Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:09

Onali schreef:
anjali schreef:
Oude dieren \mensen gaan er vaak slechter uitzien. Dat is een reden om extra aandacht aan hun gezondheid te schenken,maar niet voor euthanasie!Ouderdom is geen ziekte,maar juist een bewijs van een sterke conditie,anders word je immers niet oud.



En godzijdank kunnen wij mensen het besluit nemen voor onze dieren terwijl ouderen dat niet voor zichzelf mogen.

En die laatste zin slaat helemaal nergens op, soms doen en willen wij teveel om niet los te hoeven laten.
Ik schrik ervan als ik zie wat er allemaal in de oudere dieren gepompt wordt. 3 kilo zus, 5 kilo zo.
Man mn maag zit er al vol van en ik lees het alleen maar.

Er is helemaal niks mis mee om los te laten, je bent er echt geen slechtere eigenaar voor als je kiest voor inslapen.


je hebt zo gelijk.. ik weet dat je gelijk hebt mijn man zegt het ook steeds.ik bel maandag de dierenarts laat alles nog eens nakijken met mijn lijst van de commentaren die gegeven zijn cuching enz enz
[quote="terpentijn"]
[/quote..

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:18

terpentijn schreef:
Ik zit niet in Belgie, maar ik lees dat de Welzijnsorganisatie (gealarmeerd door voorbijgangers o.i.d.) je paard hebben aangemeld en BLIJVEN aanmelden door diens uitgemergelde toestand.
Dit moet je niet te licht opvatten: als het goed is is jouw adres al bekend bij de controlerende instanties en vinden die blijkbaar dat er niet genoegzaam (naar hun standaards) iets aan de situatie wordt verbeterd.
Dat geeft hen - als je pech hebt - het recht om niet alleen dit paard, maar álle ter plekke aanwezige dieren in beslag te nemen.... dit moet je te allen tijd zien te voorkomen.
Normaal gesproken kun je dit pareren met een verklaring van een behandelend DA (of een waar je recent of herhaaldelijk met het paard geweest bent). Als je DA daar zelf de vingers niet aan wil branden wordt dit natuurlijk een problematische zaak.
Om verdere meldingen te voorkomen is het dan echt wel zaak dat er in de eerste instantie een (regen)deken op het paard gaat, en dat je zorgt dat er zo goed als 24/7 ZICHTBAAR hooi ter beschikking staat van het betreffende paard (make sure dat andere eventueel er bij in de wei lopende paarden/ponies dat niet wegsnaaien voor de neus van het oudje...ook tandenproblemen zorgen vaak voor opnameproblematiek bij oude paarden).
Het lijkt me overigens vrij sterk dat men "verordonneert" dat het betreffende paard moet worden ingeslapen, of anders in beslag genomen, niemand kan je verplichten het dier in te doen slapen als je er AANTOONBAAR alles aan doet om het euvel waar men over valt te verhelpen.
Ik begrijp je paniek, na al die bezoekjes, maar doordat het paard blijkbaar zonder deken zo vermagerd in het zicht loopt, zul je steeds weer mensen hebben die zoiets gaan melden (die weten nie hou oud, en de rest).

Overigens ben ik het met andere posters eens dat dit paard niet goed in staat is zich op deze manier en in deze fysieke conditie door een winter buiten heen te slaan, het heeft meer zorg en beschutting/bescherming tegen de elementen nodig.


Ik weet het die druk maakt het zo moeilijk , de twee dierenartsen die hier aan huis zijn geweest hebben me al geWaarschuwt ... ze zeggen dat ze op is.... had gevraagt van deken en hadden gezegt een dun dekentje voor de mensen en een bord. Ik heb toen een vliegendeken opgelegd en daarna had ze allemaal open plekken dis deken afgedaan en laten genezen. Hier in Limburg hebben we echt nog wel zomer gehad en heb ikzelf en ik ben ook slank met een t chirt buiten gelopen maar ik begrijp de commentaren wel en had eerder een deken moeten opleggen heb dit vanmorgen direct gedaan.eten is voor Klara geen straf het is een echte vreetbeer altijd geweest, ze is vrolijk en opgewekt altijd geweest en ze is het nog steeds, ze is niks veranderd in haar gedrag. Tanden zijn een maand geleden nagekeken mijn veearts is ook paardentandarts.
Ik ga hem maandag bellen en bespreken wat we verder kunnen doen en vraag of hij wat duidelijker kan zijn over zijn bevindingen en wat dat precies betekent. De slag is waarschijnlijk hard aangekomen bij me, ongeloof is het eerste in werking gegaan. Ik wil alleen het beste voor haar en als dat betekend dat ik los moet laten dan moet ik dat doen .....

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:26

Ik wil jullie alvast allemaal even bedanken voor de adviezen zal met mijn dierenarts nog eens een goed gesprek aangaan en alle aangegeven ziektes en ideeën uitwerken. Als hij dan zegt stop zal ik zijn advies aan nemen en Klara laten gaan.
Ook voor mijn andere paarden en dieren te beschermen. ( ik kan me een leven zonder haar nauwelijks nog voorstellen. ) ze is mijn alles.
Ik weet het heb amirah nog en mijn klein monster Branko .. antar is ook een schat op zichzelf.
Klara heeft me door hele zware tijden geholpen in mijn leven en ja ze is het meer dan waard om los te laten als ze een paardonwaardig leven heeft.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:03

Baringa1 schreef:
2x 850g cavalor strucomix senior (versele laga)
2x 890g pavo slobbermash
2x 500g bietenpulp
2x 800g tarwezemelen
2x 1.5kg hartog luzernemix (2x 1.5kg toch?)
2x 10g gebroken lijnzaad
2x 25ml olie
1x 10g zeolite zeohorse
1x 140-150g pavo summerfit

Onbeperkt voordroog, 24/7 buiten


Ik heb meerdere soorten goed nieuws en 2x slecht nieuws.

