toch op nummer 1 in de ELDRIC lijst voor de arabieren en 3e in de overall ranking.[/quote]

De hengst die je aanbiedt heeft toch geen sportprestaties? Dus die kun je dan toch niet met Jashin vergelijken? Overigens worden tegenwoordig veel Arabieren vaak voor een weggeefprijs verkocht i.p.v. de hoge prijzen waar je het over hebt. Geen goede ontwikkeling vind ik, zo houd je het ras niet exclusief. Ik vind het zonde dat deze paarden straks voor de kids gekocht gaan worden, omdat ze zo lekker goedkoop zijn. Dus dat die arabiertjes maar zo goedkoop mogelijk moeten worden verkocht waar je het over hebt, vind ik nou niet zo geweldig.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:26

Ik zou mijn merrie ook niet door een volkomen onbekende hengst laten dekken... Je zoekt toch een hengst uit die bij je merrie past en die jou aanspreekt om zijn uiterlijk, karakter, prestaties etc...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:17

Een paard kan op een andere wijze waardevol zijn (bloedvoering, bouw enz).
En hoe kan iemand op voor hand vertellen dat een hengst geschikt is of niet zonder ook maar iets van hem te weten behalve zijn ouders.
Er lopen genoeg hele goede paarden rond waarvan wij nog nooit gehoort hebben en ook nooit wat van zullen horen om dat een eigenaar ze niet uitbrengt (show en sport).

showcriteria:
Er zijn hengsten die hieraan voldoen maar als vader paard zeer slecht kunnen zijn (kijk maar eens naar de beengebreken die sommige van de showpaarden hebben).
En wat zijn de showcriteria?
Deze kunnen over 5 jaar weleens heel anders zijn dan nu want het is en blijft een mode verschijnsel.

En wat is er zo exclusief aan een arabier?
Ik zou liever hebben dat er nog meer arabieren rondliepen bij mensen die ze voor de lol hebben en er zo af en toe een wedstrijdje mee rijd of iets anders.
Ik denk dat dat alleen maar beter is voor het ras want zo kan de arabier van zijn naam afkomen heet en gek te zijn.

Ik loop al redelijk wat jaren mee en heb mijn hele leven al arabieren gehad (en redelijk wat "rare" dingen met ze gedaan) en ik weet redelijk wat er rondloopt.
Maar wij blijven onze eigen weg gaan en beoordelen zelf wat wij een geschikt paard vinden daar is geen hengstenkeuring of show voor nodig alleen maar je eigen ogen en verstand.

Ik vind het een zeer goede zaak dat er vanuit andere landen een beter aanbod komt van de paarden die daarlopen.
Zo kan een eigenaar van een merrie een beter en bredere keuze maken.

En natuurlijk moet je zelf weten wat je gebruikt op je merrie maar het is verstandig om ook eens over de grenzen te kijken.

Gr Em

sphinxje

Berichten: 68
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 00:35

Persoonlijk vind ik dit allemaal nogal wat kort door de bocht. Een hengst zonder showprestaties en sportprestaties? En dan natuurlijk nog het verhaal wel/niet goedgekeurd voor het AVS. Indien niet wordt met de boete goedkoop een duurkoop. De hengst mag wel dekken, echter het papier krijgen is de boete. En een veulen zonder papier is natuurlijk helemaal onverkoopbaar (voor een leuk bedrag altans)

Ik ben het eens met de stelling verderop, dat we eens moeten ophouden met vermeerderen, ik vind dit een typisch voorbeeld van vermeerderen. Ik ken toevallig de lijnen van deze hengst, verwacht geen showwonders en sportpaarden is nog maar afwachten, dan hebben we in Nederland andere opties.

Dekgelden te hoog? We hebben hier een prachtige sporthengst ter dekking staan (karvat), 500 €, ik weet niet of dit te hoog is. Snel verdiend? denk het niet, als de mensen de merrie brengen, en we natuurlijk dekken, wordt er bijvoorbeeld 3 x gedekt. Dit zijn dus 3 x een uur met 3 man. Dan verder nog de "verassingen" zoals, is de merrie hengstig? voldoende hengstig? Laat ze zich dekken? is er nog een veulen bij? enz. Tijdens het dekseizoen moet het voer aanmerkelijk omhoog, de jaarlijkse hengstenkeuring (training, transport, voorbrenger), dekboek (200 €), en natuurlijk eet zo'n beest ook nog het hele jaar, en heeft hij een stal nodig. Ook moet je stallen vrijhouden voor de merries, die je anders leuk kon verhuren. Al met al ben je met 4 tot 5 dekkingen a 500 € net uit de kosten...

