Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:31

Dreamboy schreef:
Het ligt er ook aan hoe het paard gehuisvest gaat worden. Ik kende een paard wat echt een flinke luchtzuiger was op stal. Later is het paard verhuisd naar 24/7 buiten en heeft het zelden tot nooit meer gedaan. Ook de oorzaak speelt een rol. Als er maagproblemen aan ten grondslag liggen kunnen die na behandeling ook het probleem oplossen.

Dat nooit meer gedaan neem ik met een korreltje zout. Daar hoor ik wel meer verhalen van maar ken er zelf nogal wat die luchtzuigen en daar is er geen eentje van mee gestopt. Wel eigenaren die het zelf niet zien dat dan weer wel. Minder worden kan wel lukken maar ga er maar vanuit dat ze het gewoon blijven doen en krijgen ze veel stress dat het erger wordt.,dus bijv bij verhuizing, problemen in kudde, bij werken op vreemd terrein enz enz. Als je een zeer ervaren paardenhouder bent kun je beter de keuze maken dan als beginner want voor je het weet mis je allerlei signalen of kan jouw paard niet aan huis staan waardoor je er al helemaal weinig invloed op hebt.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:34

Als het een goed paard is in de zin van werkwillend, betrouwbaar, cool en verder gezond op lijf, benen en rug zou dat kribbenbijten dan echt zo een ding zijn?

Vind maar eens een goed paard zonder een "dingetje" deze tijd...

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:37

Popstra schreef:
Als het een goed paard is in de zin van werkwillend, betrouwbaar, cool en verder gezond op lijf, benen en rug zou dat kribbenbijten dan echt zo een ding zijn?

Vind maar eens een goed paard zonder een "dingetje" deze tijd...

Ja dat is echt een ding. Maar het blijft wat een gek er voor geeft. Maar als je weer moet verkopen merk je het vanzelf.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:39

Popstra schreef:
Als het een goed paard is in de zin van werkwillend, betrouwbaar, cool en verder gezond op lijf, benen en rug zou dat kribbenbijten dan echt zo een ding zijn?

Vind maar eens een goed paard zonder een "dingetje" deze tijd...


Ja ivm hoger risico op maagproblemen / darmproblematiek / koliek etc doordat die vaak gepaard gaan met het bijten/zuigen. Dat vind ik toch best wel dingetjes die erger zijn dan weven bvb. En los daarvan maakt het 1) ook een vreselijk irritant geluid waar ik me zelf aan stoor en 2) ben je op vele stallen niet welkom.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:57

Poekkie schreef:
Popstra schreef:
Als het een goed paard is in de zin van werkwillend, betrouwbaar, cool en verder gezond op lijf, benen en rug zou dat kribbenbijten dan echt zo een ding zijn?

Vind maar eens een goed paard zonder een "dingetje" deze tijd...


Ja ivm hoger risico op maagproblemen / darmproblematiek / koliek etc doordat die vaak gepaard gaan met het bijten/zuigen. Dat vind ik toch best wel dingetjes die erger zijn dan weven bvb. En los daarvan maakt het 1) ook een vreselijk irritant geluid waar ik me zelf aan stoor en 2) ben je op vele stallen niet welkom.

Onderschat weven niet vwb slijtage in de voorbenen en het niet welkom zijn op stallen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:12

Rizette schreef:
Dreamboy schreef:
Het ligt er ook aan hoe het paard gehuisvest gaat worden. Ik kende een paard wat echt een flinke luchtzuiger was op stal. Later is het paard verhuisd naar 24/7 buiten en heeft het zelden tot nooit meer gedaan. Ook de oorzaak speelt een rol. Als er maagproblemen aan ten grondslag liggen kunnen die na behandeling ook het probleem oplossen.

Dat nooit meer gedaan neem ik met een korreltje zout. Daar hoor ik wel meer verhalen van maar ken er zelf nogal wat die luchtzuigen en daar is er geen eentje van mee gestopt. Wel eigenaren die het zelf niet zien dat dan weer wel. Minder worden kan wel lukken maar ga er maar vanuit dat ze het gewoon blijven doen en krijgen ze veel stress dat het erger wordt.,dus bijv bij verhuizing, problemen in kudde, bij werken op vreemd terrein enz enz. Als je een zeer ervaren paardenhouder bent kun je beter de keuze maken dan als beginner want voor je het weet mis je allerlei signalen of kan jouw paard niet aan huis staan waardoor je er al helemaal weinig invloed op hebt.


Er staat niet tot nauwelijks.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:51

Rizette schreef:
Poekkie schreef:

Ja ivm hoger risico op maagproblemen / darmproblematiek / koliek etc doordat die vaak gepaard gaan met het bijten/zuigen. Dat vind ik toch best wel dingetjes die erger zijn dan weven bvb. En los daarvan maakt het 1) ook een vreselijk irritant geluid waar ik me zelf aan stoor en 2) ben je op vele stallen niet welkom.

Onderschat weven niet vwb slijtage in de voorbenen en het niet welkom zijn op stallen.


Goh ja dat kan ook, hangt wat af van de mate waarin. De wever hier zie ik alleen bezig wanneer ze moet wachten op ‘iets’ (hooi, binnenzetten, ander paard wordt opgezadeld,) en gek genoeg alleen maar buiten, niet op stal :') Dusja die 10 min op een dag zal niet zo erg zijn, maar eentje die constant heen en weer staat te waggelen zal idd wel het een en ander ontwikkelen.
Daarom is eig ook meer info nodig van de TS over de mate van het bijten/zuigen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:26

J_E schreef:
Het is hypothetisch. Ik wil weten wat het in de toekomst met de prijs zou doen. Of eigenlijk mijn man. Zou je hem dan nog weer kunnen verkopen? En waar moeten we dan rekening mee houden?

Hij zuigt ook lucht.

Dus stel dat zo'n paardje normaal ongeveer een €6000,- zou doen, wat heb je er dan met dat stalgebrek voor over?


Hooguit e4500,-

Het doet wel echt wat met de prijs.

Door verkopen kan altijd, alleen de markt is kleiner. Maar als het een goed paard is die goed afgericht is en op niveau loopt dan kun je er alsnog wel wat voor krijgen. Met het oog op commercieel en handel is het niet commercieel.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:51

Elisa2 schreef:
J_E schreef:
Het is hypothetisch. Ik wil weten wat het in de toekomst met de prijs zou doen. Of eigenlijk mijn man. Zou je hem dan nog weer kunnen verkopen? En waar moeten we dan rekening mee houden?

Hij zuigt ook lucht.

Dus stel dat zo'n paardje normaal ongeveer een €6000,- zou doen, wat heb je er dan met dat stalgebrek voor over?


Hooguit e4500,-

Het doet wel echt wat met de prijs.

Door verkopen kan altijd, alleen de markt is kleiner. Maar als het een goed paard is die goed afgericht is en op niveau loopt dan kun je er alsnog wel wat voor krijgen. Met het oog op commercieel en handel is het niet commercieel.

Het is enorm persoonlijk. Ik zie dus wel paarden aangeboden voor enorme bedragen die allerlei beengebreken hebben. Dan krijg je het risico met een kreupel paard te komen zitten. Terwijl zo'n kribbebijter gewoon bereden kan worden. Maar ja, ieder z'n keus natuurlijk. En zoals ik al zei, volmaakte paarden bestaan niet. Evenmin als volmaakte mensen trouwens.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:56

Mee eens hoor, heb zelf ook geen problemen met kribbebijters. Denk dan altijd een kwalitatief beter paard voor minder geld te kopen. :D

Het is alleen de markt, ieder gebrek geeft een waardevermindering.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 15:09

Nogmaals, dit is puur hypothetisch. Mijn man is vooral bang een later onverkoopbaar paard te kopen, mochten we om wat voor reden dan ook die keuze maken.

Conclusie; de markt is aanzienlijk kleiner en bijna de helft van de normale marktwaarde gaat er waarschijnlijk af.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:16

Verkoop maakt niet uit als hij bij wijze van GP loopt en een ander rijd er zo mee weg als leerpaard.
Verkoop maakt ook niet uit als het de beste bewezen kinder brave super pony is.

maar is hij doorsnee gereden, 20 in een dozijn paard... ja dan word de markt bij verkoop heel klein.
En als je nu al weet dat hij niet voor het leven bedoeld is maar voor verkoop zou ik het niet doen.
Of je moet weten dat zijn training heb dadelijk unieker maakt dan de rest

goldyc

Berichten: 752
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:19

Als je hem later door wil verkopen, hangt de prijs die je er dan nog voor krijgt, niet alleen af van zijn kribbenbijten. Als ie over 2 jaar een zware peesblessure oploopt oid, en daarna enkel nog maar erg licht werk kan doen, is zijn waarde om door te verkopen (bijna) niks meer. Als je hem goed traint en je slaagt erin hem met succes in de sport uit te brengen, dan zal zijn waarde misschien stijgen. Je paard kan altijd 'onverkoopbaar' worden als het een ongeluk heeft of op een andere manier zwaar geblesseerd raakt. Demijne is geen kribbenbijter en zou indertijd in theorie een goede doorverkoopwaarde gehad moeten hebben, maar ze heeft nu een marktwaarde van 0 aangezien ze niet meer bereden kan worden.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:46

Ik heb ooit een kribbebijter met luchtzuigen gehad. Die deed het overal ook op het weiland op de stekpalen. Ik ergerde me er groen en geel aan en het dier had regelmatig koliek. Nooit zou ik zo eentje kopen al kreeg ik hem voor 1000 euro.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:29

Ook luchtzuigen dan liet ik deze sowieso staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:31

J_E schreef:
Nogmaals, dit is puur hypothetisch. Mijn man is vooral bang een later onverkoopbaar paard te kopen, mochten we om wat voor reden dan ook die keuze maken.

Conclusie; de markt is aanzienlijk kleiner en bijna de helft van de normale marktwaarde gaat er waarschijnlijk af.

Een 7 jarige die beetje basis gereden is en de bak pakt is in principe onverkoopbaar. 1000-1500 en dan moet je net een gek vinden die m wil. Jij moet hem ook niet kopen omdat hij goedkoop is en in het budget past. Je koopt andermans ellende.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:35

Dat is echt zwaar overdreven.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:37

Ik zou vooral goed kijken naar waar hij terecht komt. Als hij op een plek komt te staan waar hij niet kan bijten (bijv 24/7 in een wei zonder plekken waar hij kan bijten, palen ook beschermd met stroom) kan het al een heel stuk minder een probleem zijn. En ik heb er zelf eentje gehad die het bij mij niet meer deed omdat hij geen brokjes meer kreeg. Soms is de oplossing erg simpel

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:38

J_E schreef:
Nogmaals, dit is puur hypothetisch. Mijn man is vooral bang een later onverkoopbaar paard te kopen, mochten we om wat voor reden dan ook die keuze maken.

Conclusie; de markt is aanzienlijk kleiner en bijna de helft van de normale marktwaarde gaat er waarschijnlijk af.


Ieder paard is te verkopen als deze verder gewoon gezond en braaf is. Het is een stalondeugd, meer niet.
De meeste paarden die ik ken(de) die het hebben/hadden waren binnenvetters en dit hun copingmechanisme. Ze kunnen er gewoon oud mee worden.

Jullie kunnen het dier door dit stalgebrek waarschijnlijk ook goedkoper kopen dus dan ben je ook niet weet ik hoeveel geld kwijt bij eventuele verkoop.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:40

J_E schreef:
Het is hypothetisch. Ik wil weten wat het in de toekomst met de prijs zou doen. Of eigenlijk mijn man. Zou je hem dan nog weer kunnen verkopen? En waar moeten we dan rekening mee houden?

Hij zuigt ook lucht.

Dus stel dat zo'n paardje normaal ongeveer een €6000,- zou doen, wat heb je er dan met dat stalgebrek voor over?

Ik persoonlijk helemaal niks, zo'n paard liet ik staan.
Ellende krijg je er vanzelf wel bij, dat hoef je niet al te kopen.