Het eerste goede nieuws is dat je het rantsoen echt al behoorlijk goed op orde hebt. Zelfs los van wat ze aan ruwvoer weg krijgt, krijgt ze al haar vitaminen en mineralen binnen, ruim voldoende energie (1.8x wat je zou verwachten dat ze nodig heeft) en ruim voldoende eiwit. Dat is dan ook direct het slechte nieuws, want dat betekent dat het niet simpelweg een kwestie is van er meer voer in stoppen.

Wat aan je huidige rantsoen opvalt is dat ze los van de hoeveelheid suiker die ze via het hooi binnenkrijgt, ze ontzettend veel zetmeel binnen krijgt. Het gaat om 1.35kg zetmeel die verdeeld over 2 maaltijden gegeven wordt. Daarnaast (en excl. het voordroog!) ook 0.5kg suiker verdeeld over deze 2 maaltijden.

Ook goed nieuws is dat je er gerust vanuit kunt gaan dat ze waarschijnlijk niet insulineresistent is, want anders was ze waarschijnlijk hoefbevangen geworden. Er zijn 2 producten die veel zetmeel toevoegen: slobbermash en strucomix, beide hebben namelijk een zetmeelgehalte van 29%.

Te veel zetmeel wordt, zeker bij een paard dat toch een wat problematische spijsvertering heeft, niet grotendeels in de dunne darm verteert. Dit is problematisch omdat het dan in de blinde darm terecht komt, waar het de vezelverterende darmflora doodt. Hierdoor neemt het paard minder voedingsstoffen op en zie je eigenlijk het tegenovergestelde gebeuren van wat je zou verwachten, namelijk dat het paard afvalt op meer voer. Als veilige richtlijn kan je aanhouden dat een paard niet meer dan 1g zetmeel/kg lichaamsgewicht mag krijgen per maaltijd. Dus als ze 400 tot 500kg hoort te wegen, mag ze maximaal 400 tot 500g zetmeel binnen krijgen. En ik voeg daar vaak de suikers aan toe, omdat die dan wel niet in de blinde darm terecht komen, maar ook spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken als er daar te veel van worden opgenomen in één maaltijd. Bij een paard met insuline resistentie is het maximum zelfs 0.3g/kg paard. Dus bij een paard van 400kg is dat slechts 120g zetmeel of eventueel zetmeel+suiker.

Aangezien het bij jou voornamelijk over 2 maaltijden wordt verdeeld, krijgt jouw paard dus 1.8kg/2 = 0.9kg zetmeel en suiker per maaltijd binnen. Doordat ze zo mager is zou ik haar huidige lichaamsgewicht gebruiken vanwege de verminderde spijsvertering door die magerheid, en waarschijnlijk is deze slechts 300-330kg (ik schat dat ze origineel zo'n 450kg hoort te wegen, dat is niet ongebruikelijk voor een arabier). Ik zou dus als maximale voergrens 300g zetmeel per maaltijd voeren en het liefst zelfs 300g zetmeel+suiker per maaltijd. Ze krijgt dus 2 tot 3x zoveel zetmeel en suiker per maaltijd binnen als dat voor haar verstandig is. Daarmee zijn we ook direct bij het tweede slechte nieuws gekomen, erger dan dit wordt het niet.

En dus kunnen we nu door naar het goede nieuws. Want er zijn wel degelijk nog mogelijkheden voor haar. Ik zou haar tanden nog een keer na laten kijken, en dan door Huub Rietberg. Het is een belg, maar wij (onze (trainings)stal in Nederland) laten hem elke 2-4 maanden komen om de paarden te laten doen. Ik heb een paard met een gebitsprobleem en die moet ook werkelijk iedere 4 maanden, maar de meeste paarden moeten eens per jaar. Er komenn relatief veel (her)inrijders waarbij we uiteindelijk tandproblemen als onderdeel van het probleem vermoeden. En deze man verricht wonderen. In principe werkt hij alles zonder verdoving, wat in jouw geval heel belangrijk is want jouw paard is zo verzwakt dat een simpele verdoving al fataal kan worden. Wat hij doet is alle tanden bijwerken en hierbij rekening houdend met de spieren en alles tot in het voorhoofd aan toe. Er zijn maar ontzettend weinig dierenartsen/tandartsen die ook de voortanden bijwerken terwijl deze juist heel belangrijk zijn. http://www.depaardentandarts.info/wordpress

De merrie die ik hier liet zien heeft hij niet behandeld, zij was toen ik haar kocht net 2 maanden terug gedaan en hij heeft er wel naar gekeken maar er hoefte niets aan, maar mijn andere paard (die at overigens droog gewogen 13.5kg bijvoer per dag vanwege zijn tandprobleem en ernstig ondergewicht, hij is nu terug naar 4.5kg bijvoer en aangepast ruwvoer en zo blijft hij precies op gewicht. Hij weegt zo'n 800kg) kreeg vrijwel geen ruwvoer meer weg. Zelden een paard zo gefrustreerd permanent hooinetten leeg zien plukken en dan toch het niet weg krijgen. Hij at 35kg ruwvoer per dag, 2.5kg bietenpulp en 2.5kg basisbrok en was broodmager. Nadat Huub er was geweest (wij kochten hem zaterdag en maandag was Huub er, de afspraak stond namelijk al bij de vorige eigenaresse) kon hij eindelijk weer zijn ruwvoer wegkrijgen. Nog steeds moest hij heel erg veel bijgevoerd worden (daar komt die 13.5kg vandaan. Het ging trouwens om 3.3kg seniores priores en 1.2kg subli basisbrok per maaltijd, 3x per dag) maar in die tijd trok hij gigantisch bij. Iets dat we zonder de tandartsafspraak nooit zo snel voor elkaar hadden gekregen.

De Groninger half december, 2 dagen na aanschaf (ja, dat hoofd hoort werkelijk bij dat lichaam):
Afbeelding
Afbeelding

En half februari, sinds we hem kochten is er eigenlijk niet meer mee getraind. Alle spieren zijn van rust, goed voer en 12/7 vrije beweging.
Afbeelding

Testen op ppid is ook van belang. Hoewel je soms door de cushing heen kan voeren, is het wel een heel stuk lastiger om zo'n paard op gewicht te houden/krijgen. Ga echter niet zo maar met medicatie beginnen en mocht uit het onderzoek blijken dat ze cushing heeft, bouw de medicatie zeer rustig op. Veel dierenarts raden aan gewoon direct met een volledige dosering aan de slag te gaan, maar dat veroorzaakt ontzettend veel problemen. Jouw dierenarts klinkt niet alsof hij veel weet van cushing/PPID, dus de kans dat je daar minder goede adviezen van krijgt dan uit de openingspost van het onderstaande topic is groot.