Dan nog het hoofdstuk bijkomende kosten. Ten eerste zijn er genoeg fokkers die werken met veulengarantie en niet met dek- en veulengeld, dus risico is nihil. De merrie wordt niet hengstig? is vervuild?, dat zijn allemaal zaken die je zelf vantevoren uit kan laten zoeken, echter die kosten horen echt niet bij de hengstenhouder thuis, met een beetje pech moet je er geld op toeleggen,wordt de lol van het houden van een hengst toch minder.

De arabierenwereld is nu eenmaal een selectief wereldje en een klein wereldje, als we net zoals de KWPN 100 of meer dekkingen per jaar konden doen, dan spelen die bijkomende kosten geen rol meer. Het is een heel verschil of ik 1000 € door 100 of door 2 moet delen!

Voor degene die perse een sportpaard willen fokken, er is genoeg aanbod in Nederland tegen normale voorwaarden en nornale dekgelden, natuurlijk Karvat is er 1, echter je kunt ook eens bij Jan Calis of Aurid Muskee gaan kijken, door komen de dekgelden echt niet uit Phantasialand.

Maar goed ieder zijn eigen menig en keuze, wens je veel succes bij dit spelletje Russische Roulette

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 05:08

sphinxje schreef:
Persoonlijk vind ik dit allemaal nogal wat kort door de bocht. Een hengst zonder showprestaties en sportprestaties? En dan natuurlijk nog het verhaal wel/niet goedgekeurd voor het AVS. Indien niet wordt met de boete goedkoop een duurkoop. De hengst mag wel dekken, echter het papier krijgen is de boete.


Als iemand een buitenlandse hengst gebruikt zal deze nooit zijn goedgekeurd door het AVS.
Ja het is zo dat het AVS een ander tarief gebruikt voor hengsten die niet zijn goedgekeurd maar dat is met buitenlandse hengsten niet het probleem.
Het AVS vraagt meer inschrijfgeld voor het veulen van alle buitenlandse hengsten (omdat er adminstratie kosten hoger liggen).
Dit is een zaak ik die betreur omdat er in het buitenland andere bloedlijnen en andere goede arabieren voldoende aanbod is en op deze wijze zullen niet veel mensen andere hengsten gaan gebruiken.

Gr Em

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 06:05

precies, Nederlandse fokkers zullen toch altijd het eigen product beschermen maar als je op de jaarlijkse veulenlijsten en dekkinglijsten kijkt dan zie je dat er veel met buitenlandse hengsten wordt gedekt.

vermeerderen is nogal relatief, in mijn ogen vermeerdert eenieder die slechts voor de show fokt en geen fokproducten heeft die Z lopen of gelijkwaardig. Paarden zijn rijdieren tenslotte, functionaliteit staat voorop. Maar da's persoonlijk.

Het is misschien zinloos (maar wel leuk) om nog toe te lichten dat ik Jashin vergelijk met een andere niet-showhengst omdat een niet-showhengst eveneens Jashin het misschien heel goed kan doen onder het zadel.

Volgens mij dekte ook best veel mensen met Arabah Abbah, die vlgs mij niet echt show of sportprestaties had (uit het blote hoofd maar ik kan me vergissen) totdat definitief werd vastgesteld dat ie OCD heeft. Hij is nu in Duitsland afgekeurd en nu lopen er veel Abbah veulentjes rond...

De Arabierenwereld is maar gedeeltelijk exclusief (showwereld), bezoek de endurancesport maar eens dan zie je hoe exclusief het wel niet is.

Elk ras kan betaalbaar blijven voor de gewone burger, als de fokkers en verkopers maar willen en dat de veulens dan lekker bij de kinderen komen lijkt me een goede zaak.