Om voorgenoemde redenen, mogelijk last van de maag, tanden, kolieken. Noem het maar op.

Daar zullen best een heel deel mensen anders over denken ;)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:52

Sowieso zijn Arabieren al een geval apart. Heel veel mensen vinden Arabieren lelijk en zelfs als ie goeie gangen heeft voor een arabier, zijn veel mensen alsnog niet weg van de gangen van dit ras. Ik denk dat je de meeste kans maakt bij een recreatie- of endurance ruiter. Ze zijn ook vrij klein dus ook veel mensen zullen daarop afhaken. En dan dat kribbebijten nog. Tja je hoeft maar 1 koper te vinden, maar je moet hem maar net vinden

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:54

1.000 tot 1.500 euro voor een verder gezonde, normaal te rijden 7 jarige (maar dus wel met een stalgebrek) vind ik overdreven negatief, maar het verkleint de markt wel aanzienlijk en ik zou wel rekening houden met enkele duizenden euro's waardevermindering.

Mijn eerste pony kochten we als kribbebijter, waarbij het overigens bijzonder weinig deed in de prijs, maar dat was een kwestie van emotie (het was mijn verzorgpony). Ik was het helemaal gewend in al die jaren met hem. Pony heeft nooit iets gemankeerd en is 31 jaar geworden. Op ponykamp deden ze er wel heel spastisch over. Hij moest apart staan en zijn bovenluik mocht niet open. :roll: In al die jaren is er geen paard of pony geweest dat het ook is gaan doen, maar je hebt dus wel stallen die er niet voor open staan.
Mijn theorie is dat het uitmaakt vanuit welke situatie een paard is gaan luchtzuigen. Als ze bij goed management een stalgebrek ontwikkelen, is het wellicht een gevoeliger paard dan wanneer ze dit bij zeer beroerd management doen. Ik kan het niet onderbouwen met welk onderzoek dan ook, dus het is meer mijn gevoel. Mijn pony kwam bijna niet buiten, had geen sociaal contact en kreeg sowieso geen onbeperkt ruwvoer. Bij ons kon het er eigenlijk alleen maar beter op worden. Hij bleef overigens wel kribbebijten, maar is nooit ziek of geblesseerd geweest.

We hebben de paarden aan huis en ik heb daardoor altijd gedacht dat ik zo weer een luchtzuiger zou kopen om me zo een paard te kunnen veroorloven dat anders boven budget zou zijn. Toen ik een luchtzuigend trainingspaard op stal kreeg, moest ik toch wel wennen. Ik zou het ze nooit kwalijk nemen of een band om doen, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er een beetje zenuwachtig van werd (het geluid en de dwangmatige handeling). :o Gewoon geheel buiten eventuele gezondheid, marktwaarde of gedoe met stalling om is dat wel iets om rekening mee te houden.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:05

Dorine92 schreef:
Ik zou vooral goed kijken naar waar hij terecht komt. Als hij op een plek komt te staan waar hij niet kan bijten (bijv 24/7 in een wei zonder plekken waar hij kan bijten, palen ook beschermd met stroom) kan het al een heel stuk minder een probleem zijn. En ik heb er zelf eentje gehad die het bij mij niet meer deed omdat hij geen brokjes meer kreeg. Soms is de oplossing erg simpel

Ga er dan maar vanuit dat hij luchtzuigt van de pijn van maagzweren als hij het op de brok doet. Nog meer ellende.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat zouden jullie geven voor het volgende:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:10

Ik zou hem niet kopen. Het vraagt extra aandacht en zorg met de kans op blijvende problemen. Het kan verbeteren wanneer het paard continu buiten staat maar een garantie is het niet.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:10

Elisa2 schreef:
Dat is echt zwaar overdreven.

Denk niet dat de regelaa ver van de waarheid zit. Denk dat ze hoger dan Z moeten lopen om nog een beetje normaal geld op te kunnen brengen en dan ook nog makkelijk na te rijden anders vindt je er nog niet makkelijk iemand voor.