Ik zou de hele openingspost van dit topic even goed doorlezen, maar ik heb het opbouwschema alvast gekopieerd:
[MD] [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Citaat:
Startdosis paard: 1/4e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/2 tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt. Houd rekening met een terugval qua bijwerkingen tussen week 2 en 4.


Ik zou haar 12/7 op stal zetten in een dikke laag strooisel. Dat betekent 20cm vlas/zaagsel/gehakseld stro of 50cm lang stro. Daarnaast echt zo warm mogelijk houden. Heel goed dat je nu een deken op hebt liggen, je mag haar echt dik inpakken, zolang ze niet zweet/klam is, is het goed. Bij de koeien hebben ze het over een knietest. Als je je op je knieën laat vallen zonder af te remmen, hoor je geen pijn aan je knieën te hebben.

Dan nu het voeradvies:
Probeer haar 3x per dag te voeren. Als ze op stal staat zou ik haar onbeperkt losgeschud hartog compact gras ter beschikking geven. Dit is zeer energierijk eiwitrijk hooi, terwijl het niet bijzonder hoog in de suikers zit.

Qua olie raad ik vitalbix lijnzaadolie aan. Maar als dat te kostbaar wordt met de volledige dosering kan je het met (de goedkoopste die je kan vinden, je moet namelijk zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetten hebben ) zonnebloemolie. Minimaal 1 deel lijnzaadolie met 2 delen zonnebloemolie. Ik raad je de vitalbix lijnzaadolie aan omdat daar al extra vitamine E is bijgevoegd en hij voor lijnzaadolie behoorlijk goedkoop is. Meervoudig onverzadigde vetten zijn op zich goed voor je paard, maar tegelijkertijd gebruikt het verteren wel vitamine E, dus daarvoor heb je die extra vit. E nodig. Het pompje dat erbij hoort pompt helaas 30ml op, dus qua doseren is het met opbouwen wel even puzzelen.

Uiteindelijk per voerbeurt:
1.6-1.7kg bietenpulp (droog gewogen, geweekt gevoerd) = ruim 3 scheppen waarschijnlijk
1kg tarwezemelen = 2 scheppen waarschijnlijk
1kg luzernemix
1 vitaminekoek (eigenlijk 2/3e, want ze moet er 2 in totaal)
150ml olie (héél rustig opbouwen, zie verder)
Onbeperkt hartog compact gras ernaast, sowieso dus als ze op stal staat, maar ook als ze een uurtje apart staat om de extra maaltijd te eten.
En uiteraard onbeperkt ruwvoer op de weide

Je mag de zeolite bij blijven voeren, sommige paarden reageren er heel goed op, andere paarden reageren er helemaal niet op. Qua mineralen maakt het eigenlijk niks uit, het werkt op andere mechanismes in.
Een handje gebroken lijnzaad kan voor sommige paarden wat doen voor de darmwerking, voor andere paarden doet niets. Met 10g per keer doet het niets voor het dik worden, dus het gaat puur om de secundaire werking. Het mag gevoerd blijven worden, maar het hoeft niet. Dit is een stuk eigen inschatting, ik zie immers geen paard en weet ook niet hoe ze eerder op het toevoegen/weglaten van dit product heeft gereageerd.

Wat ik wel aanraad af te gaan bouwen is de pavo slobbermash en de cavalor strucomix senior. Dit zijn de producten waar het meeste zetmeel in zit namelijk.

De 2 pavo summerfit-koeken mogen ook vervangen worden door 150g pavo vitalcomplete (dus 75g pavo vitalcomplete vervangt 1 koek). Maar daar ga ik verder niet op in het advies om het niet te verwarrend te maken. De overstap mag op ieder willekeurig moment. Het maakt eigenlijk niet uit wat je kiest, maar een korrel vind ik zelf gemakkelijker in een mengsel.

Ik zou dus in eerste instantie overschakelen naar het volgende (dag 1-4):
3x 500g cavalor strucomix senior (versele laga)
3x 500g pavo slobbermash
3x 500g bietenpulp
3x 500g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 25ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse (eventueel die dus de keer dat ze geen summerfitkoek krijgt))
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=400g zetmeel/maaltijd en 600g Z+S/maaltijd

en daarna iedere 4 dagen elke voerbeurt aanpassen (dus alles 3x per dag):
-100g strucomix
-100g slobbermash
+200g bietenpulp
+100g zemelen
+ 25ml olie (als ze vettige of dunnere ontlasting krijgt, even een stapje terug doen met de olie en rustiger opbouwen, bijvoorbeeld elke 4 dagen 15ml olie. Dan duurt het opbouwen wat langer, maar dat geeft niet)

Dus dag 5-8:
3x 400g cavalor strucomix senior
3x 400g pavo slobbermash
3x 700g bietenpulp
3x 600g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 50ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse (eventueel die dus de keer dat ze geen summerfitkoek krijgt))
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=360g zetmeel/maaltijd en 560g Z+S/maaltijd

Dag 8-12:
3x 300g cavalor strucomix senior
3x 300g pavo slobbermash
3x 900g bietenpulp
3x 700g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 75ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=320g zetmeel/maaltijd en 525g Z+S/maaltijd

Dag 13-16:
3x 200g cavalor strucomix senior
3x 200g pavo slobbermash
3x 1100g bietenpulp
3x 800g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 100ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=280g zetmeel/maaltijd en 490g Z+S/maaltijd

Dag 17-20:
3x 100g cavalor strucomix senior
3x 100g pavo slobbermash
3x 1300g bietenpulp
3x 900g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 125ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=235g zetmeel/maaltijd en 455g Z+S/maaltijd