500 euro dekgeld is redelijk te doen, voor mij althans, in gulden is dit toch weer 1100 gulden waar je vroeger een dekking van Mister Blue voor had (springpaard) met super sport prestaties, 1100 gulden is lang niet altijd voor de gewone burger weggelegd...maar misschien dat de exclusieve mensen in de exclusieve arabierenwereld met hun exclusieve portemonnees zich dat niet kunnen voorstellen Lachen

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:48

Ik heb alles in vogelvlucht gelezen, dus ik kan dingen over het hoofd hebben gezien... Ik stel mij toch een paar vragen: Waarom zou een fokker uit vb Nederland of België al die moeite doen om: 1) transport van het zaad 2) drachtig krijgen van die hengst, wat niet altijd zo makkelijk gaat en dan met sperma vanuit buitenland? Als je hier uit eigen land of buurland snel nog wat zaad kan halen om te herdekken? 3) dat allemaal voor een hengst die nog niks bewezen heeft, ni show, ni sport, ni nakomelingen. Ik denk dat er zulke paarden genoeg rondlopen en dat een fokker voor hetzelfde niet al deze onnodige moeite gaat doen... Fokken heeft nog altijd als doel het ras te verbeteren, dat showpaarden hiermee te maken hebben of niet laat ik hier effe ter zijde. De meningen hieromtrent zijn zowieso verdeelt. Arabieren gaan selecteren enkel op sportprestaties is niet voldoende, anders zitten we binnen enkele jaren met arabieren die het super doen in de sport maar niet meer rastypisch zijn, kan je evengoed gewoon een warmbloedpaard gaan kopen. Enkel op show is ook niet goed, mooi hoofdje met kromme benen onder is ook geen oplossing. Dus hier kan ik je wel enerzijds gelijk in geven dat die showpaarden met hun dekgeld van 1000 - 2000 euro niet voldoende zijn., maar ze moeten er wel zijn in de fokkerij om het rastypische erin te houden!! Maar gaan fokken met een paard dat niks gepresteerd heeft is in mijn ogen ook gewoon vermeerderen.... Maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening. 500 euro dekgeld voor een arabier die ofwel in show ofwel in sport iets heeft gedaan is toch echt wel een minimum vind ik! Als ik kijk wat voor moeite wij thuis moeten doen om een merrie te dekken van een klant + het risico voor de hengst niet te vergeten, dan is dit toch wel een absoluut minimum. En inderdaad, werd hierboven al ergens gezegd: Als je je hengst naar de hengstenkeuring wilt laten gaan kost dat al stukken van mensen + dekboek etc. dus voor minder dan 500 euro moet je gewoon gek zijn... Toch succes met het zoeken van kandidaten.

met vriendelijke groeten Janna Hahn

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:06

Ik denk dat jij met dit verhaal precies de spijker op de kop slaat!

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 17:42

ik denk dat ik toch een handjevol mensen uit binnen- en buitenland heb gevonden die geinteresseerd zijn! gemiste kans. rastypisch is trouwens betrekkelijk, graai willekeurig welke bedoein uit willekeurig welke 'woestijn' en hij zal je vertellen dat de showpaarden hier nou niet bepaald 'asil'* zijn in zijn ogen.
In ieder geval, bedankt voor de reacties, denk toch dat deze en gene een kans missen maar dat geeft niet het zaad ligt nog jarenlang in de diepvries Lachen
*asil betekent echt, authentiek in de Arabische taal (klassiek)

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:20

nasheeta schreef:
ik denk dat ik toch een handjevol mensen uit binnen- en buitenland heb gevonden die geinteresseerd zijn! gemiste kans. rastypisch is trouwens betrekkelijk, graai willekeurig welke bedoein uit willekeurig welke 'woestijn' en hij zal je vertellen dat de showpaarden hier nou niet bepaald 'asil'* zijn in zijn ogen.
In ieder geval, bedankt voor de reacties, denk toch dat deze en gene een kans missen maar dat geeft niet het zaad ligt nog jarenlang in de diepvries Lachen
*asil betekent echt, authentiek in de Arabische taal (klassiek)


Mijn punt is hier, en zeker niet slecht bedoelt, wat maakt die hengst dan zo speciaal om er al die moeite voor te doen, er lopen er zo genoeg rond naast de deur. En is die "Egyptische hengst" dan wel Asil?

vriendelijke groeten Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers