Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 00:58

Iemand wat gekend met het aanbod van AV hengsten in (midden) Frankrijk?

Ik ben al even aan het oriënteren naar een hengst voor mijn AV merrie maar kom vooral op endurance hengsten uit en die zijn niet echt het type die ik zoek.

Ik zoek een hengst voor dit jaar, indien geen match gevonden of plaats vrij, volgend jaar. Liefst natuurlijke dekking.

Mijn merrie wordt dit jaar 5 en meet net geen 1m50, is fijn gebouwd, erg opgericht en heeft mooie bewegingen, mooi hoofd. Erg aanwezig en gevoelig. Staat snel te briesen maar blijft bij je.

Ik zoek vooral een hengst die groter is en iets meer 'body' doorgeeft maar nog steeds de typische arabier is. Een kort dishy hoofdje is voor mij dan ook een must! Showy maar met een handelbaar karakter, geen heethoofd, het veulen moet later als volwassen paard veilig mee de baan op kunnen.
Kleur maakt niet uit, merrie is bruin dus veel kans dat er hoe dan ook toch een bruin veulen uit komt.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:07

Al gekeken bij Faber arabians?

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 01:24

Ze hebben een prachtige hengst die in aanmerking komt kwa type maar helaas boven ons budget is.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 02:18

Als je ook via KI zou willen dekken is bijna elke hengst beschikbaar (sperma kan gewoon opgestuurd worden). Wat is je budget, want ik denk dat daar eerder een beperking zit :)

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 07:43

Ik heb nog rietjes van AF Montoyo.
Dit voor een schappelijke prijs.
2e premie hengst
Goede beweger
1.63 hoog

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 12:40

Ik wil eerst zoeken naar een hengst voor natuurlijke dekking. Het is de merrie haar eerste veulen en ik heb ook totaal geen idee of we hier wel een dierenarts hebben die KI doet.

Het budget is onder de €750 puur omdat mijn merrie helaas geen papier heeft. Ik weet wie haar ouders zijn maar de fokker had geen zin in al dat papierwerk. Fokte vooral voor 'de leuk'.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:00

Wat is haar afstamming?
Dat is wel handig voor het aanbieden van hengsten.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 22:48

Daar zijn we niet zoveel mee aangezien ik enkel haar ouders ken en ik verder niets terugvind. Fokker beloofde me een kopie van de papieren van ouders maar heb ze nooit ontvangen. Heb haar overigens niet van de fokker maar haar 2e eigenaar gekocht.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:54

Maar als de ouders bekend zijn, zijn de pedigrees daar van normaal wel geregistreerd. Toch vervelend als er hengsten aangeraden worden diente dicht bij je merrie zitten, of is dat niet mogelijk?

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 13:41

Er heeft al iemand eens gekeken voor mij maar die kon verder niets van afstamming vinden dusja. Ik vermoed ook niet direct dat er grote namen in zullen zitten. De hengst zoek ik ook al in een ander land dan waar ze geboren is dus het moet er al erg om gaan doen als die hengst verwant aan haar zou zijn.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:46

Binnen de Arabieren is het heel normaal om dekkingen uit het buitenland te halen, dus dat zegt niks dat de hengst uit een ander land komt :) Ik krijg dit jaar veulens van hengsten uit Italië, Israël, Duitsland en Qatar.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:09

Ook Frankrijk heeft een stamboek. Daar zou je de afstamming van de ouders gewoon moeten kunnen opvragen óók als ze in het buitenland gefokt zijn. Mits de ouders daadwerkelijk papieren hebben, moeten ze érgens in een database staan en stamboeken hebben daar gewoon toegang tot.

Sterker, op basis van DNA onderzoek zou je papieren bij je merrie moeten kunnen krijgen als er een DNA-profiel van de ouders bekend is. Wat in principe het geval zou moeten zijn omdat Frankrijk al tijden DNA-monsters neemt. Net als het Nederlandse stamboek trouwens.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:27

Hier in de buurt komt binnen 2 jaar een fokker maar wanneer precies weet ik niet :+
We huren hun land en dat contract loopt in 2 jaar af.

Zal voor nu niet zo interessant zijn maar tegen die tijd misschien wel ;)

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 15:26

Haar beide ouders waren van de fokker. Ik zie ze geen dure paarden of dekkingen gaan kopen aangezien ze buiten haar enkel maar mixjes fokten.

En aan dat hele DNA onderzoek ga ik niet beginnen. Ik verwacht echt dat dit enkel maar geld zal kosten en geen antwoorden zal geven. Weet zo al dat haar vader nooit gekeurd was, vonden ze niet nodig omdat ze hem niet openbaar ter dek wilden zetten.

Palousa_boy, wat grappig := klinkt wel interessant, wie weet heb ik tegen dan nog geen hengst gevonden en kan het alsnog vlakbij. Ben benieuwd.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:15

Het Arabierenstamboek is een wereldstamboek (WAHO). Iéder paard met een bekende afkomst (waarvan de ouders dus geregistreerde volbloed Arabieren zijn) moet papieren krijgen van het (land-)stamboek, ook van ongekeurde hengsten. Maar ik vermoed zo maar dat die 'Arabieren' helemaal geen volle Arabieren zijn en dus zelf ook geen papieren hebben :D

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 23:00

Die kans zit er zeker ook in. Ik zeg wel dat ze een arabier is omdat de fokker het zegt en ze toch ferm wat kenmerken heeft (gedrag, hoofd, hals, staartinplanting en houding, beweging,...) Maar heb al kruisingen gezien die ook goed door zouden kunnen als een volle arabier. En dan volle arabieren waarvan je het dan weer niet zou zeggen.
Maar het veulen zou blijven dus DNA en papier of niet maakt mij helemaal niets uit. Zolang het rijbaar is en het oog ook wat heeft. :+

Maar dat ter zijde, ben nu nog niet echt veel wijzer in AV hengsten in de regio ondertussen.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:31

http://www.harasdethouars.com heeft een aantal gave hengsten ter beschikking!
Wel voornamelijk gericht op ren- en endurancepaarden.

Het achterhalen van de stamboom van je paard lijkt me toch wel nuttig, ook al zegt DNA of papier je niks. Het zou wat knullig zijn als je haar per ongeluk laat dekken door een (direct) familielid :')

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:42

Faber Arabians is een aanrader. Hengsten zijn voor niet volbloeden (want zonder papier moet je dat voor inschrijving veulen/stamboek wel zo zien) goedkoper en wel binnen budget?
Mocht dat nog niet binnen budget zijn maar wel precies wat je zoekt dan zou ik daar niet op beknibbelen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb een ontzettend mooie Nadal merrie staan. Heel veel type en super beweging!

Kies je voor diepvries of vers KI dan is je keuze zo veel groter en wellicht is het het onderzoeken waard om uit te zoeken waar een EU station zit? Google is your friend.

Nogmaals, ik zou niet beknibbelen op paar honderd euro. Fokken is duur en dekgeld is peanuts vergeleken met de kosten van goede merrie opvolging, eventuele complicaties etc.
Heel veel succes met je zoektocht! :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:33

Brieraarabians.fr is van die mensen die dan "binnenkort" deze kant op komen, mocht je willen zien wat ze ongeveer hebben.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Welke AV hengsten beschikbaar in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 15:50

YildizArabs, ze hebben zeker 2 hengsten die mij erg aanspreken maar €1.000-1.500 voor een dek excl alle andere kosten vind ik toch erg veel voor een veulen met uiteindelijk geen of half papier ookal is het de bedoeling dat het hier blijft.

Palousa_boy, amai komen ze wel van ver. Dank je voor de link.