En dan vanaf dag 21:
3x 1.7kg bietenpulp (je kan dit eventueel nog in 2 stappen opbouwen, maar is niet echt nodig)
3x 1kg tarwezemelen
3x 1kg luzernemix
3x 150ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=190g zetmeel/maaltijd en 435g Z+S/maaltijd

Als je besluit de lijnzaadolie en zonnebloemolie te combineren, bouw eerst de lijnzaadolie op tot 150ml per dag (dat is 50ml per voerbeurt) en ga daarna pas de zonnebloemolie toevoegen totdat je op 150ml per voerbeurt zit. Het is prima om 2x 60ml lijnzaadolie te geven en 1x 30ml lijnzaadolie om het doseren gemakkelijker te houden. De totale hoeveelheid olie per maaltijd moet wel gelijk zijn. Het kan zijn dat je paard ondanks rustig opbouwen op een bepaald moment steeds dunnere of vette ontlasting krijgt als je de olie iet omhoog doet, dan is dat de grens van jouw paard en moet je stoppen. We gaan met de hoeveelheid voer en zeker ook met de hoeveelheid olie redelijk naar de grens van wat een paard kan hebben. Het is een "dood of de gladiolen" dieet, want blijkbaar redt ze het niet met minder.

Mocht je zien dat ze echt wat aan begint te komen terwijl je nog niet volledig opgebouwd/omgeschakeld bent, schroom dan niet om het eerst een tijdje met dat dieet aan te kijken. Verder opbouwen hoeft lang niet altijd en is als ze groeit eigenlijk onverstandig omdat we zo aan de grens van het maximale gaan zitten.

Het allerbelangrijkste is dat je naar je paard blijft kijken!


Hopelijk heb ik zo wat hulp kunnen bieden. Vragen stellen mag altijd. Ik ben ongeveer 4 uur bezig geweest met het geheel in elkaar te knutselen tot hoe het niet alleen het meest gunstig is voor het paard, maar ook hoe het zo duidelijk mogelijk uitgelegd wordt naar jou.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:04

Ik zie geen paard dat ingeslapen moet worden. Je hebt genoeg adviezen gekregen waardoor dit paard nog ff kan aanzetten en nog een fijne tijd kan krijgen.

Heb je nu een deken met vulling op gedaan? Zou ik nu wel doen, of iig minimaal de nachten al met een gevoerde deken. Ik kom net met de hond van buiten en het is al aardig fris aan het worden.

Wees niet bang om een andere dierenarts te contacten. Als Klara cushing heeft zou ik eerst nog er tegenaan gaan:
- medicijnen
- voer evt veranderen
- gevoerde dekens op

Jij kent je paard het beste. Ze kijkt nog fris en blij en van lijden/pijn is geen sprake als ik jou zo hoor.

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:03

Wauw, echt superlief Mizora! +:)+

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 00:37

Zo Mizora,mijn complimenten,dat heb je echt netjes berekend en beschreven,goed gedaan.

Nou TS,met de reactie van Mizora daar heb je wat aan,ik zou er zeker eens goed naar kijken en mee aan de slag gaan. Ontzettend lief hoe er mee gedacht word en ook voor jouw complimenten TS,hoe netjes je met de reactie's omgaat.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 05:18

Mooie post maar zoals ik al eerder zei zonnebloemolie niet geven aan oudere paarden.

plantaardige vetten zoals zonnebloemolie en maïsolie zijn ontstekingsbevorderend.

Oudere paarden hebben vaak artrose.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 05:28

linnie050 schreef:
plantaardige vetten zoals zonnebloemolie en maïsolie zijn ontstekingsbevorderend.

Onzin. Lijnzaadolie en olijfolie zijn ook plantaardige vetten en die zijn niet ontstekingsbevorderend. Omdat de verhoudingen aan vetzuren anders liggen. Als er in verhouding veel omega 6 in het vet zit, zoals bij zonnebloemolie, dan kun je inderdaad problemen krijgen.

Overigens zag ik dat er knoflook zit in de olie die nu gegeven wordt. Van knoflook is aangetoond dat het giftig is voor paarden. Overschakelen op een andere olie lijkt me hoe dan ook een slim plan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:35

Mizora +:)+ <3

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:24

Koper, dat probleem kun je oplossen door zonnebloemolie te geven in combinatie met lijnzaadolie, zoals Mizora in haar uitgebreide voeradvies ook aangeeft.
En knoflook is alleen giftig in grote hoeveelheden, dan kunnen ze er bloedarmoede van krijgen. Of het veel toevoegt aan het rantsoen is de vraag. M.i. gaan ze er voornamelijk van uit hun mond stinken. Vliegen jaagt het ook niet echt weg, wat vaak gedacht wordt (dat is tenminste mijn eigen ervaring).

Wat een werk, dat voeradvies van Mizora, super dat je dat zo maar even doet via Bokt. Hopelijk kan de ts met dit schema de conditie van haar paard wat verbeteren. Het maakt wel duidelijk hoe high maintenance een hoogbejaard paard is/kan zijn, en hoe veel kennis van zaken en inzet het vergt om zo'n paard op gewicht en gezond houden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:42

Ts ik vind het dapper dat je nu nog steeds reageert, wil je na een poosje ons laten weten hoe het is afgelopen? Omdat ik echt interesse hebt in jou en je paard.

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 12:29

Mizora schreef:
Baringa1 schreef:
2x 850g cavalor strucomix senior (versele laga)
2x 890g pavo slobbermash
2x 500g bietenpulp
2x 800g tarwezemelen
2x 1.5kg hartog luzernemix (2x 1.5kg toch?)
2x 10g gebroken lijnzaad
2x 25ml olie
1x 10g zeolite zeohorse
1x 140-150g pavo summerfit

Onbeperkt voordroog, 24/7 buiten


Ik heb meerdere soorten goed nieuws en 2x slecht nieuws.

Het eerste goede nieuws is dat je het rantsoen echt al behoorlijk goed op orde hebt. Zelfs los van wat ze aan ruwvoer weg krijgt, krijgt ze al haar vitaminen en mineralen binnen, ruim voldoende energie (1.8x wat je zou verwachten dat ze nodig heeft) en ruim voldoende eiwit. Dat is dan ook direct het slechte nieuws, want dat betekent dat het niet simpelweg een kwestie is van er meer voer in stoppen.

Wat aan je huidige rantsoen opvalt is dat ze los van de hoeveelheid suiker die ze via het hooi binnenkrijgt, ze ontzettend veel zetmeel binnen krijgt. Het gaat om 1.35kg zetmeel die verdeeld over 2 maaltijden gegeven wordt. Daarnaast (en excl. het voordroog!) ook 0.5kg suiker verdeeld over deze 2 maaltijden.

Ook goed nieuws is dat je er gerust vanuit kunt gaan dat ze waarschijnlijk niet insulineresistent is, want anders was ze waarschijnlijk hoefbevangen geworden. Er zijn 2 producten die veel zetmeel toevoegen: slobbermash en strucomix, beide hebben namelijk een zetmeelgehalte van 29%.

Te veel zetmeel wordt, zeker bij een paard dat toch een wat problematische spijsvertering heeft, niet grotendeels in de dunne darm verteert. Dit is problematisch omdat het dan in de blinde darm terecht komt, waar het de vezelverterende darmflora doodt. Hierdoor neemt het paard minder voedingsstoffen op en zie je eigenlijk het tegenovergestelde gebeuren van wat je zou verwachten, namelijk dat het paard afvalt op meer voer. Als veilige richtlijn kan je aanhouden dat een paard niet meer dan 1g zetmeel/kg lichaamsgewicht mag krijgen per maaltijd. Dus als ze 400 tot 500kg hoort te wegen, mag ze maximaal 400 tot 500g zetmeel binnen krijgen. En ik voeg daar vaak de suikers aan toe, omdat die dan wel niet in de blinde darm terecht komen, maar ook spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken als er daar te veel van worden opgenomen in één maaltijd. Bij een paard met insuline resistentie is het maximum zelfs 0.3g/kg paard. Dus bij een paard van 400kg is dat slechts 120g zetmeel of eventueel zetmeel+suiker.

Aangezien het bij jou voornamelijk over 2 maaltijden wordt verdeeld, krijgt jouw paard dus 1.8kg/2 = 0.9kg zetmeel en suiker per maaltijd binnen. Doordat ze zo mager is zou ik haar huidige lichaamsgewicht gebruiken vanwege de verminderde spijsvertering door die magerheid, en waarschijnlijk is deze slechts 300-330kg (ik schat dat ze origineel zo'n 450kg hoort te wegen, dat is niet ongebruikelijk voor een arabier). Ik zou dus als maximale voergrens 300g zetmeel per maaltijd voeren en het liefst zelfs 300g zetmeel+suiker per maaltijd. Ze krijgt dus 2 tot 3x zoveel zetmeel en suiker per maaltijd binnen als dat voor haar verstandig is. Daarmee zijn we ook direct bij het tweede slechte nieuws gekomen, erger dan dit wordt het niet.

En dus kunnen we nu door naar het goede nieuws. Want er zijn wel degelijk nog mogelijkheden voor haar. Ik zou haar tanden nog een keer na laten kijken, en dan door Huub Rietberg. Het is een belg, maar wij (onze (trainings)stal in Nederland) laten hem elke 2-4 maanden komen om de paarden te laten doen. Ik heb een paard met een gebitsprobleem en die moet ook werkelijk iedere 4 maanden, maar de meeste paarden moeten eens per jaar. Er komenn relatief veel (her)inrijders waarbij we uiteindelijk tandproblemen als onderdeel van het probleem vermoeden. En deze man verricht wonderen. In principe werkt hij alles zonder verdoving, wat in jouw geval heel belangrijk is want jouw paard is zo verzwakt dat een simpele verdoving al fataal kan worden. Wat hij doet is alle tanden bijwerken en hierbij rekening houdend met de spieren en alles tot in het voorhoofd aan toe. Er zijn maar ontzettend weinig dierenartsen/tandartsen die ook de voortanden bijwerken terwijl deze juist heel belangrijk zijn. http://www.depaardentandarts.info/wordpress

De merrie die ik hier liet zien heeft hij niet behandeld, zij was toen ik haar kocht net 2 maanden terug gedaan en hij heeft er wel naar gekeken maar er hoefte niets aan, maar mijn andere paard (die at overigens droog gewogen 13.5kg bijvoer per dag vanwege zijn tandprobleem en ernstig ondergewicht, hij is nu terug naar 4.5kg bijvoer en aangepast ruwvoer en zo blijft hij precies op gewicht. Hij weegt zo'n 800kg) kreeg vrijwel geen ruwvoer meer weg. Zelden een paard zo gefrustreerd permanent hooinetten leeg zien plukken en dan toch het niet weg krijgen. Hij at 35kg ruwvoer per dag, 2.5kg bietenpulp en 2.5kg basisbrok en was broodmager. Nadat Huub er was geweest (wij kochten hem zaterdag en maandag was Huub er, de afspraak stond namelijk al bij de vorige eigenaresse) kon hij eindelijk weer zijn ruwvoer wegkrijgen. Nog steeds moest hij heel erg veel bijgevoerd worden (daar komt die 13.5kg vandaan. Het ging trouwens om 3.3kg seniores priores en 1.2kg subli basisbrok per maaltijd, 3x per dag) maar in die tijd trok hij gigantisch bij. Iets dat we zonder de tandartsafspraak nooit zo snel voor elkaar hadden gekregen.

De Groninger half december, 2 dagen na aanschaf (ja, dat hoofd hoort werkelijk bij dat lichaam):
[ [url=m/m6BQAk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0jlE4N.jpg]Afbeelding[/url] ]

En half februari, sinds we hem kochten is er eigenlijk niet meer mee getraind. Alle spieren zijn van rust, goed voer en 12/7 vrije beweging.
[ [url=m/o97RS0.png]Afbeelding[/url] ]

Testen op ppid is ook van belang. Hoewel je soms door de cushing heen kan voeren, is het wel een heel stuk lastiger om zo'n paard op gewicht te houden/krijgen. Ga echter niet zo maar met medicatie beginnen en mocht uit het onderzoek blijken dat ze cushing heeft, bouw de medicatie zeer rustig op. Veel dierenarts raden aan gewoon direct met een volledige dosering aan de slag te gaan, maar dat veroorzaakt ontzettend veel problemen. Jouw dierenarts klinkt niet alsof hij veel weet van cushing/PPID, dus de kans dat je daar minder goede adviezen van krijgt dan uit de openingspost van het onderstaande topic is groot.

Ik zou de hele openingspost van dit topic even goed doorlezen, maar ik heb het opbouwschema alvast gekopieerd:
[MD] [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Citaat:
Startdosis paard: 1/4e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/2 tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt. Houd rekening met een terugval qua bijwerkingen tussen week 2 en 4.


Ik zou haar 12/7 op stal zetten in een dikke laag strooisel. Dat betekent 20cm vlas/zaagsel/gehakseld stro of 50cm lang stro. Daarnaast echt zo warm mogelijk houden. Heel goed dat je nu een deken op hebt liggen, je mag haar echt dik inpakken, zolang ze niet zweet/klam is, is het goed. Bij de koeien hebben ze het over een knietest. Als je je op je knieën laat vallen zonder af te remmen, hoor je geen pijn aan je knieën te hebben.

Dan nu het voeradvies:
Probeer haar 3x per dag te voeren. Als ze op stal staat zou ik haar onbeperkt losgeschud hartog compact gras ter beschikking geven. Dit is zeer energierijk eiwitrijk hooi, terwijl het niet bijzonder hoog in de suikers zit.

Qua olie raad ik vitalbix lijnzaadolie aan. Maar als dat te kostbaar wordt met de volledige dosering kan je het met (de goedkoopste die je kan vinden, je moet namelijk zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetten hebben ) zonnebloemolie. Minimaal 1 deel lijnzaadolie met 2 delen zonnebloemolie. Ik raad je de vitalbix lijnzaadolie aan omdat daar al extra vitamine E is bijgevoegd en hij voor lijnzaadolie behoorlijk goedkoop is. Meervoudig onverzadigde vetten zijn op zich goed voor je paard, maar tegelijkertijd gebruikt het verteren wel vitamine E, dus daarvoor heb je die extra vit. E nodig. Het pompje dat erbij hoort pompt helaas 30ml op, dus qua doseren is het met opbouwen wel even puzzelen.

Uiteindelijk per voerbeurt:
1.6-1.7kg bietenpulp (droog gewogen, geweekt gevoerd) = ruim 3 scheppen waarschijnlijk
1kg tarwezemelen = 2 scheppen waarschijnlijk
1kg luzernemix
1 vitaminekoek (eigenlijk 2/3e, want ze moet er 2 in totaal)
150ml olie (héél rustig opbouwen, zie verder)
Onbeperkt hartog compact gras ernaast, sowieso dus als ze op stal staat, maar ook als ze een uurtje apart staat om de extra maaltijd te eten.
En uiteraard onbeperkt ruwvoer op de weide

Je mag de zeolite bij blijven voeren, sommige paarden reageren er heel goed op, andere paarden reageren er helemaal niet op. Qua mineralen maakt het eigenlijk niks uit, het werkt op andere mechanismes in.
Een handje gebroken lijnzaad kan voor sommige paarden wat doen voor de darmwerking, voor andere paarden doet niets. Met 10g per keer doet het niets voor het dik worden, dus het gaat puur om de secundaire werking. Het mag gevoerd blijven worden, maar het hoeft niet. Dit is een stuk eigen inschatting, ik zie immers geen paard en weet ook niet hoe ze eerder op het toevoegen/weglaten van dit product heeft gereageerd.

Wat ik wel aanraad af te gaan bouwen is de pavo slobbermash en de cavalor strucomix senior. Dit zijn de producten waar het meeste zetmeel in zit namelijk.

De 2 pavo summerfit-koeken mogen ook vervangen worden door 150g pavo vitalcomplete (dus 75g pavo vitalcomplete vervangt 1 koek). Maar daar ga ik verder niet op in het advies om het niet te verwarrend te maken. De overstap mag op ieder willekeurig moment. Het maakt eigenlijk niet uit wat je kiest, maar een korrel vind ik zelf gemakkelijker in een mengsel.

Ik zou dus in eerste instantie overschakelen naar het volgende (dag 1-4):
3x 500g cavalor strucomix senior (versele laga)
3x 500g pavo slobbermash
3x 500g bietenpulp
3x 500g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 25ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse (eventueel die dus de keer dat ze geen summerfitkoek krijgt))
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=400g zetmeel/maaltijd en 600g Z+S/maaltijd

en daarna iedere 4 dagen elke voerbeurt aanpassen (dus alles 3x per dag):
-100g strucomix
-100g slobbermash
+200g bietenpulp
+100g zemelen
+ 25ml olie (als ze vettige of dunnere ontlasting krijgt, even een stapje terug doen met de olie en rustiger opbouwen, bijvoorbeeld elke 4 dagen 15ml olie. Dan duurt het opbouwen wat langer, maar dat geeft niet)

Dus dag 5-8:
3x 400g cavalor strucomix senior
3x 400g pavo slobbermash
3x 700g bietenpulp
3x 600g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 50ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse (eventueel die dus de keer dat ze geen summerfitkoek krijgt))
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=360g zetmeel/maaltijd en 560g Z+S/maaltijd

Dag 8-12:
3x 300g cavalor strucomix senior
3x 300g pavo slobbermash
3x 900g bietenpulp
3x 700g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 75ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=320g zetmeel/maaltijd en 525g Z+S/maaltijd

Dag 13-16:
3x 200g cavalor strucomix senior
3x 200g pavo slobbermash
3x 1100g bietenpulp
3x 800g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 100ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=280g zetmeel/maaltijd en 490g Z+S/maaltijd

Dag 17-20:
3x 100g cavalor strucomix senior
3x 100g pavo slobbermash
3x 1300g bietenpulp
3x 900g tarwezemelen
3x 1kg hartog luzernemix
3x 125ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=235g zetmeel/maaltijd en 455g Z+S/maaltijd

En dan vanaf dag 21:
3x 1.7kg bietenpulp (je kan dit eventueel nog in 2 stappen opbouwen, maar is niet echt nodig)
3x 1kg tarwezemelen
3x 1kg luzernemix
3x 150ml olie
2x een koek pavo summerfit (dus 1 maaltijd niet)
(1x 10g zeolite zeohorse)
(3x 10g gebroken lijnzaad)
=190g zetmeel/maaltijd en 435g Z+S/maaltijd

Als je besluit de lijnzaadolie en zonnebloemolie te combineren, bouw eerst de lijnzaadolie op tot 150ml per dag (dat is 50ml per voerbeurt) en ga daarna pas de zonnebloemolie toevoegen totdat je op 150ml per voerbeurt zit. Het is prima om 2x 60ml lijnzaadolie te geven en 1x 30ml lijnzaadolie om het doseren gemakkelijker te houden. De totale hoeveelheid olie per maaltijd moet wel gelijk zijn. Het kan zijn dat je paard ondanks rustig opbouwen op een bepaald moment steeds dunnere of vette ontlasting krijgt als je de olie iet omhoog doet, dan is dat de grens van jouw paard en moet je stoppen. We gaan met de hoeveelheid voer en zeker ook met de hoeveelheid olie redelijk naar de grens van wat een paard kan hebben. Het is een "dood of de gladiolen" dieet, want blijkbaar redt ze het niet met minder.

Mocht je zien dat ze echt wat aan begint te komen terwijl je nog niet volledig opgebouwd/omgeschakeld bent, schroom dan niet om het eerst een tijdje met dat dieet aan te kijken. Verder opbouwen hoeft lang niet altijd en is als ze groeit eigenlijk onverstandig omdat we zo aan de grens van het maximale gaan zitten.

Het allerbelangrijkste is dat je naar je paard blijft kijken!


Hopelijk heb ik zo wat hulp kunnen bieden. Vragen stellen mag altijd. Ik ben ongeveer 4 uur bezig geweest met het geheel in elkaar te knutselen tot hoe het niet alleen het meest gunstig is voor het paard, maar ook hoe het zo duidelijk mogelijk uitgelegd wordt naar jou.


Ik weet niet wat ik zeggen moet de tranen staan me in de ogen dankjewel heel eeg bedankt. Het duizend me even van alle info... in woon in Hasselt en hoop dat die dierenarts het überhaupt ziet zitten te komen, mijn eigen dierenarts is ook gespecialiseerd op tanden ... Nico Coppens ... Zonhoven ... ik ga de voeding aanpassen en zal haar dan meteen naar huis halen alleen heeft ze dan geen toegang meer tot gras. Ik heb twee mogelijkheden ofwel open stal en veel gras ofwel thuis stal en overdag buiten zoveel hooi als ze opkan en s avonds op stal...
Afbeelding

wou dat ik beide kon bieden maar die mogelijkheid zit er niet in.
Als ik vier keer per dag moet gaan voeren zal ik haar naar huis moeten halen. Anders lukt dat gewoon niet de rest kan ik allemaal aanpassen. En zal ik ook doen.
wil je nogmaals heel hartelijk bedanken ❤️❤️❤️❤️Echt super dat je dat voor mij en Klara hebt gedaan ik bel maandag de dierenarts en ga alles nog eens overlopen.. nieuwe voeding halen en aan de slag ..gr Astrid

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:44

Onbeperkt hooi is prima. In het gras zit nu nauwelijks meer voedingswaarde dus dat ze daar vanaf gaat geeft niet. 4x per dag voeren mag ook, maar dan moet je alle hoeveelheden per maaltijd *0.75 doen. Want ik heb gerekend met 3x per dag voeren en de totale hoeveelheid mag niet nog groter worden, want dan kom je boven de 3% lichaamsgewicht uit en dan gaan ze het vaak weer minder goed opnemen.

Zorg wel dat ze niet helemaal alleen komt te staan, want stress kost ook energie.

Ik vind echt dat je het heel goed doet en ontzettend veel voor je paard over hebt. Daarom heb ik er ook zo veel tijd in gestoken, want dat doe ik echt niet (gratis) als ik het gevoel hebt dat iemand er niet alles voor over heeft. Ik gun jou en je merrie gewoon nog een mooie laatste periode zonder angst voor de dierenpolitie.

Edit: je hebt trouwens nu een officieel advies gekregen van een voedingsadviseur met een bachelor Dierwetenschappen en bezig met de laatste loodjes van de master (Animal sciences) specialisatie Animal nutrition, normaal benadruk ik dat niet op bokt maar voor jou is het handig om te weten want dan kan je aangeven dat je ook op dat gebied volop ondersteuning hebt, mochten ze toch weer langs komen. Herstellen heeft namelijk ook gewoon tijd nodig, alleen het omschakelen van het voer heeft dus al minimaal 3 weken nodig.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 17-09-17 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4388
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:02

Zou haar zeker naar huis halen, dan zie je haar en kun je controleren. Misschien ook een tip is om de deken zo nu er dan er even af te halen en haar goed na te kijken op drukkingen of plekken en fijn te poetsen. Dat stimuleert de bloedsomloop en je kunt haar dan ook controleren. Een mager paard krijgt eerder open plekken of drukkingen van een deken en dat kun je maar beter voor zijn. Het komt vast goed met alle goede raad en jouw inzet.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:12

Ik vind haar ook veel te goed en te happy om te laten inslapen hoor!
Dus ik begrijp jou heel goed TS, dat je er zo mee zit.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:21

Ragdollcat schreef:
Ik vind haar ook veel te goed en te happy om te laten inslapen hoor!
Dus ik begrijp jou heel goed TS, dat je er zo mee zit.


Helmaal mee eens. Als het mijn paard was zou het ook zeker niet gebeuren. Ik zou ze voor t gerecht slepen desnooods. Succes ermee

Baringa1
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 13:50

Mizora schreef:
Onbeperkt hooi is prima. In het gras zit nu nauwelijks meer voedingswaarde dus dat ze daar vanaf gaat geeft niet. 4x per dag voeren mag ook, maar dan moet je alle hoeveelheden per maaltijd *0.75 doen. Want ik heb gerekend met 3x per dag voeren en de totale hoeveelheid mag niet nog groter worden, want dan kom je boven de 3% lichaamsgewicht uit en dan gaan ze het vaak weer minder goed opnemen.

Zorg wel dat ze niet helemaal alleen komt te staan, want stress kost ook energie.

Ik vind echt dat je het heel goed doet en ontzettend veel voor je paard over hebt. Daarom heb ik er ook zo veel tijd in gestoken, want dat doe ik echt niet (gratis) als ik het gevoel hebt dat iemand er niet alles voor over heeft. Ik gun jou en je merrie gewoon nog een mooie laatste periode zonder angst voor de dierenpolitie.

Edit: je hebt trouwens nu een officieel advies gekregen van een voedingsadviseur met een bachelor Dierwetenschappen en bezig met de laatste loodjes van de master (Animal sciences) specialisatie Animal nutrition, normaal benadruk ik dat niet op bokt maar voor jou is het handig om te weten want dan kan je aangeven dat je ook op dat gebied volop ondersteuning hebt, mochten ze toch weer langs komen. Herstellen heeft namelijk ook gewoon tijd nodig, alleen het omschakelen van het voer heeft dus al minimaal 3 weken nodig.

nogmaals duizendmaal dank morgen komt ze naar huis.. ik zal af en toe een update zetten hoe het met haar gaat...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:10

Wow, @Mizora, dát is nog eens gedegen, individueel toegesneden, hapklaar en kant en klaar advies! Wat een werk, wat een betrokkenheid, echt supergoed.

Nou, TS, je weet nu wat je weten moet als je Baringa (Klara) nog niet op wil geven.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:13

Ik lees al mee vanaf het begin, maar wil even twee complimenten uitdelen (er is nog steeds geen like-knop ;) ):
- TS, ik vind dat je supergoed met alle tips en adviezen omgaat. Je doet echt je best om je paard te helpen
- Mizora: ik vind het bewonderenswaardig dat je (onbetaald) zoveel tijd hebt genomen om niet alleen uit te zoeken wat ts haar paard moet voeren, maar ook nog in een handzaam dummy-proof schema. Hulde!

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:13

Mizora, wat fijn dat je de tijd genomen hebt om zo een uitgebreid advies neer te typen en Baringa1, dikke pluim dat je ermee aan de slag gaat! +:)+
Ik hoop echt dat het vanaf nu de goede kant opgaat en dat je geen onaangename bezoekjes meer krijgt van Dierenwelzijn.

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Mijn 29 jarige Baringa moet van dierenwelzijn een spuit krij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:50

Mizora super! Ik ben benieuwd wat de veranderingen met haar doet.

Donnaa_

Berichten: 370
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:55

Hilary schreef:
Ik lees al mee vanaf het begin, maar wil even twee complimenten uitdelen (er is nog steeds geen like-knop ;) ):
- TS, ik vind dat je supergoed met alle tips en adviezen omgaat. Je doet echt je best om je paard te helpen
- Mizora: ik vind het bewonderenswaardig dat je (onbetaald) zoveel tijd hebt genomen om niet alleen uit te zoeken wat ts haar paard moet voeren, maar ook nog in een handzaam dummy-proof schema. Hulde!


Helemaal mee eens!
Ben ook benieuwd hoe het over een paar weken met jullie gaat ts

Carmelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:03

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wat een domme mensen heb je toch. Mijn oude merrie van 29 was ook 's winters wat magerder ik gaf ze dan wat extra maïs en speedibeet van PAVO bij.

Een dekentje opdoen is natuurlijk ook makkelijk ook in de zomer dan valt het voor onwetende voorbijgangers niet zo op.

Success in iedergeval!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:16

Ik heb zelf een kruising arabier (papa vol)... als die eenmaal mager wordt, is er ook bijna geen voeren aan om m weer op gewicht te krijgen.. Kon van de winter wel janken werkelijk.. gingen letterlijk 2 75% volle emmers slobber doorheen en 2x 2 kg muesli met daily plus met olie.. daarboven op nog zo'n 20 kg ruwvoer en dat voor een pony van een kleine 400 kg die zeker 450 moet wegen (en dan is ie slank om te zien)..

Wat bleek de ellende te zijn.. Te bewegelijk op de weide.. Ik wilde hem lekker 24/7 op de wei hebben.. In dekens met inloopstal, waarin vlas lag en droge weide met gras.. Maar het wilde gewoon echt niet..

Eind oktober heb ik gekozen om het op te geven.. En heb ik hem een binnenstal gegeven.. Nog steeds met al het voer.. en voor de nacht een prop en propvol hooinet (zo'n 12 kg).

het heeft tot februari geduurd tot hij eindelijk weer een beetje normaal eruit zag.. en tot aan juni voor mensen zeiden 'he, hij heeft een buikje'.. dat buikje is z'n reserve voor de opkomende winter.. want een gure wind erover en meneer verliest gewoon kilo's... Inmiddels staat hij op twee volle scheppen meusli met daily plus en komt de slobber pas weer terug in oktober..

En dan heb ik het over een paard van maar net 13 jaar.



Zoals ik jouw verhaal lees, heb je een actief oudje.. die niet of nauwelijks in de dekens staat met met bloed erin.

Ik zou persoonlijk zorgen voor een plek waar hij snachts verplicht op rust staat in een box.. met veel voer tot z'n beschikking. Dan staat hij warm, droog, eten en minder verbranding.. En dan nog zal het je vele vele maanden kosten om zo'n oudje weer op gewicht te krijgen.. maar met dit gewicht krijg je grote problemen komende winter.

gras is niet heilig.. zeker niet in het najaar en winter. complexe voerschema's ben ik niet heel bekend mee.. was ook niet nodig hier aldus de dierenarts.. (is nooit zover gekomen dat de dierenarts m echt te mager vond, maar wel erg slank, te slank voor de opkomende winter)